Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Natuurlijk niet, dat doet hier ook niemand.
Het ging enkel over het woordgebruik richting een bepaald deel van de bevolking. (Poetin: zelfreiniging, Sarkozy: schoonmaken met de hogedrukreiniger)

Het was ook eerder als reactie op wat @biotek schreef over De Gucht. Daarom had ik er ook bij geschreven dat de omstandigheden niet vergelijkbaar zijn.
ook mijn uitspraak ging enkel puur over het woordgebruik als reactie op de post van Kimme en was achteraf gezien dus een onduidelijke reactie van mijn kant. De insinuerende en neerbuigende reactie van @Loser kan ik dan maar ook matig apprecieren

Er zal een land moeten denucleariseren voor de andere dat ook doen, want anders is het een opbod. Als Rusland denucleariseert volgt de rest, tenzij China en de VS ook uit zijn op een directe confrontatie. Ik ben zeker geen voorstander van de kernwapens van eender welk land. Maar Rusland dreigt er wel als eerste land mee om er gebruik van te maken tegen zelfs een niet-kernmacht.

Rusland moeten we niet bezetten, economic & diplomatic war of attrition doen hun werk vanzelf wel. Rusland is verder totaal niet in staat om zo een groot grondgebied te controleren in tijden van crisis. Als we China aan onze kant krijgen, dan is het lot van Rusland zelfs al bezegeld. Nu is China hun laatste levenslijn.
Alle landen zouden dan moeten denucleariseren, niet enkel Rusland, maar ook China en de VS dan. En China gaat dat ook niet willen dat de VS daar met 6000 kernwapens zit zonder enig tegengewicht.
Misschien moeten niet alle kernwapens weg, maar nog een 100-tal per grote mogendheid en met een beperking qua yield, zodat de afschrikking tussen grote mogendheden nog bestaat maar ze toch niet meer in staat zijn om de mensheid er mee te vernietigen. Kernwapens kunnen nog nuttig zijn, als verdediging tegen een asteroïde die op de aarde afkomt. Ik vraag me af hoe snel men kan een kernwapen bouwen wanneer zo'n scenario zich voordoet.

EU has ‘very reliable evidence’ China is considering military support for Russia

...

The EU will "impose trade barriers against China" should Beijing proceed with Russia's request, he said, as "this is the only language Beijing understands."

Ik betwijfel of Europa sterk genoeg in haar schoenen staat t.o.v. China. Of we mogen serieus gaan smeken om grondstoffen.

We mogen ons stilaan klaarmaken voor een serieuze inbinding aan welvaart.
(Veel zaken die nu als evident worden beschouwd, zullen onbetaalbaar worden.)

Laatst bewerkt:
Alle landen zouden dan moeten denucleariseren, niet enkel Rusland, maar ook China en de VS dan. En China gaat dat ook niet willen dat de VS daar met 6000 kernwapens zit zonder enig tegengewicht.
Misschien moeten niet alle kernwapens weg, maar nog een 100-tal per grote mogendheid en met een beperking qua yield, zodat de afschrikking tussen grote mogendheden nog bestaat maar ze toch niet meer in staat zijn om de mensheid er mee te vernietigen. Kernwapens kunnen nog nuttig zijn, als verdediging tegen een asteroïde die op de aarde afkomt. Ik vraag me af hoe snel men kan een kernwapen bouwen wanneer zo'n scenario zich voordoet.
Ja, maar waarom heeft de VS kernwapens. Omdat Rusland en China er hebben. En waarom hebben zij kernwapens omdat de VS er heeft. Dat is gewoon weer het prisoner's dilemma. Uiteraard wil ik niet dat de VS kernwapens heeft, en moet iedereen er afstand van doen, maar als iedereen redeneert van: "zij hebben kernwapens", zal elk land een kernmacht worden omdat de bedreiging van een ander land te groot is, of omdat men een ander land niet vertrouwt.

En ik kan je al vertellen, oorlog en gebrek aan vertrouwen zal er altijd zijn, dus vroeg of laat zal het verkeerd lopen. Blijkbaar zijn de grote naties anti-wereld en anti-mens. Het enige dat ik kan concluderen, en dan is niet alleen China en Rusland een vijand van mij, maar dan is ook de VS dat, één van de redenen waarom ik vroeger anti-NAVO was en ook één van de redenen waarom ik Rusland als counterbalans nodig achtte. Maar Rusland geeft de VS nu wel gelijk, en doet aan oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid voor een stukje grond in Oekraïne en het vergroten van zijn invloedssfeer: tegen wat hun eigen bevolking is want Poetin had het nog over Kiev-Rus en dat ze dezelfde mensen zijn.

De enige conclusie die je kan trekken is dat de VS, Rusland en China niet bezorgd zijn of begaan zijn met de mensheid, en actief bijdragen aan de totale vernietiging van onze beschaving.

Laatst bewerkt:
Ja, maar waarom heeft de VS kernwapens. Omdat Rusland en China er hebben. En waarom hebben zij kernwapens omdat de VS er heeft. Dat is gewoon weer het prisoner's dilemma. Uiteraard wil ik niet dat de VS kernwapens heeft, en moet iedereen er afstand van doen, maar als iedereen redeneert van: "zij hebben kernwapens", zal elk land een kernmacht worden omdat de bedreiging van een ander land te groot is, of omdat men een ander land niet vertrouwt.

En ik kan je al vertellen, oorlog en gebrek aan vertrouwen zal er altijd zijn, dus vroeg of laat zal het verkeerd lopen. Blijkbaar zijn de grote naties anti-wereld en anti-mens. Het enige dat ik kan concluderen, en dan is niet alleen China en Rusland een vijand van mij, maar dan is ook de VS dat.
De VS had als eerste land ter wereld kernwapens en is ook het enige land dat er heeft ingezet tegen een vijandige mogendheid.

Er zijn nadelen verbonden aan het MAD-principe dat kernmogendheden ervan weerhoudt om onderling oorlog te voeren: als één iemand op die knop duwt, blijft het niet bij één raket en is iedereen serieus gefucked. Daarom wil ook Iran een kernwapen: om zichzelf veilig te stellen tegen een militaire operatie. Het alternatief is niet veel fraaier: een conventionele oorlog op de schaal van WOII is weer een mogelijkheid als er geen kernwapens meer zijn, want die ultieme afschrikking bestaat niet meer. Zonder kernwapens was er wellicht al lang sprake geweest van een no-flyzone boven Oekraïne.

Het is naïef te geloven dat kernwapens ervoor hebben gezorgd dat we in een veiligere wereld leven, want hoewel West-Europa en de VS inderdaad in relatieve vrede leven, is er over de ganse wereld nog wel oorlog gevoerd na WOII met miljoenen slachtoffers tot gevolg.

FOIpQXJXIBkep5z

Putin in Moskou deze middag. Echt fris ziet die mens er toch ook niet meer uit.
Botox is uitgewerkt.

Qua territoriale consessies
- Krim erkennen als deel v. Oekraine en terugtrekken
- Idem dito voor Loehansk en Donetsk
- Terugtrekken uit Zuid-Ossetie en Abchazie en erkennen als deel van Georgie.
- Terugtrekken uit Transnistrie en erkennen als deel van Moldavie.
- Terugtrekken uit Artsakh en erkennen als deel van Azerbeidzjan
- Het erkennen van de onafhankelijkheid van Tsjetsjenië/Chechnya.
- Het erkennen van de onafhankelijkheid van Circassia die daarmee de toegang van Rusland tot de Zwarte Zee volledig blokkeert.
- Formele afstand van Kalininigrad oblast, en verdelen tussen Polen en Litouwen.
- Formele afstand van Karelie, de oblast van Moermansk en het deel van Vyborg en overdracht aan Finland.
- Erkennen van Ingria als staat, wat een bufferstaat dan moet zijn tussen Finland en Rusland, en van Sint-Petersburg een Europese stad kunnen maken.
- Overdracht van Koerileilanden, Sakhalin en Kamchatka aan Japan, alsook delen van Oost-Rusland die als buffer moeten dienen tussen de VS en China.
- Overdracht van Tuva en Vladivostok aan China.
WW III en WW IV dit :ROFLMAO:
Je weet toch dat bv een Georgiër en een Abchaziër niet door een deur kunnen. Ook al is die deur 1 km breed. Wie gaat al die vuurtjes blussen want dat gaan er veel zijn.

Laatst bewerkt:
Heh, en op The Guardian lees ik bijna het tegenovergestelde:
Inderdaad, ik las bvb ook dat de Chinese staatsmedia gisteren ineens allerlei beelden van vernietiging uit Oekraïne begonnen te tonen, waar ze dat daarvoor niet deden.
Ik zie echt niet in wat China te winnen heeft bij het militair steunen van Rusland. Ze willen waarschijnlijk dat Rusland hier sterk verzwakt uit komt. En dat is al zo. De boel opkopen zullen ze sowieso doen.
Misschien steunen ze de Russen nu met voedsel en medicijnen, maar dat valt de verkopen als menselijkheid.
Er denken er hier veel dat vroeger USSR&China en nu Rusland&China 2 handen op 1 (toen communistische, nu raar kapitalistische) buik zijn, maar niets is minder waar. De bevolking moet mekaar echt niet, hebben oorlogen gevoerd. Was gewoon een gedwongen samenwerking omdat de westerse wereld hen buitensloot (want communistisch)

ook mijn uitspraak ging enkel puur over het woordgebruik als reactie op de post van Kimme en was achteraf gezien dus een onduidelijke reactie van mijn kant. De insinuerende en neerbuigende reactie van @Loser kan ik dan maar ook matig apprecieren
Alleen het reinigen komt overeen, hè. Het kleine stukje van de beeldspraak in die ene zin. Al de rest totaal niet.
Niet wat er met dat reinigen bedoeld wordt, niet wat de politieke consequenties daarvan zijn, niet in welk discours (de woorden) het past voor de rest en niet welke daden eraan vasthangen. Je vergelijkt een domme belediging met een fascistisch discours en vindt het dan een neerbuigende reactie als ik er niet bij kan dat je de twee vergelijkt.

Ik ben een anti-imperialist en imperialisme is niet van deze tijd.
Los van de vredeseisen vind ik deze uitspraak wel interessant. Anti-imperialist, want imperialisme is niet van deze tijd. Maar wel willen beslissen hoe Rusland zijn zaken regelt intern en daar gaan bepalen wie er wel of niet aan de macht mag blijven door "desnoods tot aan het Kremlin" op te rukken. Hoe kun je dat nu rijmen?

En ik kan je al vertellen, oorlog en gebrek aan vertrouwen zal er altijd zijn, dus vroeg of laat zal het verkeerd lopen. Blijkbaar zijn de grote naties anti-wereld en anti-mens. Het enige dat ik kan concluderen, en dan is niet alleen China en Rusland een vijand van mij, maar dan is ook de VS dat, één van de redenen waarom ik vroeger anti-NAVO was en ook één van de redenen waarom ik Rusland als counterbalans nodig achtte. Maar Rusland geeft de VS nu wel gelijk, en doet aan oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid voor een stukje grond in Oekraïne en het vergroten van zijn invloedssfeer: tegen wat hun eigen bevolking is want Poetin had het nog over Kiev-Rus en dat ze dezelfde mensen zijn.

De enige conclusie die je kan trekken is dat de VS, Rusland en China niet bezorgd zijn of begaan zijn met de mensheid, en actief bijdragen aan de totale vernietiging van onze beschaving.
Wij mensen geven veel te veel macht en beslissingsbevoegdheid over onze eigen levens af aan hogere, abstrakte systemen. Wanneer een staat teveel van degelijke macht krijgt toegewezen komt er een moment waarop het overleven van de staat zelf belangrijker wordt dan de mensen die onder haar autoriteit vallen.

Helaas kunnen we ook niet staatsloos leven. Want dan vervallen we in oergedrag waarbij we elkaar de koppen inkloppen bij het minste.
Feitelijk zijn we dankzij ons intellect de belachelijkste soort hier op aarde.

Volgens BBC zou the governator zijn filmpje toch bekeken worden in Rusland :unsure:

Wel rare reacties...
"We are outcasts in the world.. Arnold is one of the few people who addressed Russians not as savage orcs, but as good people who have lost their ways," Mr Orekh said.
Ik begrijp niet van waar dat calimerocomplex komt... Is er hier iemand die Russen ziet als "wilde trollen"?
Ik in ieder geval niet. :thinking:

Volgens BBC zou the governator zijn filmpje toch bekeken worden in Rusland :unsure:

Wel rare reacties...

Ik begrijp niet van waar dat calimerocomplex komt... Is er hier iemand die Russen ziet als "wilde trollen"?
Ja goed , Russen worden wel vaak als de 'bad guys' verfilmd

Toen wij in Duitsland hebben gewoond en ik mijn lager daar begon heb ik "Dummer Russe" vaak gehoord.
Toen wij verhuisd waren naar Rusland en ik daar mijn lager had afgewerkt werd het "Hitler Heil", "Hitler", "Nemez", enz
Toen wij verhuisd waren naar België en ik mijn middelbaar hier begon werd het "Stomme Rus", "Stomme buitenlander", "Pjotr", "Sergej", "Stomme Sergej"
Vanaf het moment dat ik gezichtshaar begon te ontwikkelen veranderde het naar "Stomme Turk" en "Bruine aap". Het was wel van korte duur, ging rap terug naar "Sergej" en Pjotr". 1 keer "vuile Marokkaan" gehoord. Ik ben redelijk Kaukasisch getint maar bon.
2de en 3de graad van secundair werd het iets rustiger omdat ik voor mijn eigen kon opkomen en ook meer vrienden had.
Op de universiteit werd het "Rus", "Duitser", "Poetin", "Gorbatsjov".
Nu is het redelijk kalm. Op mijn vorige jobs heb ik vaak "Stomme/Domme Pool/Rus/Wit-Rus" gehoord als men het had over buitenlandse arbeiders.

"Wilde trollen of Ork" nog niet gehoord. Maar zeg nooit nooit. :ROFLMAO:

Laatst bewerkt:
Toen wij in Duitsland hebben gewoond en ik mijn lager daar begon heb ik "Dummer Russe" vaak gehoord.
Toen wij verhuisd waren naar Rusland en ik daar mijn lager had afgewerkt werd het "Hitler Heil", "Hitler", "Nemez", enz
Toen wij verhuisd waren naar België en ik mijn middelbaar hier begon werd het "Stomme Rus", "Stomme buitenlander", "Pjotr", "Sergej", "Stomme Sergej"
Vanaf het moment dat ik gezichtshaar begon te ontwikkelen veranderde het naar "Stomme Turk" en "Bruine aap". Het was wel van korte duur, ging rap terug naar "Sergej" en Pjotr". 1 keer "vuile Marokkaan" gehoord. Ik ben redelijk Kaukasisch getint maar bon.
2de en 3de graad van secundair werd het iets rustiger omdat ik voor mijn eigen kon opkomen en ook meer vrienden had.
Op de universiteit werd het "Rus", "Duitser", "Poetin", "Gorbatsjov".
Nu is het redelijk kalm. Op mijn vorige jobs heb ik vaak "Stomme/Domme Pool/Rus/Wit-Rus" gehoord als men het had over buitenlandse arbeiders.

"Wilde trollen of Ork" nog niet gehoord. Maar zeg nooit nooit. :ROFLMAO:

Op school wordt natuurlijk elk kind dat anders is daarop gepakt door de andere kinderen.
(dat is voer voor een ander topic)

Onder volwassen mensen is dat vreselijk, maar zal inderdaad nog veel te vaak gebeuren.

Buiten persoonlijke verwijten: er heerst toch geen stereotype dat Russen dom zijn, of wilde trollen, of weet ik veel wat? :unsure: Als er iets is, dan eerder dat ze geweldig veel zuipen. Maar dat is ook een Brits stereotype. En Amerikanen zijn dom. Hollanders gierig. Duitsers geen humor. Daar kan je je toch niks van aantrekken? :p

Trouwens, ben jij dan half Duits half Russisch ofzo? Een zatlap zonder humor die wel altijd strikt op tijd is? :unsure:

Op school wordt natuurlijk elk kind dat anders is daarop gepakt door de andere kinderen.
(dat is voer voor een ander topic)

Onder volwassen mensen is dat vreselijk, maar zal inderdaad nog veel te vaak gebeuren.

Buiten persoonlijke verwijten: er heerst toch geen stereotype dat Russen dom zijn, of wilde trollen, of weet ik veel wat? :unsure: Als er iets is, dan eerder dat ze geweldig veel zuipen. Maar dat is ook een Brits stereotype. En Amerikanen zijn dom. Hollanders gierig. Duitsers geen humor. Daar kan je je toch niks van aantrekken? :p

Trouwens, ben jij dan half Duits half Russisch ofzo? Een zatlap zonder humor die wel altijd strikt op tijd is? :unsure:
Neen, idd. Meeste voorkomende stereotype is dat van een zatlap. En dat alle autos Ladas zijn.
Duits (ofja Pools-Duits), Russisch, Oekraïens. Ik drink niet, ben cynisch en sarcastisch en nooit op tijd. Maar ik voel me ook meer Europees dan iets anders.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan