Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Toch jammer hoe 1 man er voor zorgt dat mensen uit verschillende naties tegen elkaar opgezet worden.
Ik speel al jaren battlefield (grotendeels) op dezelfde server. Je komt dan vaak dezelfde namen tegen en zo zijn we met een groepje van vier samen beginnen spelen. Elkaar toegevoegd op origin en een whatsapp groepje aangemaakt. Ik, een Oekraïner en twee Russen.
Die Russen krijgen alleen maar de propaganda van Poetin mee en steunen de oorlog. Terwijl die Oekraïner gisterenavond de bommen nog had horen vallen rond zijn stad (Charkov).

Ik moet er geen tekening bij maken dat het samenspelen verleden tijd is. In het geheel der dingen is het uiteraard maar een futiliteit. Maar de kloof tussen de twee volkeren zal niet snel hersteld geraken.

Al dat oorlogs materiaal dat uitgestrooid wordt over Ukraïne met 0,0 controle.
Een dik percent daarvan vindt zeker zijn weg terug naar het westen maar dan in de handen van .... ????
Dat wordt nogal leuk na de oorlog.
Hoezo?

Hey, hij geeft exacte percentages op, dus hij weet duidelijk waarover hij spreekt.
Ik maak me ook wel zorgen dat bvb de Albanese mafia mij thuis gaat overvallen met een houwitzer of artilleriegeschut.
Alle gekheid op een stokje, ik denk dat men zich dan meer zorgen moet maken over de 7 miljard aan materiaal dat de US in Afghanistan heeft achtergelaten:

Natuurlijk gaat er materiaal de zwarte markt op sluipen, maar ik denk dat je Oekraïne iets meer kan vertrouwen dan Afghanistan, want:
- ze hebben het nog nodig, ook na de oorlog
- ze willen bij de EU en NAVO gaan horen en zwarte markt spelen voor militair materiaal hoort daar zo niet goed bij.

Al dat oorlogs materiaal dat uitgestrooid wordt over Ukraïne met 0,0 controle.
Een dik percent daarvan vindt zeker zijn weg terug naar het westen maar dan in de handen van .... ????
Dat wordt nogal leuk na de oorlog.

Wat is het verschil met nu? Europa is nog altijd vergeven met materiaal van de balkanoorlogen.

Een degelijke AK47 op de Belgische zwarte markt kost maar 1.000 euro. Dat wijst al dat er een overaanbod is aan wapens op de zwarte markt.

These drills have raised concerns that China may well be planning to push into Russian territory taking advantage of the current situation.

Dat zou het wel zijn.
Er zijn wel wat grensdisputen geweest tussen China en (Sovjet-) Rusland, waarvan de meest gekende de grensoorlog van 1969 was. In 1991 was er dan een finaal akkoord. Het is altijd mogelijk dat China aast op stukken Russisch grondgebied, maar ik zou het eigenaardig vinden dat China het effectief zou doen.

Maar then again ... het zijn al rare jaren geweest, die jaren '20. Dat kan er dan nog wel bij zeker?

Het is stil waar het nooit waait he. Ook goeie vrienden maken wel eens ruzie.
Die vriendschap is ook maar oppervlakkig. De banden worden meer aangehaald en ze hebben gemeenschappelijke doeleinden, maar het verleden toont aan dat er ook rivaliteit is. Al is Rusland vandaag geen supermacht meer en is de kans klein dat ze het ooit terug gaan worden.

These drills have raised concerns that China may well be planning to push into Russian territory taking advantage of the current situation.

Dat zou het wel zijn.
Ik lees dat die drills zijn doorgegaan in februari (vliegtuig) tot eind maart (tanks).

Lijkt mij een storm in een glas water.

Ik zou ervan verschieten dat China gewapenderhand Rusland gaat veroveren.
Die gaan dat gewoon voor een appel en een ei opkopen.

Ik zou ervan verschieten dat China gewapenderhand Rusland gaat veroveren.
Misschien moest Poetin ten val komen en er een machtsvacuum ontstaat, dan zou dat kunnen. Maar ze gaan toch ook niet zo zot zijn om Rusland aan te vallen met het risico om zelf genuked te worden.

