Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

SU24 is uitgekomen in 1967...
en de B52 hebben de amerikanen nog gebruikt in de golfoorlog. In oorlogstijden gebruikt men gewoon wat beschikbaar is. Moesten ze bij wijze van spreken nog een serieus aantal van die SU24 hebben zou die ook nog genoeg schade kunnen aanrichten.

Ministry of Defence, UK, update on Ukraine situation, 13/09/2022

Elements of the Russian forces withdrawn from Kharkiv Oblast over the last week were from the 1st Guards Tank Army (1 GTA), which are subordinate to the Western Military District (WEMD). 1 GTA suffered heavy casualties in the initial phase of the invasion and had not been fully reconstituted prior to the Ukrainian counter-offensive in Kharkiv.
1 GTA had been one of the most prestigious of Russia’s armies, allocated for the defence of Moscow, and intended to lead counter-attacks in the case of a war with NATO
With 1 GTA and other WEMD formations severely degraded, Russia’s conventional force designed to counter NATO is severely weakened. It will likely take years for Russia to rebuild this capability.

1 GTA tank divisie is, of beter was, het paradepaardje van het Russisch Leger.
De divisie die Moskou moet verdedigen, bestaande uit de brigades die in de militaire parades opgevoerd werden.

De vraag is dus echt welke troepen de Russen nog in de strijd gaan gooien, als die divisie gewoon voor een belangrijk deel vernietigd is... Op de Franse wikipedia staat de samenstelling van die Divisie, dat gaat dus echt over vele brigades met echt honderden tanks en andere militaire voertuigen

Oekraïne beweert vandaag 2 Russische gevechtsvliegtuigen neergehaald te hebben...een SU-24 en een SU-25

Wel redelijk lachwekkend, zelfs de recentste versie van de SU24 zou meer dan 40 jaar geleden ontwikkeld zijn, dat die nu nog in gebruik zijn...
Die Su-25 is niet veel moderener
Zelfs met de moderne westerse wapens is het voor beide partijen "scraping the barrel". Voor de één iets minder als voor de ander. Ook Oekraine wordt genoodzaakt om haar troepen te vervoeren in camions die hier verkocht worden als vintage oorlogsmateriaal dus zo abnormaal is dat niet. De sovjet tanks die ze gebruiken zijn vaak geupgrade met modern materiaal en nieuwe motoren maar het blijven nog steeds oude sovjet tanks. Net zoals die van de Russen. Maar dat oud oorlogsmateriaal kan je natuurlijk niet vergelijken met de moderne leveringen.

en de B52 hebben de amerikanen nog gebruikt in de golfoorlog. In oorlogstijden gebruikt men gewoon wat beschikbaar is. Moesten ze bij wijze van spreken nog een serieus aantal van die SU24 hebben zou die ook nog genoeg schade kunnen aanrichten.
Ha! Het is de bedoeling dat de B-52 nog tot in de 2050's gaat meegaan:
Er zijn vliegtuigen waarmee al 3 generaties piloten gevlogen hebben (zelfde vliegtuig dus, niet type vliegtuig!)

Su-24 is inderdaad niet het meest moderne vliegtuig, maar aan de andere kant ook weer niet super oud. Laatste exemplaren geproduceerd in 1993.
Vaak worden vliegtuigen serieus aangepast qua electronica en wapens die ze kunnen dragen, soms ook de motoren. Zo lang het airframe nog voldoende vlieguren mee kan, kan dat dan nog een heel capabel vliegtuig zijn tegen relatief lage prijzen. Su-24 heeft zo ook een electronica en wapens update gekregen, dus zou nog capabel kunnen zijn in de juiste handen (en dat is kennelijk het probleem in de Russische luchtmacht)
Net zoals in auto's de laatste jaren de electronica belangrijker is geworden, is dat bij vliegtuigen al jaren het geval. De eigenlijke vliegen aspecten worden minder belangrijk omdat de wapens zelf slimmer en beter worden en vanop grotere afstand afgevuurd kunnen worden.

