Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Daaraan herken je een echte oorlog, eigenlijk is een oorlog winnen makkelijker dan hem verliezen, als je het ernstig neemt: target energie, voedsel en klaar, de rest is bijzaak. Zeker voor Rusland, dat land is gewoon te groot voor tegenstanders.

Dus vanuit rationeel denken met als enig doel de oorlog te winnen, ongeacht al de rest is Poetin nog zeer braaf. Draai de gaskraan dicht, leg alle energiecentrales plat, vernietig alle voedselvoorraden, target drinkwaternet, distributienet, spoorlijnen, havens, drop binnen een paar weken wat brandbommen op toekomstige oogsten, …. maar gelukkig is dat geen real life scenario want …. er bestaan kernbommen.

omgekeerd geld dat ook, waarom geraken er geen sancties meer goedgekeurd?
In feite spreek je over een Oostfront WOII 2.0: genadeloze vervolging van partisanen waarbij tal van dorpen worden platgebrand, standrechtelijke executies van tegenstanders, verbrande aarde-tactieken, ... Dat was pure horror.

Ik hoop dat ze dit snel regelen zodat de zwarte zee vrij van Russen is en de Oekraïnse havens terug open kunnen.
Op dit moment zit Rusland verdorie gestolen graan te verkopen!

Ben toch benieuwd hoe dit gaat aflopen. Gaan de Russen koppig blijven verderzetten en er de bloedigste oorlog van decennia van maken, of gaan ze zich tevreden stellen op korte termijn?

Ben toch benieuwd hoe dit gaat aflopen. Gaan de Russen koppig blijven verderzetten en er de bloedigste oorlog van decennia van maken, of gaan ze zich tevreden stellen op korte termijn?
Ik denk dat ze à la minute beslissen wat de einddoelen precies zijn. Ze hadden eerst grootse plannen, maar ze hebben die toch grondig moeten bijstellen nadat bleek dat het Oekraïense verzet steviger bleek dan verwacht. Ik verwacht dat ze vroeg of laat gaan consolideren en zich gaan ingraven. Een nieuwe aanval op Odessa, Kharkov of Kiev verwacht ik eigenlijk niet tenzij het Oekraïense verzet onverwachts wordt gebroken.

Ik denk dat beide kampen stukjes van elkaar gaan blijven afknabbelen totdat eentje het opgeeft.

Ik vraag mij vooral af wat Oekraïne gaat kunnen doen op lange termijn met de zware westerse wapens. Over een paar weken hebben ze allerlei nieuwe wapens massaal in dienst: luchtafweer, artillerie, scheepsraketten, tanks,... . Ik denk dat voor Rusland militair de tijd eerder begint te dringen. Oekraïne zal op zijn minst met gelijke, zo niet betere wapens vechten. Ondertussen neemt het moraal van de Russen zienderogen af. Op een bepaald moment zijn uw huurlingen en minderheden ook op...

Economisch valt te bezien. Rusland kan dit lang volhouden. Als de VS en Europa geld blijven pompen in Oekraïne, kan en zal Oekraïne economisch ook wel door kunnen gaan.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat de Russische militairen het vrij snel gaan opgeven.
Meer en meer berichten komen er binnen dat Russen niet willen gaan vechten, en dat kunnen ze omdat het officieel geen oorlog is.
Dan lees je hier dat Russische soldaten naar het schijnt zelf hun kogelvrije vesten, laarzen, helmen, etc zelf moeten kopen voor 3.000$.

Daaraan herken je een echte oorlog, eigenlijk is een oorlog winnen makkelijker dan hem verliezen, als je het ernstig neemt: target energie, voedsel en klaar, de rest is bijzaak. Zeker voor Rusland, dat land is gewoon te groot voor tegenstanders.

Dus vanuit rationeel denken met als enig doel de oorlog te winnen, ongeacht al de rest is Poetin nog zeer braaf. Draai de gaskraan dicht, leg alle energiecentrales plat, vernietig alle voedselvoorraden, target drinkwaternet, distributienet, spoorlijnen, havens, drop binnen een paar weken wat brandbommen op toekomstige oogsten, …. maar gelukkig is dat geen real life scenario want …. er bestaan kernbommen.

omgekeerd geld dat ook, waarom geraken er geen sancties meer goedgekeurd?

Als je een oorlog ernstig neemt win je hem met alle mogelijke oorlogsmisdaden? Wat?

Als je een oorlog ernstig neemt win je hem met alle mogelijke oorlogsmisdaden? Wat?

