Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Er groeien altijd verzetbewegingen uit de bevolking tijdens oorlog. Zelfs als Puttin een puppet regime installeert. Ik betwijfel dat dat een lang leven beschoren zal zijn.
Wel, dat vraag ik me ook af. In Wit-Rusland zit feitelijk toch evengoed een puppet regime dat de bevolking ook niet wil. En toch 'lukt' dat daar door oppressie en angst te zaaien. Waarom zou dat in Oekranie niet lukken?

Ik ga de beelden niet linken, maar er zijn beelden opgedoken van een Russische tank die doelbewust van zijn lijn afwijkt om over een aankomende Oekraïense personenwagen te rijden.
Niet dat het goed te spreken is, maar er gaan altijd van die sadistische cowboys in beide kampen zitten. In tijden van oorlog is dat juist een excuus voor sommige. Denk dat we de komende dagen nog veel van dit soort berichtgeving gaan zien.

Niet dat het goed te spreken is, maar er gaan altijd van die sadistische cowboys in beide kampen zitten. In tijden van oorlog is dat juist een excuus voor sommige. Denk dat we de komende dagen nog veel van dit soort berichtgeving gaan zien.

Zijn dit geen oorlogsmisdaden? Hoe groot is de kans dat Poetin voor het tribunaal in Den Haag moet komen?

Ik dacht altijd dat je een uniform moest dragen, of op z'n minst een verwijzing naar de strijdende partij. Verzetsleden vielen ook niet onder de conventie, maar dat was natuurlijk weer iets anders.
Het gaat om burgers die voor de aankomst van de vijand de wapens opnemen maar waarvoor er geen tijd was om ze op te nemen in het leger. Ik vermoed dat het niet mag gaan mensen die wapens opnemen achter vijandelijke linies. Het komt er eigenlijk op neer dat om als strijder aangemerkt te worden de vijand altijd moet kunnen zien dat je vijandig bent, ofwel door het dragen van een uniform ofwel door openlijk je wapen te dragen.

Maar da's inderdaad in typische guerilla /burgeroorlog conflicten van vandaag soms wat moeilijk om in te schatten. Een uniform aanhebben maakt het heel duidelijk.

Zijn dit geen oorlogsmisdaden?

Wie zal het zeggen en bewijzen? Russen kunnen argumenteren dat ze intelligence hadden dat deze specifieke wagen een bedreiging vormde.
Dat noemen ze dan 'Collateral Damage' zeker?

Als er burgerdoelwitten zoals ziekenhuizen bewust aangevallen worden dan is Poetin zeer zeker rijp voor het tribunaal.

Wie had wat aan wie beloofd?
Wat in WOII is gebeurd heeft toch gewoon rechtstreeks geleid tot de vierde Geneefse conventie, waar Poetin nu naarstig zijn botten aan veegt.

En over de geschiedenis zichzelf laten herhalen gesproken: 't zijn net de twee landen die het meest gelinkt worden aan de opkomst van het fascisme in Europa in de jaren '30-'40 die nu terughoudend zijn qua maatregelen omdat ze zichzelf afhankelijk hebben gemaakt van Rusland. Dan heb je toch eigenlijk weinig lessen uit het verleden getrokken.

Wat in WOII is gebeurd heeft toch gewoon rechtstreeks geleid tot de vierde Geneefse conventie, waar Poetin nu naarstig zijn botten aan veegt.

En over de geschiedenis zichzelf laten herhalen gesproken: 't zijn net de twee landen die het meest gelinkt worden aan de opkomst van het fascisme in Europa in de jaren '30-'40 die nu terughoudend zijn qua maatregelen omdat ze zichzelf afhankelijk hebben gemaakt van Rusland. Dan heb je toch eigenlijk weinig lessen uit het verleden getrokken.
Duitsland en?

China is eigenlijk tot nu toe niet zo een oorlogszuchtig land, en voor confrontatie zoekt dat land andere manieren, waaronder onze economie en maatschappij zodanig afhankelijk maken van China. Maar het gaat mij om het principe. Als China dit wilt of dit voor ogen heeft, ja zitten wij met een probleem.
Ik zou het India-China conflict in Kasjmir of de annexatie van Tibet, of de onderdrukking in Hong Kong, of wat gebeurt met de Oeigoeren, of de steun aan Noord-Korea (en dus zijn oorlog met Zuid-Korea impliciet steunen) niet zien als "niet zo een oorlogszuchtig land".
Akkoord, ze zijn meer geneigd naar economische oorlogsvoering ipv puur militair. Maar ze schuwen toch zeker niet het gebruik van de hardere middelen als ze dat nodig vinden...
Maar bon, het gaat hier over Oekraïne.

