Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hoog niveau van argumentatie. Het gaat niet alleen over warm water maar over het gevaar van hyperinflatie en stagflatie. Dat je Europa snel onafhankelijker van Rusland maakt maar nog sneller onze economische positie torpedeert.
Maar bon, stoere uitspraken zijn makkelijker gemaakt en klinken gewoon leuker.
Moesten we enkel Russisch gas gebruiken zou ik je gelijk geven. Maar gezien we ook nog andere aanvoer hebben lijkt me een serieuze besparing in gasverbruik door gezinnen wel degelijk een mogelijkheid te zijn om ervoor te zorgen dat de economie kan blijven verder werken zonder Russisch gas.

Inderdaad sterke claims die hier gemaakt worden. De brandstofprijzen staan nu al op ongekende hoogten. Nu al bijna 2 euro/liter benzine. Jonge mensen hebben het nu al ongelooflijk moeilijk om een leven uit te bouwen (vastgoedprijzen e.d.). Het is toch wel enorm naïef te veronderstellen dat de gemiddelde Belg nog meer inzit met een oorlog waarin we vooralsnog niet rechtstreeks betrokken zijn, dan met zijn eigen portemonnee. Hoe erg dat ook mag klinken. En het gaat natuurlijk wel een heel pak verder dan gewoon even "de gasketel afzetten".

Was gebaseerd op de map die ik heb geciteerd.
Nogmaals: verscheidene bronnen (twitter account British Ministry of Defence bv) geven aan dat UA troepen zich enorm verzetten, er zoveel weerstand niet was verwacht en dat de vooruitgang minder is dan gepland.

Op basis van je kaart kan je wel zeggen dat ze best wat grond hebben gewonnen maar je kan toch niet zeggen of dat volgens plan is en/of ze het voor de wind gaat.

Hoog niveau van argumentatie. Het gaat niet alleen over warm water maar over het gevaar van hyperinflatie en stagflatie. Dat je Europa snel onafhankelijker van Rusland maakt maar nog sneller onze economische positie torpedeert.

Een gevaar wat m.i. zich reeds aan het voltrekken is.

Dan moet de brede bevolking ook stoppen met wenen dat europa zwak is. Voor mij is het simpel, liever een trui meer moeten dragen en wat minder luxe kunnen permitteren dan in een totale oorlog verzeild raken. Hoe sneller we de poetin kortwieken hoe minder kans om in een totale oorlog verzeild te raken.
En eigenlijk toont het perfect aan hoe "moreel superieur" we eigenlijk echt zijn. 3000 km verder worden mensen afgeslacht maar we kunnen er niet "teveel" aan doen want dan zouden we het koud hebben.
Volledig akkoord hoor, op dat vlak zijn we gewoon verwend geraakt door zowel onze echte welvaart als politici die ons beloven dat we alles kunnen hebben.

Maar momenteel is het voor iedereen ver van zijn bed. Dat maakt het gemakkelijk om voor je eigen comfort te kiezen en allerhande verhaaltjes te geloven hoe het toch eigenlijk wel meevalt en Rusland ook een beetje slachtoffer is. De publieke opinie is hier belangrijk, en als je al gewoon op dit forum leest (volgens mij geïnformeerder en meer geschoold dan gemiddeld) stemt me dat niet echt vrolijk. Posts die een echte oorlog linken met gezever over waarom ze geen vrouwen oproepen, of die de beperkte steun van BE belachelijk vinden want "eigen volk eerst'.

Sterke claims, zo zonder te weten hoe lang het effectief zou duren.
Ik vind het zelfs gek dat je dit een sterke claim noemt. Ik ben er allezins klaar voor. Enkel dagen geleden al opgezocht hoe je jezelf kan laten afkoppelen van het gasnet. Op zodanige wijze dat je achteraf terug makkelijk kan aansluiten. Het is gemakkelijk trouwens.

The time to react is long overdue. Dus hoe rapper hoe liever.

Ja, die cijfers komen voornamelijk van Rusland zelf, en authocratische regimes liegen daar wel eens over. Dat offcieel GDP van Rusland moet je dus eerder als een maximum zien, het ligt in de realiteit misschien zelfs lager. China wordt daar bvb vaak van beschuldigd, het is vrij zeker dat die hun GDP moedwillig overschatten om sterker te lijken.
Dus ze kunnen het ook onderschatten, wat strategisch veel slimmer is op lange termijn.
Kremlin stuurt een delegatie naar Wit-Rusland om daar met UA te onderhandelen over vrede.
In .. Wit Rusland ....

