Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Neen, de meest voor de hand liggende verklaring is dat Rusland begrepen heeft dat een Blitzkrieg niet gaat werken. Men heeft naar alle waarschijnlijkheid besloten om alle troepen zo snel mogelijk te laten terugtrekken en zo een geconsolideerde positie te hernemen ten noorden van Kyiv.

We zien dat vandaag ook aan die gigantische troepenmacht. Men beweegt nu véél behoedzamer en met een zekere methodiek.
Dat is wel nog een heel eind van Kiev denk ik. Sumy region stond erbij vermeld.

Dit werd mij aanbevolen door Youtube vanochtend :unsure:

Nogmaals, ik geloof totaal niet dat Rusland een NAVO land (bv.ons) zou durven aanvallen met kernwapens (maakt niet uit van welke grootte).
Desalniettemin toch interessant om eens te bekijken, want in dit topic zijn er ook al wat mensen in de war over zaken als "fallout" etc.

In het kort: als je tijd hebt om te reageren, eerst dekking zoeken voor de schok- en warmtegolf in een gebouw/kelder. Dan heb je 10-15 minuten om een permanentere schuilplaats te vinden tegen evt. fallout (48u tot 2 weken, daarna is het al een pak minder gevaarlijk). Mondmaskers komen ook nog van pas dan trouwens.

Ik ben alvast begonnen met de kruipkelder uit te graven hier :unsure:
Aangezien we in een straal van 15-20k van Brussel wonen 👀

Wel een sidenote : dat Putin zou doorgedraaid zijn is (zonder bevestiging van andere bronnen) toch vooral nog steeds een Westerse hysteria die door de media staande gehouden is. (dat en de bevolking heeft altijd wel de nood aan een bondschurk).

Er zijn ook US intelligence berichten die Putin nog steeds als mentaal stabiel beschouwen. Ook ziet de US op dit moment weinig beweging rond het deterrence order van Putin. Indien correct zijn dit alleszins iets meer geruststellende berichten.
Ik bedoel ook helemaal niet dat ik vind dat hij is doorgedraaid hoor. Enfin, die inval is redelijk geschift te noemen, maar mentaal gezien zal hij ze nog wel allemaal hebben. Ik deed maar even mee aan de 'stel dat Putin is gek geworden of terminaal is en niks te verliezen heeft'-piste, en waarom dat ook niet tot een atoomoorlog zou leiden.

@Mr.Fingers en @Solide dank voor de rechtzetting en om me nog eens een reden te geven om naar die klassieker te kijken!

Ja, was niet noodzakelijk naar iemand of jou gericht maar zie het regelmatig voorbijkomen. Dus vond het even een boodschap van algemeen nut :)

Tegen dan staat Poetin ook al lang niet meer intern achter de knoppen. En de meeste simulaties wijzen uit dat bevelen op dat moment ook niet zo blindelings worden opgevolgd, laat staan als er zo veel dissidentie is binnen de top en lager.
daar zit volgens mij de grootste reden dat het niet zo vlot loop voor de russen, dat het russische leger gewoon niet met volle goesting aan het strijden is.

daar zit volgens mij de grootste reden dat het niet zo vlot loop voor de russen, dat het russische leger gewoon niet met volle goesting aan het strijden is.
Dat is ook het risico met conscripts en niet met beroepsmilitairen te werken. Allesjanse voor Oekraïne eigenlijk.

Hadden dit beroepsmilitairen geweest die zorgvuldig gebriefed waren alvorens de invasie begonnen was dan stonden ze er vandaag een pak slechter voor in Oekraïne.

Deel van het ego probleem van Putin ook wel ergens, een bende kanonnenvlees moest maar genoeg zijn.

Ik bedoel ook helemaal niet dat ik vind dat hij is doorgedraaid hoor. Enfin, die inval is redelijk geschift te noemen, maar mentaal gezien zal hij ze nog wel allemaal hebben. Ik deed maar even mee aan de 'stel dat Putin is gek geworden of terminaal is en niks te verliezen heeft'-piste, en waarom dat ook niet tot een atoomoorlog zou leiden.

@Mr.Fingers en @Solide dank voor de rechtzetting en om me nog eens een reden te geven om naar die klassieker te kijken!
Er zal toch wel ergens een soort van fallback mechanisme bestaan indien een leider mentaal niet meer in orde is of een soort clausule dat hij dan kan afgezet worden. Of zoals in het geval van Turkije het leger dan zou ingrijpen.

Maar zelfs het gebruik van een tactical nuke gaat toch wereldwijd worden veroordeeld, dan gaat hij Rusland effectief voor vele jaren achter een ijzeren gordijn steken (tot hij afgezet is). Misschien dat de VS dan gewoon wacht op een zwak moment van Putin en gewoon achter hem aangaat eventueel met interne steun binnen Rusland zelf van een aantal oligarchen die het beu zijn.

Laatst bewerkt:
Het is volgens mij ook niet evident om daar als Rus binnen te vallen. Uiteindelijk waren beide landen deel van de SU, zijn ze cultureel en historisch altijd zeer sterk verbonden geweest, en zijn er ook veel familiale links tussen Russen en Oekraïners.

