Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Voor de mensen die denken over landje pik van de Russen: Zelensky heeft (als hij er al in zou lukken om alle Russen buiten te krijgen), al een gigantische kost in eigen land. Die gaat niet nog duizenden Oekraïnse jonge mannen opofferen voor een paar steden die hij daarna moet ontvolken en terug opbouwen. Misschien hier en daar een kleine grenscorrectie om wat makkelijker te verdedigen grenzen te krijgen. Maar dat is werkelijk het maximum.

Geen betrouwbare bron, maar omdat we toch volop aan het speculeren zijn kan dit er nog wel bij:

Oekraïne, via Erdogan, gaf Rusland naar verluidt zijn "vredesplan" dat met de VS was overeengekomen. Dus, gewoon voor de lol:

1. Terugtrekking van de Russische troepen uit alle bezette gebieden na 24.02.2022.

2. Wettelijke overdracht van alle deviezenreserves en in beslag genomen activa van Rusland en de Russen vóór 1.09.2022. De wet inzake herstelbetalingen moet door de Doema en de Federatieraad worden goedgekeurd en door de president worden ondertekend.

3. Aanvullende herstelbetalingen van 200 miljard euro over 25 jaar in gelijke tranches.

4. Gratis levering van aardgas aan Oekraïne voor vijf jaar vanaf 01.01.2023.

5. Uiterlijk 011.01.24 een referendum houden over de status van de Krim onder auspiciën van de Verenigde Naties en internationale organisaties.

6. Demilitarisering van het gehele Europese deel van de Russische Federatie met terugtrekking van alle eenheden en formaties voorbij de Oeral.

7. Wettelijke vermindering van het Russische leger tot 600.000 man.

8. Toelating van militaire waarnemers tot alle Russische militaire faciliteiten, met inbegrip van gesloten onderzoeksinstituten en ontwerpbureaus.

9. Buitengewone verkiezingen van de Doema met volledige deelname van internationale waarnemers.

10. Buitengewone presidentsverkiezingen met volledige deelname van internationale waarnemers.

Binnen 12 maanden, als alle punten volledig zijn uitgevoerd, zal de internationale gemeenschap de eerder opgelegde sancties gedeeltelijk beginnen op te heffen.

Onmiddellijk na de parafering van de overeenkomst zullen de banken worden afgesloten van SWIFT, zal een verbod op de verkoop van Russische kolen, olie en LNG worden opgeheven, zullen de luchtverbindingen worden hersteld en zullen de leveringen van vitale geneesmiddelen en luchtcomponenten worden hervat.

Op aandringen van het hoofd van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken, Blinken, werden de extreme clausules over het "voor de rechter brengen" van de Russische leiders uit het "vredesplan" geschrapt.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Ik denk dat dit een fantasie is, maar een Versaillesverdrag opleggen aan Rusland is vragen om een nieuwe oorlog.

Vind jij het dan humaan om mensen van een bepaalde afkomst uit hun huizen te jagen en 100 km verder af te zetten? Zelfs als je ze nog 100 euro toestopt en veel plezier wenst over de grens lijkt mij dat allemaal niet zo mensvriendelijk.

Ik snap het probleem wel hoor, maar zo’n oplossing vind ik toch wat cru.
Ik snap het probleem ook, maar wat ik mij afvraag is hoe hebben wij dit dan met de Duitsers gedaan die in andere landen leefden na WO2.

main-qimg-fe8fe55dadb0e9aca7a91e2379cae964-pjlq

We hebben daar ook iets gedaan dat leidde tot dit.

We hebben daar ook iets gedaan dat leidde tot dit.
En dat was gruwelijk. Duizenden Duitse vrouwen en kinderen zijn gestorven in de uitdrijfmarsen (de meeste mannen zaten in het leger of waren gevangen genomen), hadden een paar uur tijd om hun spullen te pakken en konden pas in de jaren 90 nog eens een kijkje gaan nemen in hun oude dorp of stad. Die mensen hebben jarenlang in noodwoningen gewoond, honderden kilometers van hun geboortegrond.

Dit is alsof jij plots uit jouw huis gehaald wordt en naar het noorden van Groningen gedreven zou worden: ja ze spreken daar dezelfde taal en hebben +/- dezelfde cultuur, maar het is niet jouw thuisland.

Geen betrouwbare bron, maar omdat we toch volop aan het speculeren zijn kan dit er nog wel bij:

Ik denk dat dit een fantasie is, maar een Versaillesverdrag opleggen aan Rusland is vragen om een nieuwe oorlog.

De bedoeling is natuurlijk je dat 9999999 miljard dollar schadevergoeding eist om vervolgens in de onderhandelingen te zakken naar iets wat realistisch is. Ik zie niet in hoe dit voorstel anders is als de krankzinnige voorstellen van Lavrov of Putin aan het begin van de oorlog.

Als Zelensky erin zou lukken om de Russen tot aan de grenzen te drijven krijg je feitelijk enkel en alleen een onderhandeling voor het afkopen van de Westerse sancties. Dan is er namelijk geen duidelijke militaire overwinnaar.

Als Zelensky erin zou lukken om de Russen tot aan de grenzen te drijven krijg je feitelijk enkel en alleen een onderhandeling voor het afkopen van de Westerse sancties. Dan is er namelijk geen duidelijke militaire overwinnaar.
Ik denk toch van wel. Je wint niet door elke soldaat van de vijand te doden, wel door de wils- en draagkracht van dat leger te breken. Daar is Oekraïne volgens mij wel toe in staat: een general rout veroorzaken bij Russische troepen zodat die zoals in 1996 bij Tsjetjenië vernederd afdruipen.

fixed that for you
Ben jij daar zeker van, de Engelse vertaling zegt hetzelfde, enkel bij buitengewoon weet ik dat het verkeerd vertaald is, moet vervangen worden door "vervroegde verkiezingen".

