Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

De zoveelste die per ongelukt valt, verzuipt, iets verkeerd eet.
Denk dat er in Rusland meer sterven door defecte ramen dan door alcoholintoxicatie :unsure:

Interessant gesprek over de rol van Gorbatsjov in De Afspraak

De moeite om te bekijken, de clash tussen Eyskens en Malfliet! Intussen ook Collapse: the fall of the Soviet Union besteld van Vladislav M. Zubok. Het had mogelijk anders afgelopen, als de Sovjetunie zich had herpakt en een Chinees model had ingevoerd. Of het was nog slechter afgelopen dan de kapitalistische shocktherapie en er was een burgeroorlog uitgebroken.
Malfliet was daar aan het raaskallen dat het geen naam had.

Malfliet was daar aan het raaskallen dat het geen naam had.
Goh, ik denk dat het allemaal zo complex ineen zit dat je dat niet op vijf minuten uitgelegd krijgt. Het is alleszins tot een catastrofe gekomen met de val van de Sovjetunie, maar wat wisten mensen als Gorbatsjov of Jeltsin nu van het normale functioneren van een markteconomie? Anderzijds: zou de wereld een betere plaats zijn geweest als de Sovjetunie had blijven bestaan? Deze periode wordt ook als een 'keerpunt' beschouwd, als het einde van de post-Koude Oorlog en de aanvang van een heel instabiele periode. Maar wie kan dat nu met zekerheid zeggen? We weten niets af van de toekomst, we weten amper wat er vandaag gebeurt en het verleden is heel vaak een interpretatie van wat we denken dat er gebeurd is.

Denk dat bij veel mensen vanochtend toch ook de reactie was: Hoe? Die leefde nog? :unsure:

EhdnbTv.png

Ik zag deze post op een Amerikaans politiek forum, dus blijkbaar ben je alleszins niet de enige.

Goh, ik denk dat het allemaal zo complex ineen zit dat je dat niet op vijf minuten uitgelegd krijgt. Het is alleszins tot een catastrofe gekomen met de val van de Sovjetunie, maar wat wisten mensen als Gorbatsjov of Jeltsin nu van het normale functioneren van een markteconomie? Anderzijds: zou de wereld een betere plaats zijn geweest als de Sovjetunie had blijven bestaan? Deze periode wordt ook als een 'keerpunt' beschouwd, als het einde van de post-Koude Oorlog en de aanvang van een heel instabiele periode. Maar wie kan dat nu met zekerheid zeggen? We weten niets af van de toekomst, we weten amper wat er vandaag gebeurt en het verleden is heel vaak een interpretatie van wat we denken dat er gebeurd is.

Moeilijk om in te schatten, maar persoonlijk denk ik wel dat als de USSR intact had gebleven Rusland verder zou staan vandaag. Natuurlijk zou met het verlies van een heleboel Oost-Europese landen ook wel tot een spirit van nederlaag geleid hebben, en een argument kan gemaakt worden dat een nieuwe sovjetsfeer toch gedoemd was om te mislukken, en het is moeilijk om te zien hoe zo een mood had kunnen doorgezet worden, maar vandaag is Rusland zeer revanchistisch en nationalistisch ingesteld. Eigenlijk staat het Rusland van vandaag haaks op het model van 30 jaar geleden, in misschien wel de periode van "hoop", waar vandaag merkbare achteruitgang gezien wordt in een periode waar eigenlijk bijna elk ander land op de wereld vooruit is gegaan.

Een USSR waar het beleid van Gorbatsjov zou doorgetrokken worden had beter geweest. Maar Gorbatsjov zou ook daar opgevolgd worden, en wie weet zou dat dan tot het terug authoritairder maken van een staat leiden, als er daar aanleiding voor zou geweest zijn. Landen als China en dergelijke hebben ook allemaal moeten hervormen, en mede door de val van de USSR en de Tiananmen protesten is die staat ook terug autoritairder geworden, wellicht in eerste instantie om het systeem verder te beschermen van afbrokkeling. Maar Rusland en China vandaag onderscheiden zich wel een klein beetje qua motief en werkwijze. Al denk ik dat in China de intellectuelen toch ook wel met afschuw lezen over hoe Europa in de 19e eeuw hun behandeld heeft, en er dus via het onderwijs ook wel een wantrouwen in het westen wordt gedrilld, maar China zal wel opener staan om samen te werken met het westen zolang ze er zelf voordeel uit halen.

De moeite om te bekijken, de clash tussen Eyskens en Malfliet! Intussen ook Collapse: the fall of the Soviet Union besteld van Vladislav M. Zubok. Het had mogelijk anders afgelopen, als de Sovjetunie zich had herpakt en een Chinees model had ingevoerd. Of het was nog slechter afgelopen dan de kapitalistische shocktherapie en er was een burgeroorlog uitgebroken.
Ik vraag mij altijd af waarom de kapitalistische shocktherapie gewerkt heeft in Polen, Hongarije, de DDR, de Baltische staten,... . Maar niet zo goed in Rusland. Ik vermoed dat corruptie er veel aanweziger is/was dan op die andere plekken?

