Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik vind dat toch van een ander kaliber dan het soort invloedssfeer die Poetin en Xi beogen.
wel niet vergeten dat de USA ook niet vies was van zaken die Rusland nu doet, maar dan op stiekemere schaal. Genoeg regeringen die met de hulp van de USA van richting veranderd zijn, zeker op hun eigen continent (als je Z&N-Amerika als 1 continent rekent)

(tijden waren toen we nog deels anders, maar de vraag is of een land als Rusland de koude oorlog als verleden tijd beschouwt)

Ik vind dat toch van een ander kaliber dan het soort invloedssfeer die Poetin en Xi beogen.
De aanpak en methode is anders, maar de essentie niet. Zoals ik al eerder beoogde: misschien had de NAVO symbolisch ontbonden moeten worden in de jaren '90 en vervangen door een Europees project.

De aanpak en methode is anders, maar de essentie niet. Zoals ik al eerder beoogde: misschien had de NAVO symbolisch ontbonden moeten worden in de jaren '90 en vervangen door een Europees project.
Ik vind de essentie ook anders hoor. Wat Rusland en China beogen is het volledige zeggenschap over hun invloedssfeer (minstens de landen die aan hen grenzen), zonder enige inmenging van de andere grote blokken. De VS proberen inderdaad pro-VS-regimes op de been te brengen, maar zelfs wanneer ze daarin slagen blijven die landen in de mogelijkheid om een relatief onafhankelijke koers van hen te varen. Toch in vergelijking met de invloed die Rusland en China (wensen) uit( te )oefenen op de landen in hun regio.

Voor grondstoffen ben je altijd afhankelijk van de regio's waar die grondstoffen te vinden zijn.
Daar kan je gewoon niks aan veranderen, dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo zijn.
Wat valt daaraan te doen? Niet veel he, als de grondstoffen in kwestie niet bij jou te vinden zijn moet je ze wel ergens anders gaan halen.
Of alternatieven zoeken, maar dat is natuurlijk niet altijd even simpel.

Recyclage

Voor de rest kan China het spel hard spelen.

De grondstoffen van Rusland nu met fikse korting aankopen en dan doorverkopen aan de EU.

Ik vraag mij af wat de impact van Rusland is op de wereldeconomie, 't is uiteindelijk economisch gezien maar een dwerg, hun economie is niet veel groter dan Nederland, en dan met de Roebel in vrije val al zeker niet.
Groot deel van kalium based kunstmest komt van Rusland (en Wit Rusland), met name potash oftewel kaliumchloride.

Significante export van sodium carbonaat en sodium sulphate, van dat eerste zijn er al tekorten in de wereldmarkt dus met wegvallen van Russische leveringen gaat dat nog verergeren.

Gas, olie, graan, … Dat valt allemaal niet te onderschatten in een wereldeconomie die al met grote supply chain issues zit.

Had niet veel uitgemaakt denk ik.

Dan was Poetin misschien nog driester tewerk gegaan.

Een stevig condoom of een abortus hadden wrs meer effect gehad.

Ik heb er ook zeer sterk mijn twijfels bij dat Poetin zich kost zou gehouden hebben zonder NAVO in Oost-Europa. Volgens mij zijn het allemaal drogredenen waarmee hij zijn aanval probeert te rechtvaardigen. Hij wil gewoon al die ex-Soviët landen weer onder Russische invloedssfeer brengen.

Recyclage

Voor de rest kan China het spel hard spelen.

De grondstoffen van Rusland nu met fikse korting aankopen en dan doorverkopen aan de EU.
En op die manier geraken gesanctioneerde goederen ook in Rusland. Enkel komen ze daar duurder aan. Mooie en sexy marketingcampagne van veel multinationals maar ze weten maar goed genoeg dat hun producten (en ze verkopen ze ook doelbewust voor de Russische markt), ook al is er een "verbod", toch op Russisch grondgebied geraken.

