Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

In de morgen stond deze week een artikel waarin stond dat 99% van de ouderen boven de 55 jaar Poetin steunen in zijn oorlog. Bij de jongeren zou dit zo'n 70% zijn.

If hoeverre die cijfers in praktijk correct zijn -no idea- maar de cijfers zijn erg hoog. Ik veronderstel wel dat bij de hoogopgeleide jongeren, dit percentage eerder rond 50% zit of er zelfs onder.

Ik vraag me wel af op basis van wat die cijfers gebaseerd zijn, maar ik denk toch ook dat wij soms wel eens onderschatten hoeveel 'steun' Poetin nog heeft onder de bevolking.

Hier is het artikel
populariteit van Poetin
Zo een cijfers zijn ook niet de betrouwbaarste maar eerder propaganda van Rusland.
Rusland is zijn geloofwaardigheid voor mij al lang verloren met hun nep verkiezingen en dictator regime.

Jullie spreken allemaal over miljarden voor gas, maar is dat genoeg dan? Is gas zo'n groot aandeel van hun economie?
Volgens dit rapport: https://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm/SSRN_ID4174440_code3324709.pdf?abstractid=4167193&mirid=1
is energie 60% van hun inkomsten.

En ivm Europa:
Voor Rusland was Europa het belangrijkste exportland voor gas: 83% van hun verkoop.
Terwijl voor Europa Rusland wel de belangrijkste bron was van gas, maar aan de andere kant slechts met 46 a 53%.
Dat Putin de kraan dichtgedraaid heeft naar 20%, doet hen toch echt meer pijn dan ons.
Pijpleidingen naar het oosten zijn er amper.

ik weet dit niet echt zo.
Werkloosheid stijgt door de vele westerse industrie die rusland heeft verlaten.
Maar financieel zit rusland toch nog steeds goed? Elk dag voor miljarden euro aan gas , de verkoop zal wel wat gedaald zijn maar nu verkopen ze dit op de Aziatische markt.
Waarvan putin wellicht het meeste schrik van heeft is dat het volk kwaad kan worden omdat zij de dupe zijn van de oorlog (geen werk, minder aanbod in de winkels....)

Die pijplijn ligt daar niet hé? Hun infrastructuur is gericht Europa. Dat is geen kwestie van een tuinslang verleggen naar de andere buur.

t6jwvjx04oe91.jpg

Ondertussen crickets in de Belgische media. Ten tijden van Abu Graib stonden ze in vuur en vlam, maar nu?

Hoe lang horen we nu al zulke berichten. Ik snap niet waarom men zo'n uitspraken blijft doen terwijl we zelf nog geen enkel teken zien dat de oorlog aan het kantelen is in het voordeel van Oekraïne, beiden zijn volgens mij aan het einde van hun krachten.

Ondertussen crickets in de Belgische media. Ten tijden van Abu Graib stonden ze in vuur en vlam, maar nu?
DS heeft er al over geschreven. Blijkbaar leden van het bataljon van Kadyrov. Ook de recente onthoofding(en). Erna wordt hij doodgeschoten. Afschuwelijk 😣... En volgens wat ik heb gelezen zegt men dat het een "pider" is, dus kans is groot dat het ook nog eens om een homofobe foltering en moord gaat.

Laatst bewerkt:

Hoe lang horen we nu al zulke berichten. Ik snap niet waarom men zo'n uitspraken blijft doen terwijl we zelf nog geen enkel teken zien dat de oorlog aan het kantelen is in het voordeel van Oekraïne, beiden zijn volgens mij aan het einde van hun krachten.
²
Denk dat je ondertussen wel wat kritisch mag zijn op zo'n goednieuwsshow-verhalen. Nog nooit zoveel explosies gezien op de kaart als vandaag..

Hoe lang horen we nu al zulke berichten.
Vanaf de eerste week, denk ik.
Ik snap niet waarom men zo'n uitspraken blijft doen terwijl we zelf nog geen enkel teken zien dat de oorlog aan het kantelen is in het voordeel van Oekraïne, beiden zijn volgens mij aan het einde van hun krachten.
Eenvoudig: propaganda. Zolang je de mensen doet geloven dat de tegenstander aan het einde van zijn Latijn is, kan het geld en de wapens blijven binnenstromen om de Goede Zaak te blijven sponsoren. Niemand wil investeren in een zinloos avontuur.