Hoe gedesillusioneerd kan je eigenlijk zijn? En dan ook onmiddelijk op de hoogte van lokatie van top officials.

:sarcastic:
Wit Rusland dat een geschiedenis heeft met vliegtuigen omleiden om dissidenten op te pakken. Misschien de volgende ronde: Zelensky lokken en oppakken. Begrijpelijk dat ie niet wil komen als doelwit nr 1.
Dus het Rusissche plan was om binnen een paar weken een groot deel van Oekraïne in te nemen? Ze waren dus niet van plan om snel Oekraïne binnen te dringen met het idee dat het Oekraïnse leger geen verzet zou bieden en Zelensky zou vluchten zodat ze met minimale verliezen en op korte tijd - nog voor de wereld beelden kon te zien krijgen van oorlogsgeweld - de Oekraïense regering op de knieën te krijgen?
Denk dat ze wel wisten dat er groot verzet zou zijn ze zijn al sinds 2014 in oorlog he.

Ik vind het zelfs gek dat je dit een sterke claim noemt. Ik ben er allezins klaar voor. Enkel dagen geleden al opgezocht hoe je jezelf kan laten afkoppelen van het gasnet. Op zodanige wijze dat je achteraf terug makkelijk kan aansluiten. Het is gemakkelijk trouwens.

The time to react is long overdue. Dus hoe rapper hoe liever.
waarom zou je je in godsnaam afkoppelen? dat is toch nog een grootorde zotter dan soms eens zonder zitten moest de levering ooit af en toe stilvallen buiten zelf actief gaan afkoppelen terwijl er nog gewoon gas is.

Heeft niks met stoer zijn te maken. Maar wel met het besef dat er eieren moeten gebroken worden. Ik denk dat het naief is te denken dat ons leven de komende tijd gewoon verder zal kabbelen. Het zal hard worden en ge bereidt u er best al mentaal op voor.

waarom zou je je in godsnaam afkoppelen? dat is toch nog een grootorde zotter dan soms eens zonder zitten moest de levering ooit af en toe stilvallen buiten zelf actief gaan afkoppelen terwijl er nog gewoon gas is.
Omdat dat de enige manier is om geen facturen meer te krijgen tjiens.

Lijkt mij ook wel duidelijk welke kant van het verhaal je dan kiest uit beide kanten, wat dus gewoon op hetzelfde neer komt.
Ik zou liefst van al willen dat Putin er niet in slaagt. Los daarvan, erger ik me eerder aan het feit dat het westen meer kon doen voor Oekraïne. Jarenlang de Oekraïners zitten opfokken en provoceren tegen de Russen, zitten te zeggen dat we achter hen staan tot het einde, om hen dan te laten stikken wanneer het zo ver komt. Eens de Russen binnen Oekraïne zijn en het een beetje laat is, zitten we dan een paar duizend Javelins, Stingers, machinegeweren, … te sturen. Die aantallen stellen dus niets voor hé, ik hoop dat iedereen hier dat beseft. En het zijn vaak ongebruikte/oudere materialen die het eigen leger niet meer nodig heeft. Dat is een symbolische middenvinger naar de Oekraïners volgens mij, en dient enkel om het eigen westers volk te laten schijnen dat we zogezegd iets doen om te helpen (en ze slagen hier ook in). Maar in de realiteit is het een waterdruppel in een brandend huis. Ik kijk naar de kaart, ik kijk naar berichtgeving van beide kanten, en ik kijk naar de cijfers. En daaruit trek ik mijn conclusies. En die conclusie bevalt me niet, maar ik kan niet anders dan objectief zijn. 🤷🏻

Edit: wat wel een goede beslissing is, is het gradueel verwijderen van Rusland uit SWIFT. Dus er zijn ook wel goede stappen genomen , ik focus misschien te veel op het negatieve, maar voilà.

Laatst bewerkt:
Je weet niet wat het gaat geven. Het gaat niet zoals putin wou. Putin kan het nu smerig beginnen spelen.
Maar als het te smerig wordt gaat de navo toch echt moeten tussenkomen en dan bedoel ik niet enkel materieel.

Kan goed zijn dat dit invloed gaat hebben op onze levensstandaard.

Inderdaad, ik zou zeggen laat ons afwachten en de situatie goed opvolgen en elkaar op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Uiteindelijk willen we allen hetzelfde. 🤷🏻

Mij lijkt het er op te wijzen dat Putin een genocide gaat plegen op de Oekrainers, dan moet NATO wel optreden met boots on the ground of zoals in Syrië met bombardementen imo

Terug
Bovenaan