Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Misschien is het hier al eens aangehaald. Krijgen de Oekrainers ons materiaal gewoon gratis in bruikleen? Of staat er iets tegenover? En wat als ons materiaal kapot is?
Zijn zo vragen die ik me al langer stel :)

Misschien is het hier al eens aangehaald. Krijgen de Oekrainers ons materiaal gewoon gratis in bruikleen? Of staat er iets tegenover? En wat als ons materiaal kapot is?
Dat wordt geschonken. Af en toe belandt er wel eens iets op de zwarte markt.

Toen hier wat verder een woning afbrandde vroeg me ook af of die mensen dat water niet moesten terugbetalen.

Jaja snap de ondertoon wel :p. Tuurlijk kunnen we dat schenken, al vroeg ik mij af of het werkelijk gebeurde. We hebben het hier nu niet over 100€ ofzo.
Er zullen wel wat kleine lettertjes zijn waar we zelf niet veel van afweten. Mogen de Oekraïeners die HIMARS behouden na afloop van de oorlog of moeten die terug, bijvoorbeeld?

Er zullen wel wat kleine lettertjes zijn waar we zelf niet veel van afweten. Mogen de Oekraïeners die HIMARS behouden na afloop van de oorlog of moeten die terug, bijvoorbeeld?
Zal wel in ruil zijn voor een goedkopere deal voor graan of whatever. Of dat wij daar wat pro-Westerse mensen plaatsen

En 500 lb (226 kg) aan explosieven, terwijl de 70km raket maar 200 lb (90 kg) heeft.
Even nagekeken op Google Earth en Sevastopol ligt net binnen schootsafstand. Prikkieprik. Al hebben de Russen al een deel verkast naar Novorossiysk. Geen idee hoe de Russen zich eigenlijk kunnen verweren tegen HIMARS. Drones leveren dan wel informatie aan, maar te laat om in te grijpen want die lanceerplatformen zijn mobiel. Undercoverteams vooruit sturen lijkt me héél high-risk met weinig kans op high reward. Niets doen = sitting ducks. In geval van ingraven moeten ze opslagplaatsen decentraliseren en hopen dat de plaatselijke bevolking zo weinig mogelijk doorspeelt. Logistiek een huzarenstuk en laat dat duidelijk geen sterk punt te zijn. En dan zou er nog een tegenzet komen vanuit Kiev.

Ik denk dat dit jaar ons wel geleerd heeft dat we niet veel te vrezen hebben van de russen op militair vlak. Behalve moesten ze direct nucleair gaan, maar goed.
Toch ook kort door de bocht. Dat het geen pletwals is zoals de Rusland romantici dacht was al duidelijk voor de oorlog. Het blijft een falend land.

Maar ondertussen blijven ze wel constant bombardementen voeren en zit daar mee eens in van die regio's waar een land met totaal geen ethisch kompas u aanvalt.

Toch ook kort door de bocht. Dat het geen pletwals is zoals de Rusland romantici dacht was al duidelijk voor de oorlog. Het blijft een falend land.

Maar ondertussen blijven ze wel constant bombardementen voeren en zit daar mee eens in van die regio's waar een land met totaal geen ethisch kompas u aanvalt.
Is waar, maar is ook omdat Oekraïne met handen en voeten gebonden is in deze oorlog:
- mag geen doelen aanvallen in Rusland met Westerse wapens
- mag geen doelen aanvallen in Belarus met Westerse wapens
- heeft geen luchtoverwicht (Russen ook niet)
- heeft amper lange afstandswapens

Tot een maand geleden kreeg Oekraïne eigenlijk ook alleen maar verdedigende wapens of wapens met klein bereik.
Nu hebben ze enkele weken de HIMARS en ze geven de Russen al serieus slaag.

Mocht Rusland een NATO land aanvallen, dan zou er snel luchtoverwicht zijn door het Westers land en stelt die Russische artillerie niet veel meer voor.