Laat ons eerlijk zijn, om "effectief" te strijden moet er een soort ontmenselijking van de vijand mogelijk zijn. Hier, waar de tegenpartij (verre) familie kan zijn, en ze vaak je eigen moedertaal spreken en je vragen terug naar huis te gaan, zal dat heel zwaar zijn.

Lees net een bericht dat een groep Russen tijdens de nacht hun materiaal en voertuigen achtergelaten hebben en de bossen in zijn verdwenen. Waarom is niet duidelijk. Maar meest voor de hand liggend lijkt mij dat het gaat om soldaten die de campagne gewoon niet meer zien zitten.

Ik vraag me echt af wat het nut is om bij de start van de invasie de "conscipts" te sturen en niet je carriére-soldaten.

Zijn ze zo "koud" in hun berekening dat je carriére-soldaten meer waard zijn qua investering en daarom eerst al de mensen stuurt die hun verplichte legerdienst moeten vervullen?

Of zijn Russische soldaten zo gedemotiveerd om te vechten tegen Oekraïners? Lopen er zoveel rond die zelf het idee hebben dat dit niet correct is? Vechten tegen Oekrainers die lange tijd hun landgenoten waren?

Hadden die verwacht dat ze binnengingen komen als "bevrijders" door de propaganda? Maar zien die nu dat ze door iedere Oekraïnse burger beledigd worden?

Die berichtgeving is echt soms te gek.

+- 30 mins geleden
Belarus leader says Minsk won't join Russian operation in Ukraine, Belta reports http://reut.rs/36T1XdR

+- 1 minuut geleden
Ukraine’s Parliament says Belarusian troops entered Chernihiv region north of Kyiv, citing information from Vitaliy Kyrylov, spokesman for the Northern Territorial Defense Forces.

Er zal toch wel ergens een soort van fallback mechanisme bestaan indien een leider mentaal niet meer in orde is of een soort clausule dat hij dan kan afgezet worden. Of zoals in het geval van Turkije het leger dan zou ingrijpen.

Probleem is dat in de legertop soms nog ergere extremisten rondlopen dan de politieke macht zelf.

Ik weet niet wat ik daar van moet vinden eerlijk gezegd. Ik snap dat propaganda en leugens gevaarlijk zijn maar ik word ook een beetje ongemakkelijk van hoe big tech daar de facto rechter en jury van is.

Die berichtgeving is echt soms te gek.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Wit-Rusland kan (en "mag") gerust op eigen houtje ook operaties starten in Oekraïne, onafhankelijk van wat Rusland daar zelf doet. Iedereen weet natuurlijk dat die onder 1 hoedje spelen, maar je kunt het legaal gesproken wel volledig uit elkaar houden.

Voor de mensen die zich afvragen hoe het ongeveer zit:

lf09zz61umk81.png

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Wit-Rusland kan (en "mag") gerust op eigen houtje ook operaties starten in Oekraïne, onafhankelijk van wat Rusland daar zelf doet. Iedereen weet natuurlijk dat die onder 1 hoedje spelen, maar je kunt het legaal gesproken wel volledig uit elkaar houden.
Of men ontkent officieel alles gewoon, ook al doet men het duidelijk toch.

Vooral dat vermoed ik.

Maersk heeft beslist om geen Russische havens meer aan te doen. Maersk is 1 van de grootste rederijen voor containertransport.
Canada heeft verbod ingevoerd op Russische olie.

Sancties gaan toch wel serieus ver. Ik heb geen weet dat het ooit economisch zo zwaar is geweest behalve een Noord-Korea.

Het blijft toch ook gewoon koffiedik kijken in hoeverre de Russische bevolking a) weet wat er gaande is en b) dat wel of niet steunt.

Als ze vertrouwen op staatsmedia dan denken ze enkel dat men Oekraïne wil bevrijden van 'nationalisten' (ja dat klinkt gek). Ik neem aan dat men in Rusland ook die speeches van Poetin heeft gezien, dus als je logisch kan nadenken zie je toch dat er vanalles totaal niet klopt?
In 2e instantie, als ze weten dat het foute boel is, dan moeten ze nog durven te protesteren. Er zijn wel wat protesten, maar voorlopig toch ook nog niet massaal. Je kan dan ook opgepakt en vervolgd worden om te protesteren, dus als ik Rus was zou ik ook twijfelen.

Ik hoop desalniettemin wel nog op een krachtig signaal vanuit de Russische bevolking, maar ik besef dat dat in een dictatuur niet evident is. De sancties zetten alvast wel wat druk op de ketel. Misschien moet er gewoon een threshold bereikt worden, of een of andere trigger, waardoor voorzichtig protest kan omslaan in massaal protest.

En als je dan beelden ziet van Russische soldaten die beweren dat ze dachten dat Oekraïne 'bevrijd' moest worden, dan krijg ik daar ook wel een 'wir haben es nicht gewusst' gevoel bij. :shutup:

Voor de mensen die zich afvragen hoe het ongeveer zit:

lf09zz61umk81.png

Mooie illustratie dat Russen veel terreinwinst maken zonder te veroveren. Ze hebben praktisch geen enkele stad veroverd.
Ze houden zich ook aan het wegennet als ik goed bekijk op Googlemaps. Van zodra ze ergens tegenstand krijgen schuift het niet op.

Terug
Bovenaan