Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Te mooi om waar te zijn precies... en als het te mooi is ... maar laat ons hopen.

Dat gedoe met die kerndreiging toch altijd. Ze konden al zo lang Berlijn of London treffen met hun super raketten (als deze goed werken tenmiste). Dat is wel je reinste zelfmoord voor Rusland.

Putin zei 'enkel bij existentiële dreiging Rusland"
Maw het kremlin en zijn hoog zwevende roze ponys daar. Zelfs de Krim zouden ze nog laten denk ik.... Maar val Moskou zelf niet aan of riskeer geen aanval van een Nato leger op Rusland zelf. De rest was propaganda: angst zaaien. Gevaarlijke propaganda? Akkoord, maar ver van een imminent nucleair strike op een westerse stad, zelfs een Oekraïnse stad.

Zowel Nato en Rusland zaten op elevated alertheid (Nato defcon 2). De stap erna nato defcon 1, dan werd dat zeer riskant, constant nucleair strike alertness dus, en dat wil je zeker niet.

Laatst bewerkt:
Als Erdogan dat enkel 'denkt' is het nog verder van te mooi om waar te zijn natuurlijk.

Maar Putin zit nu wel idd dieper in de shit

-India en China die nu een pak lauwer reageren (vooral om economische redenen denk ik)
-geen reserves meer kwa strijdkrachten , tenzij mobilisatie
-leverage met aardgas naar Euro is kwasie uitgespeeld, tjah als er al bijna niks meer geleverd wordt

Maakt hij een gevaarlijke bokkensprong of gaat hij toch ergens proberen damage control doen omdat het te laat is ...

Poetin gaat vanavond speechen, zou naast Shoigu zijn. Ik denk dat enige vrede waar Erdogan naar alludeert niet op tafel ligt.
"Sorry mannen, even goeie vrienden?"

Gaat toch een uitdaging worden om een nederlaag politiek te overleven, al heeft hij het geluk de presidentiële verkiezingen pas in 2024 zijn en de parlementaire in 2026. Ik denk niet dat regeringen in Rusland zomaar "vallen" onder zijn leiderschap, tenzij hier en daar een kritische stem die door het raam vliegt. De staat behoudt zichzelf. Het einde van de Sovjet-Unie is er ook pas gekomen toen de staat van binnenuit werd uitgehold, niet door externe krachten. Of hij herhaalt zijn plaat door te stellen dat hij "nog niet echt begonnen" is met de oorlog en dat hij wil doorgaan tot het bittere einde, mét mobilisatie.

"Zeurpiet" Strelkov:

Er kan geen twijfel over bestaan - wettelijke gronden voor gedeeltelijke mobilisatie worden haastig gecreëerd. Tegelijkertijd worden - eveneens in allerijl - voorbereidingen getroffen voor het houden van referenda over de hereniging met de Russische Federatie van de LDPR en de regio's Kherson en Zaporozhye.

Dat neem ik aan:
1) Deze acties zijn het bewijs dat de Russische leiding nog steeds (na ZEVEN maanden! de voorgaande 8 jaar niet meegerekend...) het "totale" (tot totale overwinning, of totale nederlaag) karakter van de oorlog in de zogenaamde "Oekraïne" heeft begrepen en zich voorbereidt om "echt" te gaan vechten;
2) En nu - in verband met het bovenstaande - zullen de voormalige "gerespecteerde Kiev-partners" haast moeten maken met hun nieuwe algemene offensief. De "partners" hebben nu anderhalve maand of twee om te proberen ons verbrijzelde maar nog intacte kaderleger te verpletteren voordat het massale versterkingen van de gemobiliseerden begint te ontvangen. (En ja, de schuld daarvoor ligt niet bij de zeurpiet Strelkov, die om dringende mobilisatie riep op een moment dat onze troepen nog behoorlijk succesvol waren in hun offensief).

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Laatst bewerkt:
"Sorry mannen, even goeie vrienden?"

Gaat toch een uitdaging worden om een nederlaag politiek te overleven, al heeft hij het geluk de presidentiële verkiezingen pas in 2024 zijn en de parlementaire in 2026. Ik denk niet dat regeringen in Rusland zomaar "vallen" onder zijn leiderschap, tenzij hier en daar een kritische stem die door het raam vliegt. De staat behoudt zichzelf. Het einde van de Sovjet-Unie is er ook pas gekomen toen de staat van binnenuit werd uitgehold, niet door externe krachten. Of hij herhaalt zijn plaat door te stellen dat hij "nog niet echt begonnen" is met de oorlog en dat hij wil doorgaan tot het bittere einde.
Hij kan niet toegeven want zonder overwinning zou zijn politieke functie onhoudbaar worden. Het Westen gaat die dictator nooit nog vertrouwen en kan de relatie niet hersteld worden als hij aan de macht blijft. En vroeg of laat gaan de russen die sancties echt niet meer kunnen ontkennen en zal de bevolking in opstand komen door de miserie waar ze in zitten.

Dus deel de mening dat dit de 2 scenario's kunnen zijn :

stoppen wat defacto het einde wil zeggen van zijn regeerperiode
doorgaan tot het einde en zeggen dat invasie nog maar net begonnen is.

