Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hier en daar zal er wel een Oekraïense raket in Rusland geraken, maar in vergelijking met wat Rusland doet zijn dat slechts speldeprikken (met een symbolische meerwaarde, dat wel) en geen grootschalige barrages. Oekraïne heeft ook niet de intentie noch de capaciteit een campagne te beginnen en pakweg Belgorod of Rostov te veroveren. De Javelinraketten die ze hebben gekregen van het Westen zijn zéér nuttig gebleken, maar dat is geen offensief wapen. Inmiddels zijn ze even iconisch geworden als de Stingers waarmee de Moejahedeen de Sovjets het leven zuur heeft gemaakt.

Nu de noordelijke aanvalsas passief wordt gezet, zal de focus wel liggen op consolidatie: landbrug maken tussen de Krim en het Donetsbekken = controle over de oblasten oblasten Kherson, Zhaporizhia, Donets en Luhansk). Odessa zal ook niet meer in het vizier komen en ik vermoed dat Kharkov en Chernychiv ook niet meer bezet zullen worden.

Laatst bewerkt:
Dat is gewoon een Russische false flag operation die dat op de Oekraïense nazis zal steken en dat als excuus gebruiken om een "oorlog te starten" en de reservisten dan kan oproepen.

Trump die Vladimir Poetin oproept om bezwarende info over de Biden's vrij te geven.

Geen greintje schaamte. Nul, nada, noppes...

Maar dan is het uiteraard een faux pas wanneer ik opper dat we blij mogen zijn dat Donald J Trump tegenwoordig niet in de Oval Office zit.

Vandaag ontdekt dat Shoigu, de Russische minister van defensie, helemaal geen carrière heeft als militair. De man is gewoon een klassieke politicus en verder een grijze burger.

https%3A%2F%2Fcdn.cnn.com%2Fcnnnext%2Fdam%2Fassets%2F220324071408-russia-defense-minister-sergei-shoigu-022722.jpg

Dat maakt beelden als dit natuurlijk compleet belachelijk. Een vest vol sterren, eretekens, en vlaggen. Maar dat is gewoon net hetzelfde als zou Ludivine Dedonder morgen in het parlement verschijnen in militair tenue. Totaal betekenisloos dus.

Is er dan niets aan die Russische maatschappij die geen schijn en bedrog is?

Vandaag ontdekt dat Shoigu, de Russische minister van defensie, helemaal geen carrière heeft als militair. De man is gewoon een klassieke politicus en verder een grijze burger.

https%3A%2F%2Fcdn.cnn.com%2Fcnnnext%2Fdam%2Fassets%2F220324071408-russia-defense-minister-sergei-shoigu-022722.jpg

Dat maakt beelden als dit natuurlijk compleet belachelijk. Een vest vol sterren, eretekens, en vlaggen. Maar dat is gewoon net hetzelfde als zou Ludivine Dedonder morgen in het parlement verschijnen in militair tenue. Totaal betekenisloos dus.

Is er dan niets aan die Russische maatschappij die geen schijn en bedrog is?
Die man houdt gewoon van de militaire tenue:

In July 2013 Shoigu ordered commanders to begin every morning in the barracks with a rendition of the Russian anthem, to compile an obligatory military-patriotic book reading list and take the preparation of demob albums under their control.[9] In August that year he ordered to dress all Defense Ministry civilian workers, other staff and management employees in so-called "office suits".[10]

Blijkbaar is het gewoonte dat ministers van Defensie in Rusland worden benoemd als generaal: Shoigu gets his epaulettes

Traditionally, Soviet and Russian Defence Ministers have carried the military rank of General. Anatoly Serdyukov, recently dismissed by President Putin, was an exception, and his civilian status reflected a desire to make the MOD more subject to political control. Aleksandr Golts discusses the implications of his successor Sergei Shoigu once again accepting his General’s epaulettes

Die man houdt gewoon van de militaire tenue:

Blijkbaar is het gewoonte dat ministers van Defensie in Rusland worden benoemd als generaal: Shoigu gets his epaulettes

Gewoonte of niet de rang van generaal heeft internationaal wel wat betekenis. Jezelf dat toe-eigenen of het onrechtmatig toegestopt krijgen boezemt nu niet bepaald respect in. In tegendeel zelfs. Je slaat er internationaal eigenlijk een belachelijk figuur mee.

