Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Die watertoevoer werd in 2014 afgesloten...

Je moet het van mij niet aannemen maar die watertoevoer was een zeer interessant punt dat Tom Waes in 2015 al aanhaalde in zijn aflevering van Reizen Waes naar de Krim. De mensen die hij er daar over gesproken heeft waren daar niet bijzonder mee opgezet. Het blijft een schizofrene spreidstand van Oekraïne hoe dan ook.

Het gebruiken van dat kanaal in oorlogstijd als een wapen is en blijft een oorlogsmisdaad. Is het een begrijpelijk zet? Ja. Maar het ondergraaft enigszins het imago van moderne Westerse Europese strijdmacht dat Oekraïne nochtans zorgvuldig probeert te cultiveren.

Tegelijk is het natuurlijk allemaal makkelijke kritiek vanuit mijn luie zetel.

Jah is het Krim Oekraïns dan is het bezet door de Russen en zoals eerder gezegd : je moet de Russen niet helpen om hun bezetting gemakkelijker te maken.
Is het Krim Russisch dan moet je een land die grondgebied annexeert ook niet helpen met vers watertoevoer te voorzien.

Spreidstand mss wel maar logische keuze van Oekraïne imo.

Alsof Westerse Europese strijdmachten dat kanaal niet zouden afsluiten in de situatie van Oekraïne.

Het probleem met oorlogsmisdaden is dat je niet echt kan kiezen welke je wel en niet de moeite vindt. Ik ben bijzonder pro Oekraïne maar met dit kanaal enerzijds, en het gebruik van Russische krijgsgevangenen in een propagandafilm anderzijds, is men toch ook niet geheel zuiver op de graat.

Die watertoevoer werd in 2014 afgesloten...

Je moet het van mij niet aannemen maar die watertoevoer was een zeer interessant punt dat Tom Waes in 2015 al aanhaalde in zijn aflevering van Reizen Waes naar de Krim. De mensen die hij er daar over gesproken heeft waren daar niet bijzonder mee opgezet. Het blijft een schizofrene spreidstand van Oekraïne hoe dan ook.

Het gebruiken van dat kanaal in oorlogstijd als een wapen is en blijft een oorlogsmisdaad. Is het een begrijpelijk zet? Ja. Maar het ondergraaft enigszins het imago van moderne Westerse Europese strijdmacht dat Oekraïne nochtans zorgvuldig probeert te cultiveren.

Tegelijk is het natuurlijk allemaal makkelijke kritiek vanuit mijn luie zetel.
En de Krim werd in 2014 toch ook bezet, toen is de oorlog van Rusland eigenlijk begonnen, dus niet zo abnormaal dat ze de bezetter sindsdien niet meer helpen.

Over de krijgsgevangenen geef ik je meer dan gelijk

En de Krim werd in 2014 toch ook bezet, toen is de oorlog van Rusland eigenlijk begonnen, dus niet zo abnormaal dat ze de bezetter sindsdien niet meer helpen.

Over de krijgsgevangenen geef ik je meer dan gelijk
Ja maar de bevolking op de Krim en Donbass ga je niet overhalen om terug pro Oekraïne te zijn door de etter te spelen.

Ja maar de bevolking op de Krim en Donbass ga je niet overhalen om terug pro Oekraïne te zijn door de etter te spelen.
Alsof de mening van de bevolking daar nog iets uitmaakt zolang Rusland de plak zwaait. Ze hebben die regio's waarschijnlijk wel al afgeschreven om als onderhandelingschip te gebruiken.

Interessante ontwikkelingen in het noorden indien de info klopt

The Ukrainian armed forces are preparing an attack near Kharkiv. They want to throw the defence forces into the fight.

Amid attempts at a "counterattack" in Kherson Region, the Ukrainian army is building up its forces in the Kharkiv direction, where it also wants to attempt an "attack".

In particular, reinforcements are taking place in the areas of Chepel and Velyka Kamyshevakha (15 km from Izyum) and Prishib and Husarovka (12-14 km from Balakleya).

In total, at least five battalion-tactical groups (BTG) of 500-600 men each are concentrated here. The BTGs are represented by units of the 4th Operational Brigade, 93rd Independent Mechanized Brigade, 10th Independent Mountain Assault Brigade and 92nd Independent Mechanized Brigade of the AFU.

The grouping's artillery has been reinforced with Polish Krab and US M109 self-propelled vehicles and NLAW anti-tank missile launchers. The tank unit of the "fist" consists of several dozen obsolete Soviet T-72AB tanks, the Polish T-72M1 export version, as well as the more modern PT-91 Twardy - also Polish.

These AFU positions have been shelled by Russian aircraft at least twice in the past 24 hours.

The remnants of the Kraken national battalion have been deployed in the rear of the group. According to local residents, the nationalists have already fired at the AFU fighters who left their positions after the air force attack and forced them to return.

