Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

In de VS heten oligarchen gewoon entrepreneurs zoals Jeff Bezos, Bill Gates en Elon Musk.
Kort door de bocht covert deze uitspraak niet eens ... De Russische oligarchen zijn onlosmakelijk verbonden met het Russische regime. Dat de Amerikaanse miljardairs politieke invloed hebben en er niet voor terugdeinzen deze in te zetten, dat zal wel zijn, maar dat kan je toch in de verste verten niet vergelijken met het systeem van de oligarchen in Rusland?

Heeft Elon Musk zoveel politieke invloed in de VS?

Voor mij moet een oligarch een rechtstreekse impact hebben op politieke besluitvorming terwijl deze drie gehaat worden door half politiek VS.
Toch wel verschil tussen de Russische oligarch die daar aan tafel zitten en geprivatiseerde ondernemingen in hun schoot krijgen tegenover Musk en Bezos die wel hun invloed gebruiken maar dat is niet zo'n cadeau als gewoonweg een heel bedrijf krijgen van de staat :p.

Welke wetten zijn er in de VS geschreven op vraag van Gates en Musk. Van Bezos kan je nog voorbeelden vinden op niveau van de Amerikaanse staten maar federaal?

Specifiek voor Musk, Gates, Bezos etc. weet ik het niet.

Maar over het algemeen is het politiek systeem in de VS onderhevig aan extreem veel lobbywerk. Presidentskandidaten krijgen ook vaak sponsoring van bedrijven.

Specifiek voor Musk, Gates, Bezos etc. weet ik het niet.

Maar over het algemeen is het politiek systeem in de VS onderhevig aan extreem veel lobbywerk. Presidentskandidaten krijgen ook vaak sponsoring van bedrijven.
Dat laatste klopt niet. Presidentscampagnes mogen niet gefinancierd worden door bedrijven.

Heeft Elon Musk zoveel politieke invloed in de VS?

Voor mij moet een oligarch een rechtstreekse impact hebben op politieke besluitvorming terwijl deze drie gehaat worden door half politiek VS.
Toch wel verschil tussen de Russische oligarch die daar aan tafel zitten en geprivatiseerde ondernemingen in hun schoot krijgen tegenover Musk en Bezos die wel hun invloed gebruiken maar dat is niet zo'n cadeau als gewoonweg een heel bedrijf krijgen van de staat :p.

Welke wetten zijn er in de VS geschreven op vraag van Gates en Musk. Van Bezos kan je nog voorbeelden vinden op niveau van de Amerikaanse staten maar federaal?
Op vraag van waarschijnlijk niet maar aangepast door lobbywerk, waarschijnlijk wel. Of dit minder erg is?

Laatst bewerkt:
Kort door de bocht covert deze uitspraak niet eens ... De Russische oligarchen zijn onlosmakelijk verbonden met het Russische regime. Dat de Amerikaanse miljardairs politieke invloed hebben en er niet voor terugdeinzen deze in te zetten, dat zal wel zijn, maar dat kan je toch in de verste verten niet vergelijken met het systeem van de oligarchen in Rusland?
Amerika en Rusland zijn twee heel verschillende landen wat politieke cultuur betreft en je hebt gelijk dat dit kort door de bocht is, want oligarchen zijn per definitie meer verstrengeld in de machtsstructuur van Rusland. Amerikaanse miljardairs steken wel wat geld in lobbywerk te Washington, maar dat is niet altijd onschuldig. Oligarchen hebben wel niet zoveel vat op Poetin als ze misschien willen ...

Als je kijkt naar de Chinese uitgaven aan defensie voor 2022 benadert dat blijkbaar de Amerikaanse uitgaven: 2022 Chinese defense spending is in. Has it reached US spending? (Binkov's Battlegrounds)
Ben geen expert in die cijfers, toen ik dit voor het laatst zag was er nog altijd een enorme kloof tussen US & China.

China volgt toch al enkele decennia een politiek van non-interventie. "Zolang gij u niet met ons bemoeit, bemoeien wij ons niet met u."
Nu ze economisch zo groot worden gaan ze dit niet lang meer kunnen volhouden. Interne Chinese beslissingen hebben tegenwoordig wereldwijde economische gevolgen.

Daarnaast gaan ze nu zeker 2x nadenken over Taiwan. Qua logistiek de Taiwan Strait oversteken is nog iets anders dan een grens met tanks binnenrijden.
Ik denk dat ze gewoon jaar na jaar de druk verder gaan verhogen. Zowel economisch als politiek.

