Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ook eens het VTM nieuws gekeken, begrijp niet volledig waarom ze nu tot 2x toe die mensensmokkel erbij halen.
Daar lijkt eigenlijk ook geen substantieel bewijs voor te zijn, enkel een vermoeden omdat de vluchtelingen 'vaag' blijven.

En indien er iets van waar is, zie ik ook niet direct in hoe congolezen en marrokanen dan zo snel plots aan die grens kunnen staan via gecoordineerde mensensmokkel in een land waar alle grenzen nu onder extra controle staan.

Lijkt verdacht veel op Robin die daar vastzit en dan toch maar iets van reportage moet draaien.

Conscripts.

Het spijtige is dat dit inderdaad kanonnenvlees is in verouderd materiaal van de koude oorlog. Vele moeders gaan hun relatief piepjonge zonen niet meer terug zien.

En als het idd waar is dat ze hun eigen crematorium op wielen mee hebben (kan ook fake news zijn uiteraard), dan komt er zelfs geen lichaam meer terug. :shutup:

En als het idd waar is dat ze hun eigen crematorium op wielen mee hebben (kan ook fake news zijn uiteraard), dan komt er zelfs geen lichaam meer terug. :shutup:
Unverified, maar tghoh zoals die eerste in elkaar zakt. Op 1:00 valt die zwaar in elkaar om dan de soldaten die horen gerust te stellen.

Ook eens het VTM nieuws gekeken, begrijp niet volledig waarom ze nu tot 2x toe die mensensmokkel erbij halen.
Daar lijkt eigenlijk ook geen substantieel bewijs voor te zijn, enkel een vermoeden omdat de vluchtelingen 'vaag' blijven.

En indien er iets van waar is, zie ik ook niet direct in hoe congolezen en marrokanen dan zo snel plots aan die grens kunnen staan via gecoordineerde mensensmokkel in een land waar alle grenzen nu onder extra controle staan.

Lijkt verdacht veel op Robin die daar vastzit en dan toch maar iets van reportage moet draaien.

Slaat toch nergens op?
Die reportage was een minuut of 6-7 lang waarvan een klein stukje ging over de grote groepen andere nationaliteiten die hij tegenkwam.
Ik denk dat hij daar aan de grens wel genoeg ander materiaal heeft om iets mee te maken en gewoon ook terecht dat hij dat aanhaalt als er 100-den of 1000-den vluchtelingen van andere landen daar plots opduiken.
Dat is gewoon... nieuws?

Ik vind het wel opvallend hoeveel nieuws we zien in de trend van "Oekraïners halen helikopter neer", "Russisch konvooi vernield", ... in vergelijking met verliezen aan de Oekraïense kant. Ofwel zijn de Russen serieus op de sukkel, ofwel zijn onze nieuwsbronnen een stuk eenzijdiger dan we soms zelf beseffen.
Sommige gaan hier inderdaad vlot mee in oorlogspropaganda. Wij zien idd vooral de pro-Oekraiense kant in de westerse media (ja, reddit en twitter zijn ook meer westers gericht). Als je al die gekleurde berichtgeving voor volledig waar aanneemt lijkt het alsof dat Rusland al half dood en begraven is maar da's zwaar prematuur.
Als je deze kaart er even bijneemt zijn er m.i. twee focus punten voor Rusland: Kiev en zelfverklaarde "onafhankelijke provincies" Donetsk en Luhansk.

Kiev for obvious reasons (hoofdstad en afzetten van huidige regering en meer Russisch gezinde regering installeren)
Luhansk en Donetsk lijken mij secundaire objectieven maar zullen, indien er niets veranderd, met zekerheid vallen. Die gebieden liggen nu al quasi volledig in de tang. Een best case scenario voor Oekraine momenteel is dat Rusland besluit dat Kiev het niet waard is en voldoende nemen met Luhansk/Donetsk. Een volledige eenzijdige overwinning voor Oekraine is niet realistisch, daarvoor hebben ze gewoon de aantallen niet.
Putin wist goed op voorhand dat zijn actie pijn ging doen, het is alleen niet duidelijk hoe sterk hij zelf is binnenlands om die pijn te dragen.

Unverified, maar tghoh zoals die eerste in elkaar zakt. Op 1:00 valt die zwaar in elkaar om dan de soldaten die horen gerust te stellen.

Als het allemaal klopt worden die Russische soldaten toch serieus in het duister gelaten over wat ze nu écht aan het doen zijn.

Werd gisteren oo
Slaat toch nergens op?
Die reportage was een minuut of 6-7 lang waarvan een klein stukje ging over de grote groepen andere nationaliteiten die hij tegenkwam.
Ik denk dat hij daar aan de grens wel genoeg ander materiaal heeft om iets mee te maken en gewoon ook terecht dat hij dat aanhaalt als er 100-den of 1000-den vluchtelingen van andere landen daar plots opduiken.
Dat is gewoon... nieuws?

Buiten dat het gisteren ook al aangehaald werd (en als ik me niet vergis zelfs tegenstrijdig over aanwezigheid van marrokaanse studenten tov vandaag).

Er is toch ook gewoon verschil tussen 'vluchtelingen van andere landen' (totaal begrijpbaar dat we dat in de reportage zien) en insinuatie van gecoordineerde mensensmokkel die de oorlog uitbuiten? Dat kan en zal uiteraard wel gebeuren, maar vond het nogal vage opmerkingen.

Werd gisteren oo

Buiten dat het gisteren ook al aangehaald werd (en als ik me niet vergis zelfs tegenstrijdig over aanwezigheid van marrokaanse studenten tov vandaag).

Er is toch ook gewoon verschil tussen 'vluchtelingen van andere landen' (totaal begrijpbaar dat we dat in de reportage zien) en insinuatie van gecoordineerde mensensmokkel die de oorlog uitbuiten? Dat kan en zal uiteraard wel gebeuren, maar vond het nogal vage opmerkingen.

Maar die insinuatie van mensensmokkelaars kwam uit getuigenissen van mensen ter plaatse?

Maar die insinuatie van mensensmokkelaars kwam uit getuigenissen van mensen ter plaatse?

Uit 'bronnen', ik laat in het midden of dat dan effectief getuigenissen zijn.
Ik wil ook geen afbreuk brengen op Robin zijn algemeen werk, maar vond dat narratief op dat moment zeer vreemd overkomen.
Er zijn daar 101 andere dingen ik verwachtte te horen en zien.

Zwitserland heft zijn neutraliteit op en neemt EU-sancties over waardoor Putin en zijn vriendjes ook daar geen fondsen meer kunnen opnemen. Dit vooral onder druk van de Amerikanen.

Kan ik alleen maar toejuichen!

aGKZ4gXL_700w_0.jpg

Goed nieuws voor die mensen, maar toch weer een zure bijsmaak. Je weet natuurlijk dat er altijd propaganda rondgaat in zo'n oorlog, maar toch wel wat smet op het blazoen van Zelenski om er als de kippen bij te zijn om 13 (van de 82) gevangenen als held van de natie te bestempelen.

Echt juichen als ze tot hoopjes as herleid worden 🙁. Dat zijn kinderen. Hoogstwss onwetende kinderen.
Dat is toch echt treist als dat echt klopt dat ze wijsgemaakt worden dat ze gaan oefeningen doen en dan blijkt dat ze in een oorlog moeten vechten. Wtf
Niet enkel de vijanden van Putin worden belogen maar ook zijn eigen volk.

Goed nieuws voor die mensen, maar toch weer een zure bijsmaak. Je weet natuurlijk dat er altijd propaganda rondgaat in zo'n oorlog, maar toch wel wat smet op het blazoen van Zelenski om er als de kippen bij te zijn om 13 (van de 82) gevangenen als held van de natie te bestempelen.
Eerlijk gezegd kan ik Zelenski niet echt kwalijk nemen dat hij in deze situatie elke strohalm aangrijpt die hij kan hoor.

Ik vind het wel opvallend hoeveel nieuws we zien in de trend van "Oekraïners halen helikopter neer", "Russisch konvooi vernield", ... in vergelijking met verliezen aan de Oekraïense kant. Ofwel zijn de Russen serieus op de sukkel, ofwel zijn onze nieuwsbronnen een stuk eenzijdiger dan we soms zelf beseffen.
Sta mij toe dit goed nieuws te vinden. Er is de afgelopen jaren toch een soort narratief ontstaan dat de Russen veel effectiever omgaan met propaganda en fake news dan het Westen, en zo flink boven hun gewicht aan digitale oorlogvoering kunnen meedoen. Met hoe het 'verhaal' van deze oorlog volledig in het nadeel van Rusland lijkt te staan is duidelijk dat het westen hier een ferme inhaalbeweging heeft gemaakt. Van alle beelden die we te zien krijgen uit de oorlog is een groot deel waarschijnlijk zeer bewust met een doel de wereld in gestuurd.

Ik vermoed dat Amerikaanse inlichtingendiensten al enkele maanden lang zeer intens samenwerken met de Oekraiense overheid en legerleiding om hele de propagandamachine in goeie banen te leiden. Met groot succes, zo blijkt. Zeer weinig pro-Russische meningen te horen in de westerse wereld. Dat klinkt als een soort kritiek mijnentwege, maar ik veroordeel het niet. Dit soort propaganda is gewoon 100% nodig om in 2022 een oorlog te voeren. Ik denk dat dit één van de dingen is die Poetin niet had voorzien.

In dit filmpje van SmarterEveryday wordt daar naar het einde toe ook op ingegaan, hoe bij oorlogvoering de online berichtgeving evengoed als een front beschouwd kan worden, naast land, zee en lucht.

Terug
Bovenaan