Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Die mening deel ik hoor maar jammer genoeg hecht Poetin niet erg veel aan wat ik of anderen hier in het westen denken.
Ik hecht ook niet veel belang aan wat Poetin denkt. Als Finland tot de NAVO wilt toetreden, dan laten we ze gewoon toe. We werken al nauw samen en het land maakt sowieso al deel uit tot onze invloedssfeer. Poetin heeft deze reactie uitgelokt. We moeten ons niet laten afschrikken omdat Poetin iets niet wilt. Als Poetin de oorlog verklaart aan een NAVO-land omdat Finland of Zweden wilt toetreden, dan is het simpelweg oorlog hoe cru dat ook mag klinken. Ik denk niet dat we ons moeten laten afschrikken door hun. De tijd van appeasement is voorbij, Rusland heeft zelf de diplomatische kanalen afgesloten en een stevige knauw toegediend waardoor weinig mensen diplomatie met Rusland nog heel erg aux serieus zullen nemen, en heeft veel mensen - ook mensen die maar een softe voor-of tegenstander waren van NAVO - tegen zich in het harnas gejaagd. Het is een logisch gevolg van acties die leidt tot consequenties. Poetin heeft aangetoond dat er niet te praten valt, en ik neem daar akte van. Finland en Zweden voelen zich op dit moment terecht bedreigd, en een logische actie is dat ze bescherming zoeken, en die bescherming moeten we bieden. Samen staan we sterker. Ik ben de eerste die gelooft in diplomatie en praten (en het uiten van mutual respect), maar dan is dat iets dat gedeeld moet worden door beide kampen aan tafel, en dat is niet het geval hier. Poetin heeft aangetoond waarom NAVO vandaag nog steeds relevant is, en dat was mijn grote kritiekpunt wat betreft NAVO in de voorbije jaren en Poetin heeft dat argument met één actie volledig tenietgedaan (misschien wel meer, maar de inval was de spreekwoordelijke druppel dan, en op zich was die druppel al een volle emmer water).

Laatst bewerkt:
NEXTA rapporteert dat de Russen in de bezette gebieden proberen om het leven zoals gewoonlijk te doen hernemen. Bijvoorbeeld door water en elektriciteit weer aan te sluiten. Alleen doen ze dat zonder enige vorm van voorgaande inspecties. Met dus als gevolg dat er waterschade ontstaat en zelfs brand in beschadigde huizen.

Rusland die de oorlog verklaart aan het westen voor de toetreding van Finland zou zowel onnozel, ernstig als grappig zijn.

Onnozel omdat ze niet eens kunnen winnen in Oekraine en meerdere fronten als je al aan het verliezen bent nogal silly is.

Ernstig omdat er veel mensen gaan sterven.

Grappig omdat Japan hen langs achter gaat nemen en we rusland achteraf mooi mogen verdelen en dat het effectieve einde van Rusland zou zijn.

Rusland die de oorlog verklaart aan het westen voor de toetreding van Finland zou zowel onnozel, ernstig als grappig zijn.

Onnozel omdat ze niet eens kunnen winnen in Oekraine en meerdere fronten als je al aan het verliezen bent nogal silly is.

Ernstig omdat er veel mensen gaan sterven.

Grappig omdat Japan hen langs achter gaat nemen en we rusland achteraf mooi mogen verdelen en dat het effectieve einde van Rusland zou zijn.

Is er iemand die dat voorspelt dan? :unsure:

NEXTA rapporteert dat de Russen in de bezette gebieden proberen om het leven zoals gewoonlijk te doen hernemen. Bijvoorbeeld door water en elektriciteit weer aan te sluiten. Alleen doen ze dat zonder enige vorm van voorgaande inspecties. Met dus als gevolg dat er waterschade ontstaat en zelfs brand in beschadigde huizen.
Als ik een vriend van me mag geloven, die al lang is getrouwd met een Russin, nemen de Russen het niet zo nauw met veiligheidsvoorschriften.

Damn, als dat waar is ...

Als ik een vriend van me mag geloven, die al lang is getrouwd met een Russin, nemen de Russen het niet zo nauw met veiligheidsvoorschriften.

Damn, als dat waar is ...
En het ironische van al is dat dit niet de eerste poging was. Normaal als ze u positie onder vuur nemen en de plannen aan het licht zijn gekomen zou je denken dat men van tactiek zou veranderen. Maar blijkbaar kwam het top down erop neer dat ze maar moesten blijven proberen. Dit kan toch zo niet blijven duren. Iemand met verstand zal toch de plug uit Poetin zijn levenslijn moeten trekken...
Steeds meer terugkerende berichtgeving dat officieren de orders niet meer willen uitvoeren enz.

