Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Natuurlijk zijn we betrokken partij. We gaan toch geen middelgroot, bevriend buurland in handen van een agressieve dictator laten vallen? Dat is geopolitieke waanzin.

Ik denk dat onze politieke en militaire leiders ook goed en wel (moeten) beseffen dat Poetin van de macht moet worden verdreven en dit door enerzijds de Russische economie lam te leggen en een militaire nederlaag in Oekraïne.

Poetin is niet onfeilbaar, noch onsterfelijk.

Laatst bewerkt:
Natuurlijk zijn we betrokken partij. We gaan toch geen middelgroot, bevriend buurland in handen van een agressieve dictator laten vallen?

Dat is geopolitieke waanzin.
Da's waar maar de grens tussen actief in een oorlog tussenkomen en een partij, gratis, van wapens voorzien zou je ook als een oorlogsdaad kunnen zien. Het is wat een grijze zone maar de redenen waarom we niet actief willen ingrijpen in de oorlog, schrik voor Rusland's nucleair arsenaal, gaan eigenlijk net zo goed op voor wat we nu doen.

Natuurlijk zijn we betrokken partij. We gaan toch geen middelgroot, bevriend buurland in handen van een agressieve dictator laten vallen? Dat is geopolitieke waanzin.

Ik denk dat onze politieke en militaire leiders ook goed en wel (moeten) beseffen dat Poetin van de macht moet worden verdreven en dit door enerzijds de Russische economie lam te leggen en een militaire nederlaag in Oekraïne.

De man is bovendien al bijna 70, dus echt lang zal hij het sowieso niet meer trekken. Met wat geluk krijgt hij één van de dagen een hersenbloeding of hartaanval. 😏

Da's waar maar de grens tussen actief in een oorlog tussenkomen en een partij, gratis, van wapens voorzien zou je ook als een oorlogsdaad kunnen zien. Het is wat een grijze zone maar de redenen waarom we niet actief willen ingrijpen in de oorlog, schrik voor Rusland's nucleair arsenaal, gaan eigenlijk net zo goed op voor wat we nu doen.

In dezelfde logica kan je Putin ook nog Finland laten binnenvallen, of zelfs Portugal laten annexeren. Want wie zegt dat de NAVO dan wel wil ingrijpen, want "de Russen hebben kernwapens en wij hebben bang". Rusland is even beducht voor onze kernwapens dan wij voor die van hen.
De NAVO is sterker, en het wordt tijd dat we de tanden laten zien en klaar staan om te bijten. Ipv bang te liggen bibberen in een hoekje voor een megalomaan hondje dat 3 keer kleiner is.

Dat is waar. En daarom moeten we doorduwen. Want Putin zal ons dit nooit vergeven. De situatie in Europa vanaf nu volledig anders en zal uiterst gevaarlijk blijven zo lang Putin aan de macht is.

Het kan zijn dat die vraag al gesteld en beantwoord is, maar ik vond het niet door regelmatig door het topic te scrollen. Maar heeft de EU een anti-raket schild en hoe performant zou dat zijn? (al zouden we nooit alles weten natuurlijk)

De man is bovendien al bijna 70, dus echt lang zal hij het sowieso niet meer trekken. Met wat geluk krijgt hij één van de dagen een hersenbloeding of hartaanval. 😏
Zijn grootvader werd er 86, zijn vader 87. Dus ik vrees dat hij van ouderdom nog niet zo snel de kist in zal liggen. Dat is ijdele hoop volgens mij.

Het kan zijn dat die vraag al gesteld en beantwoord is, maar ik vond het niet door regelmatig door het topic te scrollen. Maar heeft de EU een anti-raket schild en hoe performant zou dat zijn? (al zouden we nooit alles weten natuurlijk)
Ik dacht van wel, AEGIS, opgesteld door de VS in Polen en Roemenië. Al hebben de Russen wel hypersonische raketten ontwikkeld. Weet nu niet of die hypersonische raketten al voldoende getest zijn om echt performant te zijn.

Ja, we hebben er één, geïnstalleerd en bediend door de VS. We weten dat het kan werken, er zijn gelukte tests maar qua performantie is er veel onduidelijkheid (logisch ook, je wil niet dat het het geweten is hoeveel raketten je moet afschieten om er statistisch gezien door te raken). Maar het is wel een veilige aanname dat je zeker niet alles zal kunnen tegenhouden.

Maar ik betwijfel toch wel sterk dat Poetin de enige drijvende kracht achter dit conflict is binnen Rusland. Er zijn analyses, geruchten, experts, ... die claimen dat het vooral een soort "inner circle" aan ex-KGB-officieren zou zijn, en Poetin niet meer is dan de façade. Los van hoe correct dat is, lijkt het mij dat de dood van zo'n autocraat zelden leidt tot een heel andere politieke koers. Sterker nog, afhankelijk van hoe hij aan zijn einde komt (of hoe dit wordt gebruikt), kan je er nog een martelaar van maken die een deel van de Russen die nu twijfelen nog bekeren tot zijn ideologie.

Ja, we hebben er één, geïnstalleerd en bediend door de VS. We weten dat het kan werken, er zijn gelukte tests maar qua performantie is er veel onduidelijkheid (logisch ook, je wil niet dat het het geweten is hoeveel raketten je moet afschieten om er statistisch gezien door te raken). Maar het is wel een veilige aanname dat je zeker niet alles zal kunnen tegenhouden.
Ik dacht dat de grootste onzekerheid de duikboten zijn.

Blijkbaar quasi niet tegen te verdedigen...

Maar ik betwijfel toch wel sterk dat Poetin de enige drijvende kracht achter dit conflict is binnen Rusland. Er zijn analyses, geruchten, experts, ... die claimen dat het vooral een soort "inner circle" aan ex-KGB-officieren zou zijn, en Poetin niet meer is dan de façade. Los van hoe correct dat is, lijkt het mij dat de dood van zo'n autocraat zelden leidt tot een heel andere politieke koers. Sterker nog, afhankelijk van hoe hij aan zijn einde komt (of hoe dit wordt gebruikt), kan je er nog een martelaar van maken die een deel van de Russen die nu twijfelen nog bekeren tot zijn ideologie.
Natuurlijk is er een inner circle van 'persoonlijke vrienden' onder elkaar hé. Poetin is het gezicht voor de buitenwereld, maar die mens heeft ook machtige vrienden die hem bijstaan.

Poetin zal altijd wel het laatste woord hebben maar die vrienden in de achtergrond hebben ook best wat in de pap te brokken.

Ik zie maar 1 sterke claim hier, nl.

We zijn helemaal niet in oorlog. We hebben niks met Oekraine. Het is geen lid van Eu noch van de Navo. Dus nee, we zijn niet in oorlog. Had Oekraine langs Syrie gelegen, hadden we u waarschijnlijk niet eens gehoord hier.
We kunnen zeggen dat we in een economische oorlog zijn met Rusland. En dat we mogelijk op de rand staan van een echte oorlog met Rusland als die zot Putin plots compleet doorslaat.

Natuurlijk heeft Poetin een inner circle.

"Als je wint, hebt je vrienden" zongen Herman Brood en Henny Vrinten.

Echter, volgens mij heeft hij echter al op dag 1 verloren, door een oorlog te beginnen die hij niet kan winnen.

We kunnen zeggen dat we in een economische oorlog zijn met Rusland. En dat we mogelijk op de rand staan van een echte oorlog met Rusland als die zot Putin plots compleet doorslaat.

Wees maar zeker dat Putin onze huidige acties als oorlogsdaden interpreteert. En nu heeft hij zijn handen vol. Maar hij zal op zoek gaan naar een manier om het Westen hiervoor een stevige rekening te presenteren. En hoe langer wij zijn economie sponsoren hoe makkelijker hij op dat vlak zijn zin zal krijgen.

ik zie iets anders. In Oosten heel weinig opgeschoven.
Bij Kiev enorm vatbaar voor een aanval in hun flank omdat ze via een snelweg zo'n afstand hebben afgelegd. In het Noorden passeren ze gewoon de steden zonder ze te veroveren.
Enkel in het zuiden zou je van een succes kunnen spreken maar op een andere map is de grootste stad Marioepol ook nog niet in hun handen of toch niet volledig.

Misschien is het doel juist het Zuiden en zijn de invallen in het noorden enkel de bedoeling om troepen daar gepind te houden.
https://www.scribblemaps.com/maps/view/the-war-in-ukraine/091194 (

Als Mariupol valt, moet de Oekraïnse verdedigingslinie tegen Donbass die er al 8 jaar staat opgegeven worden of troepen daar zich moeten laten omcirkelen.

Kiev was plan A om in te nemen om binnen 3 dagen de hoofdstad in te nemen en een heel snelle overwinning.
Plan B is alles oosten van Dnieper in nemen. Dat ziet er toch uit dat heel Oost-Oekraïne waarschijnlijk valt binnen de week.

Laatst bewerkt:
Misschien is het doel juist het Zuiden en zijn de invallen in het noorden enkel de bedoeling om troepen daar gepind te houden.
https://www.scribblemaps.com/maps/view/the-war-in-ukraine/091194 (

Als Mariupol valt, is de Oekraïnse verdedigingslinie tegen Donbass die er al 8 jaar staat opgegeven moet worden of zich moeten laten omcirkelen.

Kiev was plan A om in te nemen om binnen 3 dagen de hoofdstad in te nemen en een heel snelle overwinning.
Plan B is alles oosten van Dnieper in nemen. Dat ziet er toch uit dat heel Oost-Oekraïne waarschijnlijk valt binnen de week.

Zeer goed mogelijk dat het een plan is. Geen idee of Oekraïne een back up heeft. Ik vermoed een frontlinie maken tussen Dnipro en Donetsk maar geen idee of het haalbaar is.

En blijkbaar werd Donbas vroeger 10 de belgische provincie genoemd.
Een wistjedatje

Beetje ironisch hoe Putin de (EU)NATO nu eigenlijk aanzet om zich op termijn weer sterker/groter te maken.
HUGE: Germany to establish a €100 billion special fund to rebuild its military. Annual defense expenditure will be raised to at least 2% of the GDP Germany hasn’t been investing in its military. Guess Ukraine finally woke the sleeping giant

In tegenstelling tot andere EU landen heeft Belgie eigenlijk niet gek zoveel Russisch gas nodig ...
Ik dacht dat we maar rond de 10% zaten, gemakkelijk op te vangen met toevoer vanuit US. Wij krijgen ook doorgaans onze gas via Noorwegen, etc

Olie is wel iets anders.

En Duitsland gaat gewoon 0 gas gebruiken en ons "goedkoop" laten invoeren van ergens anders...

"belgie verbruikt maar 10%" is beetje afgezaagd. Al de rest gebruikt Russisch gas. Als die geen gas hebben, gaan wij ook niet aan gas raken.
Awel ik wel. Desnoods zet ik mijn gasketel gewoonweg uit. Ik overleef wel ne tijd zonder warm water net als mijn vrouw en kinderen.
Ik niet.

Terug
Bovenaan