Ben geen expert in die cijfers, toen ik dit voor het laatst zag was er nog altijd een enorme kloof tussen US & China.

China volgt toch al enkele decennia een politiek van non-interventie. "Zolang gij u niet met ons bemoeit, bemoeien wij ons niet met u."
Nu ze economisch zo groot worden gaan ze dit niet lang meer kunnen volhouden. Interne Chinese beslissingen hebben tegenwoordig wereldwijde economische gevolgen.

Daarnaast gaan ze nu zeker 2x nadenken over Taiwan. Qua logistiek de Taiwan Strait oversteken is nog iets anders dan een grens met tanks binnenrijden.
Ik denk dat ze gewoon jaar na jaar de druk verder gaan verhogen. Zowel economisch als politiek.
Er is een reden waarom de Amerikanen momenteel twee carrier strike groups en andere speelbootjes hebben ronddobberen nabij de Zuid-Chinese Zee. Binkov acht de kans ook klein dat China erin zou slagen om Taiwan militair te bezetten.

Zoals hierboven aangehaald mogen ze dat niet rechtstreeks maar de tech-bedrijven (Google, Facebook,...) zijn zowat de top contributors aan de democratische kandidaten, hoor.
En ook hun topmensen zijn ook nogal eens verstrengeld. Het zou naief zijn om te denken dat dat allemaal geen enkele rol zou spelen.
Om nog maar te zwijgen van de manier waarop die bedrijven democraten naar bevoordelen in oa search results. Robert Epstein heeft daar best wat onderzoek naar gedaan. Naast uiteraard nog een heel aantal issues waaronder privacy natuurlijk.

Nu goed, is een andere discussie los van Rusland en Oekraïne.
Maar of ze rechtstreeks aan de touwtjes trekken zoals in Rusland is wat anders natuurlijk, daar ben ik het mee eens.

Laatst bewerkt:

Nog meer goed nieuws voor de gasprijzen (en alle andere prijzen die er onlosmakelijk mee verbonden zijn)

Zoals hierboven aangehaald mogen ze dat niet rechtstreeks maar de tech-bedrijven (Google, Facebook,...) zijn zowat de top contributors aan de democratische kandidaten, hoor.
En ook hun topmensen zijn ook nogal eens verstrengeld. Het zou naief zijn om te denken dat dat allemaal geen enkele rol zou spelen.
Om nog maar te zwijgen van de manier waarop die bedrijven democraten naar bevoordelen in oa search results. Robert Epstein heeft daar best wat onderzoek naar gedaan. Naast uiteraard nog een heel aantal issues waaronder privacy natuurlijk.

Nu goed, is een andere discussie los van Rusland en Oekraïne.
Maar of ze rechtstreeks aan de touwtjes trekken zoals in Rusland is wat anders natuurlijk, daar ben ik het mee eens.
in before jamaar twitter mag toelaten of blocken op hun platform wie ze willen.

Nog meer goed nieuws voor de gasprijzen (en alle andere prijzen die er onlosmakelijk mee verbonden zijn)
Een onheilspellend bericht in HLN, verrassend

In tegenstelling tot wat het HLN schrijft, zou het VK haar grote broertje gevolgd zijn en heeft het alsnog de Rusissche olie in de ban geslagen. Ze geeft haar bedrijven weliswaar tot einde 2022 om alternatieven te zoeken, het gaat dus niet om een onmiddellijke ban.

Welke invloed heeft dat op Europa als wij niet meedoen ?

Eerlijk waar, ik vind het absurd en schrijnend dat je denkt dat je het lobbywerk en de partijdonaties in de VS kunt of moet vergelijken met de Russische oligarchen. Door dan nog eens specifiek het pro-democratische lobbywerk op diezelfde lijn te zetten, en te zwijgen over het pro-republikeinse, ... dat is eigenlijk gewoon degoutant.

Je wil dus echt de invloed van een aantal toplui van Amerikaanse tech-bedrijven op de Amerikaanse politiek, ten voordele van de Democratische Partij, je weet wel, die partij die nog maar sinds een jaar opnieuw de president levert en voor haar belangrijkste wetten niet aan de nodige meerderheid geraakt, vergelijken met de oligarchen die al 20 jaar onlosmakelijk verstrengeld zijn met het regime van Poetin? Een Bezos kan alleen maar dromen van de politieke invloed van een Abramovich, hoeveel geld hij ook naar lobbyisten en presidentskandidaten gooit.

Ik heb ook mijn ernstige bedenkingen bij het lobbyen en bij de partijdonaties in de VS, maar serieus ...

Terug
Bovenaan