The group is currently being reinforced by about ten more battalion-based territorial defence groups assembled over a three-month period from the recently mobilized men. Thus the total grouping is unlikely to exceed 8,000-9,000 men, which is comparable to the forces Kiev threw into the Kherson attack. Moreover, most of the soldiers are non-professional military personnel.

Het is precies dit wat sommigen hier niet lijken te vatten.

8 Jaar is lang. Je hebt ondertussen al het begin van een generatie die is opgegroeid onder Russische bewind in die streken. De Amerikanen noemen dat Hearts and Minds.

Interessante ontwikkelingen in het noorden indien de info klopt

The Ukrainian armed forces are preparing an attack near Kharkiv. They want to throw the defence forces into the fight.

Amid attempts at a "counterattack" in Kherson Region, the Ukrainian army is building up its forces in the Kharkiv direction, where it also wants to attempt an "attack".

In particular, reinforcements are taking place in the areas of Chepel and Velyka Kamyshevakha (15 km from Izyum) and Prishib and Husarovka (12-14 km from Balakleya).

In total, at least five battalion-tactical groups (BTG) of 500-600 men each are concentrated here. The BTGs are represented by units of the 4th Operational Brigade, 93rd Independent Mechanized Brigade, 10th Independent Mountain Assault Brigade and 92nd Independent Mechanized Brigade of the AFU.

The grouping's artillery has been reinforced with Polish Krab and US M109 self-propelled vehicles and NLAW anti-tank missile launchers. The tank unit of the "fist" consists of several dozen obsolete Soviet T-72AB tanks, the Polish T-72M1 export version, as well as the more modern PT-91 Twardy - also Polish.

These AFU positions have been shelled by Russian aircraft at least twice in the past 24 hours.

The remnants of the Kraken national battalion have been deployed in the rear of the group. According to local residents, the nationalists have already fired at the AFU fighters who left their positions after the air force attack and forced them to return.

The group is currently being reinforced by about ten more battalion-based territorial defence groups assembled over a three-month period from the recently mobilized men. Thus the total grouping is unlikely to exceed 8,000-9,000 men, which is comparable to the forces Kiev threw into the Kherson attack. Moreover, most of the soldiers are non-professional military personnel.
Ze moeten toch ergens een doorbraak forceren om de goodwill en moraal hoog te houden. Kharkiv ligt ook dagelijks onder vuur en dat is een redelijk grote stad. Een push waardoor de stad buiten bereik van de Russische artillerie komt, zou een opsteker kunnen zijn voor het thuisfront. Weinig extra nieuws te vinden over het offensief nabij Kherson.

Napolitaanse socialite die jarenlang Navo-officieren rond haar vinger wond, blijkt Russische spion

Two senior German officials suspected of spying for Russia

Waar zat 007 al die tijd?

Ze moeten toch ergens een doorbraak forceren om de goodwill en moraal hoog te houden. Kharkiv ligt ook dagelijks onder vuur en dat is een redelijk grote stad. Een push waardoor de stad buiten bereik van de Russische artillerie komt, zou een opsteker kunnen zijn voor het thuisfront. Weinig extra nieuws te vinden over het offensief nabij Kherson.
Alexandrovka en Tomina Balka zijn terug in Russische handen. Ze zijn nu noordelijker aan het doorduwen bij Losovoje en Suchoi Stavok. Redelijk wat verliezen langs beide kampen vermoed ik. Weinig luchtactie want alles wordt direct neergehaald.

Die centrale bezoeken gaat nog een hele saga worden.
Ze krijgen geen passen om makkelijk over te steken naar de Russische kant en ipv. 4 dagen gaan ze er maar 1 dag binnen mogen, enz.

Edit : Nu beweren de Russen dat Oekraïne troepen geland heeft aan de rivier en zo het bezoek wilt verhinderen.

Laatst bewerkt:
Alexandrovka en Tomina Balka zijn terug in Russische handen. Ze zijn nu noordelijker aan het doorduwen bij Losovoje en Suchoi Stavok. Redelijk wat verliezen langs beide kampen vermoed ik. Weinig luchtactie want alles wordt direct neergehaald.
Bron?

@Avondland : Oekraïne heeft gevraagd om niks op social media te plaatsen van de gevechten rond Kherson.
Dit kan wel verklaren waarom er weinig info beschikbaar is.

Bron?

@Avondland : Oekraïne heeft gevraagd om niks op social media te plaatsen van de gevechten rond Kherson.
Telegram. Op dit moment betrouwbaarder dan officiële berichten van beide partijen. Tomina Balka was vermoed ik ook nooit onder controle van Oekraïne in tegenstelling tot de officiële berichten. Frontlinie bevind zich nog steeds paar km verder.

Laatst bewerkt:
Bron?

Dat in tegenstelling tot Russische toeristen die selfies nemen met een S-400 aan een strand in de Krim? :unsure:

Ik denk dat het offensief tot hiertoe sowieso nog niet immens veel heeft opgeleverd. Housen had dan toch nog wel een punt toen hij zei dat Oekraïne geen overwicht heeft om een beslissend offensief uit te voeren. Ze zullen ongetwijfeld veel Russisch materiaal hebben kapotgeschoten, maar omgekeerd zal er ook veel Oekraïens materiaal verloren zijn gegaan.

Post op Telegram van Strelkov:

Ik heb weinig informatie over de gebeurtenissen aan het front vandaag.

Ik kan alleen maar duidelijk zeggen dat de vijand vandaag hardnekkig opnieuw heeft geprobeerd Terny Podi in te nemen, maar het mocht niet baten - het dorp bleef bij onze troepen.
Op het bruggenhoofd van Ingulets - ook zonder noemenswaardige veranderingen.
Raket- en artillerie-aanvallen werden uitgewisseld aan de frontlinie, dichtbij en ver naar achteren. In onze achterhoede werd de brug over de Ingulets rivier in Snigiryovka beschadigd.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Blijft ook wel eenzijdige info die beschikbaar is.

Volgens Telegram is Rusland aan het winnen als ik het zo lees hier :)
Volgens anderen zitten alle functionarissen van Kherson al in Rusland, als het zo goed gaat waarom dan vluchten?

Volgens anderen zitten alle functionarissen van Kherson al in Rusland, als het zo goed gaat waarom dan vluchten?
Dat is maar één stem hé, er zijn nog vele andere niet-officiële stemmen maar mijn dagtaak is helaas niet deze oorlog op de voet volgen dus die kan ik niet even opsnorren om een compleet gebalanceerd zicht te geven op wat de situatie op het terrein is. Strelkov vind ik een interessante stem omdat die vaak de situatie weergeeft zoals ze is en zich niet weerhoudt van kritiek over de Russische oorlogsvoering.

Blijkbaar berichten Russische bronnen dat er een 60-tal saboteurs zijn geland bij Enerhodar om de kerncentrale terug te veroveren en wordt er ook veel geschoten? Ik vind het toch moeilijk te geloven dat Rusland al wekenlang de kerncentrale aan het beschieten is terwijl ze dat terrein gebruiken om Nikopol aan de overkant te beschieten. En het is ook raar dat Oekraïne de kerncentrale zou beschieten. FUBAR.

Zegt iemand dat? Ik denk dat het eerder een zware grind is voor beide partijen zonder noemenswaardige terreinwinsten. Het gigantisch succesvol offensief volgens bepaalde mediakanalen is het al zeker niet. Het offensief is al bezig sinds juli en ik vermoed dat het nog langer zal blijven duren tenzij alle defensieve linies worden doorbroken. Als je op de Oekraïense telegramkanalen ziet hoeveel opgebruikt materiaal er ligt bij de "verlaten" Russische stellingen dan is er vermoedelijk meer dan genoeg materiaal aanwezig in de regio van Kherson om de linies te verdedigen en dan zal het walk in the park zijn zoals men doet uitschijnen.

Laatst bewerkt:
Ja hummm toch wel wat intellectuele bokkensprongen hier hoor.

Het gaat over watervoorziening wat toch iets pertinenter is als gasvoorziening. Maar eigenlijk mis je het gehele punt. Oekraïne beweert (terecht) dat de Krim deel van haar grondgebied is en dat de mensen die daar wonen Oekraïners zijn. Maar het sluit dan wel de belangrijkste watertoevoer naar de Krim af. Het maakt voor een Oekraïnse boer op de Krim die zijn oogsten ziet mislukken weinig uit welke justificatie daaraan wordt gegeven. Het speelt misschien zelfs in de kaarten van Rusland omdat het rancune in de hand kan werken bij de bevolking.
Ja? M.i. is er weinig verschil tussen de Krim-Oekraiense boer die geen of weinig water meer heeft (of kan betalen) voor zijn gewassen en de Europese (of zelfs West-Oekraiense) boer die geen kunstmest meer heeft (of kan betalen). Want ja, aardgas is net één van de hoofdbestanddelen van kunstmest. De eerste kunstmestfabrieken zijn bij de "lage" aardgasprijzen in september 2021al gesloten omdat het financieel niet haalbaar meer is.

In principe is/was er trouwens voldoende water voor de "bevolking" en is het inderdaad vooral de landbouw (en dus economie) die ze hiermee raken.

Ik betwijfel trouwens of dit rancune in de hand zal werken. De pre-annexatie Oekraiense boer is na annexatie waarschijnlijk al "vriendelijk verzocht" geweest zijn bedrijf te integreren in één van de grote Russische Agro groepen waardoor ze met het afsluiten van dit kanaal hoofdzakelijk de grote agro-spelers treffen.

Terug
Bovenaan