Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik zie niet in waarom de VS interesse zou verliezen in dit conflict laat staan dat ze zouden stoppen met wapenleveringen. Ze hebben over een periode van 20 jaar in Afghanistan tussen 1000 en 2000 miljard (!) USD gespendeerd en dat was een onpopulaire oorlog waarvan al onduidelijk was wat nu de doelstellingen waren. Met het conflict in Oekraïne draait het industrieel militair complex van de VS, kunnen ze hun verouderd materiaal verschepen en kunnen ze mooi zien hoe hun wapens het doen tegen hun vijand Rusland.

Hiertegenover staat wel dat er naast leveringen ook nog trainingen moeten worden voorzien voor gebruik van die wapens.

In ieder geval lijkt het erop dat dit een conflict wordt van lange adem. Misschien wordt het uiteindelijk een standstill conflict zoals tussen 2014 en 2022 waar af en toe bommen op elkaar gesmeten worden maar waarbij de grenzen nauwelijks nog bewegen. Ik betwijfel ook of Rusland zal bezwijken onder sancties (helaas).
Heb jij nu een comment van Reddit vertaald naar het Nederlands? :p
Ik kan mij herinneren dat ik hetzelfde in het Engels heb gelezen enkele dagen geleden :D

Maar inderdaad, ik zie er eigenlijk ook niet zo veel problemen in. Dat de media interesse verliest, hoeft niet te betekenen dat de regeringen interesse verliezen.
Zeker omdat er zo veel op het spel staat.

Heb jij nu een comment van Reddit vertaald naar het Nederlands? :p
Ik kan mij herinneren dat ik hetzelfde in het Engels heb gelezen enkele dagen geleden :D

Maar inderdaad, ik zie er eigenlijk ook niet zo veel problemen in. Dat de media interesse verliest, hoeft niet te betekenen dat de regeringen interesse verliezen.
Zeker omdat er zo veel op het spel staat.
Zit niet op reddit. Comment gebaseerd op wat er geschreven wordt in Reuters en Foreign Policy ;)

Ik zie niet in waarom de VS interesse zou verliezen in dit conflict laat staan dat ze zouden stoppen met wapenleveringen. Ze hebben over een periode van 20 jaar in Afghanistan tussen 1000 en 2000 miljard (!) USD gespendeerd en dat was een onpopulaire oorlog waarvan al onduidelijk was wat nu de doelstellingen waren. Met het conflict in Oekraïne draait het industrieel militair complex van de VS, kunnen ze hun verouderd materiaal verschepen en kunnen ze mooi zien hoe hun wapens het doen tegen hun vijand Rusland.

Hiertegenover staat wel dat er naast leveringen ook nog trainingen moeten worden voorzien voor gebruik van die wapens.

In ieder geval lijkt het erop dat dit een conflict wordt van lange adem. Misschien wordt het uiteindelijk een standstill conflict zoals tussen 2014 en 2022 waar af en toe bommen op elkaar gesmeten worden maar waarbij de grenzen nauwelijks nog bewegen. Ik betwijfel ook of Rusland zal bezwijken onder sancties (helaas).

Dit denk ik ook, en sommige van de sancties beginnen ze nu pas te voelen.

Het zou zo verhelderend zijn om voorbij te propaganda te weten hoe het daar echt aan toe gaat, aan het front. Liveuamap is heel boeiend, maar het is wel héél eendimensionaal. Je leest vaak over Russische aanvalspogingen die worden afgeslagen maar 1. is dat echt 2. tegen welke kost en 3. hoe vaak mislukken Oekraïense aanvalspogingen? Er zijn wellicht Russische bronnen die een ander beeld schetsen, maar die zijn niet betrouwbaar. Maar zijn de bronnen van liveuamap dat wel? Dat is ook twijfelachtig. Het land staat niet bepaald bekend voor haar persvrijheid (niet op dezelfde schaal als Rusland, maar toch) en er is nu een staat van beleg.

Het zou zo verhelderend zijn om voorbij te propaganda te weten hoe het daar echt aan toe gaat, aan het front. Liveuamap is heel boeiend, maar het is wel héél eendimensionaal. Je leest vaak over Russische aanvalspogingen die worden afgeslagen maar 1. is dat echt 2. tegen welke kost en 3. hoe vaak mislukken Oekraïense aanvalspogingen? Er zijn wellicht Russische bronnen die een ander beeld schetsen, maar die zijn niet betrouwbaar. Maar zijn de bronnen van liveuamap dat wel? Dat is ook twijfelachtig. Het land staat niet bepaald bekend voor haar persvrijheid (niet op dezelfde schaal als Rusland, maar toch) en er is nu een staat van beleg.
Op dat vlak verschilt de EU niet zo veel van Rusland.
Hier draait de propaganda molen ook op volle toeren en worden de ISP's ook verplicht om russische nieuwsbronnen/sites te blokkeren.

Elk in zijn eigen bubbeltje en hoppaaa manipuleren maar!

