Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dit is ook omdat je vanuit onze westerse bril kijkt. In veel landen, waar veel meer mensen wonen dan hier, is helemaal geen open media, internet en communicatie. Dus het verbaast me helemaal niet dat die hun lukt zonder al te veel problemen.
Akkoord, uiteraard zijn er vele landen zoals pakweg Noord-Korea of Turkmenistan en sommige Aziatische of Afrikaanse landen met nogal dictatoriale regimes die heel geïsoleerd zijn van de rest van de wereld. Of ook landen zoals China, waar westers nieuws niet tot bij de gewone bevolking doorsijpelt.

Maar Rusland ligt voor een groot deel in Europa, Russen gaan ondertussen al tientallen jaren op reis in en zitten verweven met vele Europese landen. Die bevolking zou, zeker degenen die aan de Europese zijde of in de grote steden wonen, toch anders moeten geïnformeerd kunnen zijn? Ze moeten er natuurlijk wel zelf voor open staan. De vlucht vooruit van vele oligarchen die nu met de staart terug naar Moskou proberen te reizen, zegt ook genoeg over hoe "geïntegreerd" het gros daar van is of was in westers Europa. En welk respect ze uiteindelijk slechts hebben voor dat Europa.

Ik hoor nu heel veel mensen zeggen dat de gemiddelde Rus er niet aan kan doen, dat ze verkeerd geïnformeerd zijn, dat we hen dit niet mogen verwijten. Ik vind dat echt zever. De 100duizenden die wel durven te protesteren, tonen aan dat bepaald nieuws wel degelijk tot bij hen kan geraken. Dat ze wel de gruwel en het foute van deze oorlog kunnen inzien. Maar ze moeten het enerzijds wel willen inzien, en anderzijds wel durven aankaarten. Maar voor mij is het gebrek aan protest van het grootste deel van de Russische bevolking tegen Putin en zijn regering, tegen zijn dictatoriale manier van regeren, wel degelijk schuldig verzuim en dragen zij een groot deel van de verantwoordelijkheid.

Goed nieuws: de schuilkelder onder het theater zou intact gebleven zijn.

Sanc
Ik denk dat er in België ook minder hard gevochten is dan in andere landen in WO II.

In België zijn er toen 88000 doden gevallen, maar dat was over een periode van 5 jaar. Ik kan me voorstellen dat, als je geen jood was, en je je niet opstandig gedraagde, dat je ook niet zo veel problemen zal gehad hebben met de Duitsers als doorsnee Vlaming.
Mijn grootvader heeft mij verhalen verteld dat hij als 14jarige sigaretten ging verkopen aan de Duitsers. Dus ik denk idd dat dit wel kan kloppen.
Tuurlijk niet, dat heb ik ook nergens gezegd. Ik zeg alleen dat Rusland helemaal niet zo geïsoleerd is als ze ons willen doen geloven.
China zal wel 2 keer nadenken alvorens Rusland te helpen want China heeft onze economie wel degelijk nodig om die van hun te laten draaien..

mooi liedje :)

Rusland heeft baat bij een instabiele wereld, want hogere olie- en gasprijzen. China heeft echter baat bij een stabiele wereld. Dus een heel sterke as Moskou-Peking is maar iets relatiefs omdat ze tegen elkaars belangen ingaan.

Ik denk dat er in België ook minder hard gevochten is dan in andere landen in WO II.

In België zijn er toen 88000 doden gevallen, maar dat was over een periode van 5 jaar. Ik kan me voorstellen dat, als je geen jood was, en je je niet opstandig gedraagde, dat je ook niet zo veel problemen zal gehad hebben met de Duitsers als doorsnee Vlaming.
Minder hard gevochten, hoh, West-Europa is gewoon heel snel onder de voet gelopen door de Duitsers. De frontlinies lagen daardoor relatief snel buiten (West)-Europa, tot de geallieerden in de tegenaanval gingen. In tegenstelling tot WO I waar de frontlinie gewoon heel de oorlog lang in België lag. In 1940 was België na 18 dagen bezet, en in 1944 na 10 dagen voor een groot deel weer bevrijd - al zaten de Ardennen toen een tijd knal in de frontlinie, en daar is héél hevig gevochten geweest.

