Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Die gok wagen ze al 2 maanden. Zo gauw Oekraïne in het tegenoffensief ging, waren er de opmerkingen dat Rusland nukes zou gaan gebruiken.

En je kan de vraag ook omkeren: zou Rusland de gok durven wagen om een nuke te gebruiken gezien de waarschijnlijke gevolgen: paria op het wereldtoneel, mogelijke betrokkenheid van NATO (of andere coalitie van landen) en andere vergeldingsmaatregelen?

Bovendien lijkt het me zelf voor Rusland ondenkbaar dat men de inzet van nucleaire wapens zou overwegen op het territorium van Oekraïne gezien het duidelijk de bedoeling is (of was?) om dat grondgebied te annexeren.

De democratisch verkozen regering verzet zich tegen de Russische invasie. Een volk dat sinds 1991 wettelijk vastgelegde erkende grenzen heeft mag zich volgens het UN volkerenrecht verdedigen tegen een agressor.

Wij steunen dat volk in zijn verdediging met wapens, geen soldaten. Zodat ze hun strijd zelf kunnen uitvechten. Het is hun keuze.
Stel dat een meerderheid van de Oekraïners niet meer wil vechten en hun regering blijft pushen en wij steunen die regering verder, dan zou het westen echt erover gaan en ten koste van het Oekraïense volk een oorlog voeren, maar nu?

Neen zij kiezen ervoor en ze kiezen zelf hoeveel offers ze willen brengen.

De vergelijking met Finland in 1939 gaat echt wel op.

Eerlijk gezegd lijkt het me onwaarschijnlijk dat 'we' Poetin een voor hem acceptabele uitweg gaan bieden.

Misschien aan zijn opvolger.

Dat doctine praat over existentiële dreiging. Maar aangezien Rusland de Krim ziet als "Rusland", zou dat beschouwd kunnen worden als existentiële dreiging.

Ik verschiet van niets meer tegenwoordig, dus ik acht het niet onmogelijk. De vraag is, wilt Oekraïne die gok wagen?
Wat zouden de mensen van de Krim eigenlijk willen? Hoe betrouwbaar zijn peilingen vanuit de Krim aangezien Rusland het daar voor het zeggen heeft?
Dan is het misschien ook niet "juist" moest Oekraïne kost wat het kost (met langer oorlog en bloedvergieten) terug de Krim willen terugnemen. Ook al behoorde dat gebied toe aan Oekraïne voor 2014.

Het is goed dat je "respectvol" tussen quotes zet.
Want dat lukt kennelijk niet met Rusland. Die hebben zo'n gigantisch slachtoffer complex, wat je ook voorstelt zal niet goed genoeg zijn.
En ze zullen blijven terugkomen voor meer. Is het niet via een fysieke oorlog, dan wel met verdere destabilisering van de EU en de US.
Is het al niet genoeg dat ze de UK zover hebben gekregen om voor Brexit te stemmen en via Trump de US hebben verdeeld?
Rusland gedraagt zich totaal niet rationeel, daar kan je geen diplomatieke oplossing voor vinden.
We blijven maar zaken door de vingers zien: Georgië, Tsjetsjenië, Syrië, MH17, vergiftigingen in de UK, malware, cyberaanvallen, ...
Genoeg is genoeg.

In de oplossing die je voorstelt, geef je Rusland al gelijk want ze zouden de Krim kunnen behouden.
Wat met schadevergoedingen? Zelensky schat de heropbouw nu op 600 miljard dollar. Zou Rusland dat moeten betalen (zullen ze nooit willen doen in een onderhandelde oplossing) volgens jou of moet Oekraïne dat ook maar slikken?
Wat met de 1,2 miljoen Oekraïners die tegen hun wil gedeporteerd zijn tot aan de andere kant van Rusland?

Zou je dezelfde houding aannemen als hier een land binnenvalt, de helft van het land kapot schiet, 500.000 Belgen ontvoert en dan Limburg + de Ardennen mag houden zonder een cent vergoeding? Ga jij daar dan "respectvol" mee leven?

Anyway, wij kunnen daar over discussiëren, maar de Oekraïners moeten hier volledig zelf over beslissen.
Maar nu zal ik weer wel een oorlogszoeker zijn natuurlijk...
En gaan ze dan een kleiner slachtoffercomplex hebben als je ze volledig "vernederd" en terugduwt over de grens? Neen, gaat alleen maar erger worden.

