Wie zegt dat ik dat niet weet. Ik stel gewoon het hele gebeuren in vraag.Maar wat na dat compromis dat je wil dat ze sluiten?
Er zijn in het verleden al verschillende compromissen gesloten met mother russia. Als het puntje bij paaltje komt is dat niks waard.
Als je dat nu nog niet ziet weet ik het ook niet meer.
Eerlijk, de helft van de bevolking geeft op dit moment geen fuck om Oekraine.
Dat wil niet zeggen dat ik dat al of niet doe. Begrijp me in die stelling niet verkeerd.
(en ik kan die niet staven, maar spreek Jan Metdepet morgen eens aan en voer gerust een enquete waar hij echt van wakker ligt)
Ik vind de situatie op zich gewoon triest.
En voor je twijfelt, ik ben zeker mee in het verhaal, maar nu zijn er toch echt geen winnaars...
En Rusland is nu toch ook nog niet zo buitengesloten of afgesneden van de wereld als het kon zijn?
Het is een proxy oorlog voor een reden
Rusland wil een onafhankelijk land verbieden of dwingen om niet met NATO en/of EU te werken. Dus Rusland wil z'n invloedsfeer uitbreiden ten koste van NATO/EU. Als NATO en EU nu niet zouden reageren dan verliezen ze invloed en staat Rusland klaar om eens verder z'n grenzen te testen richting Westen en dan ga je wel een direct conflict hebben.
Hoe de VS en EU nu reageren vind ik een heel sterk en krachtig signaal naar Rusland en ook China toe zonder effectief militair in te grijpen.
Punt is, dat het effectief een proxy oorlog is. Waar wij ook deel van uitmaken toch?
Maar ik heb de indruk dat dat nooit met zulke woorden uitgesproken wordt. (buiten hier dan)
Ik heb ook de indruk dat het nu veel geld kost, hetzij gedeeltelijk indirect.
En het is misschien slechts een fractie van een all out war, maar dan nog... zonder dat het nu echte resultaten oplevert.
Zeker die sancties zijn lachwekkend aan het worden als er lidstaten zich er niet aan houden... hoeveel miljard hadden ze binnengerijfd recent?
Terug, waarbij ik dus niet zeg dat we niets moeten doen, maar wel stel ik de manier waarop in vraag.
Het is een signaal, maar is Rusland nu feitelijk onder de indruk van dat signaal of niet?
Of zal het effectief militair ingrijpen vergen? Of laten we dit weer bekoelen tot de volgende kwestie?
Want ik zie een grootschalig militair ingrijpen nog niet direct gebeuren. NATO/EU?
En zoals jullie zeggen, is het laten bekoelen of compromis geen (lange termijn) oplossing.
Dus, nu kost het geld, zonder oplossing.
Dus, we doen half werk.
Edit: Ik weet dat ik het wat moeilijk maak, om dan toch wat concreet te blijven naast de zovele vragen die ik stel.
-> Samengevat : bedankt aan Oekraine om Europa zijn belangen te verdedigen. succes er mee.
-> Kostprijs in gedachten -> Moeten wij niet meer doen? Of stoppen we er beter mee? Want half werk kost ook veel geld.
-> Is Rusland nu onder de indruk van dat signaal?
Laatst bewerkt: