Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Is dit verstandig? Op eigen houtje wat gaan moeien?

En vooral, dit maakt het moeilijker (uiteraard niet onmogelijk) voor niet-Russen om een beeld te krijgen van de propaganda ginder:

Dus wat hebben ze nu eigenlijk bereikt? Beetje stoken, met averechts effect? Keyboardwarriors :unsure:

Tgoh het zal allicht zonder gevolgen blijven maar het is inderdaad niet meer dan wat keyboardwarriors die een DDOSje doen.
Het enige wat ze bereikt hebben is wat internet-puntjes en een vaag artikel in HLN.

De-escalatie kan niet meer, want de boel is al geëscaleerd. Hoe kan je van de-escalatie spreken als al honderden of duizenden Oekrainers gestorven zijn. Voor hun maakt de-escalatie weinig uit hoor. De fout is al gezet, je kan je terugtrekken maar daarmee maak je de fout niet goed, kan je wel toekomstige fouten en leed mee voorkomen.

Vreemd, je kan nochtans niet iets de-escaleren wat nog niet geëscaleerd is. Dat zit in de betekenis van het woord.

In die zin ben ik het eens met @Avondland , maar kijk, men was al weken diplomatiek bezig om escalatie te vermijden. Dus ik vrees dat de-escalatie ook niet bepaald evident zal zijn. Wel liefst het voorkomen van verdere escalatie :unsure: (maar dan zouden wij en de Oekraïeners dat hele land gewoon moeten overgeven aan Poetin, want ik vermoed dat er voor Vladimir geen compromis mogelijk is).

Net op Radio 1 een Antwerpse Oekraïner die in Kyiv woont aan het getuigen.

Surreeel om iemand met een zwaar Antwerps accent te horen zeggen dat hij de nacht heeft doorgebracht in een schuilkelder.

Enorm, enorm strijdvaardig ook. Klaar om de Russen te bekampen en fier om te verkondigen dat ze voor elke Oekraïnse dode er 5 Russen in de plaats moeten en zullen zijn.
Kwaad op het Westen omdat ze enkel wat zwakke sancties afkondigen.
Kwaad om hoe de kleine hoop die ze hadden dat we zouden komen helpen helemaal is weggevallen.
Mocht ik Oekraïner zijn, ik zou me ook alleen voelen. Maar of ik dan nog zoveel strijdlust zou kunnen hebben als ik daar alleen moet schuilen voor een machtig leger als Rusland.
Ik weet het niet.

Maar ik heb enorm veel bewondering en respect gekregen voor hoe patriotisch en strijdvaardig een (groot?) deel van de bevolking daar is.
Wat een helden zijn het.

Mogelijks filmpje van een Oekraïense MIG-29 die een Su-35 neerhaalt, originele tweet is al verwijderd maar dit was de commentaar.

#BREAKING Crazy footage of a MiG-29 of the Ukrainian Air Force shooting down a Su-35 fighter jet of #Russia’s Air Force over Ukraine’s capital #Kyiv today. Likely using the R-73 infrared homing missile. #Ukraine #RussiaInvadesUkraine #worldwar3 #WorldWarIII #WWIII

"Economie" zorgt wel voor de enorme welvaart, langere levensuur, medische ontwikkeling,... waar wij en de generatie voor ons allemaal van genieten hé.
En we leven in zowat de meest vredelievende tijd die we ooit gekend hebben in de recente menselijke geschiedenis. Het is niet omdat er nu een conflict is en waarbij je economisch wat afhankelijk bent van één van die partijen dat alles wat we de voorbije 100-150 jaar opgebouwd hebben dan alles maar op de schop moet.
Geen enkel systeem is waterdicht en perfect, maar ik zou voor geen enkel geld ter wereld (ironisch I know) willen ruilen voor de systemen die ons Stalin, Pot, Venezuela,... hebben gebracht. Ik denk dat wat er vandaag dan gebeurt nog niet eens een fractie is van die toestanden.
Dit is wellicht een andere discussie dus wellicht OT (als je verder wilt gaan maak dan nieuwe thread aan), maar je stelt het voor mij te simpel voor als: kapitalisme goed - communisme slecht. Bij mij post heb ik het over de nadelen van kapitalisme mbt globale politiek (dus dan laat ik de economische ongelijkheid of dingen als aanpak van klimaatverandering in een economie die moet groeien nog even links liggen). Je verwijst al direct naar Stalin, Pot en Venezuela alsof het één pot nat is. Ik ben geen voorstander van die systemen.

Maar wat ik wel wil vertellen: Venezuela gedraagt zich zo omdat het geïsoleerd is van de wereld, en enkel nog op landen als Rusland kan rekenen, omdat de hele westerse wereld vijandig is tov het land omwille van het economische systeem. Ook dat is te simpel uitgelegd. Uiteraard is Maduro iemand die het ook niet nauw neemt met mensenrechten enzovoort, dus dat heeft het zelf veroorzaakt. Maar mbt economie heb ik altijd gezegd als +-50% van je inkomsten een enkele grondstof is, die uitputtend is (olie) en van wie de prijs zo een schommelingen kan hebben, dan kan je nooit een gezonde economie hebben. Dat is de reden. Dat is zelfs de reden waarom er daar een communistisch systeem is, want als de economie gezonder was en diverser had Chavez nooit de macht kunnen grijpen. Uiteraard is communisme of het systeem dat ze nu hebben ook geen oplossing. Maar Venezuela kan nooit een gezond land zijn als 50% van inkomen olie is, en dat is mijn punt.

