Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het zou perfect gelegitimeerd zijn om na de bevrijding van Oekraine een stuk Rusland in te nemen. Kostprijs van vrede= compensaties.

om relatieve stabiliteit te verkrijgen in die regio, en volgens mij ook wat Oekraïne gaat willen, dan ga je geen grondgebied van Rusland mogen inpalmen. Krim en Donbass behoren tot Oekraïne natuurlijk.
Als het momentum er is kunnen ze die regio's heroveren. En als dat gelukt is dan is Rusland militair gezien toch te zwak.

Dan ga je enkele jaren hebben maar ik vermoed dan dat Oekraïne ongelofelijk veel financiële en militaire steun gaat krijgen van het Westen.
Oostelijke grens van NATO gaat ook aangesterkt worden vooraleer de shift naar China komt.

Geligitileerd omdat oorlog niet stopt als de bezetter verdreven is. Doorgaan voor regimewissel en Putin te berechten is echt wel legitimeerd.

Ik denk dat historisch gezien oorlogen effectief 'stoppen' alleen wanneer beide partijen samenzitten en een overeenkomst bereiken.
Dus inderdaad, de oorlog stopt niet wanneer alle Russen verdreven zijn uit Oekraïne. Op dat punt (of liefst nog ervoor) gaan ze toch met elkaar moeten praten... Op zich problematisch gezien de houding van Rusland de voorbije maanden/jaren (= totaal niet te betrouwen).

Oekraïense tanks in Belgorod of Koersk of Rostov-aan-de-Don lijkt me op dit moment wel een fantasie te zijn, dan verwacht ik eerder dat de Russische frontlinie op een bepaald moment instort en eenheden zich en masse gaan overgeven.

Rusland staat absoluut niet schuw van oorlogsmisdaden als het effectief is wat we denken dat het is. Eigenlijk zou dit een pad naar vrede onmogelijk moeten maken. Zo een regime heeft gewoon geen plaats op deze aardbol, zelfs als de Oekraïners de Russen verdrijven uit Oekraïne, denk ik dat we zullen moeten doorzetten, om orde op zaken te stellen en voor gerechtigheid te zorgen tegen de misdadigers en verantwoordelijken voor deze oorlog.

Kans zit er anders ook goed in dat we binnen 10 jaar opnieuw een oorlog zullen hebben met Rusland als we het nu niet doen en toelaten aan Rusland om opnieuw op te bouwen.

Dat Oekraïne Russisch grondgebied verovert of dat Rusland zich overgeeft?
Oekraïne hoeft niet per se Rusland te veroveren. Er zijn andere zaken die geclaimd zullen worden. Rusland is niet per se een etnisch land dat 100% Russischs is. We kunnen gerust nieuwe landen creëren zoals een Tatarstan of een Tsjetsjenië bijvoorbeeld, of gebieden zoals de Koerileilanden en Kamchatka aan Japan geven en Moermansk, Kola en een deel van Karelië (Vyborg) aan Finland. Ook kan Kaliningrad aan Polen gegeven worden. Eventueel moeten de Russen uit die regio's weggestuurd worden zodat ze bevolkt kunnen worden door andere etnische groepen. Wel kunnen de Russen wel nog de keuze gegeven worden: wie blijft, geeft zijn Russische identiteit op, wie dit niet wilt doen wordt aan Rusland overgeleverd en trekt daar zijn plan.

Idem voor Donbass. Vrede zal er alleen zijn als de Russen zich opnieuw ontdoen van Russische identiteit en dus Oekraïns worden qua identiteit, of als ze aan Rusland overgeleverd worden.

Laatst bewerkt:
Oekraïne hoeft niet per se Rusland te veroveren. Er zijn andere zaken die geclaimd zullen worden. Rusland is niet per se een etnisch land dat 100% Russischs is. We kunnen gerust nieuwe landen creëren zoals een Tatarstan bijvoorbeeld, of gebieden zoals de Koerileilanden en Kamchatka aan Japan geven en Moermansk en een deel van aan Finland aan Karëlie. Ook kan Kalininingrad aan Polen gegeven worden. Eventueel moeten de Russen uit die regio's weggestuurd worden zodat ze bevolkt kunnen worden door andere etnische groepen. Wel kunnen de Russen wel nog de keuze gegeven worden: wie blijft, geeft zijn Russische identiteit op, wie dit niet wilt doen wordt aan Rusland overgeleverd en trekt daar zijn plan.

