Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

We mogen Rusland niet onderschatten. In 1941 dacht ook iedereen dat binnen 3 maanden het rotte bouwsel ging ineenstorten. Ja, de Russen hebben 2 jaar tot begin 1943 enorm veel terrein verloren, maar ze hebben geleerd en enorm veel manschappen ingezet en uiteindelijk met 20.000.000 doden volgehouden.

Als de Russen dezelfde drive ontwikkelen nu, dan zijn we nog niet aan de nieuwe patatjes.
Zoals @Chris_147 zei, totaal andere situatie. Ook kreeg de sovjet unie steun (logistieke en materiele) van de Amerikanen of de geallieerden. Voor de Russen, Wit-Russen en Oekraïners indertijd was er ook wel een drive om terug te strijden. Door het anti-slavische ideologische beleid was de motivatie en het moraal een stuk groter bij de roden toen dan bij de Russen vandaag. Zeg wat je wilt over de sovjets maar ik denk dat alle slavische volkeren de sovjets prefereren over de nazi's. Vandaag is er geen enthousiasme bij de Russen, ze vallen hun gebroeders in Oekraïne aan en niemand weet waarom het conflict plaatsvindt buiten wat propaganda en leugens die verspreid worden op Russia today.

De sovjets toen waren ook een wereldmacht in opkomst, vandaag is Rusland een wereldmacht in verval, als je het nog een wereldmacht kan noemen.

Is dat hele front nu in elkaar aan het stuiken? :unsure:
Het is te hopen!

En eigenlijk ook wel wat te verwachten met hoe de Russen georganiseerd zijn. Initiatief nemen kunnen/mogen de soldaten niet, dus een of andere generaal moet alles beslissen. Als het zo snel gaat, kan die niet op tijd een goede reactie bedenken. Tegen dat die bevelen gegeven zijn, is de situatie alweer veranderd.
Enige wat soldaten zelf wel kunnen beslissen, is om te vluchten of zich over te geven.

Verder als we Rusland kunnen terugduwen tot hun eigen land, denk ik wel dat er een basis zal moeten komen voor toekomstige samenwerking. Dat klinkt misschien raar, maar in de jaren '90 hebben we het wat nagelaten om van het momentum dat er was toen gebruik te maken.

Ze zijn onze buren, ze zullen nog steeds onze buren zijn. Het helen van de wondes zal tijd in beslag nemen, wellicht enkele decennia. Maar het is bij de Duitsers ook uiteindelijk gelukt. Het is de Japanners ook gelukt. Ergens helen de wonden nog steeds, maar ze zijn wel landen waar we vandaag op kunnen rekenen en die deel uit maken van ons netwerk van bondgenoten. Er zal dus zeker en vast gepraat moeten worden, en naar de toekomst gekeken te worden. Uiteindelijk zullen we de Russen nog nodig hebben in de toekomst. Ik hoop dat de Russen zelf ook inzien wat ze nu doen echt tot niets leidt, en alleen maar dingen bemoeilijkt.

Regime change zou ik verder niet op focussen, hoewel Poetin zelf wellicht onder druk zal komen te staan (mogelijks). Maar recente voorbeelden van regime change hebben aangetoond dat het zelden het gewenste effect heeft, en een beleid waar de Russen zelf niet achterstaan heeft ook geen zin. Ik denk dat de Russen zelf de toekomst van hun land zullen moeten bepalen, en daar ook gaan voor moeten strijden. Wij kunnen dat niet in hun plaats doen.

Als we energie-onafhankelijk worden van Rusland hebben we ze helemaal niet meer nodig en dat is een graf die Rusland zelf gegraven heeft.

Is dat hele front nu in elkaar aan het stuiken? :unsure:
Op dit moment. Een papieren frontlinie zo te zien?

10-09-17-00-ENG-1.jpg

Laatst bewerkt:
Op dit moment. Een papieren frontlinie zo te zien?

10-09-17-00-ENG-1.jpg

Het is eigenlijk interessant om zien hoe in Russische media dezelfde kleuren op de kaart worden gebruikt. Daar waar wij blauw meestal identificeren met "de goeie" en rood met "de slechterik" gebruiken zij rood ook voor zichzelf.

Het is eigenlijk interessant om zien hoe in Russische media dezelfde kleuren op de kaart worden gebruikt. Daar waar wij blauw meestal identificeren met "de goeie" en rood met "de slechterik" gebruiken zij rood ook voor zichzelf.
Altijd al geweest denk ik? Denk ook omwille van koude oorlog en de rode dreiging van het communisme. Rood als kleur heeft een belangrijke betekenis in de Russische cultuur.

Het rode leger is nu wel een historisch begrip, Poetin speelt ook graag de kaart van het geromantiseerd verleden, dus lijkt me zo vreemd niet.