Is waar, maar is ook omdat Oekraïne met handen en voeten gebonden is in deze oorlog:
- mag geen doelen aanvallen in Rusland met Westerse wapens
- mag geen doelen aanvallen in Belarus met Westerse wapens
- heeft geen luchtoverwicht (Russen ook niet)
- heeft amper lange afstandswapens

Tot een maand geleden kreeg Oekraïne eigenlijk ook alleen maar verdedigende wapens of wapens met klein bereik.
Nu hebben ze enkele weken de HIMARS en ze geven de Russen al serieus slaag.

Mocht Rusland een NATO land aanvallen, dan zou er snel luchtoverwicht zijn door het Westers land en stelt die Russische artillerie niet veel meer voor.
dan nog heeft rusland genoeg brol liggen om toch schade toe te brengen, als WOII ons iets geleerd heeft is dat het niet altijd gaat over superieure wapens maar dat diegene met de meeste capaciteit toch ook niet te onderschatten is. En Rusland zou tegen een navo land gerust wel de algemene mobilisatie durven bevelen dus dat zou dan ook weer een gans andere factor zijn. Dus de zaken in hun juiste perspectief zetten.

Goh, die mobilisatie waarover velen hier spreken.
Ik denk dat zo gauw de lijken van Moskovieten terugkomen, of familieleden van Moskovieten die in het leger zitten niet meer reageren (want het commando gaat ontkennen dat er gesneuvelden zijn door bvb de lijken te verbranden), het sentiment snel zou kunnen keren. Veel hangt natuurlijk af van hoe sterk de propaganda is.
En welke wapens gaan ze die gemobiliseerde soldaten geven en wie gaat die trainen?
Vergeet ook niet dat Oekraïne eigenlijk het ontwikkelcentrum en productiecentrum was van de Soviet Unie en dat dat eigenlijk op al die jaren nog maar amper veranderd was:
Waarschijnlijk nog een reden dat Rusland Oekraïne is binnengevallen: om terug deftige militaire productie te hebben.

Igor Sutyagin, a research fellow for Russian studies at Royal United Services Institute in London, cites engines for new combat and transport helicopters as one example.

"Russia needs approximately 3,000 of them and has managed to build just one fully Russian equivalent," he says. "It is currently planning to produce approximately 50 a year, while it is going to need approximately 3,000 engines for its helicopters in a matter of two or three years."
Voorspellende woorden:
The desire of both sides to maintain their military trade could help put a brake on escalating tensions. Conversely, the danger of losing it could add fuel to Moscow's desire to have a loyal government in Kyiv, no matter the price.

Allée, het is zover, Rusland heeft een HIMARS vernietigd, zeggen ze toch :rolleyes::

Hoe blijven ze het toch verzinnen?

Gevolg van de successen met HIMARS is dat de Russen vanuit kerncentrales artillerie beginnen af te schieten:

Laatst bewerkt:
Hop, het volgende pakket, met voornamelijk munitie.

Nogal logisch dat de VS met bakken geld zwiert: de Amerikaanse wapenindustrie draait op volle toeren, Rusland gaat op z'n bek en er sneuvelt geen enkele Amerikaanse soldaat. Voor Amerikaanse presidenten & co is dit het beste scenario.

Allée, het is zover, Rusland heeft een HIMARS vernietigd, zeggen ze toch :rolleyes::

Hoe blijven ze het toch verzinnen?

Gevolg van de successen met HIMARS is dat de Russen vanuit kerncentrales artillerie beginnen af te schieten:

Waar is het "bewijs" dan dat die vernietigd zijn? Ik zie alleen een gebouw met grote vensters.

Hopelijk is het dan westenwind, zodat de radioactieve rommel in Rusland wordt geblazen. Het zou nog wat meer zuid-west mogen zijn.

Vergeet niet dat er nog heel wat Oekraïense burgers in bezet gebied wonen. En ik zou toch maar niet al te veel hopen op een gunstig windje, de grootste kerncentrale van Europa opblazen, dat lijkt me sowieso geen goed scenario in eender welke context.

Terug
Bovenaan