Idem voor Donbass. Vrede zal er alleen zijn als de Russen zich opnieuw ontdoen van Russische identiteit en dus Oekraïns worden qua identiteit, of als ze aan Rusland overgeleverd worden.
Ik denk niet dat etnische zuiveringen en volksverhuizingen een goede basis vormen voor een blijvende vrede en je gaat sowieso revanchisme en etnische spanningen eerder opvoeren dan doen afnemen.

Oekraïne hoeft niet per se Rusland te veroveren. Er zijn andere zaken die geclaimd zullen worden. Rusland is niet per se een etnisch land dat 100% Russischs is. We kunnen gerust nieuwe landen creëren zoals een Tatarstan of een Tsjetsjenië bijvoorbeeld, of gebieden zoals de Koerileilanden en Kamchatka aan Japan geven en Moermansk en een deel van aan Finland aan Karëlie. Ook kan Kaliningrad aan Polen gegeven worden. Eventueel moeten de Russen uit die regio's weggestuurd worden zodat ze bevolkt kunnen worden door andere etnische groepen. Wel kunnen de Russen wel nog de keuze gegeven worden: wie blijft, geeft zijn Russische identiteit op, wie dit niet wilt doen wordt aan Rusland overgeleverd en trekt daar zijn plan.

Probleem is dat je moeilijk kan spreken over hoe we Russen uit regio's moeten weg of hoe ze hun identiteit moeten opgeven. Dst is ook gewoon genocide.

Oekraïne heeft geen extra grondgebied nodig aangezien het land zelf meer dan groot genoeg. Er is nood aan geld om het land te heropbouwen en als daarvoor Russisch in beslag genomen eigendommen / tegoeden voor gebruikt kunnen worden lijkt me dat niet meer dan correct --> potje breken is potje betalen. Over het bedrag kan internationaal een tribunaal daar wel over beslissen, maar zo maar er vanuit gaan dat het van het Westen moet komen is niet correct.

Probleem is dat je moeilijk kan spreken over hoe we Russen uit regio's moeten weg of hoe ze hun identiteit moeten opgeven. Dst is ook gewoon genocide.
En een ander probleem is dat het 1. een hellend vlak is want in de hele Euraziatische regio zijn er etnische minderheden die beef hebben met elkaar en 2. het is een essentialistische kijk op de etnische Rus als het probleem en dat lijkt me niet alleen een extreme tunnelvisie maar ook extreem racistisch.

Hetzelfde werd gedaan met alle Duitse minderheden die niet in Duitsland woonden. Ik denk wel dat het proces vredevol en humaan kan verlopen (in de mate van het mogelijke). Het gaat niet om de Russen te vermoorden. Het gaat om de Russen te transporteren aan de grens en daar te zetten, alsook de Russische identiteit niet meer te erkennen, zodat ze verplicht zijn om een Oekraïense identiteit aan te nemen. Geen dubbelnationaliteit.

Ze krijgen nog de keuze, voelen ze zich meer Rus, dan laten ze alles achter en vertrekken ze.

Oekraïne heeft geen extra grondgebied nodig aangezien het land zelf meer dan groot genoeg. Er is nood aan geld om het land te heropbouwen en als daarvoor Russisch in beslag genomen eigendommen / tegoeden voor gebruikt kunnen worden lijkt me dat niet meer dan correct --> potje breken is potje betalen. Over het bedrag kan internationaal een tribunaal daar wel over beslissen, maar zo maar er vanuit gaan dat het van het Westen moet komen is niet correct.
En zal Rusland het oordeel van dat "internationaal tribunaal" dan wel volgen. Als je reparaties van Rusland wilt zul je ze moeten forceren hoor (wat betekent dat ze echt wel schaakmat moeten zijn dan).

En een ander probleem is dat het 1. een hellend vlak is want in de hele Euraziatische regio zijn er etnische minderheden die beef hebben met elkaar en 2. het is een essentialistische kijk op de etnische Rus als het probleem en dat lijkt me niet alleen een extreme tunnelvisie maar ook extreem racistisch.
Het gaat niet om racisme, als je mij kent weet je dat ik niet racistisch ben tegenover de Rus. Ik ben zelfs erg geboeid door sovjethistorie. Maar het gaat mij niet daarom. Het gaat hem erom zolang er zoveel Russen leven in een land dat juist is aangevallen door datzelfde land dat dat voor onstabiliteit zorgt. Met name dat conflict onvermijdelijk is, zeker als Rusland zijn verantwoordelijkheid niet opneemt.

Gebieden afpakken, territoria herverdelen, volksverhuizingen, ... we weten allemaal hoe dit verloopt en de afloop is niet positief zoals de geschiedenis ons heeft geleerd. Rusland zal tot een situatie gebracht moeten worden zoals dat met Duitsland en Japan werd gedaan. Enkel door interne hervormingen is er iets te bereiken. Een instabiele Euraziatisch continent is denk ik het minste wat iedereen wil, buiten de VS mss want die zitten toch op een ander continent.

