Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hoe bewijst dit die stelling? Gaarne meer toelichting.

Nog een duidelijke map op deze wiki pagina

2880px-2022_Russian_invasion_of_Ukraine.svg.png
Bewijst nog maar eens mijn statement dat alles volgens Rusland’s plannen gaat, dat er geen sprake is van vertragingen, en dat we binnen een paar weken een groot deel van Oekraïne ingenomen zullen zien.

Absoluut. Sluit die gas per direct af. We zullen hier in Europa wel effe "lijden".

En hoe ver mag dat lijden gaan? Want zonder Russisch gas spreek je niet alleen over exploderende prijzen (en hyperinflatie), maar ook over tekorten komende winter. Als in: het gas is op, u kan uw verwarming niet opzetten.

In tegenstelling tot andere EU landen heeft Belgie eigenlijk niet gek zoveel Russisch gas nodig ...
Ik dacht dat we maar rond de 10% zaten, gemakkelijk op te vangen met toevoer vanuit US. Wij krijgen ook doorgaans onze gas via Noorwegen, etc

Olie is wel iets anders.

Absoluut. Sluit die gas per direct af. We zullen hier in Europa wel effe "lijden".

In tegenstelling tot andere EU landen heeft Belgie eigenlijk niet gek zoveel Russisch gas nodig ...
Ik dacht dat we maar rond de 10% zaten, gemakkelijk op te vangen met toevoer vanuit US.

Olie is wel iets anders.
Als het aanbod daalt, stijgen de prijzen, lijkt me. Ik denk niet dat de brede bevolking bereid is om exploderende prijzen (of geen toevoer) mee te maken.

In principe wel, gezien we dan de toevoer uit andere landen moeten delen met hevige geimpacteerde landen zoals Duitsland, echter lijkt een algemeen 'gene gas meer, geen verwarming, etc' toch niet aan de orde.

Maar strict gezien staat Belgie (voor 1 keer) er ok voor als het op gastoevoer uit Rusland aankomt

Was er al geen grote toestroom van schepen met vloeibaar gas op gang gezet vanuit usa hiervoor?

De schepen waar ze momenteel zo’n 50 miljoen per schip mee verdienen, inderdaad.
Echter is er niet genoeg regasification capaciteit (om van vloeistof onder hoge druk en lage temperatuur terug naar ‘gewoon gas’ te gaan) én zit die deels op de verkeerde plaatsen in het netwerk om volledig pipeline gas te kunnen overnemen.

Ik dacht dat we maar rond de 10% zaten, gemakkelijk op te vangen met toevoer vanuit US.

Olie is wel iets anders.

Je moet je het Europese gasnetwerk als een irrigatiesysteem voorstellen. Sluit je de infeed af langs een kant dan daalt het niveau in het hele systeem omdat alle water naar de plekken met een tekort gaat stromen.
De interconnectiecapaciteit tussen landen is niet eindeloos dus je systeem kan zich niet helemaal uitbalanceren, maar ook in België heb je dan tekorten. En landen als Duitsland en Oostenrijk hebben nog veel grotere problemen.

En hoe ver mag dat lijden gaan? Want zonder Russisch gas spreek je niet alleen over exploderende prijzen (en hyperinflatie), maar ook over tekorten komende winter. Als in: het gas is op, u kan uw verwarming niet opzetten.
Man wat voor pussy's zijn we feitelijk. Boehoe ik kan mijn sjofaasj niet opzetten. Het is bijna lente en winters hebben we al lang niet meer. Wij zijn in oorlog. Suck it up.

Bewijst nog maar eens mijn statement dat alles volgens Rusland’s plannen gaat, dat er geen sprake is van vertragingen, en dat we binnen een paar weken een groot deel van Oekraïne ingenomen zullen zien.
Wat zijn je bronnen eigenlijk?

Het kan zijn dat wat ik lees niet correct is maar algemene consensus lijkt toch eerder te zijn dat het minder vlot gaat dan verwacht.

Kremlin stuurt een delegatie naar Wit-Rusland om daar met UA te onderhandelen over vrede.
In .. Wit Rusland ....

Hoe gedesillusioneerd kan je eigenlijk zijn? En dan ook onmiddelijk op de hoogte van lokatie van top officials.

:sarcastic:
Dat is dan ook geen serieuze zet he, dat is doen alsof je ruimte laat voor onderhandelingen en tegelijk Oekraïne keihard uitlachen.

Wat zijn je bronnen eigenlijk?

Het kan zijn dat wat ik lees niet correct is maar algemene consensus lijkt toch eerder te zijn dat het minder vlot gaat dan verwacht.

Klopt dat allerlei Europese en Amerikaanse ex-militairen stellen dat de invasie trager dan verwacht gaat.
Daartegenover staat dat Spiderman Russische media checkt en op basis daarvan stelt dat alles volgens plan gaat.

Kies zelf maar welke bron je betrouwbaarder acht.

Als het aanbod daalt, stijgen de prijzen, lijkt me. Ik denk niet dat de brede bevolking bereid is om exploderende prijzen (of geen toevoer) mee te maken.
Dan moet de brede bevolking ook stoppen met wenen dat europa zwak is. Voor mij is het simpel, liever een trui meer moeten dragen en wat minder luxe kunnen permitteren dan in een totale oorlog verzeild raken. Hoe sneller we de poetin kortwieken hoe minder kans om in een totale oorlog verzeild te raken.
En eigenlijk toont het perfect aan hoe "moreel superieur" we eigenlijk echt zijn. 3000 km verder worden mensen afgeslacht maar we kunnen er niet "teveel" aan doen want dan zouden we het koud hebben.

Man wat voor pussy's zijn we feitelijk. Boehoe ik kan mijn sjofaasj niet opzetten. Het is bijna lente en winters hebben we al lang niet meer. Wij zijn in oorlog. Suck it up.

Hoog niveau van argumentatie. Het gaat niet alleen over warm water maar over het gevaar van hyperinflatie en stagflatie. Dat je Europa snel onafhankelijker van Rusland maakt maar nog sneller onze economische positie torpedeert.
Maar bon, stoere uitspraken zijn makkelijker gemaakt en klinken gewoon leuker.

Dus het Rusissche plan was om binnen een paar weken een groot deel van Oekraïne in te nemen? Ze waren dus niet van plan om snel Oekraïne binnen te dringen met het idee dat het Oekraïnse leger geen verzet zou bieden en Zelensky zou vluchten zodat ze met minimale verliezen en op korte tijd - nog voor de wereld beelden kon te zien krijgen van oorlogsgeweld - de Oekraïense regering op de knieën te krijgen?

Daartegenover staat dat Spiderman Russische media checkt en op basis daarvan stelt dat alles volgens plan gaat.
Vreemd dat je mijn woorden verandert en voorschotelt op die manier, brengt waarschijnlijk likes op. Als je goed zou lezen, zou je weten dat ik media van beide kanten volg, waarna ik conclusies trek, net zoals iedereen hier voor zichzelf conclusies trekt.

Vreemd dat je mijn woorden verandert en voorschotelt op die manier, brengt waarschijnlijk likes op. Als je goed zou lezen, zou je weten dat ik media van beide kanten volg, waarna ik conclusies trek, net zoals iedereen hier voor zichzelf conclusies trekt.
Lijkt mij ook wel duidelijk welke kant van het verhaal je dan kiest uit beide kanten, wat dus gewoon op hetzelfde neer komt.

Dus het Rusissche plan was om binnen een paar weken een groot deel van Oekraïne in te nemen? Ze waren dus niet van plan om snel Oekraïne binnen te dringen met het idee dat het Oekraïnse leger geen verzet zou bieden en Zelensky zou vluchten zodat ze met minimale verliezen en op korte tijd - nog voor de wereld beelden kon te zien krijgen van oorlogsgeweld - de Oekraïense regering op de knieën te krijgen?
Ik denk het wel ja… ze laten schijnen dat het een vredesoperatie is om de leider van Oekraïne te veranderen maar ik denk dat het al van sinds het begin hun plan was om een groot deel van Oekraïne in te nemen. Hun maandenlange aanvoer van 150k troepen en logistiek, omcirkeling van alle kanten, de uitspraken van Putin, …zijn een paar elementen die me zo doen denken.

Terug
Bovenaan