Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hoezo geef ik de Russen gelijk?
Feit is dat niemand gebaat is bij een lange en vuile oorlog, het minst van al de Oekraiense burgers. Jij en ik hebben makkelijk praten vanuit onze luie zetel, terwijl die mensen elke dag worden afgeslacht.

Onderhandelen is een compromis proberen zoeken, waar beide kanten (ja ook Oekraine als slachtoffer) toegevingen zullen moeten doen. Of dat nu leuk/eerlijk/... is of niet, het is de realiteit.

Wat is het alternatief, vertel het mij eens.
Ik kom morgen bij u langs. Slaag uw heel kot aan diggelen en kom dan onderhandelen dat ik weg ga als ik uw TV, Playstation 5 mag meepakken en eens ne keer goed over uw vrouw mag gaan.

Dat is niet onderhandelen he man

Ik kom morgen bij u langs. Slaag uw heel kot aan diggelen en kom dan onderhandelen dat ik weg ga als ik uw TV, Playstation 5 mag meepakken en eens ne keer goed over uw vrouw mag gaan.

In oorlogsonderhandelingen gaat het zelden over wie gelijk heeft, moest daarover consensus mogelijk zijn was de oorlog waarschijnlijk niet gestart. Het gaat over hoe de oorlog kan stoppen en daar spelen zaken als machtsverhoudingen en de mate van bereidheid om te blijven incasseren een rol, het gaat niet om rechtvaardigheid.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220307_96316687

lol?

De Russische regering heeft een lijst opgesteld met landen die zich “vijandig gedragen” tegenover Rusland. Russische bedrijven en burgers mogen hun schulden aan de landen op deze lijst in roebels terugbetalen, aan de geldende wisselkoers die dag. “Het is een manier om de bedrijven in eigen land te sussen, maar het is vooral du jamais vu”, zegt financieel econoom Tom Simonts.

Hoe is dat nu in godsnaam mogelijk dat ene zot in deze moderne tijden nog zoiets kan aanrichten. Ik kan daar gewoon met mijn verstand niet bij...

De vriendschap tussen China en Rusland is “ijzersterk” en de samenwerking biedt beide landen voordeel en veel mogelijkheden. De Chinese minister van Buitenlandse Zaken Wang Yi zei dat tijdens een persconferentie waar hij aankondigde dat het Chinese Rode Kruis humanitaire hulp naar Oekraïne gaat sturen.

Spannende tijden komen er aan.

Dat de Chinezen een vuil spel gespeeld hebben en een nog groter gevaar dan de Russen voor de stabiliteit en welvaart in de Westerse Wereld zijn naar de toekomst toe lijkt me wel duidelijk.

Dat lijstje met "onvriendelijke naties" is wel lachen. Opvallend hoe Turkije ontbreekt op dat lijstje toch.

In oorlogsonderhandelingen gaat het zelden over wie gelijk heeft, moest daarover consensus mogelijk zijn was de oorlog waarschijnlijk niet gestart. Het gaat over hoe de oorlog kan stoppen en daar spelen zaken als machtsverhoudingen en de mate van bereidheid om te blijven incasseren een rol, het gaat niet om rechtvaardigheid.
Tussen twee naties klopt dat. Maar als je een conflict opentrekt richting een relatief grote oorlog van dit formaat dan weet je toch ook dat de kleintjes na WO I en WO II ook met een schone zakcent in grond zijn gaan lopen op kosten van de agressor.

Vanaf dat een lokaal geschil ontaard in eentje waar men internationaal van zware afkeur overgaat tot effectief heel veel geld aan oorlogswapentuig te leveren en de zwaarste sancties aan het vellen is sinds WO II, dan liggen de verhoudingen en visibiliteit net ietsje anders.

Soit we zijn niet zo ver gekomen als WO III maar ik ga er niet van verschieten dat de max. dat er te graaien gaat zijn een Playstation 3 die in de kast ligt gaat zijn.

Duitse kanselier Scholz waarschuwt dat Russische energie essentieel is voor Europa De invoer van fossiele energie uit Rusland is "essentieel' voor het dagelijkse leven van de Europeanen. Die bevoorrading kan vandaag niet op een andere manier worden gegarandeerd. Dat heeft de Duitse kanselier Olaf Scholz gezegd.

Op dat vlak heeft Rusland ons wel bij de *****n.

Duitse kanselier Scholz waarschuwt dat Russische energie essentieel is voor Europa De invoer van fossiele energie uit Rusland is "essentieel' voor het dagelijkse leven van de Europeanen. Die bevoorrading kan vandaag niet op een andere manier worden gegarandeerd. Dat heeft de Duitse kanselier Olaf Scholz gezegd.

Maar het feit dat Rusland de kraan (nog?) niet heeft dichtgedraaid, doet me vermoeden dat wij hen met de sancties ook wel bij de kloten hebben hebben.

De vriendschap tussen China en Rusland is “ijzersterk” en de samenwerking biedt beide landen voordeel en veel mogelijkheden. De Chinese minister van Buitenlandse Zaken Wang Yi zei dat tijdens een persconferentie waar hij aankondigde dat het Chinese Rode Kruis humanitaire hulp naar Oekraïne gaat sturen.

Spannende tijden komen er aan.
Dieptriest, we lijken echt op weg naar een Koude Oorlog, maar dit keer eentje met waanzinnige economische gevolgen.

