Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Volgens mij moest men gewoon met zijn allen een deftige europese fighter ontwikkeld hebben en moest ieder europees land deze gekocht hebben. Imo is gans deze situatie toch een wake up call en moet men toch gaan inzien dat we gewoon een Europees leger moeten hebben willen we nog iets te beteken hebben op militair vlak.

Volgens mij moest men gewoon met zijn allen een deftige europese fighter ontwikkeld hebben en moest ieder europees land deze gekocht hebben. Imo is gans deze situatie toch een wake up call en moet men toch gaan inzien dat we gewoon een Europees leger moeten hebben willen we nog iets te beteken hebben op militair vlak.
Maar deze is er ook: de Eurofighter.
België heeft hieraan niet willen meewerken, Frankrijk is er uit gestapt met de Rafale als gevolg en uiteindelijk is de Eurofighter ook niet onbesproken...

Maar deze is er ook: de Eurofighter.
België heeft hieraan niet willen meewerken, Frankrijk is er uit gestapt met de Rafale als gevolg en uiteindelijk is de Eurofighter ook niet onbesproken...
Het is eigenlijk enkel ontwikkeld door Duitsland, Verenigd Koningkrijk, Italie, Spanje en Frankrijk (die er zich dan uit getrokken heeft) dus niet echt Europees he. Ik bedoel dat de Europese unie hier gewoon eens het voortouw moet in nemen en inzetten op een Europese ontwikkeling (vanuit de unie en niet vanuit de landen) en ook doordrukken tegen iedere Europees land om die te gebruiken. Het wordt toch tijd dat de Europese unie eens zich als een echte unie gaat gedragen ipv een bank die wat geld uitdeelt.

Het is eigenlijk enkel ontwikkeld door Duitsland, Verenigd Koningkrijk, Italie, Spanje en Frankrijk (die er zich dan uit getrokken heeft) dus niet echt Europees he. Ik bedoel dat de Europese unie hier gewoon eens het voortouw moet in nemen en inzetten op een Europese ontwikkeling (vanuit de unie en niet vanuit de landen) en ook doordrukken tegen iedere Europees land om die te gebruiken. Het wordt toch tijd dat de Europese unie eens zich als een echte unie gaat gedragen ipv een bank die wat geld uitdeelt.

Je kan je niet inbeelden wat voor wespennest dat wordt. Wie gaat dat vliegtuig bouwen? Airbus? Zet je al maar klaar voor 15 jaar aan anti-trust rechtzaken van Boeing of Lockheed Martin.

Ik werk toevallig in die sector en wat jij voor ogen hebt is (helaas) compleet onmogelijk in het Europa van vandaag. Al krijg je morgen plots alle overheden nog op één lijn dan nog krijg je zo'n vliegtuig niet gebouwd in Europa laat staan algemeen geadopteerd.

Tuurlijk maar dat zijn toch wel de landen in Europa met een noemenswaardige luchtvaartindustrie en onder de NAVO vlag zitten. Met de FCAS is de opvolger ook al in ontwikkeling...

Een Europees leger hebben we niet nodig, ieder land heeft nog steeds zijn eigen belangen in de wereld. Echter wel samen zoveel mogelijk materieel ontwikkelen zodat we een mooi en degelijk alternatief hebben voor elk Amerikaans systeem. Probleem is vooral dat er tussen Frankrijk en Duitsland vaak onenigheid is over de verdeling van de industriële belangen.

Je kan je niet inbeelden wat voor wespennest dat wordt. Wie gaat dat vliegtuig bouwen? Airbus? Zet je al maar klaar voor 15 jaar aan anti-trust rechtzaken van Boeing of Lockheed Martin.
Dat zal inderdaad wel het geval zijn. Maar hey, waarom zou dat ons moeten tegenhouden.
Ik werk toevallig in die sector en wat jij voor ogen hebt is (helaas) compleet onmogelijk in het Europa van vandaag. Al krijg je morgen plots alle overheden nog op één lijn dan nog krijg je zo'n vliegtuig niet gebouwd in Europa laat staan algemeen geadopteerd.
Had je een jaar terug gezegd dat we per direct van het Russische gas afmoesten dan hadden we dit ook gehoord hoor. Ik vind vooral dat het Europa van vandaag cruciaal is in dat ganse verhaal, imo is het Europa van vandaag niet meer wenselijk en moet het dringend evolueren naar een Europa van morgen

Laatst bewerkt:
Ik zie een Europese defensie-industrie met een bijhorende geïntegreerde Europese defensiestrategie waar we de focus leggen op Europese belangen op dit moment niet gebeuren, dus we zullen voor een groot deel afhankelijk blijven van Washington. Dat kan ons zuur opbreken als ze weer een Trumpiaan als president verkiezen. Nu goed, kwalitatief is het wel da bomb. De VS heeft officieel nog altijd het grootste defensiebudget van de wereld, al zou China daar wel in de buurt komen (of officieus overschrijden?).

