Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat ik vrees dat hoe langer ze het uitzingen, hoe drastischer de middelen van Putin zullen worden. Ik vind dat je op een bepaald moment als Zelensky zijnde je bevolking eerder in gevaar brengt dan beschermt, wetende wie uw tegenstander is. Namelijk iemand voor wie het eigenlijk niet echt uitmaakt of hij Kyiv nu verovert met nog een levende Oekraïner er in of niet.

Hoeveel drastischer kan het nog worden. En dat is een oprechte vraag. Als je weet dat Rusland momenteel clusterbommen inzet op woongebieden in Kyiv? Zijn die theoretische escalaties (chemische, nucleaire, of biologische wapens) een effectieve mogelijkheid? En wat zijn de repercussies van op een dergelijk moment in te geven aan een dictator? Als Putin de NATO bedreigt met dezelfde middelen, moeten we dan gewoon ingeven?

In NL gebruiken ze die nog volgens mijn vrouw die bij de NL'se grens woonde. Haar ouders kunnen die nog altijd horen als ze die testen elke x-de vrijdag middag.

Ja, in Vlissingen hebben ze bijvoorbeeld zo'n sirene. Kan bijvoorbeeld gebruikt worden wanneer er chemische gassen vrijkomen in Antwerpen.

Stond per toeval eens naast zo'n paal tijdens een maandelijkse test. 😑

We moeten ook zorgen dat putin nog een uitweg KAN vinden. We moeten hem de kans geven om gracious te verliezen.

Het lijkt me niet het type om een verdrag van Versailles te tekenen en 100en miljarden roebels herstel betalingen te betalen.

Hij moet het kunnen verkopen als een overwinning. Tenzij we echt willen dat echt yolo gaat en apres-moi-la-deluge gewijs begint rond te stampen.

Oekraïense vluchtelingen die naar België komen, zullen opgevangen worden bij gezinnen die zich daarvoor bij hun gemeente kandidaat kunnen stellen. Staatssecretaris Sammy Mahdi (CD&V) lanceert de campagne #PlekVrij.
Zodra zij in België zijn aangekomen, zouden ze tot drie jaar verblijfsrecht krijgen.
Misschien wat cru op dit moment. Maar wat is de bedoeling ? Dat die mensen uiteindelijk ook terug keren ? (Oekraïners lijken mij wel het volk dat uiteindelijk naar de Heimat terugkeert).

Krijgen zij een uitkering of krijgen die opvangezinnen (financiële) steun van de overheid ? Oké het is oorlog en het zal ons sowieso wat financiële pijn gaan doen en mogen niet te egoïstisch zijn want voor die mensen is het uiteraard nog veel erger, maar het moet ook niet alle remmen los zijn lijkt mij.

Heeft onze overheid überhaupt zelf nog plaats om mensen op te vangen ?

Steeds duidelijker welk vies rolletje China heeft gespeeld in invasie Oekraïne

Die vuile Chinezen zijn op weg om exact dezelfde soort paria te worden als Rusland. Maar dan nog groter en sterker. Zeg niet dat ik er niet voor gewaarschuwd heb.

Tot daar dus de theorie dat de Chinezen verlegen zitten om deze situatie of zelfs dat ze Putin zouden afvallen (met hun onthouding in de VN). Ze genieten er stiekem van, alle andere supermachten wereldwijd die zich collectief verzwakken.

Hoeveel drastischer kan het nog worden. En dat is een oprechte vraag. Als je weet dat Rusland momenteel clusterbommen inzet op woongebieden in Kyiv?
Ik denk dat ik de beelden ook gezien heb maar dan gaat het technisch gezien waarschijnlijk over twee Russische orgels type BM-21 Grad die hun zakske leegdumpen op een woonwijk.

"Allegeluk" dit type, want clusterbommen zijn in theorie venijniger en veroorzaken veel leed. Maar een oorlogsmisdaad voor op te knopen is het alvast wel.
Zijn die theoretische escalaties (chemische, nucleaire, of biologische wapens) een effectieve mogelijkheid?
TOS-1 zou een eventuele mogelijkheid zijn. Dit is een wapen type thermobaric (wat zou het Nederlands woord zijn?) Dit gebruikt zijn omgevingslucht als wapen. Maar soit Wikipedia kan de effecten beter beschrijven.

A Human Rights Watch report of 1 February 2000quotes a study made by the US Defense Intelligence Agency:

The [blast] kill mechanism against living targets is unique—and unpleasant. ... What kills is the pressure wave, and more importantly, the subsequent rarefaction [vacuum], which ruptures the lungs. ... If the fuel deflagrates but does not detonate, victims will be severely burned and will probably also inhale the burning fuel. Since the most common FAE fuels, ethylene oxide and propylene oxide, are highly toxic, undetonated FAE should prove as lethal to personnel caught within the cloud as with most chemical agents.

Bij verdere escalaties gaat Putin zich waarschijnlijk mogen verwachten aan club 69, de leeftijd waarop andere dictators nog net niet levend opgefret werden door hun eigen volk.

Er zijn natuurlijk wel limieten, de totale macht van één persoon is niet exclusief. Vanaf dat de ondergeschikten er genoeg van hebben stopt de muziek. Menig staatshoofd in de geschiedenis heeft hier zich aan mispakt denkende dat de rol of titel hem de macht geeft tot.

Aan het einde van de rit is het resultaat bij teveel slachtoffers en bedreigingen hetzelfde. Of dit nu door een guillotine gebeurt, een lynch mob of andere manieren. Als het volk honger krijgt, de elite hun centen kwijt zijn en de "vijand" aan de deur staat te kloppen dan is het liedje nu eenmaal uit.

Laatst bewerkt:
We moeten ook zorgen dat putin nog een uitweg KAN vinden. We moeten hem de kans geven om gracious te verliezen.

Het lijkt me niet het type om een verdrag van Versailles te tekenen en 100en miljarden roebels herstel betalingen te betalen.

Hij moet het kunnen verkopen als een overwinning. Tenzij we echt willen dat echt yolo gaat en apres-moi-la-deluge gewijs begint rond te stampen.
Wij moeten precies altijd toegeven aan die zot. Er zou maar 1 mogelijkheid mogen zijn, volledige terugtrekking uit Oekraïne en donbass en krim terug aan oekraine geven. Anders het noord korea van europa worden en straks zen leger niet meer kunnen betalen. Eens zien of hij zich dan nog zo sterk gaat houden.

Wij moeten precies altijd toegeven aan die zot. Er zou maar 1 mogelijkheid mogen zijn, volledige terugtrekking uit Oekraïne en donbass en krim terug aan oekraine geven. Anders het noord korea van europa worden en straks zen leger niet meer kunnen betalen. Eens zien of hij zich dan nog zo sterk gaat houden.

Ja, in utopia zou dat zo werken ja.

Wat ik niet goed kan vatten is hoe dit allemaal zomaar kan.

Stel nu hypothetisch, die oorlog is daar morgen gedaan. Komt Putin hier dan zomaar mee weg? Vliegt die niet "in het gevang" om het zo te zeggen na te massa moorden?

Of is alles dan gewoon terug als normaal..

A Russian convoy north of Kyiv is now stretched out over at least 17 miles. The line of vehicles is so extensive that it was not entirely captured in satellite imagery.

Su-34 over Kharkiv. A bad sign about the trajectory of the war, suggests the Russian military has begun to use tactical aviation for bombing. Previously we only saw support from Su-25 attack aircraft.

Full blown aanval wordt weldra ingezet.

Volledig akkoord dat je zegt dat er maar 1 mogelijkheid zou mogen zijn. Jammer genoeg is die zot en zijn aanhangers zodanig zot dat ze dat nooit zullen accepteren en ergo nog meer leed zouden veroorzaken.

Stel nu hypothetisch, die oorlog is daar morgen gedaan. Komt Putin hier dan zomaar mee weg? Vliegt die niet "in het gevang" om het zo te zeggen na te massa moorden?

Die vraag stel ik mij dus ook heel veel.

Ik heb hier nochtans nog nooit gesproken over de tsar bomba? Ik heb hier wel gereageerd op de pippo's die vonden dat we het risico op een nucleaire oorlog wel konden nemen. Alsof zelfs een kleine bom op Brussel of elders in België niet het einde voor dit land en potentieel miljoenen slachtoffers met zich meebrengt.

Ik vind dat we er te veel van uit gaan dat we te maken hebben met een redelijke tegenstander die hetzelfde denkt als wij.
Sorry, je had dat idd niet geschreven.
Je sprak van 1 bom op Brussel en een deel van België plat daardoor, daarvoor heb je een tsar bomb nodig.
Effe terug gekeken:
Eén bom op Brussel is genoeg om België van de kaart weg te vagen.

Maar je bedoelde dus ook een kleinere modernere yield bom denk ik? Wat al erg genoeg is. Met idd mogelijks honderd duizenden doden tot gevolg door de aftermath en fallout.

Afijn ik zie het zo ver nooit komen, was ook het doel van mijn post. Dat blijft een oorlog die niemand meer wint als dat start, dat weten de wereldleiders nog wel denk ik en dus gebruiken ze het vooral als dreigmiddel en angst- en drukkingsmiddel naar de bevolkingen en regeringen.

Laatst bewerkt:
Gazprom wordt dus ook door iedereen in de steek gelaten. (UEFA breekt ook hun contract)
De sancties zijn toch echt wel heftig, had het niet gedacht een aantal dagen geleden...

Het alternatief is dat hij van binnenuit moet afgezet worden he. Op welke manier dat dan moet, dat is een groot vraagteken.

Stom vraag. Ik zie daar altijd die luchtalarmen afgaan in Oekraïne.

Hebben wij dat ook? En waar staan die?
kortweg gezegd : afgeschaft in 2018, vervangen door BE-alert.
Maar ik ben zo te zien wat laat.

Is dat niet zoals bij alles. Ben jij staatshoofd van kazachtstan, Roemenië,... dan kom je voor Den Haag.
Ben jij staatshoofd van Amerika, Rusland, China,... dan blijft het bij een foei MR President.

Vandaar dat ik als enige mogelijkheid zie dat Poetin afgevoerd wordt door de Russen zelf.
Geen idee waar die vredesonderhandelingen dan precies over gaan trouwens... kan ook tijdwinst zijn, langs beide kanten (Oekraïne verwacht de beloofde wapens neem ik aan)

Zo niet: Oekraïne kan nog vallen. Maar dan gaan de sancties tegen Rusland sowieso aanblijven, en waar moet dat dan naartoe gaan?

Terug
Bovenaan