Laatst bewerkt:
Ik vraag mij altijd af waarom de kapitalistische shocktherapie gewerkt heeft in Polen, Hongarije, de DDR, de Baltische staten,... . Maar niet zo goed in Rusland. Ik vermoed dat corruptie er veel aanweziger is/was dan op die andere plekken?
Omdat die mensen "the motherland" haatte. die werden tegen hun wil ingelijfd....

Van Strelkov maar gelijkaardige info is ook te zien op Oekraïense kanalen. Peski (gevechten duren daar al weken) is zo goed als in Russische handen. Hevige gevechten aan het noordelijke deel van Kherson regio met hier en daar terreinwinst voor Oekraïne.

Yesterday, after prolonged heavy fighting, the 11th regiment of the DNR Armed Forces took the industrial zone on the western outskirts of Peski, seized the ruins of the road bridge and occupied the line along the Donetsk ring road. AFU units retreated deep into Pervomaiskoye (on the border with the Pesok industrial zone).
Yesterday, the enemy's forward positions and rear areas near Donetsk were subjected to almost continuous artillery strikes all day long. The Ukrainian armed forces' artillery responded weakly.

On the Kherson front, fierce fighting continued for several days between Davidov Brod and Vysokopolye. According to some reports, a few days ago the enemy managed to establish another bridgehead on the eastern bank of the Ingults, capturing the village of Arkhangelskoye and is now stubbornly defending it. I am waiting for more details.

I have no information about the fighting that is taking place near Kharkov. What is known is that both sides have pulled fresh forces into the area. Probably, this is an attempted offensive by the AFU trying to achieve at least some success somewhere. Both sides are launching heavy artillery and missile strikes on this front.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Toch ook wel propaganda taal vind ik.
the enemy managed to establish another bridgehead on the eastern bank of the Ingults, capturing the village of Arkhangelskoye and is now stubbornly defending it
Dus Oekraïne heeft winst gemaakt en is dat voorlopig aan het behouden.
En hoe durven ze: dat koppig verdedigen!

the AFU trying to achieve at least some success somewhere
Euhm, je zegt net dat ze gebied hebben veroverd? Ok, niet rond Kharkov, maar toch somewhere.

The Ukrainian armed forces' artillery responded weakly
Tja, Oekraïne gaat zorgvuldiger om met haar artillerie en schiet niet alles lukraak af wat ze hebben.

Ik zou toch niet teveel waarde aan Strelkov zijn woorden hechten.
We zullen volgende week wel zien wat de status is.

Ik zou toch niet teveel waarde aan Strelkov zijn woorden hechten.
We zullen volgende week wel zien wat de status is.
Toch iets meer geloofwaardiger dan de officiële berichtgeving vanuit Kiev of Moskou waar zelfs de minste scheet een geostrategisch succes is.
Je hebt blijkbaar het stuk bovenaan gemist waarbij dezelfde gelijkaardige info ook te vinden is op Oekraïense kanalen maar dan met een iets positievere bijklank richting Oekraïne.

Toch iets meer geloofwaardiger dan de officiële berichtgeving vanuit Kiev of Moskou waar zelfs de minste scheet een geostrategisch succes is.
Je hebt blijkbaar het stuk bovenaan gemist waarbij dezelfde gelijkaardige info ook te vinden is op Oekraïense kanalen maar dan met een iets positievere bijklank richting Oekraïne.

Je moet toch toegeven dat de teksten die jij post van hem toch een zeker pro-russische sentiment hebben.
Voor jou geloofwaardiger voor mij zelfde propaganda zoals Russen en Oekraïners officieel zeggen.

Je moet toch toegeven dat de teksten die jij post van hem toch een zeker pro-russische sentiment hebben.
Voor jou geloofwaardiger voor mij zelfde propaganda zoals Russen en Oekraïners officieel zeggen.
Ja hallo kroket. Pro Russisch of niet, de intel is regelmatig (niet altijd) correct.

edit: "regelmatig (niet altijd)" bijgevoegd voordat ik hier een shitstorm over mij heen krijg. 100% juiste intel vinden is haast onmogelijk , vrees ik.

Laatst bewerkt:
Er is geen enkele neutrale stem te vinden in deze oorlog en uiteraard heeft Strelkov (Igor Girkin) een kant gekozen en die is duidelijk pro-Russisch gezien zijn rol in het hele MH17-verhaal. Niemand in dit topic beweert dat hij dé stem is die we moeten geloven, maar hij is wel een van de meer kritische stemmen aan Russische zijde die ook kritiek durft geven op de manier waarop de oorlog wordt gevoerd. Dat zal voor een stuk ook uit rancune zijn. Zoals iedere tweet of ieder persbericht moet je dat allemaal met een korrel zout nemen. Maar dat neemt niet weg dat er dingen worden gezicht die ons inlichtingen verschaffen.

Terug
Bovenaan