Maakt de algemene bevolking toch ook enkel lastiger met zo berichten? Doet mij denken aan corona waar ze overdreven positieve deadlines meedeelden op het nieuws, en daardoor werden de mensen nog lastiger want deadlines werden nooit gehaald

Zou er meer achter zitten?
Als je de regio burgervrij maakt, dan kun je voor dat kanonnenvlees dat Rusland zogezegd naar de Donbas gaat sturen de Oekraïense troepen tot het uiterste laten gaan zonder risico op collateral damage of burgerslachtoffers.

Maar ik kan er perfect langszitten.

Als je de regio burgervrij maakt, dan kun je voor dat kanonnenvlees dat Rusland zogezegd naar de Donbas gaat sturen de Oekraïense troepen tot het uiterste laten gaan zonder risico op collateral damage of burgerslachtoffers.

Dacht ik ook aan...maar ze hebben tot de winter om te evacueren.. toch weer tijd genoeg voor Rusland om een plan te bedenken lijkt me?

Ik vind het toch wel jammer dat er geen neutraal nieuws is rond deze oorlog.

Edit: sorry wou eigenlijk het artikel van hln kopiëren

Dacht ik ook aan...maar ze hebben tot de winter om te evacueren.. toch weer tijd genoeg voor Rusland om een plan te bedenken lijkt me?
Ik denk dat er nog offensieven gaan zijn tot ergens in oktober en dat vanaf dan Koning Winter zijn intrede doet en iedereen in de loopgraven jaagt. Rusland probeert nog zoveel mogelijk te pakken te krijgen, Oekraïne probeert zoveel mogelijk terug te pakken. Kherson is de meest evidente regio die Kiev terug te pakken wil krijgen. Daarmee hebben ze de mogelijkheid om de Krim van de Donbas af te snijden.

Liveuamap is interessant om te volgen, maar soms lijkt het alsof alleen Rusland artillerieaanvallen uitvoert en Oekraïne alleen maar incasseert. En soms heb je 9 of 10 uur lang geen enkel nieuwsfeit (en dat overdag).

Ik denk dat er nog offensieven gaan zijn tot ergens in oktober en dat vanaf dan Koning Winter zijn intrede doet en iedereen in de loopgraven jaagt. Rusland probeert nog zoveel mogelijk te pakken te krijgen, Oekraïne probeert zoveel mogelijk terug te pakken. Kherson is de meest evidente regio die Kiev terug te pakken wil krijgen. Daarmee hebben ze de mogelijkheid om de Krim van de Donbas af te snijden.

Liveuamap is interessant om te volgen, maar soms lijkt het alsof alleen Rusland artillerieaanvallen uitvoert en Oekraïne alleen maar incasseert. En soms heb je 9 of 10 uur lang geen enkel nieuwsfeit (en dat overdag).

Lijkt me vrij logisch dat Oekraïnse acties niet op dit kaart worden gezet...

Interessante thread over hoe Rusland de Moskou regio spaart in deze oorlog. Daarom twijfel ik ook of Putin zou durven mobiliseren, want dan gaan er heel wat meer Russen zien wat er echt gebeurt.
Dan wordt de propagandaballon doorprikt, maar je hoort ook niets over massale protesten tegen de oorlog. Aanvankelijk wel, maar dat is toch vrij "snel" gestopt en de oorzaak ligt niet enkel bij staatsrepressie. Als het volk kolkt van woede volstaat repressie niet meer.

Het eerste graanschip is vandaag vertrokken vanuit Odessa. Of tegenwoordig moet je Odesa zeggen omdat dit strookt met de Oekraïense spelling en niet met de Russische. Let op uw woorden. In Mikolayiv is trouwens een gerenommeerde Oekraïnse graanmagnaat overleden door een raketaanval van Rusland.

Laatst bewerkt:
Eerste schip uit Odesa heeft de trossen losgegooid en is onderweg met 26.000 ton mais.
16 andere schepen die sinds de oorlog vastliggen volgen later.

Terug
Bovenaan