Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Oekraïne zelf is zeer karrig met info over eigen troepen.
Rusland zelf ook en ook over Oekraïnse troepen. Dus je krijgt inderdaad raar beeld dat het alleen maar Oekraïne is die aanvallen afslaat en zelfs niet veel doet behalve een HIMARS aanval hier en daar. Die info komt dan meestal ook weer via twitterberichten en dergelijke.
Oekraïners zelf beseffen ook dat iedere beeld die ze online zetten info kan geven aan Rusland. Russen zelf beseffen dat nog niet :D

Dat de luchtmacht nog zo actief is had ik ook niet verwacht maar ligt eigenlijk wel in lijn met de rest van het leger.
De nodig aanvallen quasi risicoloos door info en jamming. Voordeel van Oekraïne is dat ze ook vlug weer boven eigen gebied vliegen waar anti-air actief is waardoor de Russen waarschijnlijk niet durven te volgen met hun paar vliegtuigen die ze nog over hebben.

Oekraïne zelf is zeer karrig met info over eigen troepen.
Rusland zelf ook en ook over Oekraïnse troepen. Dus je krijgt inderdaad raar beeld dat het alleen maar Oekraïne is die aanvallen afslaat en zelfs niet veel doet behalve een HIMARS aanval hier en daar. Die info komt dan meestal ook weer via twitterberichten en dergelijke.
Oekraïners zelf beseffen ook dat iedere beeld die ze online zetten info kan geven aan Rusland. Russen zelf beseffen dat nog niet :D

Dat de luchtmacht nog zo actief is had ik ook niet verwacht maar ligt eigenlijk wel in lijn met de rest van het leger.
De nodig aanvallen quasi risicoloos door info en jamming. Voordeel van Oekraïne is dat ze ook vlug weer boven eigen gebied vliegen waar anti-air actief is waardoor de Russen waarschijnlijk niet durven te volgen met hun paar vliegtuigen die ze nog over hebben.
De Russische luchtmacht presteert inderdaad ondermaats. Een volledige luchtdominantie zit er niet meer in. De Russen zijn dagelijks nog wel actief aan het front, maar nemen geen onnodige risico's omdat ze al zware verliezen hebben geleden bij de aanvang van de oorlog. En nu gaan ze moeten oppassen van waaruit ze vliegen omdat nu ook luchtmachtbasissen het doelwit vormen van sabotageacties of HIMARS.

Het enige waar Oekraïne niet karig mee is zijn de dagelijkse lijsten met Russische verliezen. Maar die moet je ook niet voor waar aannemen.

Dat is gewoon héél kort door de bocht en op basis van een uit de context gerukte uitspraak kan je geen oordeel vellen over het geheel van zijn filosofie. Dugin is geen reactionair "die de klok wil terugdraaien". Dat is zoals zeggen dat katholieken alle vrouwen aan de haard willen en alle priesters pedofielen zijn.

De impact is inderdaad wel groot: Dugin was vrij gekend in het Westen en wordt beschouwd als het "brein van Poetin". Maar toch wordt zijn rol in mijn ogen overschat, net als Steve Bannon destijds en die had sterkere banden met Trump dan Dugin met Poetin.

@bassie82 Dit is inderdaad een groot probleem voor Poetin als er een interne terreurbeweging actief is die in het hart van Rusland kan toeslaan. Anderzijds gaan ze Kiev beschuldigen van het herbergen van terroristen (wat cynisch is als je weet wat Rusland momenteel uitsteekt in Oekraïne).

Ik heb toch het idee dat Dugin wil terugkeren naar een Russisch keizerrijk dus zo raar is dat niet dat hij 150 jaar wil terugkeren in de tijd :p.

"Zijn rol wordt overschat." Daar ben ik akkoord. Als die echt belangrijk was, dan zou hij wel 24/7 bewaakt worden. Het blijft een filosoof/propagandist. Die regelt de militaire zaken niet of houdt de financiën recht van de Russische staat :p.

Trol der trollen Strelkov is ook zoéén. Weggehaald van het Oekraïns front na het neerhalen van MH17 en op "rentenieren" gezet door de Russische staat. Mag wat trollen zolang hij niks al te dom doet. Dus dat gaat mij echt niet verbazen dat hij in de komende maanden een bom onder zijn auto vindt. Voor de symboliek zou het ook wel tellen ook al is hij niet meer relevant in dit conflict.

Ik heb toch het idee dat Dugin wil terugkeren naar een Russisch keizerrijk dus zo raar is dat niet dat hij 150 jaar wil terugkeren in de tijd :p.

"Zijn rol wordt overschat." Daar ben ik akkoord. Als die echt belangrijk was, dan zou hij wel 24/7 bewaakt worden. Het blijft een filosoof/propagandist. Die regelt de militaire zaken niet of houdt de financiën recht van de Russische staat :p.

Trol der trollen Strelkov is ook zoéén. Weggehaald van het Oekraïns front na het neerhalen van MH17 en op "rentenieren" gezet door de Russische staat. Mag wat trollen zolang hij niks al te dom doet. Dus dat gaat mij echt niet verbazen dat hij in de komende maanden een bom onder zijn auto vindt. Voor de symboliek zou het ook wel tellen ook al is hij niet meer relevant in dit conflict.
Ik denk dat er wel meerdere Kremlin-supporters met de poepers gaan zitten de komende tijd, tenzij de aanslag op Dugin een eenmalig wapenfeit blijft.