Hier draait de propaganda molen ook op volle toeren en worden de ISP's ook verplicht om russische nieuwsbronnen/sites te blokkeren.

Totaal niet te vergelijken, hier word je niet in de gevangenis gestoken wanneer je kritiek geeft op de overheid.
Ik zeg niet dat we hier volledig vrij zijn van censuur en propaganda maar de schaal waarop het gebeurt is toch van een heel andere orde dan in Rusland. In Rusland stuurt de staat de media, terwijl die hier onafhankelijk hun werk moeten kunnen doen.

Russische nieuwsbronnen worden geblokkeerd omdat ze gestuurd worden door de Russische overheid en enkel gericht zijn op het vertellen van onwaarheden om zoveel mogelijk verwarring te veroorzaken.
Dat je op dat vlak de EU en Rusland op hetzelfde niveau zet is waanzin.

Absurd dat je de EU en Rusland op dat vlak zelfs nog maar probeert te vergelijken.

Misschien was het een sarcastische opmerking, maar het ergste wat je in België overkomt is Facebookjail. Dat is gewoon een time out en nadien kan je weer verder trollen. In Rusland lachen ze daar minder mee.

Misschien was het een sarcastische opmerking, maar het ergste wat je in België overkomt is Facebookjail. Dat is gewoon een time out en nadien kan je weer verder trollen. In Rusland lachen ze daar minder mee.

Het nieuws dat je hier op de mainstream media hoort is nochtans ook wel niet het volledige plaatje. Oekraïne wordt, naar mijn aanvoelen, te veel afgebeeld als de nobele ridder op het witte paard dat het moet opnemen tegen het door en door slechte monster, Rusland. Oekraïne bewapenen is een noodzaak, alleen al om Rusland z'n tanden te doen kapotbijten, maar Oekraïne als land was en is nog altijd heel ver verwijderd van het ideaalbeeld qua mensenrechten, tolerantie, etc. dat veel mensen er nu van hebben. De Oekraïners zelf worden ook niet van alles op de hoogte gehouden: veel wordt er - subtiel - verzwegen "om het moreel hoog te houden" zogezegd. Waar ligt de grens van liegen, zoals Rusland doet, eh? Bovendien vechten er aan Oekraïense zijde heel wat groepen die moreel uhmm.. heel 'twijfelachtig' zijn.

Tl;dr hier mag alles gezegd worden, maar het nieuws is te rooskleurig mbt Oekraïne. Nouja, in een oorlog als deze moet je bijna een kant kiezen.

Het nieuws dat je hier op de mainstream media hoort is nochtans ook wel niet het volledige plaatje. Oekraïne wordt, naar mijn aanvoelen, te veel afgebeeld als de nobele ridder op het witte paard dat het moet opnemen tegen het door en door slechte monster, Rusland. Oekraïne bewapenen is een noodzaak, alleen al om Rusland z'n tanden te doen kapotbijten, maar Oekraïne als land was en is nog altijd heel ver verwijderd van het ideaalbeeld qua mensenrechten, tolerantie, etc. dat veel mensen er nu van hebben. De Oekraïners zelf worden ook niet van alles op de hoogte gehouden: veel wordt er - subtiel - verzwegen "om het moreel hoog te houden" zogezegd. Waar ligt de grens van liegen, zoals Rusland doet, eh? Bovendien vechten er aan Oekraïense zijde heel wat groepen die moreel uhmm.. heel 'twijfelachtig' zijn.

Tl;dr hier mag alles gezegd worden, maar het nieuws is te rooskleurig mbt Oekraïne. Nouja, in een oorlog als deze moet je bijna een kant kiezen.

Maar dan moet je ook effectief een gradering maken. Zonder gradering is wat je hier schrijft gewoon whataboutism en zinspelen op het both sides argument.

(korrel zout altijd)

Maar toch...als ze dat nog willen allemaal... redelijkheid heen.
En dan zijn we nog heel ver van huis.
Zouden ze zich dan niet beter gewonnen geven?
Of een compromis uit de wacht slepen?

Dergelijke levering is geen hulp of aanvulling van het westen meer hé.
Dit ware gewoon proxy-oorlog...

Tijd om economisch ook realitisch te zijn?
Waar stopt dit conflict?

Dergelijke levering is geen hulp of aanvulling van het westen meer hé.
Dit ware gewoon proxy-oorlog...

Tijd om economisch ook realitisch te zijn?
Waar stopt dit conflict?

Waar de Oekraïners willen hebben waar het stopt hé.
Wie zijn wij om te zeggen van 'geef je gewonnen en 20% van je land aan Rusland' en binnen 5 jaar staat Rusland daar weer om beetje meer in te palmen.
VS heeft 1000 miljard dollar gestoken in afghanistan om geen resultaat te behalen na 20 jaar. Denk dat ze hier meer resultaat zouden behalen

Nu Rusland kan ook zeggen van : ik stop ermee en ik trek m'n troepen terug. Waarom moet Oekraïne opgeven??