Laatst bewerkt:
Ik heb er ook zeer sterk mijn twijfels bij dat Poetin zich kost zou gehouden hebben zonder NAVO in Oost-Europa. Volgens mij zijn het allemaal drogredenen waarmee hij zijn aanval probeert te rechtvaardigen. Hij wil gewoon al die ex-Soviët landen weer onder Russische invloedssfeer brengen.
Zonder NAVO was Poetin misschien niet aan de macht gekomen, want het stond niet in de sterren geschreven dat hij Jeltsin zou opvolgen. Een ontbinding van de NAVO in 1991 zou een heel andere set gebeurtenissen hebben getriggerd met tal van verschillende uitkomsten. We gaan het nooit weten.

Groot deel van kalium based kunstmest komt van Rusland (en Wit Rusland), met name potash oftewel kaliumchloride.

Significante export van sodium carbonaat en sodium sulphate, van dat eerste zijn er al tekorten in de wereldmarkt dus met wegvallen van Russische leveringen gaat dat nog verergeren.

Gas, olie, graan, … Dat valt allemaal niet te onderschatten in een wereldeconomie die al met grote supply chain issues zit.
Die kunstmest prijzen zijn nu al zo hard gestegen dat ze een impact gaan hebben op de manier van landbouw doen volgend seizoen, gras dat voor de winter gezaaid wordt op akkers zal nu door de meeste boeren waarschijnlijk ingeploegd worden i.p.v. geoogst omdat het meer opbrengt het als bemesting te gebruiken dan het te oogsten, wat dan weer impact zal hebben op de voederprijzen die omhoog zullen gaan.

Die kunstmest prijzen zijn nu al zo hard gestegen dat ze een impact gaan hebben op de manier van landbouw doen volgend seizoen, gras dat voor de winter gezaaid wordt op akkers zal nu door de meeste boeren waarschijnlijk ingeploegd worden i.p.v. geoogst omdat het meer opbrengt het als bemesting te gebruiken dan het te oogsten, wat dan weer impact zal hebben op de voederprijzen die omhoog zullen gaan.
Huh in welke toepassing van een akker wordt het gras als wintergewas geoogst? Men is nu al volop bezig met de voorbereiding voor de zomergewassen zoals tarwe en maïs. Net zoals vorige jaren wordt het gras als winter gewas ingeploegd.

Dat "wintergras" is toch gewoon groenbeplanting om bodemerosie tegen te gaan bij zware regenval in winter. Krijgen daar van overheid zelfs een tegemoetkoming voor dacht ik.

Huh in welke toepassing van een akker wordt het gras als wintergewas geoogst? Men is nu al volop bezig met de voorbereiding voor de zomergewassen zoals tarwe en maïs. Net zoals vorige jaren wordt het gras als winter gewas ingeploegd.
:wtf: Tarwe is een gewas dat hoofdzakelijk gezaaid wordt in het najaar, het areaal zomertarwe is echt niet zo groot in Belgie. Gras wordt wel degelijk gebruikt als wintergewas, Normaal maait men rond april mei een eerste keer dit gras om daarna te verwerken tot voordroog of in te leggen in de kuil. Waarna men dan dit gras inploegd en meestal wordt daarna mais gezaaid. In sommige gevallen zou men wel nog eens durven een aardappel te platen na gras of een industriegroente zoals prinsessenbonen.

Laatst bewerkt:
Dat "wintergras" is toch gewoon groenbeplanting om bodemerosie tegen te gaan bij zware regenval in winter. Krijgen daar van overheid zelfs een tegemoetkoming voor dacht ik.
Die bodemerosie is inderdaad de reden dat het gesubsidieerd wordt en zonder die subsidie zou het niet rendabel zijn maar het wordt , althans hier in de streek, meestal wel gemaaid voor het ingewerkt wordt.

:wtf: Tarwe is een gewas dat gezaaid wordt in het najaar. Gras wordt wel degelijk gebruikt als wintergewas, Normaal maait men rond april mei een eerste keer dit gras om daarna te verwerken tot voordroog of in te leggen in de kuil. Waarna men dan dit gras inploegd en meestal wordt daarna mais gezaaid. In sommige gevallen zou men wel nog eens durven een aardappel te platen na gras of een industriegroente zoals prinsessenbonen.
Ja, wintertarwe wordt reeds in het najaar ingezaaid en dus ga je dan al zeker geen gras als wintergewas hebben. :D
Zomertarwe wordt in maart/april ingezaaid, waar je dus in de winter gras als begroeiing zou kunnen hebben. Maar dat gras wordt steevast ingeploegd omdat je tijdig je zomertarwe moet inzaaien. Je kan niet wachten tot de temperaturen hoog genoeg zijn om je gras te drogen om dan pas zomertarwe te gaan zaaien.

