Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ho-ly shit die Twitter-thread.
Ambtenaren geforceerd en studenten voorgelogen (concert + day off) om op zo’n massahysterie aanwezig te zijn. Als er een lokale Leni Riefenstahl aanwezig is, wordt dit er ééntje voor in de archieven binnenkort.
Lijkt wel een soort dystopische versie van Truman show maar dan in het echt
De Russen leven in een fake reality.

Ale de hamsteraars zijn ook terug. Waarom moet iemand een voorraad zonnebloemolie opslaan???
Because you can? :unsure:

Hier net buiten aan colruyt, olie op (had geen nodig maar oog viel erop) bloem op, zelfs type 00. Wc papier ook ver leeg. En overal papier: max 2 per klant

Ik heb voor de zekerheid ook 2 pakken bloem mee. Bak al eens graag een cake dusja :p
Maar zal recept van op het pak gebruiken, dan kan ik er 5 bakken ipv 4 :lol:

Laatst bewerkt:
Ha, ik ben de meute voor. 2 weken geleden al een extra pak bloem, gist, en nog wat andere zaken gekocht.
Maar wel in redelijke hoeveelheden, natuurlijk. Mensen die nu in paniek hun hele kar volgooien met bloem etc., daar heb ik maar weinig sympathie mee.

Ha, ik ben de meute voor. 2 weken geleden al een extra pak bloem, gist, en nog wat andere zaken gekocht.
Maar wel in redelijke hoeveelheden, natuurlijk. Mensen die nu in paniek hun hele kar volgooien met bloem etc., daar heb ik maar weinig sympathie mee.
We kopen alles online en altijd in bulk. 20 kilo meel enz. Dus we hebben er weinig last van + op bio voeding is de stormloop minder.

Je kan het de mensen moeilijk kwalijk nemen. Het is al 2 weken op rij dat de media artikels publiceert in de trend van “binnenkort misschien product x niet meer in de rekken”, “prijzen schieten omhoog door tekort aan grondstof y”.

Als er nu iets de laatste jaren, vooral sinds corona, duidelijk is geworden dan is het de media, met de kranten op kop, een verpletterende verantwoordelijk dragen voor zowel het gedrag van de mensen als voor het zware gemoed waren velen nu al +2 jaar mee rondlopen.

Een collega van me vertelde hoe haar vader naar haar oma snelde toen de VS Irak aanvielen. Ze zou toch niet terug aan 't hamsteren zijn geslagen, zoals bij de oorlog in Vietnam, waar ze toen enorme hoeveelheden suiker had gekocht (suiker was zeldzaam en duur in WOII).

Toen hij bij zijn moeder aankwam, lachte ze eens, en ga ze aan dat de suiker die ze toen had gekocht nog altijd niet op was.

Russian command post was destroyed at Kherson Airport in Chornobaivka - adviser to @ZelenskyyUa's Office Oleksiy Arestovych He says the commander of Russia's 8th army and several more generals could have been eliminated.

....

The #Ukrainian Armed Forces regained control of more than 30 settlements near #Kyiv, and in some directions managed to push back the enemy troops by 70 km from the capital.

Korrel zout. Maar klinkt best goed.

The Russian defense minister even boasted about using Syria as a testing ground for the military.
"We have tested over 320 [types of weapons], in fact, we have tested all the weapons, except for easy-to-understand versions [in Syria]," Defense Minister Sergey Shoigu was quoted by Russian state media as saying in August.

:puke:

Ik vraag mij af wat ge in godsnaam met kilos bloem gaat doen. Opstapelen in de atoomkelder ofzo samen met kilos eten in blik?

Ge moet dan nog elektriciteit hebben (of gas) in uwen atoomkelder om een cake te bakken. Ik zou dan dingen kopen zoals Musli en zo die niet slecht worden.

Ik ga dan natuurlijk wel van het worst case scenario uit, dat alles plat ligt (geen elektriciteit en internet meer etc)

Laatst bewerkt:
Waarom kopen mensen bloem. Dat vraag ik mij ook af. Ik ga echt geen taarten beginnen bakken hoor, en dan moet je maar eens een paar weken geen macaroni eten. Je gaat er echt niet van doodgaan hoor... Bovendien zijn er alternatieven die kunnen gebruikt worden als je wat creatief bent. Kijk bijvoorbeeld eens naar vegan binders. Die doen de taak even goed zoals edelgistvlokken. Genoeg dingen in de keuken die binden. Zelfs in een traditionele mac & cheese geven edelgistvlokken die extra touch. Maar dat wordt vooral gebruikt als veganvervanger voor kaas. Maar het bindt en kan dus in sommige zaken ook bloem vervangen. Maar je moet wat creatief leren zijn (en durven experimenteren en falen) als je perse mac & cheese wilt (of taart of brood, maar dat maak ik niet) en er is geen bloem. Echt niet einde van de wereld hoor.

Ale de hamsteraars zijn ook terug. Waarom moet iemand een voorraad zonnebloemolie opslaan???
Ja, dat vraag ik mij ook af. Wellicht voor frieten te bakken thuis? Of als vervanger voor olijfolie. Maar ik heb eigenlijk echt geen idee. Ik gebruik dat niet. Olijfolie wel soms.

Ge moet dan nog elektriciteit hebben (of gas) in uwen atoomkelder om een cake te bakken. Ik zou dan dingen kopen zoals Musli en zo die niet slecht worden.

Ik ga dan natuurlijk wel van het worst case scenario uit, dat alles plat ligt (geen elektriciteit en internet meer etc)
Je zou inderdaad denken dat mensen op andere zaken hamsteren. Bloem en zonnebloemolie lijkt mij echt nutteloos in een extreme situatie. Ik vind dat geen essentieel product om te overleven.

Laatst bewerkt:
Als er nu iets de laatste jaren, vooral sinds corona, duidelijk is geworden dan is het de media, met de kranten op kop, een verpletterende verantwoordelijk dragen voor zowel het gedrag van de mensen als voor het zware gemoed waren velen nu al +2 jaar mee rondlopen.
Wat ook duidelijk is geworden, is dat onze globale supply chain veel kwetsbaarder is dan de meesten onder ons dachten.

We zien het al sinds 2020/2021 op de semiconductor markt, met alle gevolgen van dien.
Met de oorlog in Oekraine bestaat nu dezelfde (en veel diepgaandere) vrees voor de voedingketen. Denk oa aan graan.

Ik kan dus perfect begrijpen dat er mensen aan het "hamsteren" slaan, zelfs los van de mediahysterie rond nucleaire oorlog.
Als de prijs van graan en alle derivate producten straks met 50 of zelfs 100% stijgt op een half jaar tijd. Of erger nog, als er echt tekorten zouden ontstaan (in Belgie onwaarschijnlijk, maar zeg nooit nooit)...

Dus waarom niet eigenlijk?
(wel raar dat er nu pas mensen beginnen hamsteren, terwijl de oorlog en (hyper)inflatie talk al 3 weken speelt - van traagheid gesproken).

Terug
Bovenaan