Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Heb op Twitter gelezen dat ze het gelocaten op Crimea en dat dat dus fake nieuws zou zijn.
Dat zou kunnen, het is een bron die zijn posts niet altijd verifieert.

Maar het was gewoon ter illustratie, andere betrouwbare bronnen komen over de laatste 3 dagen aan >100 van die voertuigen.

Er broeit wat. Hopelijk wat meer en intenser de komende weken/maanden.

Naar het schijnt zit Oekraïne al in Moskou.
Ik zie Zelenski al zeggen 'Oekraïne heeft een historische claim op Moskou"

Ik zou in ieder geval niet meer op de stoep wandelen langs de gebouwen waar die lokale politici wonen, kan daar gevaarlijk zijn, mensen die uit vensters vallen en zo...

Ik zou in ieder geval niet meer op de stoep wandelen langs de gebouwen waar die lokale politici wonen, kan daar gevaarlijk zijn, mensen die uit vensters vallen en zo...
Ik denk dat het grootste gevaar nu is als iemand u een kop thee of een onderbroek aanbiedt. Ramen zijn zo 2000.

Balkanisering en lokale warlords met nukes. What can go wrong?

Putin zegt : hold my beer, we are creative
De max vind ik nog altijd die dronken man die via zijn keukenraam wilde inbreken in zijn eigen huis omdat hij de sleutel van de voordeur niet meer vond uit zattigheid. Terwijl hij zich door het raam wringt, slaagt hij er in om het water van de (af)wasbak aan te zetten. Toevallig stak ook de stop vanonder erin.

Kort gezegd: Die man is toen bengelend aan zijn keukenraam verdronken in zijn wasbak terwijl de sleutels van de voordeur in zijn jas staken. En ja die man heeft toen de Darwin award gewonnen. Iemand die nog kan uitzoeken welk jaar dit was? :unsure:

Maar goed, verder is dit offtopic.

edit: Oekraïne wil dat Rusland zicht ontdoet van al haar kolonies. We zullen wel zien waar het eindigt binnen paar maanden/jaren.

Laatst bewerkt:
Duizenden jaren aan beschaving en vooruitgang en dan eindigt het met blyat mijnen bic!
Oekraïne wil Rusland ontdoen van al haar kolonies. We zullen wel zien waar het eindigt binnen paar maanden/jaren.

Zullen zien hoe ver ze daar mee geraken want denk niet dat de Navo zal zeggen, goed plan, hier nog wat meer wapens.

Oekraïne wil Rusland ontdoen van al haar kolonies. We zullen wel zien waar het eindigt binnen paar maanden/jaren.

Kan jij cyrillisch lezen w00t? Want dan kan je best ook een vertaling erbij schrijven. Google Translate werkt maar zo goed.

Kan jij cyrillisch lezen w00t? Want dan kan je best ook een vertaling erbij schrijven. Google Translate werkt maar zo goed.
Excuses. Sta er niet altijd bij stil. Is een lang artikel en met de snelle vertaling gaan bepaalde nuances verloren.

Mijn Oekraïens is ook niet perfect dus mijn vorige vertalling was misschien te vluchtig. "Rusland moet zich ontdoen van haar kolonies" maar ik denk niet dat Rusland dit op vrijwillige basis gaat doen.

"De strijdkrachten zullen stoppen waar de belangen van Oekraïne eindigen", - NSDC secretaris Oleksiy Danilov

De Oekraïense strijdkrachten zijn de afgelopen dagen opgerukt in de sectoren Kherson en Kharkiv, aldus het Britse ministerie van Defensie. Ondanks deze veranderingen in de frontlinie is NSDC-secretaris Oleksiy Danilov ervan overtuigd dat de oorlog lang en uitputtend zal zijn, zodat Oekraïne meer dan ooit de steun van zijn bondgenoten nodig heeft.

Danilov vertelde in een interview met Iryna Solomko over waar het Oekraïense leger zal blijven en of onderhandelingen met Rusland mogelijk zijn.

Iryna Solomko: Ik zou ons gesprek willen beginnen met de gebeurtenissen in de richting van Kherson. Aan het begin van het tegenoffensief waren er berichten over, Facebook gonsde, maar dat hield snel op. Nu is er bijna geen informatie meer over de acties van de strijdkrachten. Hebben de autoriteiten besloten om van tactiek te veranderen? Tegelijkertijd gebruikt Rusland deze pauze in zijn voordeel door te zeggen dat het Oekraïense offensief is mislukt. Waar is het evenwicht in de communicatie, en kunt u nog enige details geven over het tegenoffensief?

Oleksiy Danilov: We hebben twee en een half duizend kilometer frontlinie. Er zijn daar elke dag bepaalde gebeurtenissen. Dit is de zaak van de opperbevelhebber en bevelhebber van de strijdkrachten van Oekraïne... Het is de zaak van onze militairen - waar, wanneer en op welke manier zij bepaalde operaties uitvoeren.

We moeten geduldig zijn. Wij geloven onze opperbevelhebber, wij geloven de strijdkrachten. We begrijpen wat ze doen. Zij hebben herhaaldelijk bewezen dat zij de taken aankunnen. Dus laten we rustig afwachten. En als de tijd komt, zullen we alles weten.

