Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

En hop, weer een oorlogsmisdaad erbij. Eventjes het werelfberoemde stadstheater van Marioepol waar ongeveer 1200 burgers in de schuilkelder zaten kapot gebombardeerd. Nog geen officiele cijfers van slachtoffers, maar als je een gekende schuilplaats op die manier viseert...

Leugenaars, moordenaars, demonen....dat zijn het.

Laatst bewerkt:
Als je nu hoort Rudy Vrankx zeggen dat de mensen die vluchten tegengehouden aan checkpoints door Tsjetsjenen, een vrouw die zegt dat we nog niet de helft zien van de wreedheden die ze begaan in Marioepol... Allemaal door 1 iemand he, niemand anders dan Putin is de oorzaak hiervan.

Je kan zeggen dat het Russische volk hier niet voor gevraagd heeft maar hoe kan het ook nog goed komen met die "vrede", als half uw familie aan gort geschoten is dan kan je met die andere partij nooit vrede hebben
Poetin is de oorzaak, dat zeg je zelf, dus waarom moeten we dan alle russen als Poetin rekenen?

Wil alleen maar zeggen dat je niet zomaar kan zeggen "ok nu zijn we terug vrienden", als hij Ukraine terug wou annexeren zal dit door zijn misdaden niet meer lukken, dit vergeet je als volk niet en dit gaat ertoe lijden dat ook het broederschap tussen Russen en Ukrainers voorgoed gedaan zal zijn.
Gezien de propaganda is er sowieso al weinig kennis bij Russen van wat hun regering in Ukraine aan het uitspoken is en een deel vind het waarschijnlijk zelfs nog terecht wat er gebeurt dus begrip gaat er niet zijn. Dat gaat wel een impact hebben op het de gewone Russische bevolking gezien die band nooit meer goed zal komen.

In een toespraak van vandaag die nationaal uitgezonden werd spreekt Putin al over "zelfreiniging van de russische samenleving tegen mensen die de vernietiging van Rusland willen", we weten al waar dit naartoe gaat die man zit in zijn eigen wereld.

En hop, weer een oorlogsmisdaad erbij. Eventjes het werelfberoemde stadstheater van Marioepol waar ongeveer 1200 burgers in de schuilkelder zaten kapot gebombardeerd. Nog geen officiele cijfers van slachtoffers, maar als je een gekende schuilplaats op die manier viseert...

Volgens het who zou rusland ook systematisch ziekenhuizen aanvallen. Imo mag men poetin en de legerleiding hun ganse leven opjagen hierdoor.

Volgens het who zou rusland ook systematisch ziekenhuizen aanvallen. Imo mag men poetin en de legerleiding hun ganse leven opjagen hierdoor.

Vladimir Poetin heeft zijn plek in de geschiedenisboeken in elk geval al ruimschoots verdiend. Naast Hitler, Idi Amin, Sadam Hussein, de Kim's en groot voorbeeld Stalin.

Met Putin die aan de macht blijft, zal dat alvast niet verbeteren, ongeacht sancties (die ik ook niet te lang wil zien).

Ondertussen een theater getroffen waar 1000-1200 mensen schulden. Zelfs als dat geenvoltreffers zijn, gaat dit mogelijks over honderden doden, alleen al door het vertrappelen bij paniek.
Daar hebben de Russen al een antwoord op: het zijn de nazi's van Azov.

Ik zie het niet meer goed komen met Rusland zolang Poetin en zijn vriendjes daar aan de macht blijven. De reputatie van dat land is voor vele jaren verziekt nu.
Het ergste is dat ze massaal burgers blijven aanvallen in plaats van militaire doelwitten.
Het kan alleen nog goed komen met Rusland wanneer het huidige bewind daar omver wordt geworpen. Veel diplomatie is er niet meer mogelijk nu, want ze zijn totaal onbetrouwbaar. Ze kondigen een staakt-het-vuren af en blijven dan nog burgers aanvallen. Wie neemt Rusland nu nog serieus.

Ik zie het niet meer goed komen met Rusland zolang Poetin en zijn vriendjes daar aan de macht blijven. De reputatie van dat land is voor vele jaren verziekt nu.
Het ergste is dat ze massaal burgers blijven aanvallen in plaats van militaire doelwitten.
Het kan alleen nog goed komen met Rusland wanneer het huidige bewind daar omver wordt geworpen. Veel diplomatie is er niet meer mogelijk nu.
Daar stel ik mij toch ook vragen bij. Hoe moeten de Oekraïense vredesonderhandelaars hier nu naar kijken? Hoe kan men tot een compromis komen als de ene partij de zaken verder en verder drijft.

Is er normaal in tijden van oorlog geen (tijdelijk) staakt-het-vuren wanneer er vredesgesprekken doorgaan? Ik vind het toch zeer hypocriet om te onderhandelen over vrede en terzelfdertijd een gebouw met 1200 mensen in te bombarderen.

Misschien toch overwegen om toch op te treden of we kunnen binnenkort hetzelfde zeggen als na de Joegoslavie oorlog, hadden we maar iets gedaan in plaats van toegekeken, dit is geen oorlog van leger tegen leger meer maar tegen burgers en er gewoon op uit om zoveel mogelijk te vernielen.

Van wie mochten we Putin niet meer met Hitler vergelijken? :rofl:

"Zelfreiniging van de samenleving"

Hij heeft duidelijk schrik gekregen ...

Is er normaal in tijden van oorlog geen (tijdelijk) staakt-het-vuren wanneer er vredesgesprekken doorgaan? Ik vind het toch zeer hypocriet om te onderhandelen over vrede en terzelfdertijd een gebouw met 1200 mensen in te bombarderen.
Mja, helaas heeft Rusland op dit moment niet veel meer kaarten om uit te spelen behalve de "geef toe aan ons eisen of we zorgen dat er echt letterlijk geen 2 stenen meer opeenstaan in uw land"-troef. En met die kaart kunt ge moeilijk bluffen, dan moet ge (eerst) ook tonen dat het u menens is.

Is Poetin ook in eigen land nu niet bezig met het overspelen van zijn hand?
Als hij woorden als 'zelfreiniging van de samenleving' begint te gebruiken... Je weet het natuurlijk niet, maar de doorsnee Rus kan toch niet zó gebrainwashed zijn dat dat geen alarmbelletjes doet afgaan :unsure:

De Amerikaanse president Joe Biden heeft de Russische president Vladimir Poetin een oorlogscrimineel genoemd. Biden deed die uitspraak tijdens een evenement rond huiselijk geweld op het Witte Huis, waar journalisten bij aanwezig waren, melden verschillende bronnen. Het is de eerste keer dat Biden zich in die forse bewoordingen uitlaat over zijn Russische collega.
(De Standaard)

Dit moet en zal dus het einde zijn van Poetin. Enkel de manier waarop ligt nog niet vast (en hoeveel extra slachtoffers er nog gaan zijn).

Deze oorlog heeft een bijkomende openbaring voor mij veroorzaakt.

Wat we vandaag zien. Dat zijn gewoon dezelfde tactieken als Rusland heeft toegepast in Syrië. Dat alles plaatst de gehele geschiedenis van die vluchtelingencrisis voor mij in een ander daglicht. Ik had niet door wat het betekent om met Rusland in oorlog te liggen als burger.

Misschien toch overwegen om toch op te treden of we kunnen binnenkort hetzelfde zeggen als na de Joegoslavie oorlog, hadden we maar iets gedaan in plaats van toegekeken, dit is geen oorlog van leger tegen leger meer maar tegen burgers en er gewoon op uit om zoveel mogelijk te vernielen.
Ja idd. Poetin zei het in zijn toespraak: "zelfreiniging" 😐.. Doet me denken aan een bekende uitspraak van een andere dictator die miljoenen doden op zijn geweten heeft.. Waar gaat dit naartoe.. 😰

Net beelden gezien van in het theater, een paar uren(?) voor de bomaanval toen er nog niets aan de hand was. Ik had het beter niet gedaan, want als die beelden echt zijn dan zaten daar enorm veel kleine kinderen te schuilen met hun ouders.

Bah!

Ja idd. Poetin zei het in zijn toespraak: "zelfreiniging" 😐.. Doet me denken aan een bekende uitspraak van een andere dictator die miljoenen doden op zijn geweten heeft.. Waar gaat dit naartoe.. 😰
Het is eng, zeer eng aan het worden.

Net beelden gezien van in het theater, een paar uren(?) voor de bomaanval toen er nog niets aan de hand was. Ik had het beter niet gedaan, want als die beelden echt zijn dan zaten daar enorm veel kleine kinderen te schuilen met hun ouders.

Bah!
Op CNN staat "entrace to the bomb shelter blocked". Laten we hopen dat het enkel het gebouw is :cry2:

Laatst bewerkt:

"De Amerikaanse president Joe Biden heeft zijn Russische collega Vladimir Poetin een "oorlogsmisdadiger" genoemd. Een beladen term en meteen de strafste omschrijving die Biden tot nog toe gebruikte voor zijn Russische collega. Rusland reageert verbolgen: "Onaanvaardbaar en onvergeeflijk.""

Het moet volgens de Russen Speciale Militaire Operatie-misdadiger zijn.

Ik vraag me af hoe de komende dagen zal verlopen. USA laat weten dat Rusland doorheen zijn "slimme" bommen zou zitten en de berichten over tegenaanvallen van Oekraïne lijken groter te zijn dan de aanvallen op Kiev, die maar niet "overtuigend" lijken te zijn.

Ik weet dat het in het genre is "als mijn bomma wieltjes had, dan ...", maar mocht Rusland nu geen kernwapens gehad hebben, denk ik dat er al een grote coalitie was om Rusland binnen te dringen tot Putin weg was. Want zelfs na een wapenstilstand, wie zal er nu nog willen samenwerken in Europa met een Putin? Zelfs extreem-links en extreem-rechts zullen er hun handen nu vlugger van afhouden.

Terug
Bovenaan