Lijkt erop dat ze in het Kremlin besloten hebben hoe de oorlog verder moet.
Na een week van twijfel en "discussie" op de Tv-kanalen is dit nu het uniforme bericht : Bombardeer alle infrastructuur en zorg dat de Oekraïners doodvriezen, uitdrogen en verhongeren.
Kan Oekraïne dan ook geen infrastructuur in Rusland bombarderen, de Russen laten doodvriezen, uitdrogen en verhongeren?

I know dat gaat niet gebeuren (Oekraïne heeft de middelen niet), maar als ik sommige beslissingen zie passeren van het Kremlin dan spookt die gedachte wel eens door mijn hoofd. Zo van: Als het zo zit, dan kan Oekraïne ook gewoon beter een paar bommen op Moskou smijten en gaat daar ook het licht en de verwarming uit.

Gebieden afpakken, territoria herverdelen, volksverhuizingen, ... we weten allemaal hoe dit verloopt en de afloop is niet positief zoals de geschiedenis ons heeft geleerd. Rusland zal tot een situatie gebracht moeten worden zoals dat met Duitsland en Japan werd gedaan. Enkel door interne hervormingen is er iets te bereiken. Een instabiele Euraziatisch continent is denk ik het minste wat iedereen wil, buiten de VS mss want die zitten toch op een ander continent.
Het is gebeurd met de Duitse gebieden die afgegeven werden na WOII, dus zelfs na WOII hebben we dat gedaan met Duitsland. Japan heeft ook alles buiten Japan moeten afgeven. Het is toen ook gebeurd hoor ;). De geallieerden hebben het ook gedaan.

Rusland tot een situatie brengen als Duitsland en Japan betekent dat ze zich onvoorwaardelijk overgeven en dat je Moskou en Sint-Petersburg in handen hebt. Vergeet niet dat ze nu niet totaal gemobiliseerd zijn, dus dan spreek je over een lange en bloedige oorlog waar het westen ook aan deelneemt tegen een kernmacht.

Ach, met wat geluk zit er over twee jaar een Trumpiaan in het Witte Huis en is zet de ondergang van de VS zich verder. :unsure:

Ze zouden in Oekraine zot zijn om met dit momentum Crimea te laten vallen. If anything de rus wegdrijven en compensaties vragen.
Al eens op de kaart gekeken, het gaat misschien wel relatief snel maar de russen uit loehansk en donbass krijgen zal wel nog een tijd duren, laat staan de krim. En hoe kleiner het gebied dat rusland moet verdedigen hoe meer manschappen er terug beschikbaar zijn om dat gebied te verdedigen natuurlijk. Imo is het niet allemaal zo simpel.

Ik denk wel dat het proces vredevol en humaan kan verlopen

Het gaat om de Russen te transporteren aan de grens en daar te zetten
Vind jij het dan humaan om mensen van een bepaalde afkomst uit hun huizen te jagen en 100 km verder af te zetten? Zelfs als je ze nog 100 euro toestopt en veel plezier wenst over de grens lijkt mij dat allemaal niet zo mensvriendelijk.

Ik snap het probleem wel hoor, maar zo’n oplossing vind ik toch wat cru.

Zelf al mobiliseert Rusland vandaag of morgen, dan heeft pas over x aantal maanden een effect. Als Rusland het gebied dat ze nu bezit kan behouden en de winter treedt aan, dan kan dat wel effect hebben wanneer de dooi weer intreedt. Maar als Oekraïne een van deze weken nog een gelijkaardig offensief kan lanceren, kan het wel gebeuren dat Moskou alsnog de handdoek in de ring gooit en zich terugtrekt aan de grenzen pre-24 februari 2022. Maar dan nog: waarom zou Oekraïne zich inhouden en de zelfverklaarde volksrepublieken en de Krim in de boezem van Rusland laten?
Daarom dat ik vermoed dat Oekraïne een race-to-the-sea gaat organiseren om van daaruit de winter lang de Krimbrug te beschieten. Melitopol lijkt mij het volgende doelwit, aangezien er daar al partizanen actief zijn (een offensief gaat daar makkelijk gaan).

Het zal ook afwachten worden hoe de energiecrisis blijft evolueren. Aan de snelheid waarmee die thread in P&A aandikt zie je dat het nu echt pijn begint te doen bij de mensen. De woorden oorlog of Oekraine zijn daar ook niet echt aanwezig.

Terug
Bovenaan