Tja, hoe word ik weggezet? Enfin, ik wou jou niet aanvallen, ik heb ook gewoon normaal gereageerd op jouw "voorzet", maar als mijn post dan wordt weggezet als "gebrekkige argumentatie" die "ingaat tegen de forumregels", dan sta ik wel even te kijken gezien de voorgaande posts.Het was een voorzet om het gesprek in gang te duwen. Om mij nu zo weg te zetten.
Ik vind dat een zeer moeilijk en complex gegeven. Als je abstractie maakt van de individuele Oekraïners, dan is de huidige situatie inderdaad misschien het beste voor Oekraïne. Al blijf ik ook daar vrezen voor de mogelijke reactie van een Kremlin dat in het nauw wordt gedreven. Maar het idee van soms moet je extra slachtoffers toelaten om nog veel meer extra slachtoffers te vermijden vind ik toch een zeer moeilijke. Voor ons zijn dat cijfers, ginder zijn dat ouders, kinderen, broers, zussen, partners, vrienden, collega's. Je gokt met die mensen hun leven. Ik heb ook geen antwoord op wat de "beste" strategie is, voor zover je kan spreken van een "beste" strategie. Er gaan voor de Oekraïners geen goeie uitkomsten aan deze oorlog zijn. Het laten aanslepen van de oorlog creëert meer verwoesting, meer doden, meer slachtoffers van rechtstreeks oorlogsgeweld ... maar resulteert misschien in een (groter deel van) Oekraïne dat nadien terug in vrijheid kan leven. Een lelijke vrede zoals Noam Chomsky het beschreef resulteert misschien in minder verwoesting en minder slachtoffers van oorlogsgeweld, maar wel in delen van Oekraïne onder Russisch bewind met deportaties, liquidaties en andere inhumaanheden. Dat is toch een heel moeilijke weegschaal.Hebben ze dat niet geprobeerd met het Krim? Blijkbaar was het niet genoeg.
Donbas was moeilijker voor Oekraïne om zomaar vrij te geven.
Mocht het gerechtvaardigde oorlog zijn zoals het Krim, daar had je genoeg Russen en wilde groot deel van de bevolking zelf naar Rusland gaan, dan kon je toegevingen doen.
In deze situatie ligt dat voor mij toch anders.
Oekraïners zelf willen het niet, ze staan militair gezien ook veel sterker. Ook feit dat Rusland geprobeerd heeft om een regimechange te forceren en meerdere malen heeft geprobeerd om Zelensky te vermoorden geeft ook reden om niet zomaar toegevingen te doen.
Ik heb het er wel heel moeilijk mee dat wie twijfels heeft bij of je de Oekraïners er een dienst mee bewijst door de oorlog te laten aanslepen meteen wordt weggezet als Ruslandvriend, appeaser of zoals iemand hier al gepresteerd heeft te doen alsof die mensen niet inzitten met de Oekraïnse bevolking.
.