We hebben nu keer op keer gezien dat het woord van Rusland niets waard is... En de recente demarge van het Kremlin dat ze gewoon Peter de Grote willen zijn, en al aan het loeren zijn naar de Baltische staten, Polen,... als Oekraïne de handdoek gooit, zijn zij gewoon de volgende, en met Finland heeft Rusland ook nog een eitje te pellen.

Ondertussen is Alexei Navalny vermist. Advocaten kwamen hem bezoeken, werden tegengehouden aan de poort van het detentiecomplex met de woorden: "there is no such convict".

Waar de Oekraïners willen hebben waar het stopt hé.
Wie zijn wij om te zeggen van 'geef je gewonnen en 20% van je land aan Rusland' en binnen 5 jaar staat Rusland daar weer om beetje meer in te palmen.
VS heeft 1000 miljard dollar gestoken in afghanistan om geen resultaat te behalen na 20 jaar. Denk dat ze hier meer resultaat zouden behalen

Nu Rusland kan ook zeggen van : ik stop ermee en ik trek m'n troepen terug. Waarom moet Oekraïne opgeven??

Ok, akkoord.

Maar waarom moet dat gefinancierd worden door de EU met alle extra indirecte kosten als gevolg?

Voor je zegt, dat we het moeten doen uit wereldvrede...

Ok, akkoord.

Maar waarom moet dat gefinancierd worden door de EU met alle extra indirecte kosten als gevolg?

Voor je zegt, dat we het moeten doen uit wereldvrede...

Omdat het een rechtstreeks gevaar is voor EU en NATO.
Beweegredenen van Poetin zou zijn om Oekraïne uit NATO te houden.
We zijn een betrokken partij. En het is net naast de deur met een mogelijk invloed op Polen en Baltische staten.

Omdat het een rechtstreeks gevaar is voor EU en NATO.
Beweegredenen van Poetin zou zijn om Oekraïne uit NATO te houden.
We zijn een betrokken partij. En het is net naast de deur met een mogelijk invloed op Polen en Baltische staten.

Het antwoord dat ik verwachtte.

Hoezo zijn we dan "niet in oorlog." En geven we zogezegd enkel steun.
Hoezo leggen we sancties op, om dan enkele landen toch gewoon olie/gas te blijven kopen (en dus te financieren)

Eigenlijk doen we gewoon weer half werk. En dat is het punt waar ik toe wilde komen.
Ik zeg niet dat we niets moeten doen, maar ik stel onze manier van werken toch wel ernstig in vraag.
Dus ik zeg niet dat de Oekrainers moeten opgeven he, integendeel, maar het is wel erg lullig hoe alles loopt.

Edit: en om dan terug te komen op wat ik eerst zei, zouden ze niet beter eieren voor hun geld kiezen via een compromis?
Zal de EU blijven steunen dan? Het loopt nu al spaak...

Laatst bewerkt:
Maar wat na dat compromis dat je wil dat ze sluiten?
Er zijn in het verleden al verschillende compromissen gesloten met mother russia. Als het puntje bij paaltje komt is dat niks waard.
Als je dat nu nog niet ziet weet ik het ook niet meer.

Hoezo leggen we sancties op, om dan enkele landen toch gewoon olie/gas te blijven kopen (en dus te financieren)

Eigenlijk doen we gewoon weer half werk. En dat is het punt waar ik toe wilde komen.
Ik zeg niet dat we niets moeten doen, maar ik stel onze manier van werken toch wel ernstig in vraag.
Dus ik zeg niet dat de Oekrainers moeten opgeven he, integendeel, maar het is wel erg lullig hoe alles loopt.

Edit: en om dan terug te komen op wat ik eerst zei, zouden ze niet beter eieren voor hun geld kiezen via een compromis?

Het is een proxy oorlog voor een reden

Rusland wil een onafhankelijk land verbieden of dwingen om niet met NATO en/of EU te werken. Dus Rusland wil z'n invloedsfeer uitbreiden ten koste van NATO/EU. Als NATO en EU nu niet zouden reageren dan verliezen ze invloed en staat Rusland klaar om eens verder z'n grenzen te testen richting Westen en dan ga je wel een direct conflict hebben.

Hoe de VS en EU nu reageren vind ik een heel sterk en krachtig signaal naar Rusland en ook China toe zonder effectief militair in te grijpen.

Ik vind het bijzonder lullig dat ze (Navo, Westen) de Russen niet konden afschrikken toen deze laatste onder het mom van 'oefeningen' een groot deel van Oekraïne omsingelde.
Nu kunnen ze niets anders doen dan half werk, want....we zijn nog altijd (maar hopelijk niet lang meer) afhankelijk van Russisch gas en olie.
Rusland zou enorm hard moeten getroffen worden zodat ze daar smeken om een compromis, en niet Oekraïne.
Maar dan komen we weer tot de discussies over kernwapens, en dat hebben we hier al genoeg gehad.

Terug
Bovenaan