"Normaal"... Afhankelijk van onder andere: het weer (enorm droog voorjaar zoals in 2019 en 2020 zorgt voor nauwelijks grasopbrengst) , de ondergrond (grote verschillen tussen zanderige gronden of klei bvb), en de verwachte maïsopbrengst zal men kiezen voor
dat gras ofwel te maaien of in te ploegen.

Mooie analyse van Caspian Report
Hoeveel tijd zou Rusland nodig hebben om het offensief te vernieuwen waarbij de handrem wordt gelost, nu plan A duidelijk niet doorgaat (snelle lichte eenheden die voor een decapitation strike gaan)? De ontmoetingen in Kiev zijn geen high level diplomatieke gesprekken, die gebeuren pas later deze week. Zelensky heeft ook baat bij meer tijd, maar gaat zijn leger het volhouden als Poetin finaal de gaspedaal induwt?

Mooie analyse van Caspian Report
Ongeveer 200.000 Russische soldaten die zonder brandstof en eten zitten, gedemoraliseerd of zelfs onervaren zijn. Dat hoeft toch niet lang te duren om dat op te ruimen moest NAVO eens doorduwen. (Jaja, Oekraïne heeft geen lidkaart, ik weet het)

Ja, wintertarwe wordt reeds in het najaar ingezaaid en dus ga je dan al zeker geen gras als wintergewas hebben. :D
Zomertarwe wordt in maart/april ingezaaid, waar je dus in de winter gras als begroeiing zou kunnen hebben. Maar dat gras wordt steevast ingeploegd omdat je tijdig je zomertarwe moet inzaaien. Je kan niet wachten tot de temperaturen hoog genoeg zijn om je gras te drogen om dan pas zomertarwe te gaan zaaien.

"Normaal"... Afhankelijk van onder andere: het weer (enorm droog voorjaar zoals in 2019 en 2020 zorgt voor nauwelijks grasopbrengst) , de ondergrond (grote verschillen tussen zanderige gronden of klei bvb), en de verwachte maïsopbrengst zal men kiezen voor
dat gras ofwel te maaien of in te ploegen.
Maar dan is het in mijn ogen toch een verkeerde keuze van de landbouwer om toch gras als vanggewas in te zaaien als hij weet dat hij erna zomertarwe zal zaaien. Dan had hij beter wintertarwe gezaaid gezien de kostprijs van het graszaad dat eigenlijk tot niks bijgedragen heeft ofwel kon hij ook een groenbemester ingezaaid hebben met het grote voordeel dat deze veel stikstof in de bodem brengt dan gras.
Maar dat is een gans andere discussie. Punt is dat ook de landbouw net zoals alle andere industrietakken meer zouden moeten inzetten op zo zuinig mogelijk gebruik van de beschikbare middelen. Want veel problemen hangen eigenlijk gewoon aan elkaar, onze afhankelijkheid van grondstoffen en energie uit het buitenland kan enkel aangepakt worden door meer zelfvoorzienend te zijnen door er zo zuinig mogelijk mee om te gaan zodat we er zo weinig mogelijk van nodig hebben. Deze ganse crisis zou eigenlijk een incentive moeten zijn om nog sneller om te schakelen naar een energieneutrale en circulaire economie, hoe cliche dat ook klinkt.

Qua PR is Zelensky echt waanzinnig goed voorbereid volgens mij.

Sommige van die filmpjes zullen toch op voorhand opgenomen zijn? En hij zal wel regelmatig van schuilplaats wisselen zeker?
(Had al een gerucht gezien ergens dat hij eigenlijk in een bunker in Polen zou zitten, maar bon, uiteraard weet niemand dat met zekerheid)

Terug
Bovenaan