Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Kritiek op Poetin begint inderdaad te groeien. Ik ben benieuw wat zijn exit-strategie gaat zijn, maar ik vrees dat het niet fraai zal worden en dat hij zich als een slechte verliezer zal gedragen.

Het lijkt me dat Poetin en Rusland meer geïsoleerd geraken.
Of gewoon meer en meer landen die vroeger (tussen februari en nu) vn het goedkope Russische gas profiteerden nu iets hebben van "oei..euhm Rusland verliest..we willen achteraf niet door het Westen het verwijt krijgen dat we met Rusland onder 1 hoedje speelden. We willen geen gezichtsverlies en gaan Rusland 'terechtwijzen' "

Er gaat (volgens mij) geen enkele partij het riskeren om het reactorgebouw van een nucleaire powerplant aan te vallen. De hoogspanningsstations en andere infrastructuur die erbij hoort is natuurlijk iets anders, en is ook voldoende om de elektriciteitsverdeling plat te leggen, en bijgevolg dus ook de powerplant onbruikbaar te maken.

Vergelijkbaar met deze van Zaporizja, met de hoogspanningsstations onbruikbruikbaar te maken, heeft de productie ook weinig nut en zal deze (normaal gecontroleerd) stopgezet worden.

Er gaat (volgens mij) geen enkele partij het riskeren om het reactorgebouw van een nucleaire powerplant aan te vallen. De hoogspanningsstations en andere infrastructuur die erbij hoort is natuurlijk iets anders, en is ook voldoende om de elektriciteitsverdeling plat te leggen, en bijgevolg dus ook de powerplant onbruikbaar te maken.

Vergelijkbaar met deze van Zaporizja, met de hoogspanningsstations onbruikbruikbaar te maken, heeft de productie ook weinig nut en zal deze (normaal gecontroleerd) stopgezet worden.
Dat is zo, maar precisiewapens, zeker verouderde exemplaren, durven wel eens te falen en dan kan het wel "per ongeluk" op een verkeerde plek belanden.

Dat is zo, maar precisiewapens, zeker verouderde exemplaren, durven wel eens te falen en dan kan het wel "per ongeluk" op een verkeerde plek belanden.
Klopt, maar dat kan ook met die SU 24 die overvliegt of wat artillerie. Lijkt mij een "berekend" risico en 300M is voor precisiewapens m.i. toch al een behoorlijke afstand. Of het verouderde exemplaren zijn kan je m.i. ook moeilijk zeggen.

Als je op google maps kijkt liggen ook de hoogspanningsstations inderdaad op een 300m van de reactoren en lijkt mij dit ook te zien op de beelden (maar ben allesbehalve een expert).

Ja, een risico, maar dat is alles in een oorlog. En met alle respect, ik denk dat Oekraine hetzelfde doet in Zaporizja. Dat het Russisch leger recent zelf de nucleaire site in Zaporizja bombardeerd zoals de Oekraïense uitbater beweerd vind ik ook moeilijk te geloven. Ligt (momenteel relatief veilig) in Russich bezet gebied, waarom zouden ze in godsnaam in hun eigen gebied, naast een NPP bovendien, gaan bombarderen?

Klopt, maar dat kan ook met die SU 24 die overvliegt of wat artillerie. Lijkt mij een "berekend" risico en 300M is voor precisiewapens m.i. toch al een behoorlijke afstand. Of het verouderde exemplaren zijn kan je m.i. ook moeilijk zeggen.

Als je op google maps kijkt liggen ook de hoogspanningsstations inderdaad op een 300m van de reactoren en lijkt mij dit ook te zien op de beelden (maar ben allesbehalve een expert).

Ja, een risico, maar dat is alles in een oorlog. En met alle respect, ik denk dat Oekraine hetzelfde doet in Zaporizja. Dat het Russisch leger recent zelf de nucleaire site in Zaporizja bombardeerd zoals de Oekraïense uitbater beweerd vind ik ook moeilijk te geloven. Ligt (momenteel relatief veilig) in Russich bezet gebied, waarom zouden ze in godsnaam in hun eigen gebied, naast een NPP bovendien, gaan bombarderen?

Nochtans tonen inslagkraters aan dat ze niet van de kant van Oekraïne werden afgeschoten.

Nu zijn dit dingen die pas jaren later zullen uitkomen. Wie het ook is een kernreactor is geen doelwit.

Ik heb de laatste maanden toch al teveel filmpjes gezien van Russische 'precisiewapens' waarbij de foutenmarge wel heel wat meer is dan 300m, om me hierbij veilig te voelen.
Want jij weet dan om welke precisiewapens het exact gaat in die filmpjes en welke nu gebruikt is? Zonder deze info ga je ook verder op de ( vaak gekleurde of mss zelfs foute) toelichting.
Ik weet het ook niet hoor, heb dezelfde filmpjes wss ook gezien en vind dit ook wel "dichtbij".

Maar zonder 100% correcte info kan je hierover m.i. nooit oordelen, maar degene die ze afschieten zullen de afweging wel gemaakt hebben. En kan me, zelfs voor Rusland, niet inbeelden dat ze bewust een groot risico gaan nemen met een kerncentrale. Dan is hun (al beperkte) steun in de rest van de wereld helemaal ondermijnd. Er zijn daar in de buurt 2 raketten vrij precies neergekomen één op NPP en één Hydro centrale. Lijkt me niet echt toeval en vrij precies.

Vind het ook merkwaardig trouwens dat ze nu op 130km achter de frontline nog steeds zo precies doelen raken. Volgens "onze westerse info" zouden die precisiewapen in mei al op geweest zijn...

Terug
Bovenaan