Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Als een NAVO-land aangevallen werd, was het een militaire ontplooiing van àlle lidstaten van de NAVO. Sterker, als het een NAVO-land was geweest, waren er al NAVO-troepen lang voordat er zo veel Russische troepen hadden kunnen verzamelen, maar had Poetin ook zijn troepen niet verzameld omdat hij wist wat er dan zou gebeuren. Uiteraard zou er militair worden ingegrepen als een NAVO-land wordt binnengevallen. Dat is dé bestaansreden van de NAVO.

Als de troepen nu klaar staan om vanuit Oekraïne Polen in te vallen, zal de mobilisatie niet lang op zich laten wachten. De berichten alleen al zouden voor die mobilisatie zorgen.

En naast de militaire sancties, zijn er nog de economische. Die PVDA nu schandelijk tegenhoudt op Belgisch niveau.
Wat nu trouwens al aan het gebeuren is. Ik weet persoonlijk dat in debica polen de amerikaanse troepen deze week van 1000 naar 3500 man gegaan zijn.

Zie niet wat Rusland hierbij te winnen heeft buiten Putin z'n ego te stroken.
Kostelijke oorlog zowel qua centen als mensenlevens. Een regimewissel foreren en het land erna verlaten lijkt onrealistisch - er volgen gewoon weer Maidanprotesten. Het land bezetten zal teveel kosten en zal Rusland een guerilla-oorlog willen aangaan? Zeker gelet op het feit dat Oekraïnse zijde geld en wapens (en nu ook vrijwilligers, zie de oproep van de president) zal toegestroomd krijgen. Bijkomend raken ze steeds meer en meer geïsoleerd van de rest van de wereld - buiten natuurlijk de criminele staten Iran, Syrië en China - en de energietransitie zal wel in hoogversnelling treden (hopelijk).

Rusland gaat er alleen maar bij verliezen.

Dit artikel uit 2014 is een wel erg griezelige read die indiceert dat we er niet van moeten uitgaan dat article 5 Poetin zou afschrikken omdat het de Navo is waar uiteindelijk oorlog tegen gevoerd wordt en dat Rusland de Nucleaire oplossing niet zou schuwen.

De Britten noemen inmenging in Ukraine ook een potentieel voor "Existential threat".

En die mensen gaan ze dan afsturen op een professioneel leger... :confused2:

in urban warfare is iedere kogel iets waard. Als de Russen bang gaan worden om een deur te openen gaan ze niet rap kunnen vorderen.

Dan moet de moraal er ook wel hoog genoeg voor zijn. Daarom dat Zelensky nog altijd sterke boodschappen uitstuurt.

Het blijft afwachten. Het lijkt onwaarschijnlijk dat Oekraïne nog echt veel zal kunnen terug doen, omdat Rusland heel snel doorgetrokken is (op militair vlak eigenlijk wel knap :unsure:). Voorlopig lijkt er weinig organisatie te zitten in de Oekraïense verdediging... maar de anti-Rusland gevoelens zijn daar bij de meerderheid van de bevolking precies heel sterk, dus je kan ze ook nog niet afschrijven op de lange termijn.

Ik vrees dat Zelensky er niet levend zal uitkomen (De Russen zullen hem gewoon koud afmaken en kunnen dan zeggen dat hij tijdens gevechten of een bombardement gesneuveld is). Dat zou de veer kunnen breken bij de Oekraïeners...
Want het alternatief is dat hij gevangen wordt genomen, maar dan zou 'hun' president dus vastgehouden worden door Rusland. Zelfs als Poetin dan een marionettenregering neerzet, zit de 'echte' president voor de Oekraïnse bevolking in een cel. Aftreden zie ik hem ook niet doen :(

Laatst bewerkt:
in urban warfare is iedere kogel iets waard. Als de Russen bang gaan worden om een deur te openen gaan ze niet rap kunnen vorderen.
Snap ik, ik vind het enkel surreëel en het lijkt een beetje op een zelfmoordmissie. Zijn dit willekeurige burgers of de reservisten die worden opgeroepen? Alleszins wel respect voor deze mensen maar het is zo ontzettend triest.

Dan moet de moraal er ook wel hoog genoeg voor zijn. Daarom dat Zelensky nog altijd sterke boodschappen uitstuurt.

Het blijft afwachten. Het lijkt onwaarschijnlijk dat Oekraïne nog echt veel zal kunnen terug doen, omdat Rusland heel snel doorgetrokken is (op militair vlak eigenlijk wel knap :unsure:). Voorlopig lijkt er weinig organisatie te zitten in de Oekraïense verdediging... maar de anti-Rusland gevoelens zijn daar bij de meerderheid van de bevolking precies heel sterk, dus je kan ze ook nog niet afschrijven op de lange termijn.

Ik vrees dat Zelensky er niet levend zal uitkomen (De Russen zullen hem gewoon koud afmaken en kunnen dan zeggen dat hij tijdens gevechten of een bombardement gesneuveld is). Dat zou de veer kunnen breken bij de Oekraïeners...
Want het alternatief is dat hij gevangen wordt genomen, maar dan zou 'hun' president dus vastgehouden worden door Rusland. Zelfs als Poetin dan een marionettenregering neerzet, zit de 'echte' president voor de Oekraïnse bevolking in een cel. Aftreden zie ik hem ook niet doen :(

ik vind niet direct een laatste stand van zaken over welke gebieden ze hebben veroverd.
Info dat ik lees online toont eigenlijk aan dat Russen trager aan het vorderen zijn dan verwacht volgens experten.

ook dit

• 19:07

NAVO ontplooit snelle reactiemacht in Oost-Europa​

De NAVO zal op korte termijn meer troepen naar Oost-Europa sturen, kondigt secretaris-generaal Jens Stoltenberg op een persconferentie in Brussel aan. Het is de eerste keer in de geschiedenis dat de snelle reactiemacht van de NAVO ontplooid wordt in het kader van de collectieve verdediging van het blok.
    Stoltenberg kondigde ook aan dat Oekraïne meer verdedigingswapens van de NAVO zal krijgen, waaronder luchtafweersystemen.

Iemand die mij nog eens kan vertellen wat er gebeurt als Rusland van Swift gegooid wordt?
Dan kan er geen geld meer via het SWIFT-systeem (toch wel de industry standard) van & naar Rusland gestuurd worden. Het zou handel van & naar Rusland bijna onmogelijk maken, Russische toeristen kunnen geen creditcard meer gebruiken op vakantie (en omgekeerd, toeristen in Rusland ook niet meer),... Samengevat: stevig economisch isolement voor iedere Rus, en laat nu net de export de levenslijn van Rusland zijn. Ook is het waarschijnlijk dat door de impact op de Russische economie de Roebel nog meer ineen gaat stuiken.

Iran is al met zijn clicks & clacks van SWIFT gegooid, en daarom is er nu een parallel systeem: STFM. Maar dat is bijlange niet populair, en wordt door niet echt veel landen gebruikt. En Iran was sowieso al vrij geisoleerd qua internationaal betalingsverkeer.

Laatst bewerkt:
klassiek rollenpatroon toch zichtbaar tijdens oorlog.
Mannen opgeroepen, vrouwen vluchten.

Sommige legers (bv Koerden) hebben een divisie met vrouwen.
Hoe zit dat in die contreien?

Terug
Bovenaan