Werkpaard van de USAF is de F-15, eerste vlucht in 1972, wordt nog steeds geproduceerd en is nog steeds 1 van de beste niet-stealth vliegtuigen.
Ook hier zijn er exemplaren waarmee vader en zoon gevlogen hebben.
Dus om nu wat te zeiken op de oude Su-24 vind ik overdreven.

Interessante info over de offensieven en de Oekraïense strategie:

Verder lijkt het er op dat Rusland zichzelf zwaar in de voet geschoten heeft door de gaskraan dicht te draaien.

Kan de info van de laatste link hier eens gedeeld worden, want dit zit vast achter pay wall😕

De F-15 overleeft nog de F-22. Hypermodern en eigenlijk dé 5th gen maatstaf maar amper operationeel geweest. Actiever op airshows dan op het slagveld.

It’s Time to Prepare for a Ukrainian Victory

Interessant opiniestuk van Anne Appelbaum.

We must expect that a Ukrainian victory, and certainly a victory in Ukraine’s understanding of the term, also brings about the end of Putin’s regime.

Many things about the current Russian political system are strange, and one of the strangest is the total absence of a mechanism for succession. Not only do we have no idea who would or could replace Putin; we have no idea who would or could choose that person. In the Soviet Union there was a Politburo, a group of people that could theoretically make such a decision, and very occasionally did. By contrast, there is no transition mechanism in Russia. There is no dauphin. Putin has refused even to allow Russians to contemplate an alternative to his seedy and corrupt brand of kleptocratic power. Nevertheless, I repeat: It is inconceivable that he can continue to rule if the centerpiece of his claim to legitimacy—his promise to put the Soviet Union back together again—proves not just impossible but laughable.

Laatst bewerkt:
Werkpaard van de USAF is de F-15, eerste vlucht in 1972, wordt nog steeds geproduceerd en is nog steeds 1 van de beste niet-stealth vliegtuigen.
Ook hier zijn er exemplaren waarmee vader en zoon gevlogen hebben.
En je stuurt een link mee die gewoon aangeeft dat de "oude" F-15 de facto uit service genomen zijn door de VS. Ik stel vast dat Rusland nog vliegt met een vliegtuig dat qua concept nog eens 5 jaar ouder is. De VS houdt de F-15 in dienst met een soort stealth upgrade, dat dan vergelijken met die SU-24 is op zijn minst eigenaardig. Vooral wanneer je de specificaties van beide vliegtuigen bekijkt, dan zie je dat de F15 gewoon van een heel ander kaliber is

Dat Lybië, Syrië, Soedan... nog met zo'n vliegtuigen vliegt snap ik, voor Rusland vind ik dat eigenaardig

Dus om nu wat te zeiken op de oude Su-24 vind ik overdreven.
Beleefd zijn is te moeilijk?

En je stuurt een link mee die gewoon aangeeft dat de "oude" F-15 de facto uit service genomen zijn door de VS. Ik stel vast dat Rusland nog vliegt met een vliegtuig dat qua concept nog eens 5 jaar ouder is. De VS houdt de F-15 in dienst met een soort stealth upgrade, dat dan vergelijken met die SU-24 is op zijn minst eigenaardig. Vooral wanneer je de specificaties van beide vliegtuigen bekijkt, dan zie je dat de F15 gewoon van een heel ander kaliber is

Dat Lybië, Syrië, Soedan... nog met zo'n vliegtuigen vliegt snap ik, voor Rusland vind ik dat eigenaardig

Rusland vliegt ook met Flankermodellen rond en heeft er ook redelijk wat geëxporteerd aan modernere luchtmachten zoals China, Maleisië en India. De SU-24 is misschien een verouderd model maar levert nog dienst, ook Oekraïne maakt er nog gebruik van en meer dan behoorlijk. Een vliegtuig heeft maar waarde als het in capabele handen is, ondersteund door een efficiënte infrastructuur en de nodige hulpmiddelen om het een maximale situational awareness te geven. Je airshows mogen nog zo indrukwekkend zijn, je moet vooral indruk maken op het slagveld en dat ontbreekt.