Ik kan eraan herinneren dat begin februari helaas de hele wereld, zonder uitzondering, geloofde dat ons land over 3-5 dagen niet zou bestaan. Ik heb echter altijd gezegd en gezegd - ons land zal winnen, we zullen al onze grondgebieden bevrijden, met inbegrip van de Krim, de regio's Donetsk en Luhansk, waar deze terroristen zich nu bevinden. Ze zullen allemaal, zonder uitzondering, vernietigd worden. Ze hebben hier niets te zoeken.

Daarom, toen ze ons begonnen te beschuldigen dat we ons niet voorbereidden... Ze begonnen iets te zeggen... Ik kan zeggen dat als we ons niet voorbereidden, de Russische tanks al in Warschau, Praag en Berlijn zouden zijn geweest. We vechten nu eigenlijk tegen het moderne fascisme, dat is het Poetin-regime.

I.S.: Hoe zou u kunnen reageren op deze golf van berichten in de westerse media dat Oekraïne niet voorbereid was. Waarom denkt u dat deze kwestie zich nu voordoet?

O.D.: De Russische Federatie voert voortdurend haar speciale informatie-operaties uit. Dit is hun roeping en taak. Hun diensten, die in groten getale in Europa en andere landen werkzaam zijn, beginnen zaken aan de orde te stellen die eigenlijk helemaal niet aan de orde zouden moeten worden gesteld.

Wij waren de enigen die begrepen en wisten hoe wij ons voorbereidden, wat wij deden, wat wij deden om ons te verzetten tegen de invasie die op 24 februari op ons afkwam. Een andere zaak is dat deze informatie absoluut gesloten was en alleen werd meegedeeld aan degenen die er behoefte aan hadden.

We konden de maatschappij niet opblazen en bedriegen. Want de eerste taak die Poetin had, was chaos zaaien in Oekraïne. Hij heeft deze taak bijna sinds november vorig jaar op zich genomen. Ze waren de interne situatie aan het opschudden.
Het is vrijwel onmogelijk om je op zo'n grote oorlog voor te bereiden. Je moet de samenleving voorbereiden. Het moet zo nationaal patriottisch mogelijk zijn. Je moet tegen de vijfde colonne vechten. En we hebben het gedaan. De militaire component is een apart iets waar maar een paar mensen van wisten.

Is het moeilijk voor ons? Ja, het is moeilijk... Het was erg moeilijk in de eerste dagen. Waarom? Omdat niemand in ons geloofde, niemand geloofde dat wij in staat zijn de vijand op het slagveld te bevechten en te verslaan. De informatie die ons sinds november werd medegedeeld, was geen geheim. Er werd over gepraat in de samenleving, Facebook gonsde, zoals je zegt. Er werd over gesproken en gediscussieerd, maar we bereidden ons voor.

I.S.: Er zijn verschillende schattingen van deskundigen over de duur van de actieve fase van de oorlog. Onlangs heeft een van de Europese deskundigen gezegd dat het tot laat in de herfst zal duren, nog 5-7 weken, en dat de situatie dan zal bevriezen als gevolg van het weer. Bent u het hiermee eens? Omdat er verschillende voorspellingen zijn van de autoriteiten.

Het zal een harde, moeilijke oorlog worden. Maar dat is onze taak, die wij samen met onze partners perfect moeten uitvoeren. Om de kwestie van de invloed van Rusland op de naaste buren af te ronden en er eindelijk een eind aan te maken. Om te zorgen dat Rusland de wil verliest om zulke dingen te doen en zijn neus in Oekraïne steekt, om ons te vertellen hoe we moeten leven.

Wat de timing betreft. Dit is geen gemakkelijke vraag. Dit is geen vraag voor een dag of twee, een week of een maand. Dit is een vraag die veel meer tijd zal vergen, gezien het feit dat de Russische Federatie een groot land is. Er is een enorm aantal gekoloniseerde volkeren, die het gebruikt in deze oorlog vandaag. Wanneer Rusland zich eindelijk ontdoet van zijn koloniën die het in de negentiende en twintigste eeuw heeft veroverd, dan zullen we het echte grondgebied van Rusland zien. Dit alles zal verspreid worden.

Een ander ding is dat het erg moeilijk zal zijn. En hier is de hulp van partners van cruciaal belang. En hoe sneller het komt, hoe beter de wapens, hoe beter we de vijand zullen aankunnen.

I.S.: Voelt u de vermoeidheid van partners over het onderwerp oorlog en Oekraïne? Hoe kunnen communicatie en bijstand worden verbeterd?

O.D.: We zien de vermoeidheid van partners niet. Dit is een andere richting van de informatie operatie waar Rusland aan werkt.

I.S.: Een van de bedreigingen is het "referendum", met name in de regio Kherson. Het werd verschillende keren uitgesteld, maar de Russen bereiden zich voor. Heeft de aanval op Kherson te maken met het voorkomen dat de Russen het "referendum" houden?