De mythe van Rusland als militaire grootmacht is intussen wel doorprikt, al weet ik niet dat hun rol als wapenleverancier is uitgerangeerd. Het is niet omdat je je militaire hardware op een verkeerde manier inzet, dat het daarmee rommel is. De Kalasjnikov is daar het beste voorbeeld van: niet gesofisticeerd maar robuust en betrouwbaar. Het is wel zo dat Rusland goed is in het voeren van propaganda en daarmee hun materiaal overhyped, zeker wat hun duurste speelgoed betreft. Zoals eerder aangehaald staat de SU-35 niet op gelijke voet met een F-35, laat staan een F-22. Die laatste is zowat het summum van wat een gevechtsvliegtuig kan zijn, maar de ironie wil wel dat die amper operationele ervaring heeft en dat die binnenkort op pensioen mag. Het neusje van de zalm van de fifth generation is dus, net zoals de tegenhanger in Rusland (SU-57), vooral actief op airshows.

De USA geeft officieel 3 keer meer uit dan China aan defensie. Het zou me verbazen als de estimate er zo ver naast zou zitten dat China meer uitgeeft.

De USA geeft officieel 3 keer meer uit dan China aan defensie. Het zou me verbazen als de estimate er zo ver naast zou zitten dat China meer uitgeeft.
China’s military might is much closer to the US than you probably think

Het is inderdaad niet meer, maar het zit er toch een stuk dichterbij dan wat de officiële cijfers zeggen. En het stijgt. Daarbij ook nog de bedenking dat je de budgetten niet zomaar naast elkaar kan leggen: de Chinese levensstandaard ligt bijvoorbeeld niet zo hoog als in de VS en de train- en vlieguren van Chinese soldaten en piloten zit nog niet op het niveau van de VS. Daarnaast heeft de VS ook heel wat militaire basissen over de ganse wereld (Rammstein in Duitsland en Okinawa in Japan zijn voorbeelden van twee zeer grote aanwezigheden van Amerikaanse troepen), terwijl China er geen heeft.

Eigenlijk is Rammstein niet vernoemd naar de luchtmachtbasis, maar naar de vliegramp die daar gebeurde in 1988 waarbij toen 70 mensen omkwamen.

De song Rammstein, gaat over deze ramp.

Rammstein
Ein Mensch brennt
Rammstein
Fleischgeruch liegt in der Luft
Rammstein
ein Kind stirbt
Rammstein
die Sonne scheint

De mythe van Rusland als militaire grootmacht is intussen wel doorprikt, al weet ik niet dat hun rol als wapenleverancier is uitgerangeerd. Het is niet omdat je je militaire hardware op een verkeerde manier inzet, dat het daarmee rommel is. De Kalasjnikov is daar het beste voorbeeld van: niet gesofisticeerd maar robuust en betrouwba

De Kalashnikov is een beetje zoals de FN FAL . Je gaat daar niet veel geld/invloed aan verdienen als iedereen het wapen "in licentie" kan maken.
Meeste kalashnikovs werden lokaal geproduceerd, niet in de Soviet-Unie. Juist zoals de FAL.
Dus dat is wel een slecht voorbeeld om de rol van "Rusland als wapenleverancier" aan te tonen.

Aanslag op Dugin, dochter Daria dood

Wow. Benieuwd wie daarachter zit, dit is wel zeer vergaand. De rol van Dugin en zijn invloed op Poetin wordt wel overschat. Hij is geen Rasputin die het Kremlin ideologisch aanstuurt en is ook niet het meesterbrein achter de oorlog. Het was zijn wagen die werd opgeblazen maar hij koos om het laatste moment voor een andere manier om naar huis te gaan. Dus enkel Daria is gestorven. Er zijn beelden dat hij naast de uitbrandende wagen staat.

Als dit het startsignaal is van gewapend verzet binnen Rusland, staan er nog meerdere van deze aanslagen te verwachten. En vergeldingsacties volgen ongetwijfeld ook met misschien een nieuwe moordpoging op Zelensky.

Aanslag op Dugin, dochter Daria dood

Wow. Benieuwd wie daarachter zit, dit is wel zeer vergaand. De rol van Dugin en zijn invloed op Poetin wordt wel overschat. Hij is geen Rasputin die het Kremlin ideologisch aanstuurt en is ook niet het meesterbrein achter de oorlog. Het was zijn wagen die werd opgeblazen maar hij koos om het laatste moment voor een andere manier om naar huis te gaan. Dus enkel Daria is gestorven. Er zijn beelden dat hij naast de uitbrandende wagen staat.

Als dit het startsignaal is van gewapend verzet binnen Rusland, staan er nog meerdere van deze aanslagen te verwachten. En vergeldingsacties volgen ongetwijfeld ook met misschien een nieuwe moordpoging op Zelensky.
Of door Poetin zelf want hij had veel kritiek op Poetin zijn beleid (niet extreem genoeg)

Of door Poetin zelf want hij had veel kritiek op Poetin zijn beleid (niet extreem genoeg)
De Russen hebben al gezegd dat Oekraïne achter de aanslag zit. (of wat dacht je?)

Dat kan misschien wel zo zijn, maar dan bevestigen ze 'indirect' dat er Oekraïnse spionnen of Russische verraders zijn, binnen Rusland zelf.

De Russen hebben al gezegd dat Oekraïne achter de aanslag zit. (of wat dacht je?)

Dat kan misschien wel zo zijn, maar dan bevestigen ze 'indirect' dat er Oekraïnse spionnen of Russische verraders zijn, binnen Rusland zelf.
Niks nieuws. Is al jaren zo. Binnenkort zeggen ze dat het Navalny zijn opdracht was en wordt hij ter dood veroordeeld.

Terug
Bovenaan