Op een gegeven moment schuift men alles opzij, voldoende voorbeelden in WWII. Pure horror en in strijd met alles waar de mens voor staat maar helaas realiteit.

Dus het antwoord is ja, als Rusland enkel uit is op een verovering/overwinning is dat perfect mogelijk - wie gaat hen tegenhouden? Navo? VS? Europa? China?

Of Rusland daarna nog een toekomst heeft is een ander verhaal maar de mogelijkheid is er wel. Of ze realistisch is, nu niet en hopelijk nooit.

Een oorlog winnen, wat voor Rusland (lees: Putin) echt wel een zaak van leven of dood is ondertussen, kan jammer genoeg vaak snel overslaan in een totale oorlog waar er geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen militaire en burgerdoelen. Nu, we zijn nog lang niet in zo'n fase gekomen. Als je de experten hoort, dan houdt Rusland zich nog redelijk 'in'. Moest het "all in" gaan (zoals het in Afghanistan deed), dan waren daden zoals in Bucha nog het 'minst' erge. Ik denk dat dat is wat @contextbinder bedoelt.

Enfin, laat ons hopen dat het niet erger wordt dan dit. Europa verdient het niet om na bijna 80 jaar hechte samenwerking opnieuw te hervallen in genocidale Oostfront-praktijken.

Europa verdient het niet om na bijna 80 jaar hechte samenwerking opnieuw te hervallen in genocidale Oostfront-praktijken.
Toont eigenlijk maar mooi aan wat het nut van de EU (en NATO) al is geweest. Is het perfect? Zeker niet!
Maar welke organisatie van 27 landen en bijna 450 miljoen inwoners is dat wel?
Zie je eigenlijk dat West-Europa, en vrijgekomen voormalige Oostbloklanden wel de democratische principes met sociaal vangnet aanhangen (nou ja, Polen en Hongarije), maar Rusland helemaal niet. Daar zijn ze na het communisme helemaal losgeslagen in hyperkapitalisme met kleptocratie.

Toont eigenlijk maar mooi aan wat het nut van de EU (en NATO) al is geweest. Is het perfect? Zeker niet!
Maar welke organisatie van 27 landen en bijna 450 miljoen inwoners is dat wel?
Zie je eigenlijk dat West-Europa, en vrijgekomen voormalige Oostbloklanden wel de democratische principes met sociaal vangnet aanhangen (nou ja, Polen en Hongarije), maar Rusland helemaal niet. Daar zijn ze na het communisme helemaal losgeslagen in hyperkapitalisme met kleptocratie.
Ik weet nu niet of je Rusland kan omschrijven als hyperkapitalisme. Nog geen 25% van de gronden waarop bedrijven staan is eigendom van die bedrijven (maar van de staat). Poetin bemoeit zich heel de tijd met het bedrijfsleven. Buitenlandse investeerders hadden het daar moeilijk omdat ze soms zonder reden geschrapt werden als (mede)eigenaar van bedrijven. Een kleptocratie/oligarchie is dus een betere benaming.

Een nuchtere kijk hebben op de oorlog in Rusland is al nieuws tegenwoordig, maar als je die vrouw bezig ziet erger ik me direct al kapot.

Een nuchtere kijk hebben op de oorlog in Rusland is al nieuws tegenwoordig, maar als je die vrouw bezig ziet erger ik me direct al kapot.
Russische televisie natuurlijk. Wat had je dan verwacht?
Die werken daar nog met andere wetmatigheden.

Every year on may 21, Circassians commemorate the Circassian Genocide and the ethnic cleansing of their people from their ancestral lands and homes in the 19th century which was perpetrated by the Russian empire.
Circassia was a small independent nation of around 1.5 million people on the northeastern shore of the Black Sea, which had the unfortunate luck to have the expansionist Russian empire as its immediate neighbor.
For over 100 years – between 1763 and 1864 – the Circassians fought Russian armies in the mountains of Caucasia, who coveted their lands.
Russia ended that war by launching a full scale ethnic cleansing and genocide of the Circassian people, murdering some 600,000 and deporting the rest from their ancestral lands.
To this day Russia denies the Circassion genocide.
Stond op Dispropaganda op Facebook. Staat los van de oorlog in Oekraïne maar dan ook weer niet. Het toont aan dat Rusland de facto een multi-etnisch rijk is en dat heeft zijn uitdagingen wat etnische spanningen betreft. Ik weet niet of de huidige collectieve herinnering in Circassië gekoppeld is aan een onafhankelijkheidsbeweging.

Terug
Bovenaan