Van wat ik heb gelezen is dat er de afgelopen decennia véél geld is blijven plakken bij de verkeerde handen. Dat maakt dus dat de modernisatie van het Russische leger voor een aanzienlijk deel gefaald is door interne corruptie. Een ander probleem is doctrinair: de Russische commandostructuur werkt niet in een oorlog zoals tegen Oekraïne en eerlijk gezegd denk ik ook niet dat het zou werken in een oorlog tegen de NAVO. In véél opzichten is het moderne Russische leger een Potemkinleger, dat er héél indrukwekkend uitziet op zwaar gescripte en gechoreografeerde massale oefeningen, maar in de praktijk gewoon faalt. Wellicht heeft dat voor een deel te maken met de authoritaire machtsstructuur van een autocraat die geen tegenspraak duldt (of een systeem dat er geen duldt) en waar er weinig ruimte is voor transparantie en kritiek.

Oekraïne mag in feite van "geluk" spreken dat er geen capabele commandostructuur beschikbaar is in Rusland, maar nochtans waren véle problemen waar de Russen vandaag mee kampen al gekend van tijdens de vrij beperkte oorlog tegen Georgië in 2008.

De B-52 wordt nog altijd gebruikt trouwens. Wel al een ferm geüpgradede versie natuurlijk.

Kan de info van de laatste link hier eens gedeeld worden, want dit zit vast achter pay wall😕
Ik weet niet wat er in de FT staat, maar Rusland heeft volgens veel analisten
  • de gas op 't verkeerde ogenblik gesloten indien ze Duitsland op de knieën wouden krijgen (dan hadden ze dat in maart moeten doen)
  • Putin heeft geld nodig om zijn oorlog te betalen, dat gas dat hij verkocht aan Duitsland krijgt hij moeilijk verkocht elders
  • Indien hij de pipeline had laten draaien, op een laag pitje, had hij onderhandelingsmacht behouden, en kunnen onderhandelen in de winter. Gaskraan wat verder terugdraaien voor een volgende stap waar Duitsland Oekraïne steunt, of Rusland extra straft. Zo zou hij breed burgerprotest tegen die bijkomende maatregels kunnen aanwakkeren, dat kalf is nu verdronken.
  • Duitsland heeft een kruis gemaakt over Northstream, er worden ondertussen LNG terminals gebouwd, kerncentrales open gehouden, subsidies gegeven aan mensen om over te schakelen op elektriciteit (bvb in keukens). Na de oorlog gaan gasleveringen uit Rusland in concurrentie staan met LNG leveringen. En Duitsland is met Duitse gründligheit bezig energie-efficiënter te worden...

Zeker van een ander kaliber, 100% akkoord.
F-15A/B was oorspronkelijk ontworpen als pure interceptor en dogfighter, helemaal niet voor grondaanvallen. Met de F-15E wel zeer goed gemaakt voor grondaanvallen met filosofie uit de jaren 80. Su-24 is in de jaren 60 ontworpen als aanvalsvliegtuig, dus qua rol niet te vergelijken.
Mijn vergelijking ging erover dat ook de US nog vliegt met vliegtuigen ontworpen in de jaren 60 of zelfs daarvoor.

F-15C is nog wel in dienst, artikel ging erover dat ze in Europa niet meer vlogen, nog wel in de US bij de National Guard. F-15E is nog in de 48th Fighter Wing gestationeerd in Lakenheath, UK.

Voor zover ik weet, is je punt dat de F-15 stealth wordt niet correct. Men heeft dat onderzocht en prototype gemaakt, maar wegens de concurrentie van de F-35 nooit verkocht geraakt. (Boeing vs Lockheed)

Als je ziet hoeveel geld er in Rusland naar corruptie is gegaan is dat eigenlijk niet verwonderlijk.
nou nou, niet persoonlijk opvatten. Mijn excuses.
Was slechts een uitdrukking.