Zou gedaan zijn met echt te pushen door de Russen.
Een kanteling in de oorlog? Gaat Oekraïne nu kunnen pushen?
Eerste idee was om Oekraïne met lichte mobiele eenheden langs een viertal aanvalsassen aan te vallen, in de ijdele waan dat het regime-Kiev een verrot huis was dat je maar hoefde in te stampen. Daarna trokken ze zich terug uit Kiev om de aanval in het Oosten en het Zuiden verder te zetten. Dan gingen ze zich concentreren op de gehele Donbasregio. En nu is het blijkbaar enkel de provincie Luhansk ... Over een week is het misschien verdedigen wat ze hebben en hier en daar "strategisch" terugtrekken. Kherson lijkt me een vitale stad te zijn om te behouden, want daarmee controleer je het verse water dat naar de Krim gaat en de landbrug naar de Donbasregio idem dito.

Oekraïne pusht wel, maar heeft nog niet genoeg stootkracht om de Russen finaal uit de bezette gebieden te verjagen. Verdedigen is "makkelijker" dan aanvallen, want dat betekent dat je het initiatief moet nemen en het momentum moet blijven aanhouden. Daarin is Rusland niet in geslaagd, al hebben ze wel grote gebieden kunnen innemen. Het is niet dat ze amper over de grens zijn geraakt want Oekraïne is een groot land. De vraag is ook wat hun einddoel is: grenzen pre-2022? Grenzen pre-2014? Ik denk dat ze daar nog uit moeten geraken.

En het ironische van al is dat dit niet de eerste poging was. Normaal als ze u positie onder vuur nemen en de plannen aan het licht zijn gekomen zou je denken dat men van tactiek zou veranderen. Maar blijkbaar kwam het top down erop neer dat ze maar moesten blijven proberen. Dit kan toch zo niet blijven duren. Iemand met verstand zal toch de plug uit Poetin zijn levenslijn moeten trekken...
Steeds meer terugkerende berichtgeving dat officieren de orders niet meer willen uitvoeren enz.

Het Pentagon heeft al een tijdje geleden een glasheldere analyse gemaakt over wat het probleem is. Namelijk wat jij daar in het vet beschrijft.

Kort samengevat bestaat in het Russische leger geen NCO (Non-Commisioned Officer) Korps. NCO's zijn de brug tussen de gewone soldaten (tot en met de corporalen) en het officierenkorps (vanaf luitenant). In de praktijk komt dat dus neer op de sergeanten. In een Westers leger is de sergeant verantwoordelijk voor zijn eenheid. Van dagdagelijkse beslommeringen als slapen en eten tot wapenvoorziening en uitrusting. Maar misschien wel het belangrijkste van al is dat de NCO ook verantwoordelijk is voor de tactische uitvoering van een strategisch objectief.

Het hoofdcommando geeft de opdracht om rivier X over te steken en voet aan land te houden op de overkant. Maar hoe dat precies op het terrein dient te gebeuren wordt grotendeels door het NCO korps beslist en opgelost. het is namelijk onmogelijk om voor een officier die ergens vér van het front zit zich van de precieze toestand op het terrein te vergewissen. Alles kan plotsklaps omslaan.

Dat is dus wat hier gebeurd is. Had die oversteek in de handen geweest van een groep NCO's dan was zonder twijfel die poging veel sneller afgebroken geweest. En de NCO's kunnen dat doen omdat ze daartoe de autoriteit dragen op het veld.

In het Russiche leger bestaat dat dus niet. En dan krijg je dit soort van slachtpartijen. Het Oekraïnse leger is met hulp van de NATO sinds 2014 stapsgewijs omgebouwd naar een NCO structuur. Dat verklaart voor een deel hun succes in het veld.

Een gedemoraliseerde leger is niet vooruit te krijgen maar zal ook niet lang standhouden bij een aanval.
Als Oekraïne het goed plant kunnen ze wel terreinswinst bekomen zonder veel eigen slachtoffers.
Vitaal stuk is eigenlijk Kherson : al je dit weer kan innemen bedreig je het Krim terug en moet Russisch leger troepen verplaatsen. Daardoor ga je ook de druk lossen op rest van het front en zou je meer terreinswinst kunnen hebben.
Volgens wat ik lees zijn er ook heel veel protesten in Kherson van de lokale bevolking en in de regio geregeld sabotage-acties. Dit werkt ook allemaal in het voordeel van Oekraïne.
Ik verwacht ook dat de nodige training van Oekraïnse soldaten voor al het geleverd materiaal binnenkort is afgerond en inzetbaar zijn aan het front.

Zalig:
sov4w3rk7tz81.jpg

Eerste idee was om Oekraïne met lichte mobiele eenheden langs een viertal aanvalsassen aan te vallen, in de ijdele waan dat het regime-Kiev een verrot huis was dat je maar hoefde in te stampen. Daarna trokken ze zich terug uit Kiev om de aanval in het Oosten en het Zuiden verder te zetten. Dan gingen ze zich concentreren op de gehele Donbasregio. En nu is het blijkbaar enkel de provincie Luhansk ... Over een week is het misschien verdedigen wat ze hebben en hier en daar "strategisch" terugtrekken. Kherson lijkt me een vitale stad te zijn om te behouden, want daarmee controleer je het verse water dat naar de Krim gaat en de landbrug naar de Donbasregio idem dito.

