Da's niet hoe het werkt, zoiets lijkt me eerder een oorlogsmisdaad, burgers om het leven te brengen zonder dat ze een militair doelwit zijn. Het is niet omdat het verraad of collaboratie is dat ze gewoon gedood mogen worden, verraad is een misdaad waarvan de straf in een rechtszaak bepaald wordt.Waartussen loopt die lijn? De vijand helpen is collaboratie, en collaboratie is landsverraad. Dat staat in elk land ter wereld bovenaan de lijst van misdaden, en het maakt van jezelf in oorlogstijden een legitiem doelwit.
Je kan niet aan het hoofd van een overheidscommissie staan met als taak de legitimering van een annexatie zonder dat te beseffen.
Ik zie partisanen geen kruideniers opblazen omdat ze aan de Russen een zak rijst hebben verkocht. Het gaat om gerichte acties tegen collaborateurs pur sang.
Je kan burgers doden als ze bvb de vijand militair bevoorraden (en dan doet het er niet toe of ze collaboreren of niet, zelfs als ze dat onder dwang doen blijven ze aanvaardbare doelwitten) maar je kan niet zomaar mensen doden die deel uitmaken van de vijandelijke burgeradministratie. Die kruideniers doden lijkt me in het oorlogsrecht eigenlijk duidelijker legitiem dan wat hier gebeurd is.

Zoals bij de meeste dictators zit hun achterban vooral bij de plattelandsbewoners en mensen die nooit van onder hun kerktoren zijn geweest (aka de achterlijke boerekes). Bij 'wereldse' Russen zal je niet veel aanhangers vinden van die miniatuur-oorlogscrimineel.