Mijn "oplossing" is mss wel, of niet aanvaardbaar voor Oekraine en/of Rusland, daar kan en zal ik niet over oordelen en is dus enkel maar als voorbeeld. Een schadevergoeding en terugkeer van inwoners kan hier zeker ook bij horen. Maar denk jij dat, als je ze militair volledig kan terugduwen, Oekraine één Roebel schadevergoeding zal krijgen? Of de gedeporteerden ooit nog zal terugzien? Daarvoor zal je eerst heel Rusland met de rug tegen de muur moeten zetten (lees Rusland zelf actief binnenvallen) en dat gaat Oekraine (of het Westen) ook niet doen of kunnen.

Waarom zijn de voorgestelde mogelijkheden hier altijd de Krim afgeven vs Rusland binnenvallen?
Alsof er niets tussenin kan zijn.

Als dit klopt dan heeft Oekraïne een overwinning behaald dat belangrijk kan zijn. Ze kunnen supplyline aanvallen en eventueel tangbeweging maken richting Izyum.

Als dit klopt dan heeft Oekraïne een overwinning behaald dat belangrijk kan zijn. Ze kunnen supplyline aanvallen en eventueel tangbeweging maken richting Izyum.

Ik begrijp nu waarom die push van uit Kharkyv zo belangrijk is. Net ten noorden ligt namelijk de enigste spoorlijn richting Donbas in die regio. Als Oekraïne die op een bepaald punt in handen heeft kan Rusland ze niet gebruiken om haar troepen in Donbas te bevoorraden. Er is een lijn die meer naar het oosten loopt maar als al het materiaal reeds in de regio van Belgorod staat is dat niet echt handig.

2VqGcjL.png

Waarom zijn de voorgestelde mogelijkheden hier altijd de Krim afgeven vs Rusland binnenvallen?
Alsof er niets tussenin kan zijn.
Deze mogelijkheden zijn wel bij twee verschillende uitkomsten e, één diplomatieke (Krim), en één om Rusland militair te ruineren.

Maar gewoon uit interesse, welke (tussenin) mogelijkheden zijn er volgens jou nog?

Bij een diplomatieke oplossing zal Poetin geen "gezichtsverlies" willen leiden, en "iets" willen. Ik zie weinig andere opties waarmee Oekraïne mogelijks kan leven, en Poetin toch "iets" heeft dan de Krim. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Oekraïne veel andere toegevingen wil doen over vb de Donbas of nu toch één van Poetin zijn marionetjes als premier zal aanvaarden. Als ze er diplomatiek niet uitkomen is er enkel een militaire optie.

Om Rusland militair volledig en voor decennia op de knieën te krijgen ga je volgens mij de landsgrenzen over moeten. Met enkel wat sancties, boycots en uitsluitingen ga je er niet komen. Gezien de omvang van Rusland ook niet met wat bombardemmenten. En doe je niets krijg je mogelijks een "Noord-Korea" situatie...

Men zou eerst al eens de Russen volledig uit Oekraïne, inclusief de Krim, kunnen verdrijven.
Dan kan je nog zien hoe het gaat met de sancties en zo. Russen kunnen niet echt oprecht slachtoffers spelen als hun grenzen tot 2014 nog altijd intact zijn. (niet dat ze dat niet zullen proberen, maar ja)

Mijn gedacht is ook dat Putin maar 50% kans heeft om de zomer te overleven. Ik kan ook helemaal fout zijn natuurlijk.
In ieder geval verandert de discussie iedere week dankzij de standvastigheid van de Oekraïners.
Eerst moest men maar heel Oekraïne opgeven, dan moest men maar alle veroverde gebieden opgeven, dan de Donbas en de Krim, nu wordt het enkel de Krim. Benieuwd wat de situatie over enkele weken is.

Men zou eerst al eens de Russen volledig uit Oekraïne, inclusief de Krim, kunnen verdrijven.

Eerst moest men maar heel Oekraïne opgeven, dan moest men maar alle veroverde gebieden opgeven, dan de Donbas en de Krim, nu wordt het enkel de Krim. Benieuwd wat de situatie over enkele weken is.

Maar wat ga je dan krijgen? Een "vernederde" Poetin en Rusland waar deze "afgang" nog vele decennia zal blijven nazinderen en het "Westen" zal blijven beschouwen als de "vijand". (Remember Duitsland in WOI - WOII)
Zou je kunnen doen, maar krijg je volgens mij de eerder vermelde situatie van een Poetin/Rusland vol wrok met alle mogelijke gevolgen op lange(re) termijn. Situaties als in de koude oorlog, blijvende dreiging en bewapening, invallen, een nieuw "ijzeren gordijn",... die je met een diplomatieke oplossing waarschijnlijk (deels) kan voorkomen.

