Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Een boeiende long read over Abramovich en waarom we vooral niet moeten denken dat hij geen vriend is van Poetin. Vooral dat gedeelte over het bezitten van dat TV-kanaal wist ik niet

Wikipedia voegt daar eigenlijk nog veel straffere info aan toe:

Abramovich was the first person to recommend to Yeltsin that Vladimir Putin be his successor as the Russian president.[83]: 135  When Putin formed his first cabinet as Prime Minister in 1999, Abramovich interviewed each of the candidates for cabinet positions before they were approved.[33]: 102  Subsequently, Abramovich would remain one of Putin's closest confidants. In 2007, Putin consulted in meetings with Abramovich on the question of who should be his successor as president; Medvedev was personally recommended by Abramovich.[83]: 135, 271 

Chris Hutchins, a biographer of Putin, described the relationship between the Russian president and Abramovich as like that between a father and a favourite son.

Dat die vergiftiging van Abramovich zou in scène gezet zijn ... zou mij niks verwonderen.
Een beetje PR om zich als "goede bemiddelaar" voor te doen. Zoals die uitspraak dat hij Chelsea zou verkopen en de opbrengst zou geven aan Oekraïne.

Die Russische vliegers gespot in het Zweedse luchtruim begin deze maand zouden tactical nukes aan boord gehad hebben

Zou toch wel héél straf zijn om het risico op een all-out nucleaire oorlog te laten afhangen van een paar piloten?

Wat als daar ne gek tussen zit die niet van de trigger kan blijven?

Je moet daar toch al dagen/weken zitten dan ?
Red Forest = 10 mSv/uur
Dus zit ge daar een paar dagen dan kunt ge wel ziek worden.
Als je je daar natuurlijk ingraaft dan zal het nog gevaarlijker zijn, want veel van dat radioactieve stof zit in/onder de grond. Ook verre van verstandig om daar met tanks door te rijden.

Ik dacht dat de straling daar niet hoog genoeg was om echt accuut stralingsziekte te hebben.

Als ze natuurlijk stof inademen of iets opeten (wie weet met hun supply chain) kan dat wel anders zijn.
Naast de bevolking zou je kunnen zeggen dat het land zelf ook terug vecht. De modder, de radioactieve bossen...

Je moet daar toch al dagen/weken zitten dan ?
Red Forest = 10 mSv/uur
Dus zit ge daar een paar dagen dan kunt ge wel ziek worden.
Als je je daar natuurlijk ingraaft dan zal het nog gevaarlijker zijn, want veel van dat radioactieve stof zit in/onder de grond. Ook verre van verstandig om daar met tanks door te rijden.

Volgens de berichten dat ik lees hebben ze grachten zitten graven in het gebied.
Niet de slimste zet maar 3.6 roentgen is dan ook max bij hen ;)

Ik weet wel, peilingen.. Maar toch. De gedachte dat de modale Rus opeens in opstand zal komen mag je op je buik schrijven.

Ik weet wel, peilingen.. Maar toch. De gedachte dat de modale Rus opeens in opstand zal komen mag je op je buik schrijven.
Logisch, in een autoritair land als Rusland hebben ze voldoende ervaring met propaganda om de schuld en gevolgen van dit conflict bij het Westen te leggen.

Beetje zoals de Duits in de tijd. 12 jaar lang Bal Tyrolienne en dan achteraf met de armen omhoog "Wir haben es nicht gewußt".
History doesn't repeat itself, it rhymes. De Russen hebben Putin omdat ze zo'n soort leiders altijd al geadoreerd hebben.

Zo'n zaken zorgen ervoor dat die staande ovaties voor Zelenskyy mij een wrange nasmaak geven. Mooi in de handjes klappen maar ondertussen vooral niet met de handjes aan de diamandsector willen raken. Dezelfde diamandsector die zwanger loopt van fraude en waar onze eigen banken al niet meer van moeten weten. Maar wel mooi de hand boven het hoofd gehouden want als wij het niet doen doen de Indiërs het wel. Wat voor belachelijk argument is dat toch.

Als we sancties nemen gooien we al onze inspanningen weg en verliezen we de eerlijke, transparante diamant
Tom Neys - Antwerp World Diamond Centre (AWDC)

Dezelfde eerlijke, transparante diamant, waarmee we de kruisraketten op Mariupol sponsoren. Tom Neys everybody, fuck.

Zo'n zaken zorgen ervoor dat die staande ovaties voor Zelenskyy mij een wrange nasmaak geven. Mooi in de handjes klappen maar ondertussen vooral niet met de handjes aan de diamandsector willen raken. Dezelfde diamandsector die zwanger loopt van fraude en waar onze eigen banken al niet meer van moeten weten. Maar wel mooi de hand boven het hoofd gehouden want als wij het niet doen doen de Indiërs het wel. Wat voor belachelijk argument is dat toch.

Dezelfde eerlijke, transparante diamant, waarmee we de kruisraketten op Mariupol sponsoren. Tom Neys everybody, fuck.
Je gaat de Russen geen pijn doen door een Belgisch invoerverbod van Russische diamanten, want uiteindelijk verschuift die handel naar andere landen en worden die kruisraketten alsnog gesponsord. Wat je er wel mee wint zijn propere handen (de Russische diamant is vandaag ook een bloeddiamant) en schouderklopjes van gelijkgezinden. Vraag is ook of de Antwerpse diamantsector nog iets van betekenis zal zijn na zo'n embargo.

Je gaat de Russen geen pijn doen door een Belgisch invoerverbod van Russische diamanten, want uiteindelijk verschuift die handel naar andere landen en worden die kruisraketten alsnog gesponsord. Wat je er wel mee wint zijn propere handen (de Russische diamant is vandaag ook een bloeddiamant) en schouderklopjes van gelijkgezinden. Vraag is ook of de Antwerpse diamantsector nog iets van betekenis zal zijn na zo'n embargo.

Wel een beetje lastig om offers te vragen bij de gewone burger (stijgende energieprijzen) om dan de diamantsector ongemoeid te laten?
Dat wringt bij velen.

Zeker bij al een controversiele sector in België gekend voor massale fraude.

Maar wil je dan zo'n vuile diamantsector in België hebben?
Ik niet hoor. Laten we eerlijk zijn: de gemiddelde Belg wint er niet veel bij dat die diamantsector in België zit.
Zo verschrikkelijk veel nevenbedrijven (zoals bij een InBev, of autofabrikant) levert dat ook niet op.

Terug
Bovenaan