Gewoonte of niet de rang van generaal heeft internationaal wel wat betekenis. Jezelf dat toe-eigenen of het onrechtmatig toegestopt krijgen boezemt nu niet bepaald respect in. In tegendeel zelfs. Je slaat er internationaal eigenlijk een belachelijk figuur mee.
De VS president is toch ook de "commander in chief" of ligt echt de term "generaal" u op de maag ?

De VS president is toch ook de "commander in chief" of ligt echt de term "generaal" u op de maag ?
Als ik mij niet vergis is onze koning ook, op papier en met een deel beperkingen, de opperbevelhebber van onze strijdkrachten hoor. Dat is, traditioneel/formeel, omdat het leger zijn autoriteit van uit de staat, vertegenwoordigd dus door het staatshoofd, krijgt.

Generaal daarentegen is een (hoge) rang in de reguliere bevelstructuur normaal verkregen door ervaring, anciniteit,... kortom verdienste.

Als ik mij niet vergis is onze koning ook, op papier en met een deel beperkingen, de opperbevelhebber van onze strijdkrachten hoor. Dat is, traditioneel/formeel, omdat het leger zijn autoriteit van uit de staat, vertegenwoordigd dus door het staatshoofd, krijgt.

Generaal daarentegen is een (hoge) rang in de reguliere bevelstructuur normaal verkregen door ervaring, anciniteit,... kortom verdienste.

Fun fact : ze hebben onze koning een 4-sterrengeneraal gemaakt. Voordien was hij een 3 sterrengeneraal maar een Amerikaanse generaal had rank gepulled omdat hij 4sterren was, om zo'n situatie te vermijden dus 4sterren gemaakt :)

Onze Filip heeft wel effectief een militaire opleiding ook, he. Volgens wikipedia:
Hij volgde van 1978 tot 1981 onderwijs op universitair niveau aan de Koninklijke Militaire School in Brussel. Daar maakte hij deel uit van de 118e Promotie "Alle Wapens" en behaalde hij paracommando- en vliegbrevetten.[3] Daarna had hij een korte carrière in het leger.

Onze Filip heeft wel effectief een militaire opleiding ook, he. Volgens wikipedia:
Hij volgde van 1978 tot 1981 onderwijs op universitair niveau aan de Koninklijke Militaire School in Brussel. Daar maakte hij deel uit van de 118e Promotie "Alle Wapens" en behaalde hij paracommando- en vliegbrevetten.[3] Daarna had hij een korte carrière in het leger.
Voilà, dus als de snode Bolsjewie ... euh ... Rus voor de poorten van Brussel staat, kruipt onze Koning in een F-16 en knalt die de vijand het land uit. :unsure:

Alle leden van de koninklijke familie hebben toch een opleiding bij het leger gehad? Als het in Rusland traditie is dat de minister van Defensie de rang van generaal draagt, volgt Shoigu gewoon die lijn, ook al deed zijn voorganger dat blijkbaar niet. In zijn geval is die rang ceremonieel.

gek gedacht maar zou rusland niet terugtrekken rond kiev om dan toch een tactical nuke te deployen of heb ik teveel films gezien?

gek gedacht maar zou rusland niet terugtrekken rond kiev om dan toch een tactical nuke te deployen of heb ik teveel films gezien?
Die rewatch van The Sum of All Fears had je niet moeten doen.

Het zou alleszins een wanhoopspoging zijn om de situatie in het noorden alsnog om te keren, maar ik denk dat de focus zal liggen op consolidatie in het zuiden en oosten en in het noorden zullen ze zich ingraven. Maar wie ben ik?

Ik heb exact hetzelfde idee gehad.

Je zou denken: dat zouden ze toch niet durven. Maar wat ondertussen al zeker is, is dat Poetin erg onvoorspelbaar is en dat het kremlin constant liegt.

Terug
Bovenaan