Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Één raket niet nee, maar in een situatie met zo'n hoogspanning zijn de raketten van de VS al vertrokken voor de Russische tijd heeft gehad om op Oekraïne te vallen. De Amerikanen gaan niet afwachten om te kijken of die effectief richting Oekraïne is verstuurd geweest.
Denk je dat?
Ik zou dat toch momenteel niet zo snel durven denken. De VS is momenteel geen betrokken partij, dus denken dat Rusland hun pijlen op hen zou richten zou gek zijn.
De VS beseft ook wel dat als zij ageren dat China ook uit zijn schaduwrol zal treden.

Zou wel stom zijn moesten de Russen lange afstandsraketten gebruiken op Oekraïne, dat wordt toch meteen gespot door de VS? De hele wereld weet het dan direct. Als je het echt wil smerig spelen dan gebruik je tactical nukes en andere vuile bommen.
Vuile bommen gaan ze nooit gooien, de radiologische impact is daarvan te groot.
Het land zou dan niks meer waard zijn en dat zal Poetin toch ook willen vermijden.

Niemand heeft een glazenbol.

Maar wel precedenten. De geef-Rusland-zijn-zin tactiek is twee keer toegepast en heeft twee keer niks opgeleverd.

Dat Rusland naar kernwapens grijpt indien de NAVO ingrijpt is ook geen vaststaand feit.

Turkije heeft al een Russisch vliegtuig neergeknald en er is niks gebeurd.

Met Rusland als gebuur heb je trouwens altijd potentieel een kernoorlog.

Als Rusland morgen Estland op eist of ze dreigen met een kernoorlog, ook dan maar afgeven zeker?

Estland is lid van de NAVO, dus nee, dat betekent dat de NAVO 100% ingrijpt.

Of Oekraïne nu opgeven om achteraf toch een kernoorlog te hebben.

Wat "opgeven". Nogmaals, geen lid van NAVO noch EU, dus we kunnen hen niet "opgeven".
En ja, als we die potentiële kernoorlog (of zelfs gewoon WO3, zonder kernbommen) met 10 jaar kunnen uitstellen, graag dan. Dan kunnen we nog 10 jaar langer leven, want bij kernoorlog gaan we er allemaal aan.

Al jouw argumenten gaan er van uit dat we ooit sowieso de oorlog verklaren aan Rusland. En jij wilt dat dan liefst nu zo snel mogelijk doen blijkbaar...

Wat "opgeven". Nogmaals, geen lid van NAVO noch EU, dus we kunnen hen niet "opgeven".
Al jouw argumenten gaan er van uit dat we ooit sowieso de oorlog verklaren aan Rusland. En jij wilt dat dan liefst nu zo snel mogelijk doen blijkbaar...
Je geeft hen wel op, het zijn mensen, europeanen, mensen die in democratie en vrede leefden. Ze zijn geen Navo, dus schiet ze maar overhoop. Ik wil ook liefst dat we de oorlog verklaren maar het gaat niet. Rationeel heb je volledig gelijk, we spelen op veilig.

Aan de andere kant geef je Rusland ook een vrijgeleide op elk niet-Navo land in te pakken, overhoop te schieten. Slechter nog, zonder Russische inmenging was Oekraine ook bij de Navo. Het geeft me toch ook allemaal een dubbel gevoel.

Ik vraag mij af wat Poetin had gedaan moest de NAVO manschappen in Oekraïne hebben gezet en gedreigd hebben met oorlog in geval de Russen binnenvielen. Vraag me af of Poetin dan nog voet in Oekraïne gezet had. Die troepenopbouw was daar al maanden aan de gang hé.

Ik vind echt dat we moeten gaan ingrijpen.
Putin is gewoon een ander land binnen gevallen, heeft al verscheidene oorlogsmisdaden begaan (clustermunitie, raketten op steden, etc) en heeft nu gezegd dat de sancties gelijk staan aan een oorlogsverklaring. Ok, zijn woorden, dus dan is het oorlog. Met heel de NATO daar een keer overheen gaan en het zal rap gedaan zijn.

Maar, maar ... nukes!?!
Ja, wil je echt de halve Oekraïnse bevolking laten afslachten voor die gek? Het zal nooit genoeg zijn voor hem hoor, besef dat nu toch eens.
Je kan wel eeuwig in schrik blijven leven, maar soms moet je opkomen voor je principes en zeggen: hier stopt het.
Als de Amerikaanse soldaten in de landingsvaartuigen in Normandy zo dachten, zaten we nu nog onder een nazi juk.
Ik geloof nooit dat zijn ondergeschikten een bevel tot een nucleaire aanval gaan doorgeven.

.. En daarom ben ik vooralsnog blij dat de grote beslissingen afhangen van Stoltenberg, Biden en de rest van de Navo en niet van het toetsenbordtribunaal van Beyond Gaming. We leven in een totaal andere wereld dan die van 1944, die vergelijking maken slaat dus nergens op. De economische sancties en militaire steun die de EU en de NAVO op dit moment verlenen zijn ongezien en bedoeld om Rusland aan de onderhandelingstafel te dwingen. DAAR gaat de oplossing moeten komen, niet via de militaire interventie waar sommigen hier zo happig op lijken want de humane kost daarvan zal nog oneindig hoger liggen dan wat we nu zien.

Diezelfden die deze situatie hebben laten ontstaan?

En mooi inhoudelijk gereageerd op 1 zinnetje van mijn mening, not.

Edit: je kan hier nog 170 pagina's rond de pot draaien, maar er zijn 2 opties om Putin weg te krijgen.
- sancties opleggen, Oekraïne feitelijk in de steek laten en hopen dat Russen Putin wippen.
- zelf het heft in handen nemen.

1e optie lijkt nog niet veel succes te hebben en ondertussen wordt Oekraïne meer en meer afgeslacht.

Laatst bewerkt:
Estland is lid van de NAVO, dus nee, dat betekent dat de NAVO 100% ingrijpt.

En ja, als we die potentiële kernoorlog (of zelfs gewoon WO3, zonder kernbommen) met 10 jaar kunnen uitstellen, graag dan. Dan kunnen we nog 10 jaar langer leven, want bij kernoorlog gaan we er allemaal aan.

Ik denk dat het geloof dat de NAVO zou ingrijpen bij een inval in Estland, bij Poetin zienderoog daalt.

Als je een bevriende natie van 44 miljoen mensen laat kapotschieten, dan ga je geen bommen beginnen gooien en de oorlog verklaren wanneer een natie van amper 1 miljoen wordt kapotgeschoten.

Poetin beziet de Westerse sancties trouwens als oorlogsverklaring volgens "HLN", wat gaan we nu doen ? Al de sancties terugdraaien uit schrik voor een atoomoorlog?

.. En daarom ben ik vooralsnog blij dat de grote beslissingen afhangen van Stoltenberg, Biden en de rest van de Navo en niet van het toetsenbordtribunaal van Beyond Gaming. We leven in een totaal andere wereld dan die van 1944, die vergelijking maken slaat dus nergens op. De economische sancties en militaire steun die de EU en de NAVO op dit moment verlenen zijn ongezien en bedoeld om Rusland aan de onderhandelingstafel te dwingen. DAAR gaat de oplossing moeten komen, niet via de militaire interventie waar sommigen hier zo happig op lijken want de humane kost daarvan zal nog oneindig hoger liggen dan wat we nu zien.

Ik heb nochtans een fameus flashback gevoel van de periode van voor wereldoorlog 2, toen ging men de problemen ook oplossen door hier en daar een annexatietje toe te staan en de vijand proberen te paaien op de hoop dat hij vanzelf zou stoppen.

Ik denk dat het niet lang zal duren vooraleer ze ook hun faillissement gaan aankondigen. Maar misschien zal de Russische staat wel tussenkomen om hen te redden en er geld in pompen door massaal bij te drukken, en zo bij te dragen tot de verarming van het Russisch volk. Hoe het ook verloopt, de sancties die door de hele wereld zijn genomen zullen Rusland pijn doen.

En Putin zet nog extra druk op het westen:

De economische sancties en militaire steun die de EU en de NAVO op dit moment verlenen zijn ongezien en bedoeld om Rusland aan de onderhandelingstafel te dwingen. DAAR gaat de oplossing moeten komen, niet via de militaire interventie waar sommigen hier zo happig op lijken want de humane kost daarvan zal nog oneindig hoger liggen dan wat we nu zien.
De dag van vandaag heeft quasi elke grote legermacht met bondgenoten genoeg slagkracht en kruit in zijn arsenaal om 17 keer de aarde te doen ontploffen. Elke militaire escalatie brengt ons dichter bij dit punt.

Zo'n type oorlogen die we meemaken tussen een grootmacht en een buurland van 41 miljoen mensen kan men gewoonweg niet militair winnen. Zorgt dat het volk honger krijgt, de elite hun centen kwijt en sla militair de punt van de speer (militaire demoralisatie). De route van zogezegd "Putin verslaan" is inderdaad onrealistisch, naïef en zeer kostelijk in levens.

In realiteit zal het leger in Oekraïne het juist lang genoeg kunnen volhouden om ofwel:
- Iedereen rond de tafel te krijgen om toch ne keer over vrede te praten
- Wijzigingen van binnenuit: de Russen zelf die de impact voelen van de zware economische sancties en Putin weg willen
- Dictatortje schop je: coup d'état of ronduit een geplande aanslag op Putin, hoogstwaarschijnlijk met hulp van de economische elite

Ik denk dat het niet lang zal duren vooraleer ze ook hun faillissement gaan aankondigen. Maar misschien zal de Russische staat wel tussenkomen om hen te redden en er geld in pompen door massaal bij te drukken, en zo bij te dragen tot de verarming van het Russisch volk. Hoe het ook verloopt, de sancties die door de hele wereld zijn genomen zullen Rusland pijn doen.
Geld pompen totdat voedselbonnen meer waard zijn dan hun eigen munt. Lekker op zijn soviets.

K vraag me af, moesten de navo bijv "vrede troepen" sturen, naar bijv kiev of Putin het nog zal durven om kiev aan te vallen.
Hij heeft gewoon schrik van de eu en hun democratie en heeft schrik dat de democratie naar Rusland zal komen.. iets wat putin, die al 20j aan de macht niet wilt.

En waarom stijgt de diesel/benzine? Dit heeft toch niets te maken met de oorlog?
Dat de Opec meer olie pompt en verkoopt

Terug
Bovenaan