Maar je hebt gelijk hoor, binnen enkele weken kan het er mogelijks weer helemaal anders uitzien. Maar dit kan voor beide kanten (al geef ik momenteel het voordeel ook zeker aan Oekraine).

Alsof als hij enkel de Krim mag houden, hij niet vol wrok zal zitten?
Dan is hij er nog slechter aan toe dan eind 2014: zelfde gebied, maar leger serieus verzwakt en economisch amper iets waard (zeker op lange termijn nu Europa af wil van Rusland als leverancier)
Putin tevreden stellen kan gewoon niet en dat is volledig zijn eigen fout.

Zelensky zei vannacht nog trots dat de bezetters “geleidelijk” verdreven worden uit het noordoosten van het land. “Al onze steden zullen worden bevrijd”, voorspelde de president. Oleg Synegubov, het hoofd van de regio Charkiv, relativeerde de speech van zijn president onmiddellijk. Hoewel er winst geboekt is in enkele regio’s rond Charkiv, woedt de strijd hevig verder op tal van andere plaatsen. Ook de Amerikaanse inlichtingendiensten vrezen dat Oekraïne er in werkelijkheid een stuk minder goed voorstaat.

Lange oorlog

De kans dat de oorlog snel zal eindigen, wordt steeds kleiner. Zo redeneren de inlichtingendiensten. Zowel Rusland als Oekraïne weigert aan de ander zijn eisen tegemoet te komen. Daardoor verliepen de vredesgesprekken in het verleden zeer moeizaam en worden er weinig nieuwe onderhandelingspogingen ondernomen. Een impasse loert om de hoek.

Ik denk dat het wishful thinking is dat dit allemaal snel voorbij gaat zijn.

Zelensky is wel vrij realistisch en trapt niet in de val van de overwinningsroes. Dat heeft velen voor hem al genekt. Benieuwd wat zijn einddoel is en of hij nog altijd van mening is dat de NAVO geen goed idee meer is.

:)
Speciale kerel. Ik heb hem al een aantal keer ontmoet in het verleden en hoewel hij nu vaker geblokkeerd is op FB dan niet, beoefent hij toch ijverige hersengymnastiek om de Russische opmars te vergoeilijken.

Wel, ik heb altijd moeite om burgers persoonlijk verantwoordelijk te houden voor hun uitspraken of hun betrokkenheid in de oorlog. We kunnen ons niet voorstellen wat generaties lange brainwashing en desinformatie tot gevolg hebben. Zowel aan Oekraïense kant als aan Russische kant zijn de uitspraken soms enorm akelig, maar in veel gevallen (als ze niet geknipt en geplakt zijn) gaat het om mensen die niet beter weten. En ook dat is hun fout niet, het gaat dan om mensen die niet of amper beter kùnnen weten.
Ja, het is een beladen zin, maar in dat opzicht snap ik die "wir haben es nicht gewusst" ook. Deze "speciale operatie" is ook nog maar een paar maanden bezig, itt de jaren die nodig waren om de ogen te doen opengaan in de Tweede Wereldoorlog. Over een jaar, als de gruwel tot in Rusland zelf is doorgedrongen en de mensen daar met eigen ogen kunnen zien, of lang genoeg wel informatie hebben gekregen, dan kun je van hen verantwoordelijk houden voor sommige uitspraken, vind ik.

Maar, en dat was mijn veel te lange inleiding, op dat excuus kan die Roman niet terugvallen, hè. Hij heeft alle kansen en informatie gekregen om zich een goed beeld te vormen van wat er daar gebeurt. Niet dat onze media niet gekleurd zou zijn, maar je blijft steeds de mogelijkheid hebben om het nieuws en onafhankelijke journalistieke stukken te zien en te lezen. Hier telt die persoonlijke verantwoordelijkheid voor je domme uitspraken wel gewoon.

Er zijn bewakingsbeelden opgedoken van een Oekraïnse autohandelaar en zijn bewakingsagent die door de Russen in de rug werden neergeschoten. Ik vrees dat we het laatste nog niet hebben gezien van al die misdaden..

Er zijn bewakingsbeelden opgedoken van een Oekraïnse autohandelaar en zijn bewakingsagent die door de Russen in de rug werden neergeschoten. Ik vrees dat we het laatste nog niet hebben gezien van al die misdaden..

smeerlapperij

Terug
Bovenaan