België is voor het grootste deel onder militair bewind geplaatst, waardoor we nog "zelf" in stonden voor het burgerlijk bestuur. Maar voeding was gerantsoeneerd, vanaf 1942 werd de bevolking ook opgevorderd om in de Duitse oorlogsindustrie te gaan werken. Velen Belgen leefden op de vlucht of ondergedoken. En wie bleef moest leven onder het juk en de willekeur van de Duitse bezetter, moest naar aanloop van de bevrijding zowel bombardementen van de geallieerden als vergeldingsacties van de nazi's vrezen, ...

Ik herinner mij de verhalen van mijn grootouders en grootnonkels- en tantes nog goed. Hoe mijn grootvader met de fiets naar Frankrijk is gevlucht, en van daaruit naar Engeland om daar dan zich aan te sluiten bij het leger. Hoe hij daar heel zijn leven getraumatiseerd van was (ik herinner me nog toen ik als snotaap vertelde over hoe cool ik Call of Duty vond, en hij in huilen uitbarste). Hoe mijn grootnonkel ondergedoken leefde in zijn eigen huis, om niet naar Duitsland te moeten gaan. Hoe mijn grootmoeder school liep tijdens de oorlog, en er een groot kruis op het dak van hun school was geverfd in de hoop zo gespaard te blijven van bombardement. Hoe ze lastig gevallen werd door Duitse soldaten (en ze dan een muilpeer verkocht met haar sakosj om vervolgens snel op een vertrekkende tram te springen). Hoe ze bij het begin van de oorlog gevlucht waren voor de Duitsers, terwijl er rond hen gevochten werd en ze na een week al terug naar huis gingen omdat de Duitsers hen tegen dan gewoon al voorbijgestoken hadden.

Die generatie is nu (bijna) niet meer. Maar de idioten die de coronamaatregelen dachten te vergelijken met de oorlog, die hebben duidelijk veel te weinig gesproken met of opgestoken van de generaties die effectief nog oorlog hebben meegemaakt.

Rusland heeft baat bij een instabiele wereld, want hogere olie- en gasprijzen. China heeft echter baat bij een stabiele wereld. Dus een heel sterke as Moskou-Peking is maar iets relatiefs omdat ze tegen elkaars belangen ingaan.

door de instabiliteit gaat EU versneld afstappen van olie en gas voor energie.
Dus ik denk niet dat het echt is wat Poetin wilde.
Zeker niet als ze dit jaar al 2/3 minder gas willen van de Russen

Hij heeft gelijk dat het Westen hem wil ondermijnen door de bevolking die nog niet brainwashed is tegen hem op te zetten. Maar hij is verkeerd in het feit dat ze Rusland willen vernietigen.. Ze willen dat de oorlog stopt.
Maar dan gewoon een interne "zuivering" afroepen op zijn bevolking.. Iedereen die niet "Z" is een verrader en moet eraan. verander Z door nazi en de gelijkenissen zijn treffend..

Die generatie is nu (bijna) niet meer. Maar de idioten die de coronamaatregelen dachten te vergelijken met de oorlog, die hebben duidelijk veel te weinig gesproken met of opgestoken van de generaties die effectief nog oorlog hebben meegemaakt.

Dit dus he, van de generatie die WO2 bewust heeft meegemaakt is er zo goed als niemand meer in leven. Onlangs nog een (ver) familielid van mij gestorven die pakweg 7 jaar oud was tijdens de oorlog. Die had nog wat herinneringen, maar veel zal het ook niet meer geweest zijn (wat herinner jij je nog van toen je 7 was?).

Mijn grootmoeder, die al een aantal jaar geleden gestorven is, had bv. nog altijd de gewoonte om extra pasta, bloem etc. te stockeren in de kast.

Wij kunnen gewoon niet begrijpen wat die mensen meegemaakt hebben. Het blijft dan ook erg belangrijk om de realiteit van oorlog te tonen aan jongeren, bv. in geschiedenislessen, en niet enkel de spannende verhalen over overwinningen (en coole games als Call of Duty enz.)

Minder hard gevochten, hoh, West-Europa is gewoon heel snel onder de voet gelopen door de Duitsers. De frontlinies lagen daardoor relatief snel buiten (West)-Europa, tot de geallieerden in de tegenaanval gingen. In tegenstelling tot WO I waar de frontlinie gewoon heel de oorlog lang in België lag. In 1940 was België na 18 dagen bezet, en in 1944 na 10 dagen voor een groot deel weer bevrijd - al zaten de Ardennen toen een tijd knal in de frontlinie, en daar is héél hevig gevochten geweest.

België is voor het grootste deel onder militair bewind geplaatst, waardoor we nog "zelf" in stonden voor het burgerlijk bestuur. Maar voeding was gerantsoeneerd, vanaf 1942 werd de bevolking ook opgevorderd om in de Duitse oorlogsindustrie te gaan werken. Velen Belgen leefden op de vlucht of ondergedoken. En wie bleef moest leven onder het juk en de willekeur van de Duitse bezetter, moest naar aanloop van de bevrijding zowel bombardementen van de geallieerden als vergeldingsacties van de nazi's vrezen, ...

Ik herinner mij de verhalen van mijn grootouders en grootnonkels- en tantes nog goed. Hoe mijn grootvader met de fiets naar Frankrijk is gevlucht, en van daaruit naar Engeland om daar dan zich aan te sluiten bij het leger. Hoe hij daar heel zijn leven getraumatiseerd van was (ik herinner me nog toen ik als snotaap vertelde over hoe cool ik Call of Duty vond, en hij in huilen uitbarste). Hoe mijn grootnonkel ondergedoken leefde in zijn eigen huis, om niet naar Duitsland te moeten gaan. Hoe mijn grootmoeder school liep tijdens de oorlog, en er een groot kruis op het dak van hun school was geverfd in de hoop zo gespaard te blijven van bombardement. Hoe ze lastig gevallen werd door Duitse soldaten (en ze dan een muilpeer verkocht met haar sakosj om vervolgens snel op een vertrekkende tram te springen). Hoe ze bij het begin van de oorlog gevlucht waren voor de Duitsers, terwijl er rond hen gevochten werd en ze na een week al terug naar huis gingen omdat de Duitsers hen tegen dan gewoon al voorbijgestoken hadden.

Straf toch hé, die verhalen.

Ik denk dat met de generatie die aan het verdwijnen is die WOII inderdaad nog heeft meegemaakt, het besef dat wij hier eigenlijk al heel lang zonder oorlog leven en dat eigenlijk uitzonderlijk is, ook aan het verdwijnen is. Wij hebben de verhalen nog rechtstreeks gehoord van onze grootouders, onze kinderen niet meer. Dat dooft uit.

Nu, uiteraard is er hard gevochten in ons land, vnl dan in de Ardennen. En uiteraard zijn er verhalen uit die oorlogstijd die schrijnend zijn en zijn deze vergelijken met de Covid maatregelen echt idioot en van de pot gerukt. Maar elke generatie heeft natuurlijk zijn eigen besef van hun leefwereld, en de jongere generatie nu is op dat gebied nogal, mja, verwend. Tekenend hoe nu een paar Russische influencers aan het huilen waren omdat Instagram wordt afgesloten in hun land.

Off topic, mijn grootmoeder zaliger haar ouders hadden vroeger een café, beenhouwerij en feestzaal (later een cinema). Die heeft mij verhalen verteld die zo uit Allo Allo leken te komen. Boven het café op zolder zaten effectief gestrande soldaten of verzetsleden terwijl beneden den Duits in het café zat en mijn grootmoeder piano zat te spelen als klein meisje. Ze moest ook met haar fiets vlees rondbrengen en werd eens, door de bombardementen, met fiets en vleeskar en al in de gracht gezwierd, toen een bom vlakbij ontplofte.

Van mijn grootvader langs mijn moeders kant heb ik verhalen gehoord dat ze tijdens de bomalarmen allemaal gingen schuilen in het tunneltje onder de spoorweg vlakbij, die woonde in Ledeberg vlak langs de sporen. De hengsels van de poorten, om die tunnel te kunnen afsluiten, hangen daar zelfs nog aan (grappige anekdote, die tunnel is nog gebruikt in een FC de Kampioenen film, toen Doortje en Pol zogezegd in Frankrijk met hun mobilhome tegen de bovenkant van die tunnel reden). Ook is daar eens een Duitse trein ontspoord met onder andere boter, toen mijn grootvader die boter wou pikken kreeg hij een Duitse Luger naar zich gericht.

De grootvader van mijn vrouw zat ook in het verzet, die werd elk jaar gehuldigd in Limelette, ondertussen zijn al deze verzetsleden gestorven.

Ondanks dat wij zelf deze oorlog niet hebben meegemaakt hebben wij wel de verhalen gehoord uit eerste hand. Net daarom denk ik dat bij onze generatie en die van onze ouders de schrik er heel goed inzit. Want historisch gezien is het toch echt uitzonderlijk dat het hier al zolang oorlogsvrij is. Het leek bijna ondenkbaar dat hier ooit nog oorlog zou uitbreken. Maar niets is eigenlijk minder waar.

Dit dus he, van de generatie die WO2 bewust heeft meegemaakt is er zo goed als niemand meer in leven. Onlangs nog een (ver) familielid van mij gestorven die pakweg 7 jaar oud was tijdens de oorlog. Die had nog wat herinneringen, maar veel zal het ook niet meer geweest zijn (wat herinner jij je nog van toen je 7 was?).

Mijn grootmoeder, die al een aantal jaar geleden gestorven is, had bv. nog altijd de gewoonte om extra pasta, bloem etc. te stockeren in de kast.

Wij kunnen gewoon niet begrijpen wat die mensen meegemaakt hebben. Het blijft dan ook erg belangrijk om de realiteit van oorlog te tonen aan jongeren, bv. in geschiedenislessen, en niet enkel de spannende verhalen over overwinningen (en coole games als Call of Duty enz.)
Vrede is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt, heel Europa is nu wakkergeschud denk ik. Het is gemakkelijk om te besparen op defensie in vredestijd maar dan zit je wel met de shit wanneer er oorlog uitbreekt.

Ik denk dat ge hier met een veel te westerse blik naar kijkt.

Ik zie weinig tot geen reactie uit China, India, landen uit het midden oosten, Afrika. Er is nog veel keus voor Rusland, vergis je daar maar niet in.

Succes om vanuit India, China en Afrikaanse landen onderstaande diensten en goederen te coveren:

FOCiNpIXMAQZPPT

Uiteraard vallen sommige dingen door te verkopen, maar dat zal dan natuurlijk met een lekkere premium zijn en na deze economische ramp hebben de Russen en de Russische bedrijven niet de mogelijkheid om dat te betalen. Zeker omdat ze momenteel niet aan dollars of euros kunnen, gaan die andere landen opgescheept willen zitten met nutteloze roebels? Toch allemaal kanttekeningen nij "de rest van de wereld laat Rusland niet vallen".

Ik heb toch de indruk dat door de aanval op de theaterzaal en poetins uitspraken gisteren er toch meer en meer straffe taal komt die aangeeft dat men dit echt niet meer zal laten passeren. Ik vraag mij af wat de bijeenkomst van de NAVO deze avond zal geven.

Misschien ziet USA een kans om op eigen houtje militair tussen te komen in Oekraïne en de Russen te verjagen tot aan de Russische grens. Nu blijkt dat het Russische leger niet zo sterk en georganiseerd is als verwacht is dit de kans voor USA om het Russische leger te crushen en een serieus statement te maken.
Ik acht de kans niet zo groot, maar vanuit USA komen er dagelijks straffere uitspraken en ze geven miljarden uit om Oekraïne te ondersteunen. Ze gaan dat geld niet blind wegsmijten en Putin alsnog zien overwinnen.

We kennen sinds 1945 niets anders dan vrede in West-Europa, op hier en daar een aanslag na is oorlog altijd een ver-van-ons-bedshow geweest die alleen maar via een veilige bubbel in onze huiskamers kwam in de vorm van het TV-journaal of internet. Dat is ons geluk, maar tegelijk maakt het ons ook wel naïef voor de realiteit. WOII is een van de meest geromantiseerde oorlogen, maar tegelijk ook de gruwelijkste en niet alleen omwille van haar omvang maar ook omwille van haar aard. Het Westelijke front kende verschrikkingen, maar die verzinken in het niets tegenover de verschrikkingen aan het Oostfront. Er zijn in Stalingrad 50.000 burgers achtergebleven bij de soldaten van het Rode Leger omdat die dan meer gemotiveerd zouden blijven om te vechten (een NKVD-bataljon hielp daar ook bij - zij schoten daar 13.500 Russische solaten neer voor lafheid, dronkenschap of onpatriottische taal). Van de 900 kinderen die de slag overleefden konden er maar een handvol bij de ouders worden herenigd. Het Rode Leger zou in elkaar zijn gestuikt als Stalin geen gebruik had gemaakt van drastische methodes om soldaten aan het front te houden en in de vleesmolen te draaien. "No step back" - Directief 227. Dat is een mentaliteit die we ons niet kunnen voorstellen.

Ook Oezbekistan spreekt zich reeds negatief uit over de "speciale operatie" in Oekraine.

Benieuwd hoe "echt" dit is en of men snel de kazak draait eenmaal Rusland de bovenhand krijgt of wanneer er een vredesakkoord gesloten zou worden waarbij Oekraine delen van haar land afstaat.
Er zijn veel jonge, opgeleide Russen die naar Oezbekistan vluchten om niet onder de sancties te vallen of uit vrees voor mobilisering. Die zien ze daar heel graag komen want dat hebben ze daar nodig. Als ik me goed herinner is dat land ook iets opener geworden de laatste jaren?

België is voor het grootste deel onder militair bewind geplaatst, waardoor we nog "zelf" in stonden voor het burgerlijk bestuur. Maar voeding was gerantsoeneerd,

Aan de oostelijke kant had Hitler geen tijd voor rantsoenen voor de plaatselijke bevolking. Het plan was dat die allemaal moesten sterven, en uithongeren was onderdeel daarvan, met in Kiev duizenden hongerdoden, ... per dag.

Ik vrees dat de geschiedenis zich herhaalt.

Hij heeft gelijk dat het Westen hem wil ondermijnen door de bevolking die nog niet brainwashed is tegen hem op te zetten. Maar hij is verkeerd in het feit dat ze Rusland willen vernietigen.. Ze willen dat de oorlog stopt.
Maar dan gewoon een interne "zuivering" afroepen op zijn bevolking.. Iedereen die niet "Z" is een verrader en moet eraan. verander Z door nazi en de gelijkenissen zijn treffend..
Man man... er van uitgaande dat die ondertitels correct zijn lijkt dit op een rant van een Bond villain. Identity politics in het kwadraat waarbij ieder die niet voor de oorlog is een westerse verrader/mol is. Dit lijkt mij ook een onvoorbereide speech dus zal dichter bij Putin's ware gelaat zitten.

Er zijn veel jonge, opgeleide Russen die naar Oezbekistan vluchten om niet onder de sancties te vallen of uit vrees voor mobilisering. Die zien ze daar heel graag komen want dat hebben ze daar nodig. Als ik me goed herinner is dat land ook iets opener geworden de laatste jaren?

Sinds de dood van Islam Karimov in 2016 zou het daar inderdaad op bepaalde vlakken in een betere richting aan het gaan zijn. (qua mensenrechten, corruptie etc.). Met wat kanttekeningen uiteraard, maar bon. Karimov was bijna 30 jaar aan de macht, veel repressie...

Nu ja, Vladolf Putler zou waarschijnlijk zeggen: dringend tijd nu om de bevolking daar te gaan bevrijden van de pro-Oezbeekse nazi's :unsure:

Niet dat het op zich veel uit maakt, maar verbaast me dat Huawei hier tussen staat. Is dat zo?
Want dat is een Chinees bedrijf, dat nota bene contracten in de VS/EU is kwijtgeraakt omwille van sterke banden met de CCP. Dacht ik.

Een snelle Google leert mij dat UK board members zijn opgestapt uit onvrede dat het bedrijf de inval niet heeft veroordeeld.

Sommige bedrijven zijn er volgens mij inderdaad te snel opgezet, desalniettemin zijn er toch heel veel opgestapt wiens diensten en goederen niet al te snel door anderen overgepakt kunnen worden en waar de Russen dus problemen mee gaan krijgen.

Deze Twitter-thread is ook interessant op dat vlak:

De EU is Rusland's grootste handelspartner, 36,5% zelfs. Dat vervang je niet zo maar 1, 2, 3.

Terug
Bovenaan