Dieptriest, we lijken echt op weg naar een Koude Oorlog, maar dit keer eentje met waanzinnige economische gevolgen.
Als het daar bij blijft, want dit begint allemaal een beetje te escaleren. Nu zijn ook al wapenleveringen een teken van deelnemen aan het conflict volgens de russen. Ze zoeken gewoon naar excuses om het nig meer te laten escaleren en nu worden ze nog openlijk gesteund door China.

Een oorlogsspelletje van een hand vol mensen op de hoogste niveaus terwijl 6 miljard mensen waarschijnlijk geen interesse hebben in oorlog. Waanzinnig dit, niet te begrijpen.

Als ge dat allemaal doet met een blaffer tegen de slaap van degene bij je wie binnendringt, de nucleaire dreiging in dit geval, dan zal die wellicht "blij" zijn dat je slechts daarmee gaat lopen. Trauma's, uiteraard. Maar je leeft en hebt nog een toekomst op zijn minst.

Ook in dit conflict, zelfs al krijgt Poetin hier op bepaalde punten zijn goesting na onderhandelingen, dan nog gaan zowel hij als Rusland daar, zowel economisch als op diplomatiek vlak, nog lang de gevolgen van dragen.

Maar in het kader van de wereldvrede, en sterker zelfs, gewoon het voortbestaan van de gehele mensheid, lijkt mij dat enige toegeving toch wel bespreekbaar moet zijn. Het is op deze schaal veel te simpel te stellen dat hij het gewoon moet afbollen met de staart tussen zijn benen. Alsof hij dat ooit zonder verdere rampzalige brokken gaat doen.

Vandaag hoorde ik iets vanwaar ik dacht dit zou wel kunnen kloppen.
Dat het uiteindelijke doel van putin, Europa en Amerika klein te krijgen. Beurs die dalen, de dollar die zijn kracht als wereldmacht verliest en niet met aanzien wordt als wereldreserve munt

Met alle respect, maar dat is toch gewoon onzin? Als Rusland op dit moment sterker stond in de schoenen dan 14 dagen geleden, tot daaraan toe. Maar de Russische economie is gekelderd, het Russische leger is 10.000 soldaten kwijt en heeft miljarden schade opgelopen.

De Westerse beurzen en valuta zijn gezakt, maar dat is maar een peulschil in vergelijking met de Russische. Wat heeft het voor zin je rivalen miniem te verzwakken als het jezelf compleet kapot maakt?

Lijkt me een interessant artikel, jammer van de pay wall. Staat het per toeval bij een partner gratis te lezen?

We hebben onszelf gekloot door de gasreserves tot een historisch minimum te beperken wanneer het gas spotgoedkoop was.

Ik weet nog altijd niet waarom.
Stel nu dat we volle gasreserves hadden. Dan kunnen we toch een week of twee de kraan naar Rusland toe draaien. Dan zijn die daar toch finaal failliet?
Soit, hypotheticals gaan geen oorlog winnen.
Europa heeft zich al lang veel te tam opgesteld op het wereldtoneel, ook economisch.
Hopelijk verandert dat permanent.

Met alle respect, maar dat is toch gewoon onzin? Als Rusland op dit moment sterker stond in de schoenen dan 14 dagen geleden, tot daaraan toe. Maar de Russische economie is gekelderd, het Russische leger is 10.000 soldaten kwijt en heeft miljarden schade opgelopen.

De Westerse beurzen en valuta zijn gezakt, maar dat is maar een peulschil in vergelijking met de Russische. Wat heeft het voor zin je rivalen miniem te verzwakken als het jezelf compleet kapot maakt?

Lijkt me een interessant artikel, jammer van de pay wall. Staat het per toeval bij een partner gratis te lezen?
Hier: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220307_95945694.

Poetin gaat niet ophoepelen. Hij gaat blijven doorgaan tot de grond zo hard is omgewoeld, dat men gelijk aardappelen kan planten. En Europa en/of NAVO durven niets anders te doen, en ik geef ze geen ongelijk. Op het einde van de rit zal het kiezen zijn tussen de pest of de cholera. Tenzij Poetin en zijn entourage zelf doodvalt.
En daarom moet je dan maar toegevingen doen voor Poetin en land afstaan... dat is de omgekeerde wereld uw denkwijze. Gelukkig zijn er mensen die letterlijk vechten voor hun land.

Volgens de overeenkomst mag de NAVO niets anders doen idd.. het minste wat ze kunnen doen is volop oorlogsmaterieel en dergelijke leveren.. wat nu gebeurd.

Hoezo geef ik de Russen gelijk?
Feit is dat niemand gebaat is bij een lange en vuile oorlog, het minst van al de Oekraiense burgers. Jij en ik hebben makkelijk praten vanuit onze luie zetel, terwijl die mensen elke dag worden afgeslacht.

Onderhandelen is een compromis proberen zoeken, waar beide kanten (ja ook Oekraine als slachtoffer) toegevingen zullen moeten doen. Of dat nu leuk/eerlijk/... is of niet, het is de realiteit.

Wat is het alternatief, vertel het mij eens.
Ahja, jij zou toegevingen doen die onrealistisch zijn in deze kwestie.

Onderhandelen is hier gewoonweg een doodlopend spoor dat is toch wel duidelijk.. nu ook weer na de 3e ronde. Zelfs voor het akkoord ivm humanitarie corridors houden de Russen zich zelfs al niet aan de afspraken. Hoe kan je dan in godsnaam ooit tot enig compromis komen als Poetin en co de afspraken steeds aan hun laars lapt en de randjes opzoeken.

Alternatief --> gans de bende ter plaatse in Moskou gaan "uitroken".. Een lastige zaak maar het zal niet anders kunnen vrees ik op termijn..

Terug
Bovenaan