Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Na de Europese top maandag en dinsdag brengt Hongarije opnieuw nieuwe voorwaarden voor de goedkeuring van de sancties. (oa een leider van de Russische orthodoxe kerk en propagandist voor Putin moet van de lijst)

Langs de andere kant blijft Polen ook ieder punt blokkeren totdat ze hun corona relieve geld krijgen. Deze week: de minimum commitment van 15% belasting op bedrijven (waar EU tesamen aan werkt met de USA).

Fuck die unanimiteit voor alle beslisssingen toch zo hard.

Trouwens, voor zij die willen, er is een nieuwe 'concours' voor mensen die willen werken bij de DG Defense
Toch duidelijk dat de EU dit nu ook naar zich aan het toetrekken is. Volledig terecht ook.
De Denen komen er zelfs bij nu.

En dan compleet off topic maar omdat ik nu toch EU nieuwtjes aan't brengen ben: volgend jaar komt de Euro naar Kroatië!

Laatst bewerkt:
Ondertussen worden er chemische fabrieken in de frontlinie geraakt. Ik vraag mij af hoe (vooral het Russische) leger hier mee omgaat? Ik denk dat heel veel soldaten ziek zullen worden in de maanden en jaren na de oorlog: schuttersputjes rond Tsjernobyl, rollen in de zware metalen rond de staalfabriek in Mariupol en nu dit...

Ondertussen worden er chemische fabrieken in de frontlinie geraakt. Ik vraag mij af hoe (vooral het Russische) leger hier mee omgaat? Ik denk dat heel veel soldaten ziek zullen worden in de maanden en jaren na de oorlog: schuttersputjes rond Tsjernobyl, rollen in de zware metalen rond de staalfabriek in Mariupol en nu dit...
Dat is dan chemische oorlogsvoering zonder chemische wapens te moeten gebruiken.

Voor een serieus deel ook wel tegen hun eigen soldaten, lijkt me niet handig of slim (maar ja, dat zijn de russen op het slagveld nog niet geweest)
Ik vroeg het mij ook af, want voor hun eigen mannen kan dat toch ook niet gezond zijn. Veel Russische soldaten zijn wegwerpsoldaten heb ik de indruk, zie naar Chernobyl enkele maanden geleden.

Ik vermoed dat de soldaten die zulke fabrieken aanvallen niet op de hoogte zijn van wat ze aanvallen.
Net zoals bij het begin van de inval van Oekraïne toen de jonge, onervaren Russische soldaten dachten dat ze op 3-daagse oefenmissie waren.

Hopelijk hebben Poetin en zijn aanhang snel 'iets' voor waardoor de (relatieve) rust snel tot stand kan komen, want in mijn naaste omgeving (vrienden, familie, werk) en op m'n Facebook (Ok, het is FB, maar toch...) merk ik dat er meer en meer mensen in problemen beginnen komen:
Bouwen of verbouwen kan niet meer opgeleverd worden voor de overeengekomen prijs.
De huidige auto is stuk, reserve-onderdelen laten op zich wachten.
Auto is stuk, maar de nieuwe wordt pas eind dit jaar (met wat geluk) verwacht. Wat nu? Geld 'verdoen' aan een 2ehands?
Zonnepanelen, allemaal goed en wel, maar ze kunnen niet geleverd worden. Idem voor de omvormers.
Energieprijzen...er komt geen einde aan de stijging. Idem voor brandstoffen. Dat gaat voor velen (WEER) een ramp worden vanaf de herfst.
Graanprijzen, ach.

2019 was een gans andere wereld...

Hopelijk hebben Poetin en zijn aanhang snel 'iets' voor waardoor de (relatieve) rust snel tot stand kan komen, want in mijn naaste omgeving (vrienden, familie, werk) en op m'n Facebook (Ok, het is FB, maar toch...) merk ik dat er meer en meer mensen in problemen beginnen komen:
Bouwen of verbouwen kan niet meer opgeleverd worden voor de overeengekomen prijs.
De huidige auto is stuk, reserve-onderdelen laten op zich wachten.
Auto is stuk, maar de nieuwe wordt pas eind dit jaar (met wat geluk) verwacht. Wat nu? Geld 'verdoen' aan een 2ehands?
Zonnepanelen, allemaal goed en wel, maar ze kunnen niet geleverd worden. Idem voor de omvormers.
Energieprijzen...er komt geen einde aan de stijging. Idem voor brandstoffen. Dat gaat voor velen (WEER) een ramp worden vanaf de herfst.
Graanprijzen, ach.
Cruciaal is of dat Poetin echt kanker heeft of niet. Ik vraag mij af of een vervanger de macht gaat hebben om die oorlog verder te zetten.

Tenzij de geleverde wapens echt een doorbraak kunnen leveren voor Oekraïne. Het moraal van de Russen ligt zo laag dat die -eens ze het initiatief kwijt zijn- snel gaan terugtrekken.

6JQ84Xz_d.webp

Korrels zout, maar het geeft hoop.

Alle ogen zijn nu op Sievierodonetsk gericht, Rusland zet daar alles op alles in. Dus als ze daar verliezen, een zeer zware domper voor Rusland.
De pollen zodanig verbrand dan, en middelen kwijt, dat het een totaal keerpunt kan betekenen voor de gehele oorlog.