Bwaaa, dan nog. Wat gaat een nieuwe heerser in Rusland kunnen doen?
De op lange termijn beste oplossing voor Rusland zou zijn dat hij direct de oorlog stopt, alle troepen terugtrekt, vredesverdragen tekent en Rusland schuld laat bekennen. Dat zou de enige manier zijn om de westerse sancties te laten stoppen.
Maar dan? Europa gaat sowieso minder Russische energie kopen, dat is 60% van hun inkomsten.
Zelfs als ze geen reparatiebetalingen aan Oekraïne moeten geven, is Rusland nog altijd economisch genaaid. Westerse bedrijven gaan eerst jaren afwachten of het wel veilig is om terug zaken te doen in Rusland. De enigen die gaan investeren in Rusland zijn landen als China, misschien India of Pakistan?
Er zijn naar het schijnt al een paar honderdduizend IT-ers gevlucht uit Rusland, +30.000 jonge soldaten dood, +100.000 invaliden waarschijnlijk en ze hadden voor de oorlog al te weinig jongeren om de economie te doen groeien. Rusland is voor minstens 10 jaar zwaar genaaid (door zichzelf)

Als hij besluit om de oorlog verder te zetten, blijven de sancties Rusland nog meer pijn doen + wereldwijde recessie. En nog meer militaire verliezen die veel geld kosten. Dan is Rusland voor nog langer genaaid en zwaarder.

Taiwan wilt ook geen microchips sneller dan 25Mhz meer leveren aan Rusland. Dus daar moeten toch gigantische tekorten ontstaan, hoe langer de oorlog en de sancties verder duren. Al die geävanceerde wapens zitten ook boordevol elektronica.

Taiwan wilt ook geen microchips sneller dan 25Mhz meer leveren aan Rusland. Dus daar moeten toch gigantische tekorten ontstaan, hoe langer de oorlog en de sancties verder duren. Al die geävanceerde wapens zitten ook boordevol elektronica.
Daar zijn toch omwegen voor te vinden?

Daar zijn toch omwegen voor te vinden?
Waarschijnlijk wel, maar door smokkelen: lagere aantallen, hogere prijzen, waarschijnlijk ook mindere kwaliteit.
Ik merk nu wel bij en autofabrikant wat het voor productie betekent als chips en andere onderdelen maar mondjesmaat binnenkomen door de lockdowns in China.

Al die geävanceerde wapens zitten ook boordevol elektronica.
Is al eens onderzocht in dit rapport:

Russia’s modern military hardware is dependent upon complex electronics imported from the US, the UK, Germany, the Netherlands, Japan, Israel, China and further afield.
Ieder geavanceerd wapen dat ze afschieten, is er eentje dat ze niet kunnen vervangen. Iedere moderne tank kapotgeschoten, kunnen ze niet vervangen. Enkel ouder spul uit het Soviet tijdperk, kunnen ze vervangen. Maar dat is verouderd en kan niet op tegen moderne wapens.

Is al eens onderzocht in dit rapport:

Ieder geavanceerd wapen dat ze afschieten, is er eentje dat ze niet kunnen vervangen. Iedere moderne tank kapotgeschoten, kunnen ze niet vervangen. Enkel ouder spul uit het Soviet tijdperk, kunnen ze vervangen. Maar dat is verouderd en kan niet op tegen moderne wapens.
De voorraden "domme" bommen, raketten en granaten zal wel zéér aanzienlijk zijn. De wapenwedloop tussen de VS en de USSR was niet enkel nucleair. Als de VS in een langdurige oorlog zit verwikkeld in een conventioneel leger zal het ook op zijn voorraden moeten letten. Dus ik denk dat de "pret" in Oekraïne nog lang niet gedaan is en dat er nog zeer veel kapotgeschoten zal worden. Het voornaamste probleem is dat geen van beide partijen voldoende overwicht heeft. Rusland weigert te mobiliseren, terwijl Oekraïne dat wel doet. Mijn gok is dat we richting een militaire patstelling gaan zoals 2014-2022: hier en daar een opflakkering en dan weer stilte. Gezien het gebied dat Rusland heeft kunnen veroveren is dat voor Oekraïne wel een economische doodsteek, want gaan zij kunnen blijven genieten van Westerse miljarden? Niet dat Rusland het veel beter zal vergaan, maar het is niet dat zij economisch volledig afgesloten zijn. Ze kunnen zich nog altijd naar Aziatische en Afrikaanse landen wenden als afzetmarkt.

Terug
Bovenaan