Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het komt ergens ook provocerend over. Het Kremlin laat vandaag weten dat hun nucleair arsenaal op scherp staat en dan strooit Von Der Leyen met dit soort taal. Het komt wat over als een beer die zijn tanden ontbloot omdat je te dicht in zijn territorium komt wat gaat prikken met een stok.
Alsof Putin niet provoceert

Al is het misschien niet de moment om dat soort uitspraken te doen. Het is niet omdat het oorlog is dat we plots emoties moeten laten overnemen en Oekraïne in de EU laten, de standaardprocedures moeten nog altijd gevolgd worden.

My god, Putin.

Van zeer slimme strategie van destabilisatie van EU/USA/Nato door gigantische desinformatie campagnes met als ultiem resultaat Brexit en de verkiezing in 2016 van de zwakste president in de USA ooit, nu op 4 dagen tijd de meest eensgezinde en decisieve EU ooit.

Gewoon openlijke militaire steun, allen tegen Putin, alles kordaat en decisief uit de kast.

Gedaan met diplomatiek braaf gelul tegen agressors want 'economie'.
Gewoon frontaal er tegen kletsen.

I like it.

On 25 February 2022, Hammoud expressed his urge to travel to Ukraine and fight with the Ukrainian army against the Russian army during their invasion of the country.
"Suhail Mohammed Hamoud, also known as Abu TOW is a Free Syrian Army rebel famed for his skill in operating the BGM-71 TOW anti-tank missile during the Syrian Civil War. He had 140 confirmed hits as of 2021."

firefox_2021-12-25_12-13-01.png

Alhamdulillah, mijn gedacht. :)

Je leest me niet correct. Ik bedoel gewoon dat wanneer een kernmacht je bedreigt met hun ultieme wapen het misschien niet het slimste idee is om ze uit te dagen met één van de redenen waarom ze zich aggresief zijn beginnen opstellen. Het is de bedoeling de lont uit het kruitvat te trekken en het niet over de point of no return te drijven. Het voelt op dit moment aan als een spelletje "chicken" met ieders toekomst in de weegschaal

Dat is een vorm van legitimering van de Russische retoriek die ik weiger te onderschrijven. Een leider van een derde land dat de Europese Unie openlijk intimideert met nucleaire wapens tijdens een open conflict is ongezien in onze 75-jarige geschiedenis. Op zo'n moment zwijgen en ondergaan?

My god, Putin.

Van zeer slimme strategie van destabilisatie van EU/USA/Nato door gigantische desinformatie campagnes met als ultiem resultaat Brexit en de verkiezing in 2016 van de zwakste president in de USA ooit, nu op 4 dagen tijd de meest eensgezinde en decisieve EU ooit.

Gewoon openlijke militaire steun, allen tegen Putin, alles kordaat en decisief uit de kast.

Gedaan met diplomatiek braaf gelul tegen agressors want 'economie'.
Gewoon frontaal er tegen kletsen.

I like it.
Wat is dat hier de laatste 24 uur?
De EU, wat een krachtdadige bazen plots.

"EU announces it has agreed unanimously amongst all member countries to take in Ukrainian refugees for up to 3 years without asking them to first apply for asylum."

Daarmee,zal wel als landsverraad aanzien worden maar toch.....
Hebben toch voorbeeldfunctie en invloed.

Nu ja ik zou eerlijk ook wel schrik hebben van dat regime maar als je met veel tegelijk dat doet kunnen ze u toch moeilijk berechten.
Die hebben gewoon schrik ook. Heel dat oud KGB/Stasi gedoe uit de vroegere USSR met de vrees dat iedere burger u mogelijks kan verklikken als je iets slecht zegt over Poetin of het land zit toch nog in dat land verweven. Collega haar nicht is een Russische. Bel die nu op en vraag haar: zeg wat is dat daar met die Poetin? Die antwoordt zelfs niet, draait rond de pot als ze al de telefoon niet in haakt. Allemaal uit vrees dat die lijnen getapt worden.

Je leest me niet correct. Ik bedoel gewoon dat wanneer een kernmacht je bedreigt met hun ultieme wapen het misschien niet het slimste idee is om ze uit te dagen met één van de redenen waarom ze zich aggresief zijn beginnen opstellen. Het is de bedoeling de lont uit het kruitvat te trekken en het niet over de point of no return te drijven. Het voelt op dit moment aan als een spelletje "chicken" met ieders toekomst in de weegschaal

Maar besef je nu niet dat dat exact is wat we al sinds 2008 aan het doen zijn? Russische lonten uit het Russische kruitvat trekken.
* Rusland steekt de lont in het kruitvat
* EU moet er hem weer uithalen
* Rusland steekt de lont opnieuw in het kruitvat
* EU moet er hem weer uithalen
...
Maar intussen hebben ze wel quasi straffeloos Georgië binnengevallen, De Krim geannexeerd, talloze politieke tegenstanders vermoord, liquidaties op Europese bodem, vergiftigingen op Europese bodem, Oost-Oekraïne binnengevallen, ... En wij laten dat bekoelen voor de goede vrede, en binnen de kortste keren is het weer allemaal koek en ei en plant Poetin zijn volgende stap.

Dat is waar onze softe aanpak ons gebracht heeft. Poetin spreekt maar één taal: realpolitiek, hard power.

Wat is dat hier de laatste 24 uur?
De EU, wat een krachtdadige bazen plots.

"EU announces it has agreed unanimously amongst all member countries to take in Ukrainian refugees for up to 3 years without asking them to first apply for asylum."