Hij kan niet toegeven want zonder overwinning zou zijn politieke functie onhoudbaar worden. Het Westen gaat die dictator nooit nog vertrouwen en kan de relatie niet hersteld worden als hij aan de macht blijft. En vroeg of laat gaan de russen die sancties echt niet meer kunnen ontkennen en zal de bevolking in opstand komen door de miserie waar ze in zitten.

Dus deel de mening dat dit de 2 scenario's kunnen zijn :

stoppen wat defacto het einde wil zeggen van zijn regeerperiode
doorgaan tot het einde en zeggen dat invasie nog maar net begonnen is.
De invasie van Rusland is nog maar net begonnen? :unsure:

Probleem is dat de propagandisten ook in de Duma zitten. Deze beweert zelfs dat ze Duitsland en de UK met nukes van de kaart gaan vegen.

Hoe ze dat met tactical nukes, geen strategische gaan bereiken, en waarom de UK subs met kernwapens dan niet zouden retalieren is onduidelijk natuurlijk. Zoveel kennis mag je niet van een Duma lid verwachten.
Geloven die dat echt dat als ze een paar kernwapens hadden gegooid (niet dat ze zover zouden geraken vooraleer die kernwapens onderschept worden), op bijvoorbeeld de Queen haar begrafenis dat dit Rusland geholpen zou hebben om de oorlog te winnen?

Die moeten toch ook weten dat ze gewoon zeveren en niet realistisch zijn. Dat lijkt me gewoon de spierballen even rollen.

Geloven die dat echt dat als ze een paar kernwapens hadden gegooid (niet dat ze zover zouden geraken vooraleer die kernwapens onderschept worden), op de Queen haar begrafenis dat dit Rusland geholpen zou hebben om de oorlog te winnen?

Die moeten toch ook weten dat ze gewoon zeveren en niet realistisch zijn. Dat lijkt me gewoon de spierballen even rollen.
Kruisraketten neerhalen is iets anders dan een ICBM met MIRV's en decoys neerhalen. 1 van de 10 kernkoppen kan al genoeg schade veroorzaken.

De Russische beurzen reageren alvast niet positief:

De Russische beurzen reageren alvast niet positief:

Cyka Blyat

Het ironische is dat ze Oekraïne zijn binnengevallen om de Russische bevolking te beschermen maar Berlijn van de kaart willen vegen terwijl Berlijn denk ik één van weinige hoofdsteden is in West Europa met een dergelijke hoeveelheid Russische inwoners (3%)

Ik zie overeenkomsten met 21/22 februari 2022. Poetin die de Volksrepublieken Luhansk en Donetsk onafhankelijk verklaart en tanks naar de regio's stuurt. 2 dagen later: totale inval in Oekraïne.
Nu: referenda organiseren zodat de Volksrepublieken hun eigen onafhankelijkheid/annexatie bij de Russische federatie uitroepen. Dat geeft Rusland dan weer de mogelijkheid om over te schakelen van een 'speciale operatie' naar een totale oorlog, met inzet van alle mogelijke middelen bij vijandelijkheden in die regio's.

Kruisraketten neerhalen is iets anders dan een ICBM met MIRV's en decoys neerhalen. 1 van de 10 kernkoppen kan al genoeg schade veroorzaken.
Dat is waar, maar als ze dat zouden doen verklaren ze rechtstreeks de oorlog met de USA, de UK & de EU.

Dan gaan er miljoenen doden vallen want dan heeft de Westerse wereld echt geen keus en dan gaan ze effectief gewoon Rusland (plat)bombarderen.
En ja dan schiet Rusland terug (vandaar dat ik zeg miljoenen doden), maar dat overleeft geen enkel regime hé. Never. Nooit.
(Het eindresultaat van zo'n escalatie wil ik niet eens weten)

Ik zie overeenkomsten met 21/22 februari 2022. Poetin die de Volksrepublieken Luhansk en Donetsk onafhankelijk verklaart en tanks naar de regio's stuurt. 2 dagen later: totale inval in Oekraïne.
Nu: referenda organiseren zodat de Volksrepublieken hun eigen onafhankelijkheid/annexatie bij de Russische federatie uitroepen. Dat geeft Rusland dan weer de mogelijkheid om over te schakelen van een 'speciale operatie' naar een totale oorlog, met inzet van alle mogelijke middelen bij vijandelijkheden in die regio's.
Dit is natuurlijk een (zware) gok van Poetin. MAAR hij zit natuurlijk in de hoek waar de klappen vallen. Dus heeft hij nog andere opties over? Het lijkt mij van niet? Dus ik zie dit inderdaad ook gewoon gebeuren.

Laatst bewerkt:
Wollt ihr den Totalen Krieg?

Kan wel kloppen en als Rusland overschakelt naar oorlogseconomie zal het munitieprobleem wel opgelost geraken, alsook het mankrachtprobleem.

Op termijn.

Ze gaan vooral moeten zien dat hun leger in Oekraïne niet gedecimeerd geraakt en aan vaandelvlucht doet.

Terug
Bovenaan