"Referendum" op welk grondgebied houden ze? Ze hebben geen recht om iets te houden op het grondgebied van een soeverein land - Oekraïne. Ze hebben er al een gehouden, de gevolgen zijn tastbaar. Willen ze er nog een houden? Laat ze het proberen.

Ze houden het alleen voor zichzelf. Wat is het punt hier? Als er geen externe vijand in Rusland is, valt dit kunstmatige land als een kaartenhuis uit elkaar. En dit is een probleem voor hen. Ze hebben voortdurend een vijand nodig om iemand en iets te hebben om tegen te vechten. Het spijt me, maar 75% van de mensen daar hebben geen warm toilet. Zorg dan voor je eigen land, waarom kom je altijd hierheen?!

I.S.: Dus, voor zover ik uit uw antwoord begrijp, beschouwt u het niet als een bedreiging. Volgens sommige deskundigen is het echter mogelijk dat Rusland na het referendum de regio Cherson bij Rusland zal voegen, en dat het gebied dan een geheel andere juridische status zal krijgen.

Laten ze dan Duitsland opnemen in de Russische Federatie, Frankrijk, Bordeaux...

I.S.: Over de interne situatie in Oekraïne gesproken, hoe stabiel is die wat de Russische invloed betreft?

O.D.: Wij zullen ons land zuiveren van die Russische ratten die, helaas, nog steeds in onze putten lopen en hier bepaalde processen proberen uit te voeren. We zullen ze zeker allemaal naar de gevangenis sturen of terug naar Rusland.

.С.: Een belangrijk deel van deze gevolgen is van financiële aard. Enkele dagen geleden heeft de HACCU besloten beslag te leggen op de bezittingen van de Russische oligarch Vladimir Jevtoesjenkov. Het NSDC speelt in de context van sancties en al deze andere processen een sleutelrol. Er zijn momenteel vier besluiten van de NSDC, maar er zijn niet zo veel namen van specifieke Russische oligarchen. Waarom gaat het werk zo langzaam?

O.D.: We hebben 81 inzendingen die al verwerkt zijn. Aan sommige daarvan wordt nu de laatste hand gelegd door de interdepartementale groep die onder het kabinet van ministers is opgericht. Eerste vicepremier Yulia Svyrydenko staat aan het hoofd van deze groep. Het werk gaat door.

Een ander ding is dat alles moet worden gecontroleerd tot de laatste komma. Want het gaat niet alleen om sancties, maar ook om de inbeslagneming van activa en eigendommen. En dat zijn totaal verschillende dingen. En om te voorkomen dat zij verder in beroep gaan tegen onze beslissingen, ook bij rechtbanken van andere jurisdicties, waaronder de Europese, moeten wij alles zo doen dat alle documenten onberispelijk zijn.

Ik kan ook zeggen dat de wetgever amendementen op de wetgeving heeft aangenomen. Ook zij hebben dit proces beïnvloed. Het is echter nog geen dag gestopt. Bovendien ben ik er zeker van dat wij er in de nabije toekomst voor zullen zorgen dat alle sancties die door het VK, de VS en andere partners worden aangenomen, in onze besluiten tot uiting zullen komen.

I.S.: Rusland voor het gerecht brengen in verband met economische misdrijven tegen Oekraïense burgers in de tijdelijk bezette gebieden. Ik had een gesprek met een boer wiens boerderij nu in de bezette gebieden ligt. Hij kan niet naar de rechter stappen om zijn rechten te verdedigen, omdat de NSDC geen besluit heeft genomen over de status van deze gebieden.

O.D.: De norm waar u het over heeft, staat vandaag in onze wetgeving. Het is de Nationale Veiligheids- en Defensieraad die beslist over bepaalde gebieden die bezet zijn. Maar ik heb het al gehad over twee en een half duizend kilometer frontlinie. Dit is een mobiel ding. En we kunnen niet elke dag beslissingen nemen over nederzettingen. Er zijn daar problemen, en we zijn aan het uitzoeken hoe we het automatisch kunnen maken. En het hielp onze burgers bij het oplossen van de problemen die u noemde.

Hoe ziet u het einde van deze oorlog? En helpt het Oekraïne dat volgens de laatste opiniepeilingen de steun voor de oorlog onder de Russen afneemt?

O.D.: Het einde van de oorlog is de bevrijding van al onze grondgebieden. Maar we moeten begrijpen dat als Rusland blijft zoals het is, het slechts een kwestie van tijd is voordat het een nieuwe oorlog kan beginnen. Daarom is het onze taak Rusland zo te maken dat het niet eens de wens heeft te denken dat het zijn buren kan aanvallen, vooral niet op de manier waarop het dat met betrekking tot ons land heeft gedaan.

I.S.: Ja, en waar moeten de strijdkrachten dan blijven: op de Krim, in Moskou?

O.D.: De strijdkrachten zullen stoppen waar onze belangen eindigen. En het zal afhangen van vele omstandigheden.

I.S.: Ziet u vandaag een terrein voor onderhandelingen met Rusland?

O.D.: Zodra we al onze gebieden bevrijd hebben, kunnen we ergens met hen over praten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan