Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Als dit klopt dan worden aan alle eisen voldaan waarvoor Rusland volgens hun binnenlandse media officieel de 'speciale operatie' gestart is. Hij kan dit dus in Rusland verkopen als een totale overwinning.

Geen enkele verantwoording voor de moord op burgers, volwassen of kind af te leggen. Populariteit terug omhoog, Poetin die compleet bevestigt wordt in de genialiteit van zijn wandaden en de komende jaren steeds krankzinnigere operaties kan bedenken terwijl hij langzaam senieler en meer paranoïde wordt.

Laatst bewerkt:
Als dit klopt dan worden aan alle eisen voldaan waarvoor Rusland volgens hun binnenlandse media officieel de 'speciale operatie' gestart is. Hij kan dit dus in Rusland verkopen als een totale overwinning.

Geen enkele verantwoording voor de moord op burgers, volwassen of kind af te leggen. Populariteit terug omhoog, Poetin die compleet bevestigt wordt in de genialiteit van zijn wandaden en de komende jaren steeds krankzinnigere operaties kan bedenken.
Als hij ooit een gevecht wil aangaan met de NAVO zal hij toch wel iets moeten doen aan de prestatie van zijn leger, want die zijn wel wat beter bewapend dan Oekraïne. :unsure:

@Avondland @w00tw00t

Volgen jullie twitterkanalen die (relatief) objectief verslag geven over de Russische avances en Oekrainse slachtoffers? De kanalen die ik volg zijn meer Oekrains geinspireerd en vertellen dus enkel Russische militaire slachtoffers en Oekrainse burgerlijke slachtoffers. Maar Oekrainse nederlagen lees je bijna niet, waardoor je soms de indruk krijgt dat Oekraine heel goed bezig is.

Ik heb geprobeerd een aantal Russische kanalen te volgen, maar daar komt tussenin zoveel propaganda en bagger voorbij dat ik gestopt ben met ze te volgen.

@Avondland @w00tw00t

Volgen jullie twitterkanalen die (relatief) objectief verslag geven over de Russische avances en Oekrainse slachtoffers? De kanalen die ik volg zijn meer Oekrains geinspireerd en vertellen dus enkel Russische militaire slachtoffers en Oekrainse burgerlijke slachtoffers. Maar Oekrainse nederlagen lees je bijna niet, waardoor je soms de indruk krijgt dat Oekraine heel goed bezig is.

Ik heb geprobeerd een aantal Russische kanalen te volgen, maar daar komt tussenin zoveel propaganda en bagger voorbij dat ik gestopt ben met ze te volgen.
Objectieve Russische kanalen bestaan eigenlijk niet, lijkt me. Het is inderdaad zo dat je weinig hoort van Oekraïnse militaire verliezen en nederlagen, ook van niet-Oekraïense Westerse kanalen en dat is wellicht bedoeld om de moraal hoog te houden. Zo nu en dan zie ik wel eens een lijst passeren van het Kremlin over het materiële verlies van Oekraïne, maar die zal je met een even grote korrel zout moeten nemen als de lijsten die we te zien krijgen van het Oekraïense MoD. Er is héél veel "fog of war" en ik denk dat we pas een tijd na het conflict de ware omvang van de catastrofe kunnen zien, ook wat het aantal burgerslachtoffers betreft want dat zal vermoedelijk zeer hoog liggen.

Ik vind de dagelijkse "assessments" van Institute for the Study of War wel interessant om te volgen. Maar die gaan ook vaak af op informatie van Oekraïense bronnen, dus dat kan je ook wel relativeren.

RUSSIAN OFFENSIVE CAMPAIGN ASSESSMENT, MARCH 17

• Russian forces continue to make steady territorial gains around Mariupol and are increasingly targeting residential areas of the city.
  • Ukrainian forces northwest of Kyiv launched several local counterattacks and inflicted heavy damage on Russian forces.
  • Ukrainian forces repelled Russian operations around Kharkiv and reported killing a regimental commander.
  • Ukrainian intelligence reports that Russia may have expended nearly its entire store of precision cruise missiles in the first twenty days of its invasion.
  • Russian forces deployed unspecified reserve elements of the 1st Guards Tank Army and Baltic Fleet Naval Infantry to northeastern Ukraine on March 17.
  • Russia may be parceling out elements of the reserve force that could conduct an amphibious operation along the Black Sea coast to support ongoing assaults on Mariupol, further reducing the likelihood of a Russian amphibious assault on Odesa.
  • Ukrainian forces shot down 10 Russian aircraft—including five jets, three helicopters, and two UAVs—on March 16, and Ukrainian forces continue to successfully contest Russian air operations.
Immediate items to watch

• Russian forces will likely capture Mariupol or force the city to capitulate within the coming weeks;
  • The Ukrainian General Staff continued to report that there is a high probability of Russian provocations aimed at involving Belarus in the war in Ukraine, though ISW continues to assess that Belarus is unlikely to open a new line of advance into Ukraine;
  • Ukrainian counterattacks and operations by Territorial Defense Forces in northeastern Ukraine threaten Russia’s exposed line of communicating, requiring Russia to redeploy forces away from the offensive toward eastern Kyiv;
  • Company and battalion-level attacks northwest of Kyiv likely represent the largest scale of offensive operations Russian forces can currently undertake to complete the encirclement of the city;
  • Russian troops may drive on Zaporizhya City itself within the next 48-72 hours, likely attempting to block it on both banks of the Dnipro River and set conditions for subsequent operations after Russian forces take Mariupol, which they are currently besieging.

In Polen hield een politieke partij Konfederacja (het Poolse equivalent van het Vlaams Belang) een persconferentie om aan te kaarten dat Oekrainse vluchtelingen te veel voordelen krijgen. Oa. gratis openbaar vervoer, versnelde verblijfsvergunningen waarmee ze sociale voordelen kunnen claimen (en kunnen gaan werken), etc.

Ze deden dat in het Poolse Parlement. Alle aanwezige media hebben besloten om de conferentie te boycotten, ze hebben hun camera's en microfoons uitgeschakeld, de verlichtingen afgeplakt en zijn gewoon aan enkele naburige tafels gaan zitten iets anders doen, terwijl de politiekers hun speech hielden :rofl:

FOC7nxOXIAAbxJ2

de boodschap mag nog zo fout zijn , zeer kinderachtige en zwakke reactie. De rol van de media is niet om te boycotten maar objectief de realiteit weer te geven en te registreren en niet de opinie ter sturen . maar dit wordt in deze tijden meer en meer vergeten.
Indien ze dit niet wilden doen hadden ze in de eerste plaats daar niet moeten zijn. dit is enkel gericht op clicks en likes .

Inderdaad, ik twijfelde in het begin nog, maar het is ondertussen duidelijk dat Poetin toch niet meer goed bij zijn hoofd is.
Vooral de rare zaken die hij soms in zijn speeches vermeldt... "Russians living in Miami and the French Riviera who cannot do without foie gras, oysters or so-called gender freedoms". :wtf: Zou vooral bedoeld zijn op de oligarchen, maar bon, dat is ook erg hypocriet uiteraard.
Klopt is me ook al opgevallen.. zijn speeches worden vreemder en vreemder. En zoals hij zei bij zijn laatste speech:

"Uitschot dat we uitspugen als een vlieg in de mond"​

@Avondland @w00tw00t

Zoals @Avondland zegt, niet gemakkelijk gezien de beladen berichtgeving langs twee kanten. Ik sta in contact met paar Russen en Oekraïners via Telegram (die tegen de oorlog zijn en ook niet haatdragend zijn jegens elkaar) en ook voor hen is het niet gemakkelijk om correcte informatie te vinden. Er zou bijna constant iemand onafhankelijk op de grond moeten zijn maar gezien de situatie is dit niet altijd gemakkelijk.

Ik zoek ook naar objectieve urkainse en Russische bronnen, maar ik zo een oorlog denk ik dat dit niet bestaat. De schattingen van de UN zijn denk ik wel zo objectief mogelijk, over burgerslachtoffers dan, maar dat zijn enkel bevestigde, dus volgens mij komt dit extreem achter de feiten aan door de fog of war. Westerse journalisten, free lancers die werken volgens de principes van de vrije pers. denk ik zijn zo objectief mogelijk...maar 1 groot kanttekening het is niet omdat je er bent dat je het volledige plaatje ziet en je moet het ook doen met wat ze u tonen/willen laten zien.

Ook vrij anekdotisch

Misschien moet je de Oekraïense aantal van vernietigen russch materiaal delen door 2.

Dat was in wo2 ook wel zoiets denk ik met neergeschoten vliegtuigen...vernietigde divisies, enzovoort

Terug
Bovenaan