Vanalles leveren inclusief gevechtsvliegtuigen (!), maar officieel zijn EU en NATO niet in oorlog want geen boots on the ground (en zelfs dat durf ik te betwijfelen).
Komaan zeg, die circus mag nu ook wel gaan stoppen.
Dat ze de zaken nu eens benoemen zoals ze zijn: Alle landen die militair materiaal hebben geleverd aan Oekraine zijn in oorlog met Rusland. Punt.

Daden spreken luider dan woorden.
Of denken ze misschien dat de Russische beer pas wakker wordt wanneer we officieel het woord oorlog in de mond nemen?

Vanalles leveren inclusief gevechtsvliegtuigen (!), maar officieel zijn EU en NATO niet in oorlog want geen boots on the ground (en zelfs dat durf ik te betwijfelen).
Komaan zeg, die circus mag nu ook wel gaan stoppen.
Dat ze de zaken nu eens benoemen zoals ze zijn: Alle landen die militair materiaal hebben geleverd aan Oekraine zijn in oorlog met Rusland. Punt.

Daden spreken luider dan woorden.
Of denken ze misschien dat de Russische beer pas wakker wordt wanneer we officieel het woord oorlog in de mond nemen?

Zolang wij officieel niet in oorlog zijn met Rusland, des te beter toch?

Anyway, als we even mogen lachen:

Even een serieuze vraag: waarom wil Poetin Ukraine veroveren? Is dat nu zo iets fantastisch? Vanuit mijn standpunt is dat een arm lelijk land?
Oekraïne is een ex-sovietstaat die lange tijd goede banden had met Rusland.
Zo had Rusland onder andere afspraken met Oekraïne dat een deel van de Russische oorlogsvloot bij het Krim mocht liggen enz.

Maar plots komt er een pro-westerse regering, die Oekraïne wil lid maken van de EU en NATO....
Dit wil zeggen dat er een kans is dat Rusland een van hun belangrijkse bondgenoten verliest aan "het westen".
Dus balans van de macht tussen oost en west is nu ernstig verstoord in hun visie.

Putin heeft zeer sterk op aangedrongen dat Oekr niet bij de EU of Nato komt. Hij heeft dit geprobeerd via onderhandelingen, via intimidatie (massa's legers aan de grenzen), enz... Aangezien dit alles geen succes had, hebben ze nu maar beslist om het op militaire wijze te veroveren en terug aan "hun zijde" te krijgen.

Oekraïne is niet echt een arm land, het is waarschijnlijk 1 vd betere ex-sovietstaten. Moest het ingelijfd worden bij Rusland dan krijgen ze een land met veel grondstoffen en 44 mil inwoners + meerdere moderne steden erbij. Het zou een enorme verrijking zijn v Rusland.

De Britse minister van Buitenlandse Zaken Liz Truss reageerde snel op het nieuws en zei dat ze Britse staatsburgers steunt die naar Oekraïne zouden gaan om te vechten “voor democratie”, meldde de ‘BBC’.

De lijn met open oorlog is dunner en dunner aan het worden. Maar ik sta er wel achter. Hoe sneller de Russen daar vertrekken, hoe beter.

Vraag ivm Russia Today:
Ik heb daar wat zitten rondkijken.
Dat is allemaal engelstalig.
Bij velen hoor je niet onderliggend een Russisch accent. Werken buitenlanders voor dit kanaal? Zo ja, waarom?

Naar wie is dit kanaal vooral gericht en wie zijn de mensen die ervoor werken?
Is dit in het Engels om de Russische boodschap zo ver mogelijk uit te dragen?

Dit zal Poetin pijn doen:

Een sterke daling van de waarde van de Roebel gecombineerd met het schaars worden van Europese consumptiegoederen, niet ideaal om de "economisch betere" deel van de Russische bevolking tevreden te houden. a

Vraag ivm Russia Today:
Ik heb daar wat zitten rondkijken.
Dat is allemaal engelstalig.
Bij velen hoor je niet onderliggend een Russisch accent. Werken buitenlanders voor dit kanaal? Zo ja, waarom?

Naar wie is dit kanaal vooral gericht en wie zijn de mensen die ervoor werken?
Is dit in het Engels om de Russische boodschap zo ver mogelijk uit te dragen?

Er werken ook mensen voor Exxon, Shell, of Group Forest. Mensen disconnecteren zich van de effecten van een bedrijf omdat ook zij brood op de plank moeten hebben.

Je hoeft ook niet Russisch te zijn om meegezogen te worden in het Russische / Putinische wereldbeeld. Getuige daarvan zelfs enkele verkozenen in ons parlement.

Je hoeft ook niet Russisch te zijn om meegezogen te worden in het Russische / Putinische wereldbeeld. Getuige daarvan zelfs enkele verkozenen in ons parlement.
Lijkt me geen correcte analyse als je doelt op de pvda. Zij zien net in putin een voorbeeld van kapitalisme en oligarchie. Ze veroordelen Putin dan al van voor hij Oekraïne is binnen gevallen.

Volgens de Oekraïense ambassade in Brussel heeft al “een veertigtal” mensen zich gemeld om te gaan strijden in Oekraïne. “Enkele tientallen zijn Belgen zonder enige link met Oekraïne”, horen we op de ambassade. “Ze geven aan de buitengrenzen van Europa te willen beschermen tegen de agressor, Rusland.”

Ik zou echt eens graag weten wat voor kerels dat zijn.

Terug
Bovenaan