En dan moet je het niet zo gaan simplistisch gaan verwoorden. Ik keur alle "rode regimes" ook niet goed. Ik keur de gebrek aan veroordelingen aan linkse kant ook totaal af, maar dat wilt niet zeggen dat we daarom een blind oog moeten hebben voor de beperkingen van het huidige economische systeem en dat zijn er héél wat. En kritiek leveren moet dan niet gelijk staan als: "ben jij dan een communist die liever onder Stalin, Pot of Maduro wilt leven?", want daar stoor ik me rot aan.

Poetin doet zijn misdaden nu ook en Rusland heeft wel een mixed economy/kapitalisme, misschien zelfs "statisme". Clubs als Chelsea zijn bvb. in Russische handen, dat staat haaks tov communisme. Gazprom is een multinational. Daarom dat ik niet begrijp waarom er altijd moet verwezen naar KGB of sovjets.

Laatst bewerkt:
:wtf:

Als Oekraïne vandaag al lid had geweest van de NATO, zaten hun soldaten vanavond in de zetel bij vrouw en kind.

De NAVO moet zo snel mogelijk verder uitgebreid worden om nog meer bloedvergieten te vermijden.
Dit is een dissonantie tussen theorie en praktijk.

Wat in theorie burgers beter zou moeten beschermen, leidt in praktijk ironisch genoeg tot bloedvergiet.

Als blijkt dat de Oekraïense luchtmacht zo 'vlotjes' Russische vliegtuigen neerhaalt dan kan het toch niet anders dan dat de Amerikanen daar een grote rol in spelen.

Is dit verstandig? Op eigen houtje wat gaan moeien?

En vooral, dit maakt het moeilijker (uiteraard niet onmogelijk) voor niet-Russen om een beeld te krijgen van de propaganda ginder:

Dus wat hebben ze nu eigenlijk bereikt? Beetje stoken, met averechts effect? Keyboardwarriors :unsure:

kremlin.ru werkt gewoon voor mij vanuit Polen, dus dat van die geoblocking klopt denk ik niet.

Rusland doet hetzelfde tegen de websites van Oekraine, krijgen ze nu toch gewoon lik op stuk. Ik denk net dat het belangrijker is dat het Russische volk die belachelijke propaganda niet te zien krijgt, dan dat wij die niet te zien krijgen.
Hoeveel keer surfen wij naar kremlin.ru of naar russia today? Ik heb het 1 keer gedaan deze week.

Als blijkt dat de Oekraïense luchtmacht zo 'vlotjes' Russische vliegtuigen neerhaalt dan kan het toch niet anders dan dat de Amerikanen daar een grote rol in spelen.
Dat gaan we later wel te weten komen, want een Mig-29 is op alle vlakken in het nadeel tegenover een Su-35. Bereik, snelheid, wendbaarheid, radarbereik, avionics, bewapening, ... minder vlieguren dan de Russen. Maar uiteindelijk telt het manneke achter de knuppel.

Mogelijks filmpje van een Oekraïense MIG-29 die een Su-35 neerhaalt, originele tweet is al verwijderd maar dit was de commentaar.

#BREAKING Crazy footage of a MiG-29 of the Ukrainian Air Force shooting down a Su-35 fighter jet of #Russia’s Air Force over Ukraine’s capital #Kyiv today. Likely using the R-73 infrared homing missile. #Ukraine #RussiaInvadesUkraine #worldwar3 #WorldWarIII #WWIII
Zou fake zijn en gameplay uit Digital Combat Simulator.

Slag om Kiev lijkt begonnen: Russen gesignaleerd op 9 kilometer van parlement​

Russische troepen zijn in de buurt van de Oekraïense hoofdstad Kiev, bevestigen Oekraïense autoriteiten. Het ministerie van Defensie meldt dat de Russen het district Obolon in het noorden hebben bereikt, op ongeveer 9 kilometer van het parlementsgebouw.
Het ministerie roept inwoners op om molotovcocktails te maken waarmee ze Russische soldaten kunnen bestoken. Verder meldt Defensie dat burgers die niet vechten zich moeten schuilhouden. "Wees voorzichtig en verlaat het huis niet."

NAVO en zeker VS is achter de schermen zeker bezig met Oekraïne te steunen zeker qua intel.
Het zou me niet verwonderen dat er een paar 'geheime' wapens van de VS betrokken zijn. Ideaal moment om dingen uit te testen qua jamming en field intelligence gathering

De-escalatie kan niet meer, want de boel is al geëscaleerd. Hoe kan je van de-escalatie spreken als al honderden of duizenden Oekrainers gestorven zijn. Voor hun maakt de-escalatie weinig uit hoor. De fout is al gezet, je kan je terugtrekken maar daarmee maak je de fout niet goed, kan je wel toekomstige fouten en leed mee voorkomen.
Omdat we nu in een situatie zitten die onder controle is voor de Westerse wereld (hoe rot het ook is voor Oekraïne) ? The next step is een volgend land binnenvallen, of een clash tussen Russische troepen en NAVO troepen.

NAVO en zeker VS is achter de schermen zeker bezig met Oekraïne te steunen zeker qua intel.
Het zou me niet verwonderen dat er een paar 'geheime' wapens van de VS betrokken zijn. Ideaal moment om dingen uit te testen qua jamming en field intelligence gathering
"Never waste a good war". Als je naar de innovaties kijkt in WOII is een oorlog als deze een uitgelezen moment om al die geteste wapens in de praktijk in te zetten. De ervaring in Syrië is ook voor Rusland heel waardevol geweest om om te gaan met oa. manpads en andere vormen van luchtafweer, al zijn verliezen onvermijdelijk.

Terug
Bovenaan