En dat was gruwelijk. Duizenden Duitse vrouwen en kinderen zijn gestorven in de uitdrijfmarsen (de meeste mannen zaten in het leger of waren gevangen genomen), hadden een paar uur tijd om hun spullen te pakken en konden pas in de jaren 90 nog eens een kijkje gaan nemen in hun oude dorp of stad. Die mensen hebben jarenlang in noodwoningen gewoond, honderden kilometers van hun geboortegrond.

Dit is alsof jij plots uit jouw huis gehaald wordt en naar het noorden van Groningen gedreven zou worden: ja ze spreken daar dezelfde taal en hebben +/- dezelfde cultuur, maar het is niet jouw thuisland.
Die geschiedenis ken ik niet goed, daarom dat ik de vraag stelde, maar oké dat lijkt mij dan geen optie.

Er gaan wel sowieso mensen zijn die na de oorlog geen thuis meer gaan hebben door de vele verwoestingen.

Fabricate claim werkt nochtans altijd

En neen, volgens mij gaan Russische Oekraïners ook niet weg moeten van Oekraïne want ook bij hen zie je de hevige tegenstand tegen de Russen.
Het is 1 volk geworden : Oekraïners
Op de manier hoe dat ze Donetsk bombarderen vrees ik dat ze zich ook niet echt populair gaan maken bij de Russische Oekraïners. Ze kunnen niet zeggen dat het false flags zijn want de bombardementen zijn té precies daarvoor. Tenzij Rusland wapens heeft die we nog niet hebben gezien.

Tussen Kirgizië en Tadzjikistan is het blijkbaar ook vuurwerk.

Partizanen zijn goed actief geworden
Nog vandaag.

In Berdiansk, two members of the Russian collaborationist administration were killed, deputy mayor of housing and communal services Oleg Boyko and his wife Lyudmila Boyko, who headed the city election commission for the proposed annexation "referendum".

Het is een dunne lijn imo.

Dunne lijn kan je niet zeggen als ze actief bezig waren met referendum voor Annexatie

dit geeft ook een ander beeld

an hour ago - 46°45′N 36°47′E

In occupied Berdyansk, the "deputy head of the military administration for housing and communal services" Oleh Boyko and his wife Lyudmila, who headed the "city election commission for the referendum" were killed​

Laatst bewerkt:
Nog vandaag.

In Berdiansk, two members of the Russian collaborationist administration were killed, deputy mayor of housing and communal services Oleg Boyko and his wife Lyudmila Boyko, who headed the city election commission for the proposed annexation "referendum".

Het is een dunne lijn imo.

Waartussen loopt die lijn? De vijand helpen is collaboratie, en collaboratie is landsverraad. Dat staat in elk land ter wereld bovenaan de lijst van misdaden, en het maakt van jezelf in oorlogstijden een legitiem doelwit.

Je kan niet aan het hoofd van een overheidscommissie staan met als taak de legitimering van een annexatie zonder dat te beseffen.

Ik zie partisanen geen kruideniers opblazen omdat ze aan de Russen een zak rijst hebben verkocht. Het gaat om gerichte acties tegen collaborateurs pur sang.

Waartussen loopt die lijn? De vijand helpen is collaboratie, en collaboratie is landsverraad. Dat staat in elk land ter wereld bovenaan de lijst van misdaden, en het maakt van jezelf in oorlogstijden een legitiem doelwit.

Je kan niet aan het hoofd van een overheidscommissie staan met als taak de legitimering van een annexatie zonder dat te beseffen.

Ik zie partisanen geen kruideniers opblazen omdat ze aan de Russen een zak rijst hebben verkocht. Het gaat om gerichte acties tegen collaborateurs pur sang.
Voor hetzelfde geld stonden ze ook onder bedreiging van de Russen of de FSB. In dat opzicht is een veroordeling na inname van Berdianks een betere oplossing.

The assassination campaign, while cheered by many Ukrainians, nonetheless raises legal and ethical questions about extrajudicial killings and potential war crimes, particularly when the targets are political actors or civilians and not combatants on the battlefield or other military personnel. And those questions cannot simply be waved away by pointing to the illegality of Russia’s invasion.
The Geneva Conventions, referring to “persons taking no active part in the hostilities,” specifically prohibit “violence to life and person, in particular murder of all kinds,” as well as “the passing of sentences and the carrying out of executions without previous judgment pronounced by a regularly constituted court.”

Niks tegen acties op militaire infrastructuur of militairen zelf. Het heeft gewerkt op de Krim en was redelijk effectief.

"There have been reports of assassination attempts against some of the quislings that have been put in place to be governors, mayors [and] business leaders," said the NATO official.

Je moet maar het geluk hebben om aangesteld te worden als zaakvoerder van een inbeslag genomen bedrijf met een geweer tegen uw achterhoofd. Of denk je dat de Russen het daar aardig vragen? Sommige zullen het met plezier doen maar er zullen er ook wel anderen zijn die niet anders kunnen.

Laatst bewerkt:
Kryvy Rih is opnieuw onder vuur genomen door Rusland, niet alleen bedoeld om civiele infrastructuur te raken maar ook om de Oekraïense opmars en logistieke bevoorrading te bemoeilijken.

Terug
Bovenaan