Ik denk dat jij degene bent die de realiteit van een oorlog niet beseft hoor. Neen, niet elke Russische soldaat heeft burgerslachtoffers op zijn geweten of de intentie om die te maken. Maar ze strijden wél in en voor een leger dat dat wél op zijn geweten heeft, dat wél die intentie heeft om zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken in een poging zo de moraal van de Oekraïners te breken. Je bent niet onschuldig door daar aan deel te nemen, ook al haal je zelf de trekker niet over of geef je zelf niet het bevel om de trekker over te halen. Dat ontslaat jou niet van je individuele verantwoordelijkheid. Je hebt altijd een keuze. Dat het niet makkelijk is om te deserteren, dat is het understatement van het jaar. Maar als je (nu nog) de keuze maakt om te blijven vechten, ja, dan is de consequentie dat je zelf ook een doelwit bent. En dan heb ik daar weinig compassie voor.
Maar nu zeg je toch ook allemaal dingen die ik niet gezegd heb?
Ik heb niet gezegd dat iemand per definitie onschuldig is (al kunnen we wel over de mate van schuld discussiëren) noch dat er enige individuele verantwoordelijkheid is of kan zijn.
Zoals ik zei: ik denk dat zowat ieder van ons perfect in staat zou zijn om daar nu in de schoenen van een Russische soldaat te staan en de overgrote meerderheid dezelfde keuze zou maken.
Mooi klinkende morele uitspraken doen op een forum staat gewoon verre van de realiteit af van de complexe situatie in oorlogstijden. Zonder dat je daarom dat allemaal moet goedkeuren. Maar het is natuurlijk allemaal makkelijk gezegd.
Opnieuw: bij ongelofelijk grote voorkeur worden die jongens gewoon krijgsgevangen genomen en degelijk behandeld. Maar ik ga geen tranen laten voor Russische soldaten die in de strijd zijn omgekomen, wanneer hun krijgsmacht al weken bezig is met dagelijkse regelrechte oorlogsmisdaden.
Ja, tuurlijk als ze de kans krijgen om dat te doen en niet vanuit de lucht aangevallen worden. Als je echt denkt dat het als jongeman die verwikkeld is in een oorlog gewoon een "keuze" is om gewoon de wapens aan de kant te leggen en je krijgsgevangen te laten nemen dan vergis je je.
Er is een reden waarom dat deserteren niet massaal gebeurt. Tenzij je natuurlijk gelooft dat die soldaten sadistische moordenaars zijn die het bombarderen van oa ziekenhuizen zomaar goedkeuren.
En nogmaals de reden waarom ik mijn initiële uitspraak zei is niet omdat ik hier sympathie voor Rusland heb of geen begrip voor het gunstige lot (voor Oekraïne en bijgevolg diens burgers, de Navo, wij,...) van die soldaten. Enfin, ik denk niet dat je mij hier enigszins ooit pro-Russische uitspraken kan hebben zien doen.
Noch zou ik voor een keuze van Oekrainse versus Russische soldaten niet iedere keer kiezen om de eerste te steunen.
Ik versta dat allemaal, maar dat wil niet zeggen dat ik daarom nog steeds een reality check krijg over de brutale realiteit van een oorlog in onze achtertuin.
Dat staat voor mij ook los van de discussie hierboven over het aandeel de schuld van de Russische soldaten. Op het slagveld is die keuze ook niet relevant en staat die een "goede uitkomst" in de weg.
Maar ik vind het wel altijd een gebrek aan besef als je jezelf niet in de schoenen zou kunnen zien van die Russische soldaat, zonder dat dat daarom iets aan een potentieel noodlottige afloop van die soldaat zou moeten veranderen. Nogmaals, dat is een andere discussie.
Laatst bewerkt: