Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Net op Radio 1 een Antwerpse Oekraïner die in Kyiv woont aan het getuigen.

Surreeel om iemand met een zwaar Antwerps accent te horen zeggen dat hij de nacht heeft doorgebracht in een schuilkelder.

Enorm, enorm strijdvaardig ook. Klaar om de Russen te bekampen en fier om te verkondigen dat ze voor elke Oekraïnse dode er 5 Russen in de plaats moeten en zullen zijn.
Kwaad op het Westen omdat ze enkel wat zwakke sancties afkondigen.
Kwaad om hoe de kleine hoop die ze hadden dat we zouden komen helpen helemaal is weggevallen.
Mocht ik Oekraïner zijn, ik zou me ook alleen voelen. Maar of ik dan nog zoveel strijdlust zou kunnen hebben als ik daar alleen moet schuilen voor een machtig leger als Rusland.
Ik weet het niet.

Maar ik heb enorm veel bewondering en respect gekregen voor hoe patriotisch en strijdvaardig een (groot?) deel van de bevolking daar is.
Wat een helden zijn het.

Dat is die gast, geregeld ook updates op zijn story.

Nu momenteel?
Dat zou me wel erg verbazen (dat Poetin dit allemaal op hetzelfde moment zou willen doen)

Niet dat die nu actief ontplooid zijn als nieuwe troepen, zijn bestaande troepen die daar door de jaren heen geplaatst zijn.
Maar gezien hypothetische beweringen zoals die van Franse minbuza zou dat eventueel wel in het volledige plan kunnen passen,

Als Poetin dan toch zo graag de "Oekraïense agressors" voor het gerecht wil slepen, waarom dan niet via Den Haag? Dat is daarvoor bedoeld. Hij had ook al eerder een oproep kunnen doen om internationele waarnemers te laten zien dat er een genocide aan de gang was. Ongetwijfeld zijn er tal van onschuldige Russen gestorven in 2014-nu door de oorlog in het Donets-bekken, maar dat is niet het gevolg van systematisch ethnisch geweld.

Als Poetin dan toch zo graag de "Oekraïense agressors" voor het gerecht wil slepen, waarom dan niet via Den Haag? Dat is daarvoor bedoeld. Hij had ook al eerder een oproep kunnen doen om internationele waarnemers te laten zien dat er een genocide aan de gang was. Ongetwijfeld zijn er tal van onschuldige Russen gestorven in 2014-nu door de oorlog in het Donets-bekken, maar dat is niet het gevolg van systematisch ethnisch geweld.
Omdat dat allemaal Westers beïnvloed is.

Zo bekijken ze dat.
De sancties dat ze niet meer bij ons clubje mogen helpen niet want ze willen niet bij ons clubje horen...

Dien Decroo is me toch ook ene die beter zijn uitspraken door een communicatieburea laat nakijken zenne.

"De beelden die we nu zien vanuit Oekraïne zijn beelden die ons terug katapulteren naar de tweede wereldoorlog", verklaart premier Alexander De Croo (Open Vld). "Beelden waarop steden beschoten worden, burgers die moeten schuilen in metrostations, dit zijn onwaarschijnlijke beelden.

En wat zegt hij volgens u dan verkeerd?
Genoeg moderne voorbeelden, zelfs in Europese context zoals de oorlog in Joegoslavië. De Tweede Wereldoorlog wordt nogal eens gemakkelijk gehanteerd en dan zwijg ik nog maar over de vergelijkingen met Hitler. Zodra "Hitler" of "Nazi" wordt gebruikt als argument, kan je je gesprekspartner niet meer serieus nemen. Of "Poetin, dat is ne zot".

Genoeg moderne voorbeelden, zelfs in Europese context zoals de oorlog in Joegoslavië. De Tweede Wereldoorlog wordt nogal eens gemakkelijk gehanteerd en dan zwijg ik nog maar over de vergelijkingen met Hitler. Zodra "Hitler" of "Nazi" wordt gebruikt als argument, kan je je gesprekspartner niet meer serieus nemen. Of "Poetin, dat is ne zot".
Putin neemt die termen zelf in de mond. Ik denk dat hij wel wat gemeen heeft met Hitler maar hij zal niet zo openlijk tewerk gaan.

En wat zegt hij volgens u dan verkeerd?
Ik heb gequote wat hij zegt. Sinds WO2 zijn er nog genoeg andere oorlogen geweest met beelden waarop steden beschoten worden, tenzij hij doelt op burgers die moeten schuilen in metrostations, want nee, denk niet dat ze die in Irak, Libanon, Kosovo, Vietnam, en zoveel anderen landen betrokken bij een bloedige oorlog hadden.

Ik zou als speler dan gewoon niet spelen.
Zelfde als de CL toch nog in Rusland zou plaatsvinden.
Dit kan toch niet?

Voelt zo ‘NIMBY’ aan.

Terug
Bovenaan