• de gas op 't verkeerde ogenblik gesloten indien ze Duitsland op de knieën wouden krijgen (dan hadden ze dat in maart moeten doen)
  • Putin heeft geld nodig om zijn oorlog te betalen, dat gas dat hij verkocht aan Duitsland krijgt hij moeilijk verkocht elders
  • Indien hij de pipeline had laten draaien, op een laag pitje, had hij onderhandelingsmacht behouden, en kunnen onderhandelen in de winter. Gaskraan wat verder terugdraaien voor een volgende stap waar Duitsland Oekraïne steunt, of Rusland extra straft. Zo zou hij breed burgerprotest tegen die bijkomende maatregels kunnen aanwakkeren, dat kalf is nu verdronken.
  • Duitsland heeft een kruis gemaakt over Northstream, er worden ondertussen LNG terminals gebouwd, kerncentrales open gehouden, subsidies gegeven aan mensen om over te schakelen op elektriciteit (bvb in keukens). Na de oorlog gaan gasleveringen uit Rusland in concurrentie staan met LNG leveringen. En Duitsland is met Duitse gründligheit bezig energie-efficiënter te worden...
Ook dat bepaalde YouTube filmpje gezien zeker? 😋

Wie had ooit gedacht dat de Duitsers zo rap gas gingen lossen.

wel roddelkrant maar ook al op twitter gelezen (mss zelfde bronnen)

Humiliation for Putin's troops continues as they now begin to abandon major city Melitopol in the face of Kyiv's lightning counter-offensive​

Niet alleen Krim verlaten maar strategisch belangrijke punten in het zuiden ook. Hierdoor verliezen ze hun landconnectie tussen Krim en Donbas.

De F16 is ook al ongeveer 50 jaar oud he.

Ja oké. Maar dit is een beetje zoals zeggen dat je geen 7 series BMW moet kopen want die werden 40 jaar geleden ook al gemaakt.

Het punt dat @ugar maakt is dat die oude su24's hoogstwaarschijnlijk geen upgrades hebben gezien sinds de Sovjet unie. Dat kan je van de F16 absoluut niet zeggen.

Ja oké. Maar dit is een beetje zoals zeggen dat je geen 7 series BMW moet kopen want die werden 40 jaar geleden ook al gemaakt.

Het punt dat @ugar maakt is dat die oude su24's hoogstwaarschijnlijk geen upgrades hebben gezien sinds de Sovjet unie. Dat kan je van de F16 absoluut niet zeggen.
Toch wel hoor:

Surviving Su-24M models have gone through a life-extension and updating program, with GLONASS, upgraded cockpit with multi-function displays (MFDs), HUD, digital moving-map generator, Shchel helmet-mounted sights, and provision for the latest guided weapons, including R-73 (AA-11 'Archer') air-to-air missiles. The upgraded aircraft are designated Su-24M2
De eerste Su-24M-variant vloog al rond in 1979.

Next modernization of Su-24M introduced in 2000 with the "Sukhoi" program and in 1999 with the "Gefest" program. The modernized planes are equipped with new equipment and systems. As a result, they get new capabilities and improved combat efficiency, including new navigation system (SVP-24), new weapons control system, new HUD (ILS-31, like in Su-27SM or KAI-24) and expanding list of usable munitions (Kh-31A/P, Kh-59MK, KAB-500S). The last batch of the Sukhoi was delivered to the Russian VVS in 2009.[66] Modernization continues with the program "Gefest". All frontline bombers Su-24 in the Central Military District received new sighting and navigation systems SVP-24 in 2013.

De exportvariant is wat gedowngrade en werd eind de jaren '80 geëxporteerd. In de Eerste Golfoorlog zijn heel wat toestellen in Iran geraakt toen ze wegvluchtten van Operatie Desert Storm. Oekraïene had er 120 geërfd van de Sovjet-Unie en zou vlak voor de invasie van februari '22 een 14-tal operationele exemplaren hebben.

De afgelopen dagen niet veel verandering meer gezien op Liveuamaps. Wat ik wel wat vreemd vind is dat de Russen elke dag nog aanvallen uitvoeren, die volgens Oekraïne (uiteraard) altijd worden afgeslagen. Ik denk dat die momenteel toch wel andere prioriteiten hebben.

Terug
Bovenaan