Als we energie-onafhankelijk worden van Rusland hebben we ze helemaal niet meer nodig en dat is een graf die Rusland zelf gegraven heeft.
Het is niet omdat we ze niet nodig hebben dat we ze de rug moeten toekeren het is nog altijd een buurland van Europa. (Als het werelddeel Europa)

In dat geval moet NAVO altijd oorlog verklaren en in de tegenreactie gaan, ook als dat een kernoorlog als gevolg heeft. Je kan niet uit angst van een kernoorlog toestaan dat er een kernramp wordt getriggered in Zaporizhzhia of er een tactische kernwapen wordt gebruikt. Dan is hetgeen dat je probeert te vermijden al gebeurt, en is het te laat. Dat zou een oorlogsverklaring zijn, en dan moet je snoeihard terugslaan. Altijd. Dan heb je hetgeen dat je tracht te vermijden, al laten gebeuren. Duidelijk maken dat er een "red line" is, en ook duidelijk maken aan andere landen dat bepaalde acties gevolgen kunnen hebben, want er zijn er die dit als test zien en observeren en noteren.
Een kernramp in Europa is imo ook een rechtstreekse aanval op de NAVO als de wind die straling naar hier blaast.
Stel dat er een radioactieve wolk over Griekenland of Kroatië vliegt dan gaan die toch artikel 5 inroepen.

Het is niet omdat we ze niet nodig hebben dat we ze de rug moeten toekeren het is nog altijd een buurland van Europa. (Als het werelddeel Europa)
Indien ze afzien van hun imperialistische neigingen en zelf samenwerking willen dan zeker. Echter wordt deze oorlog blijkbaar breed gedragen onder de Russiche bevolking. Ik zie dus niet meteen een omkering in vijandigheid tegenover het Westen.

Indien ze afzien van hun imperialistische neigingen en zelf samenwerking willen dan zeker. Echter wordt deze oorlog blijkbaar breed gedragen onder de Russiche bevolking. Ik zie dus niet meteen een omkering in vijandigheid tegenover het Westen.
Inderdaad.

An sich niets tegen Russen.
Maar ze zijn kennelijk zo gebrainwashed dat er voorlopig niets mee aan te vangen valt.
ALS de Russen in opstand komen, Putin wippen en eindelijk eens een echte democratie willen installeren, dan ben ik er voor om terug toenadering te zoeken. Maar Rusland heeft eigenlijk nooit echte democratie gehad (geen meerdere partijen, geen onafhankelijke pers, ...) Eerst de tsaren, dan communisme. In de jaren 90 zijn ze dichtbij gekomen, maar dat is door Putin daarna hard in de kiem gesmoord.
Ik geloof niet dat je een volk democratie kan opleggen, dus het moet vanuit de Russen zelf komen. Ze hebben internet toegang en kunnen reizen, dus ze kunnen goed genoeg zien wat de voordelen zijn. Maar ze moeten er zelf voor kiezen en stoppen met de doen alsof de rest van de wereld tegen hun is. Hadden ze het in de jaren 90 goed aangepakt, dan hadden ze 1 van de rijkste landen van de wereld kunnen zijn. Niet alleen door de grondstoffen, maar ook met de kennis en techniek die ze hadden.

Info komt van een telegram dat de laatste 30 'terugtrekkingen' van de Russen correct communiceerde.
Luchthaven ligt wel ten Westen van Donetsk

Zou toch écht wel straf zijn. Het is precies zo een moment waarop alles kan maar Donetsk stad (en luchthaven) liggen echt wel ver van waar het front is (was?)

Zou toch écht wel straf zijn. Het is precies zo een moment waarop alles kan maar Donetsk stad (en luchthaven) liggen echt wel ver van waar het front is (was?)
Je verdedigt je front, en die linie is doorbroken. Er wordt volgens andere nog wel gevochten aan de luchthaven, en Russen zouden zich ook teruggetrokken hebben in Donetsk. Dat zal dus wel een moeilijke 'stronghold' worden om in te nemen.

Je verdedigt je front, en die linie is doorbroken. Er wordt volgens andere nog wel gevochten aan de luchthaven, en Russen zouden zich ook teruggetrokken hebben in Donetsk. Dat zal dus wel een moeilijke 'stronghold' worden om in te nemen.
Terugtrekken en hergroepering is logisch. Korter front en je kan de troepen in de Donbas versterken. Oekraïne had dit succes niet verwacht en dat is voor hen een enorme morele opsteker. Benieuwd of ze het hierbij laten of toch een extra push forceren. Zal afhangen van hun stootkracht, maar ik denk niet dat ze bij het noordoostelijke offensief veel hebben verloren.

Luchthaven heeft altijd al paar minuten van het front gelegen. Er zijn daar regelmatig schermutselingen. Ze vechten al weken nabij Peski. Is eigenlijk aan de stadsrand van Donetsk. Er is weer blijkbaar een contraoffensief bezig tegen de Oekraïense troepen. We shall see waar de front zich zal stabiliseren. Ik denk dat het nog te vroeg is om iets te zeggen aangezien iedereen constant aan het bewegen is. Wat men wel kan zeggen is dat Charkiv regio nu zo goed als volledig in Oekraïense handen is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan