Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ook nog los van dit: het Russische leger in Oekraïne telt ongeveer 190.000 manschappen, het Oekraïense leger bestaat uit meer dan 200.000 manschappen. Er is nog geen signaal dat Rusland méér divisies gaat betrekken. Ik vind dat ook eigenaardig, zeker hoe de oorlog nu loopt.

Niet veel zin om daar extra troepen neer te poten als je de huidige bende al nauwelijks bevoorraad krijgt.

Die Russen zijn helemaal tuureluurs geworden..

Gebombardeerd winkelcentrum in Kiev was wapendepot, beweert Moskou​

Het Russische leger heeft bevestigd dat een winkelcentrum in Kiev verwoest is bij een aanval in de nacht van zondag op maandag. Volgens Moskou was het centrum een opslagplaats voor wapens en munitie.
"Een reeks meervoudige raketwerpers en een opslagplaats voor munitie werden in de nacht van 21 maart met hoge-precisie langeafstandswapens door Russische troepen verwoest in een ongebruikt winkelcentrum", meldt het Russische ministerie van Defensie in een briefing over het offensief in Oekraïne.

Hangt toch ook af hoe lang en of er op dat moment nato fighters dicht genoeg zijn om te intercepten..

Eigenaardig in de zin dart er niet nog meer troepen komen om de weerstand te breken? Wil Poetin het niet bereiken met de eindeloze bombardementen? En zitten bij de 190k manschappen ook die uit andere landen/republieken?
1. Ze hadden écht gerekend op een snelle overgave na de inzet van wat lichte eenheden en special forces maar 2. plan B went FUBAR.

Dat is de militaire campagne van Rusland in een notendop, zo lijkt het. :unsure:

Maar de eindmeet is niet in het zicht.

Auch.

En vooral ook, kans is reëel dat er gewoon geen extra troepen meer zijn om te sturen zonder elders in de problemen te komen. Rusland heeft +_ 1 000 000 actieve troepen, inclusief conscripts, nominale sterkte. Realistische cijfer zal eerder rond de 8 a 900 000 liggen want regimenten zijn zelfs officieel zelden op full strength, laat staan het verschil tss cijfers op papier en in realiteit in een leger dat al sinds en dag geplaagd wordt door dienstplicht-ontwijking.
En, die 1mil is volledig actief personeel, niet alleen combat troops.
Rusland heeft, naar vermoeden, op dit moment ongeveer iedereen die ze kunnen al in't veld geplaatst. Los van buitenlandse "vrijwilligers" is de volgende stap: a)reservisten oproepen , b)elders troepen weghalen die daar (nu nog) niet gemist kunnen worden of c)de koks, kuisploegen en klerken bewapenen.
Optie C is mogelijk al in voege....

En natuurlijk, het kost handenvol geld om die troepen ontplooid te houden. Puur logistiek steunt Rusland op hun spoorwegnet in een soort publiek-private-samenwerking. Sporen en rolland materiaal zijn staatseigendom maar worden "in rust" privaat gebruikt en zijn vrij opvorderbaar. Dus elke trein met voorraad richting het front is ook 1 trein/locomotief/spoor dat nu niet kan dienen voor zijn normale, ook nuttige en/of noodzakelijke, functie.

600bln reserves (well, we don't know for sure, maar de usd en eur reserves kunnen ze niks mee doen). Gdp is ~1300 bln/y. Die gasverkoop brengt niet meer op dan het totaal gdp

Aan 20bln per dag, de Kas is rap leeg. De gasprijs is nog naar x4 wat het op zijn dieptepunt was. Zoveel komt er niet binnen momenteel....

En de rubble is ook geen fluit meer waard...

De civilization spelers onder ons zullen het wel weten. Je voert oorlog, je lijkt moeilijk te winnen, je smijt alle oude mannetjes erop, dan je reserve mannetjes. En dan aiaiaiai. Je moet er genoeg overhiuden, anders counter attack.

Lijkt beetje hierop uit te draaien.

600bln reserves (well, we don't know for sure, maar de usd en eur reserves kunnen ze niks mee doen). Gdp is ~1300 bln/y. Die gasverkoop brengt niet meer op dan het totaal gdp

Aan 20bln per dag, de Kas is rap leeg. De gasprijs is nog naar x4 wat het op zijn dieptepunt was. Zoveel komt er niet binnen momenteel....

En de rubble is ook geen fluit meer waard...

De civilization spelers onder ons zullen het wel weten. Je voert oorlog, je lijkt moeilijk te winnen, je smijt alle oude mannetjes erop, dan je reserve mannetjes. En dan aiaiaiai. Je moet er genoeg overhiuden, anders counter attack.

Lijkt beetje hierop uit te draaien.
Hoe bepaald men eigenlijk die reserve en hoe betrouwbaar is dat cijfer?

Ik lees op De Standaard website dat Wit-Russische troepen mogelijks ingezet zullen worden binnenkort.

Misschien is het finale plan om dan toch Kiev te proberen bestormen? (met de Wit-Russen erbij) :unsure:

Zo ja: benieuwd wat er dan in Wit-Rusland zelf gebeurt. Ik had hier en daar toch gelezen dat de Wit-Russische bevolking nog niet zo in de tang gehouden worden als de Russen (of ja, in ieder geval vrij recent nog grote protesten tegen Loekasjenko).

Ik lees op De Standaard website dat Wit-Russische troepen mogelijks ingezet zullen worden binnenkort.

Misschien is het finale plan om dan toch Kiev te proberen bestormen? (met de Wit-Russen erbij) :unsure:

Zo ja: benieuwd wat er dan in Wit-Rusland zelf gebeurt. Ik had hier en daar toch gelezen dat de Wit-Russische bevolking nog niet zo in de tang gehouden worden als de Russen (of ja, in ieder geval vrij recent nog grote protesten tegen Loekasjenko).

Ik denk niet dat Loekasjenko zich dat kan permetteren.

Al juist een klein opstandje overleefd in 2020 en de Wit-Russische bevolking krijgt in tegenstelling tot de Russische bevolking wel nog Westerse media.

Daarin meestappen kan wel een zwaardere opstand veroorzaken bij de bevolking. Enerzijds heb je al een klein Russisch detachement daar dus je hebt een excuus om te "zuiveren", anderszijds gaan de Russen geen twee zaken tegelijkertijd uitvoeren. Oekraïne loopt al niet vlot, wil je dan het risico nog lopen dat je troepen moet sturen naar Minsk om Loekasjenko in het zadel te houden?

Daarbovenop heeft het Wit-Russisch leger nooit aan een conflict meegedaan dus dat kan ook wel serieus de mist ingaan.

Voor mij lijkt het betrekken van de Wit-Russen in het offensief eerder een risico voor Rusland dan een aanwinst.

Laatst bewerkt:
1. Ze hadden écht gerekend op een snelle overgave na de inzet van wat lichte eenheden en special forces maar 2. plan B went FUBAR.

Dat is de militaire campagne van Rusland in een notendop, zo lijkt het. :unsure:
Tja nu komen de nieuwe Spetznaz troepen uit het Midden-Oosten waarvan een deel door Wagner een speed cursus krijgt. Een echt vreemdelingenlegioen bestaande uit Koerden, Palestijnen, Syriërs, Irakezen en Iraniërs. Als ze elkaar niet eerst uitmoorden. Kanonnenvlees om in de tussentijd rustig door te gaan met de bombardementen. En dan kan men ook buitenlandse officieren inzetten want het begint een beetje monotoon te worden.

Laatst bewerkt:
Volgens de Amerikaans President Joe Biden overweegt Rusland het inzetten van Weapons of Mass Destruction OEPS foutje. Dat was een andere oorlog. Ik bedoelde het inzetten van biologische wapens!!

Ter verduidelijking, iedereen die niet onder een steen leefde weet dat indertijd Irak werd binnengevallen onder het mom van "Weapons of Mass Destruction". Een bewering die een leugen bleek achteraf.

Ik betwijfel dan ook of we veel waarde dienen te hechten aan de beweringen van Joe Biden. Ze liegen als het hun goed uitkomt. De Russen ook trouwens.

Laatst bewerkt:
Tja nu komen de nieuwe Spetznaz troepen uit het Midden-Oosten waarvan een deel door Wagner een speed cursus krijgt. Een echt vreemdelingenlegioen bestaande uit Koerden, Palestijnen, Syriërs, Irakezen en Iraniërs. Als ze elkaar niet eerst uitmoorden. Kanonnenvlees om in de tussentijd rustig door te gaan met de bombardementen. En dan kan men ook buitenlandse officieren inzetten want het begint een beetje monotoon te worden.

Ik snap ook niet hoe dit goed kan aflopen voor de Russen.
Die kennen allemaal geen Russisch. Hoe integreer je dat in jouw leger? Ik zie de helft gewoonweg vluchten naar West-Europa bij hun eerste stap in Oekraïne.

Ik snap ook niet hoe dit goed kan aflopen voor de Russen.
Die kennen allemaal geen Russisch. Hoe integreer je dat in jouw leger? Ik zie de helft gewoonweg vluchten naar West-Europa bij hun eerste stap in Oekraïne.
De Russische interventie in Syrië is in 2015 begonnen, ik neem aan dat er in die tijd wel genoeg communicatie en militaire integratie is geweest om een Syrische divisie samen te stellen en naar Oekraïne te sturen.

Terug
Bovenaan