De impact is inderdaad wel groot: Dugin was vrij gekend in het Westen en wordt beschouwd als het "brein van Poetin". Maar toch wordt zijn rol in mijn ogen overschat, net als Steve Bannon destijds en die had sterkere banden met Trump dan Dugin met Poetin.
Zoiets komt Oekraïne ongelofelijk goed uit. Veel sterkere bewakingsmaatregelen (geld en manschappen) gaan nodig zijn. Niet alleen voor de politici/functionarissen/ideologen, maar ook hun families. Plus waarschijnlijk gaan er daar in Rusland een heel pak achterdochtig worden en elkaar niet meer vertrouwen. Contraspionage en allerlei politionele eenheden zullen nu meer rond Moskou gaan opereren dan op de Krim en de bezette gebieden... en dat geeft dan weer vrij spel aan allerlei SF en partizanen.

Laatst bewerkt:
Voordeel van Oekraïne is dat ze ook vlug weer boven eigen gebied vliegen waar anti-air actief is waardoor de Russen waarschijnlijk niet durven te volgen met hun paar vliegtuigen die ze nog over hebben.
Ik las ergens dat dit ook een taktiek was van de piloten: geen dogfight aangaan, maar Russen laten volgen om dan door raketten te laten neerschieten.

Die brug zal een doelwit blijven, dus de lokale Russische genietroepen weten wat doen.
Volgens telegram info worden de bruggen bij Mykolajiv de voorbije dagen ook onder vuur genomen om de bevoorrading vanuit het Zuiden te bemoeilijken. Dat zal het offensief (als er al eentje komt) tegen Cherson toch wel vertragen.

Knap staaltje speurwerk dat. Op een dag is het mysterie al opgelost. Knappe koppen bij de FSB! Nu nog die vervelende HIMARS spotten.

Het zou me niet verbazen mocht FSB daar zelf achter zitten.

En dan dit:
Dat Rusland nu naar Oekraïne wijst voor een aanslag op een persoon op Russisch grondgebied, betekent mogelijk een grote escalatie in de oorlog tussen de twee staten.

Dat verwijzen naar escalatie ben ik ook naderhand wel een beetje beu gehoord. Dat is zoals Westerse wapens die om de haverklap worden aangekondigd als "gamechangers".

Het zou me niet verbazen mocht FSB daar zelf achter zitten.

En dan dit:

Dat verwijzen naar escalatie ben ik ook naderhand wel een beetje beu gehoord. Dat is zoals Westerse wapens die om de haverklap worden aangekondigd als "gamechangers".

1 van de theoriën die rondgaan is dat FSB inderdaad zelf heeft uitgevoerd maar om druk te zetten op Poetin om de oorlog te stoppen.
Kan in samenwerking zijn met de oligarchen.

Is maar een theorie natuurlijk maar blijkbaar is het vanop afstand tot ontploffing gebracht. Raar dat je dan niet wacht tot Dugin zelf in de wagen zit.

en ivm brug

1 van de theoriën die rondgaan is dat FSB inderdaad zelf heeft uitgevoerd maar om druk te zetten op Poetin om de oorlog te stoppen.
Kan in samenwerking zijn met de oligarchen.

Is maar een theorie natuurlijk maar blijkbaar is het vanop afstand tot ontploffing gebracht. Raar dat je dan niet wacht tot Dugin zelf in de wagen zit.
We kennen de omstandigheden niet en wie weet is de claim van die Russische partizanencel gewoon vals. Enfin, zoals al vaker gezegd: dit zijn interessante tijden.

Als ik gisteren zo de Telegram van Dugin en z'n dochter doorlas, lijkt het me een groepje te zijn met dezelfde ideeën als Schild & Vrienden aan het oosten van het ijzeren gordijn. Ook met zomerkampen enal 😅 de Eurasian Youth Union, zoek maar eens op.
Marginale figuur in Rusland denk ik.

Rake commentaar op FB:

Op minder dan 40 uur tijd weet Rusland dus zogezegd waar de aanslagpleegster samen met haar dochter - Oekraïense special forces nemen blijkbaar hun kinderen mee naar het werk - de grens is overgestoken, waar ze logeerde, met welke wagen ze reed, hoeveel keer ze van nummerplaat wisselde en welke nummerplaten dat waren, dat ze aanwezig was op het betreffende concert, hoe ze de bom deed ontploffen, en hoe ze dan na ‘s avonds de bom te hebben doen ontploffen in de loop van de dag en nacht met de dochter meer dan 800 kilometer verder de grens terug overstak. Ze weten blijkbaar zelfs alle nodige antecedenten van de vrouw, inclusief tot welk regiment ze behoorde. Puik werk, je vraagt je alleen af waarom ze met al die info niet in staat waren die vrouw tegen te houden. Maar de bomaanslagen op appartementsgebouwen die in 1999 293 mensen het leven hebben gekost, dat hebben ze nog altijd niet opgelost. Volgens mij zijn Russische veiligheidsdiensten vooral sterk in het doorsteken van kaarten.

zeer interessant filmpje over Finland. Toont uiteindelijk ook aan dat wij al jaren achterop lopen, terwijl er serieus wat dreiging was (hetgeen ze daar merkten), reeds sinds 2010 uiteindelijk. Twaalf jaar lang hebben wij (ons leger is nog slechter dan dat van Nederland), niets staan doen. Ons legermaterieel bestaat momenteel uit oude brol, dat hoogstens geschikt is om te gaan vechten tegen wat terroristen met snelkookpanbommen en AK's.

Er komt vervanging aan, maar dat is te licht (geen tanks of gepantserde houwitzers bijvoorbeeld) en te weinig.

Terug
Bovenaan