Laatst bewerkt:
Al dat oorlogs materiaal dat uitgestrooid wordt over Ukraïne met 0,0 controle.
Een dik percent daarvan vindt zeker zijn weg terug naar het westen maar dan in de handen van .... ????
Dat wordt nogal leuk na de oorlog.

Al dat oorlogs materiaal dat uitgestrooid wordt over Ukraïne met 0,0 controle.
Een dik percent daarvan vindt zeker zijn weg terug naar het westen maar dan in de handen van .... ????
Dat wordt nogal leuk na de oorlog.
Zeker iets dat ook door mijn gedachten dwaalde.
Het is natuurlijk niets anders dan dat de bewapening van bvb de verdedigings/politiemacht in zeg nu Afghanistan ook westerse wapens kreeg en die nu ook bij de Taliban terechtgekomen zijn.
Daarvoor werd de Taliban rechtstreeks bewapend door de CIA.
Er zijn naar verluidt ook nog nuclear suitcase bombs van Rusland ten tijde van de koude oorlog vermist.

Ik heb om eerlijk te zijn relatief meer vertrouwen in de Oekraïense strijdkrachten dan random land in het MIdden-Oosten.
Natuurlijk kunnen die met de beste wil van de wereld extremisten niet uit alle munitie opslagplaatsen houden.

Wat ik wel denk is dat het meeste zal opgeschoten zijn tijdens het conflict, de grote meerderheid zal dienen voor de bewapening van het Oekraïense leger (of god forbid, the Russian conqueror), en de onvermijdelijke minderheid aan wapens (voornamelijk automatische geweren en hier en daar een raketlanceerder) zal ergens in the fog of war inderdaad verdwijnen.
It's part of the game.
Was het niet hier, dan zouden er wel ergens anders ter wereld gelijkaardige dingen gebeuren.
Wapenmakers moeten toch ook hun centen kunnen verdienen?

Zeker iets dat ook door mijn gedachten dwaalde.
Het is natuurlijk niets anders dan dat de bewapening van bvb de verdedigings/politiemacht in zeg nu Afghanistan ook westerse wapens kreeg en die nu ook bij de Taliban terechtgekomen zijn.
Daarvoor werd de Taliban rechtstreeks bewapend door de CIA.
Er zijn naar verluidt ook nog nuclear suitcase bombs van Rusland ten tijde van de koude oorlog vermist.

Ik heb om eerlijk te zijn relatief meer vertrouwen in de Oekraïense strijdkrachten dan random land in het MIdden-Oosten.
Natuurlijk kunnen die met de beste wil van de wereld extremisten niet uit alle munitie opslagplaatsen houden.

Wat ik wel denk is dat het meeste zal opgeschoten zijn tijdens het conflict, de grote meerderheid zal dienen voor de bewapening van het Oekraïense leger (of god forbid, the Russian conqueror), en de onvermijdelijke minderheid aan wapens (voornamelijk automatische geweren en hier en daar een raketlanceerder) zal ergens in the fog of war inderdaad verdwijnen.
It's part of the game.
Was het niet hier, dan zouden er wel ergens anders ter wereld gelijkaardige dingen gebeuren.
Wapenmakers moeten toch ook hun centen kunnen verdienen?

Op de Russische telegram kanalen zie je ze regelmatig poseren met "westerse wapens" van klein tot zeer groot dus de wapens worden inderdaad goed uitgewisseld tussen beide kampen. Battle royal style.

Eigenlijk in mijn ogen een redelijk accurate analyse van de dreiging van de oorlog (en bij uitbreiding van de hedendaagse problemen). Moeten onze beleidsmakers in jullie ogen meer de nadruk leggen op het feit dat we serieus in eigen vel zullen moeten stijden de komende maanden/jaren? Naar mijn mening praten de politiek en europese leiders nog veel te veel naar wa men wil horen en niet naar wat men moet horen.

Op de Russische telegram kanalen zie je ze regelmatig poseren met "westerse wapens" van klein tot zeer groot dus de wapens worden inderdaad goed uitgewisseld tussen beide kampen. Battle royal style.
Het is onvermijdelijk dat een deel van dat duur Westers materiaal op de zwarte markt komt te staan. Dat komt niet alleen omdat Oekraïne nog veel corruptie kent, maar omdat in elke oorlog nu eenmaal opportunisten actief zijn die er wel geld in zien.

Amai, Zelenskiy heeft toch wel echt ballen van totaal Ukrainium: gaat hij even zijn troepen bezoeken op een paar kilometer van het front.
Serieuze moraal booster voor zijn troepen!

Om even aan te geven hoe gevaarlijk dit wel was:
Where-is-LYSYCHANSK.jpg

Kerel heeft de wereld toch al serieus verbaasd. Paar jaar geleden zaten we te lachen dat Oekraïne een komiek als president had gekozen. En zie nu...

En ondertussen zit Poetin aan zijn lange tafel, 30 meter weg van zijn inner circle, in een bunker onder de grond. ^^

Terug
Bovenaan