Oekraïne pusht wel, maar heeft nog niet genoeg stootkracht om de Russen finaal uit de bezette gebieden te verjagen. Verdedigen is "makkelijker" dan aanvallen, want dat betekent dat je het initiatief moet nemen en het momentum moet blijven aanhouden. Daarin is Rusland niet in geslaagd, al hebben ze wel grote gebieden kunnen innemen. Het is niet dat ze amper over de grens zijn geraakt want Oekraïne is een groot land. De vraag is ook wat hun einddoel is: grenzen pre-2022? Grenzen pre-2014? Ik denk dat ze daar nog uit moeten geraken.
Grenzen pre 2014 (in se is de grens altijd hetzelfde gebleven) gaat vrees ik een moeilijke zijn omdat ze dan ook alle etnische separatisten eruit moeten krijgen en die gaan "hun" grondgebied niet zonder slaag of stoot opgeven. Uiteindelijk zijn het ook Oekraïners...enkel niet West Oekraïne gezind. Net zoals je Abchazië ook niet meer kunt integreren in Georgië want dan moet je alle Abchazen daaruit verhuizen.

Die m777 howitzers gekregen van de VS worden al volop ingezet.

Kunnen tot 40km vrij nauwkeurig schieten.

Russische artillerie geraakt maar tot de helft.

Dus rustig vanop afstand afblammen.

M777 155 round ranges:

M107: 21 km (13 mi)

M795: 22.5 km (14.0 mi)

ERFB: M795E1 30 km (19 mi) base bleed

Excalibur: 40 km (25 mi) with a 2m (6ft) margin of error.

Laatst bewerkt:
Die m777 howitzers gekregen van de VS worden al volop ingezet.

Kunnen tot 40km vrij nauwkeurig schieten.

Russische artillerie geraakt maar tot de helft.

Dus rustig vanop afstand afblammen.

M777 155 round ranges:

M107: 21 km (13 mi)

M795: 22.5 km (14.0 mi)

ERFB: M795E1 30 km (19 mi) base bleed

Excalibur: 40 km (25 mi) with a 2m (6ft) margin of error.

Oekraïne heeft daarin wel het geluk dat het kan beschikken over US intelligence (en de satellietbeelden van Maxar Technologies), zonder was het veel moeilijker geweest om Russische troepenbewegingen waar te nemen. Voor die Excaliburgranaten is een geavanceerd waarnemingssysteem nodig, ik weet niet of Oekraïne daar al toe in staat is. Wel verbluffend dat die zo nauwkeurig zijn. Worden ook afgeschoten met de Duitse PzH 2000 SP-art*.

Drones alleen volstaan niet, al hebben die wel bewezen dat het geavanceerde luchtdoelsystemen kunnen verschalken. Zo hebben Houthi-rebellen in 2019 ook olieverwerkingsfaciliteiten van het Saudische Aramco aangevallen met drones, maar de Patriotsystemen die Saudi-Arabië heeft hadden die niet kunnen neerhalen. Dan moet je bedenken dat de Saudi's miljarden hebben uitgegeven aan Amerikaanse toptechnologie in luchtdoelsystemen.

* Dat is Hearts of Iron-terminologie. :unsure:

Why Did American Patriot Missiles Fail To Stop the Houthi's Attacks?

Poetin was in 2019 wel geamuseerd met het falen van het Amerikaanse systeem, maar dat zal hij vandaag ook niet meer doen als je ziet wat die Turkse Bayraktar-drones aanrichten.

Grenzen pre 2014 (in se is de grens altijd hetzelfde gebleven) gaat vrees ik een moeilijke zijn omdat ze dan ook alle etnische separatisten eruit moeten krijgen en die gaan "hun" grondgebied niet zonder slaag of stoot opgeven. Uiteindelijk zijn het ook Oekraïners...enkel niet West Oekraïne gezind. Net zoals je Abchazië ook niet meer kunt integreren in Georgië want dan moet je alle Abchazen daaruit verhuizen.

Om nog maar te zwijgen over het probleem dat reeds 8 jaar er volop strategische Russische migratie is gepromoot.

Surreëel. Niet weten welke dag het is, en vaak zelfs niet weten waar ze zijn

De enige belangrijke zin van de volledige opname

Dat hij niet weet welke dag het is snap ik wel niet. Hij filmpt met zijn gsm, of niet? Op je gsm kun je toch ook zien welke dag het is?

Erdogan stelt zijn veto :laugh:. Toch niet toevallig dat het net de aspirant-dictators zijn in zowel de EU als NATO die steeds dwars liggen.

Terug
Bovenaan