En daarom laat je Rusland dan ook maar zo maar doen, en het houden op wat tweederangssancties. Absoluut teken v. zwakte natuurlijk. We sturen het teken niet alleen naar Rusland, maar ook naar China: van doe maar jongens.
Dit is zowat het beslissingsstappenplan van de EU:
  1. Zijn we tegen de Russische invasie? Ja!
  2. Willen we vechten? Neuh.
  3. Wilt de VS vechten? Neuh, dan willen wij zeker ook niet vechten
  4. Economische/diplomatische sancties dan!
  5. DE+IT: wacht, toch niet de gas? BE: wacht, toch niet de diamantjes? Etc.
De EU is nu eenmaal geen militaire noch economische grootmacht, en al zeker niet eensgezind.
Of de economische sancties tweederangs zijn of niet weet ik niet. Only time will tell I suppose.

Wat ik wel vind is dat "het westen" beter zijn best kan doen om protesten te ondersteunen van de Russische bevolking in Rusland. Als die genoeg draagkracht hebben natuurlijk, want dat is toch ook wel koffiedik kijken...

Zijn dit geen oorlogsmisdaden? Hoe groot is de kans dat Poetin voor het tribunaal in Den Haag moet komen?
Je moet een onderscheid maken tussen:

Incidenteel geweld: een soldaat die op eigen houtje de cowboy uithangt - dit is onvermijdelijk
Structureel geweld: een peleton dat het zwijn uithangt en de legerleiding heeft daar geen oren naar of laat het oogluikend toe - dat is een gebrekkige leiding
Systematisch geweld: soldaten schieten burgers dood op bevel van de commandant - dan is er effectief een beleid van terreur

Wel, dat vraag ik me ook af. In Wit-Rusland zit feitelijk toch evengoed een puppet regime dat de bevolking ook niet wil. En toch 'lukt' dat daar door oppressie en angst te zaaien. Waarom zou dat in Oekranie niet lukken?
Lukashenko zit daar al sinds 1994 en Wit Rusland is in feite nooit een volledig vrij land geweest. Dat is ondertussen meer een staat van Rusland dan iets anders. De situatie in Oekraine is anders omdat daar wel reeds 30 jaar democratie heerste en die hebben gedurende die 30 jaar geprobeerd om het Russisch juk alsmaar verder van zich af te werpen. Dat culmineerde natuurlijk in de Maidan protesten. Rusland werd ook alsmaar agressiever naar hen toe en na de annexatie van de Krim is Rusland daar gewoon volksvijand nr1 geworden. Als Rusland Zelensky vermoord en zelf een pop installeert gaan ze daar militair moeten blijven want anders staat het Maidan plein direct terug vol.

Spreek je dan over 100 Tsar Bomba's of over het doorsnee kernwapen, ook een groot verschil ...
Drop je een Tsar Bomba op Brussel dan zal er van België niet veel meer overschieten vrees ik. Maar die bommen zijn ook niet zo praktisch, dan zouden de Russen met hun vliegers al tot hier moeten geraken zonder neergeknald te worden. Bommen van enkele Kt kunnen ook al veel schade aanrichten, maar met 100 zulke bommen roei je de mensheid niet uit, maar dat kan ook al tot vele miljoenen doden leiden.
goh maakt het uit? :p
Zelfs al zijn modernere kernwapens 150 keer minder zwaar... je kan maar 1x de wereld omzeep helpen. :unsure:

Je moet een onderscheid maken tussen:

Incidenteel geweld: een soldaat die op eigen houtje de cowboy uithangt - dit is onvermijdelijk
Structureel geweld: een peleton dat het zwijn uithangt en de legerleiding heeft daar geen oren naar of laat het oogluikend toe - dat is een gebrekkige leiding
Systematisch geweld: soldaten schieten burgers dood op bevel van de commandant - dan is er effectief een beleid van terreur
Misschien gaan we nog van Incidenteel -> Structureel -> Systematisch.

Als die beelden rondgaan, het zal alles nog meer op de spits drijven, aan beide kanten na een tijd.

Is dit verstandig? Op eigen houtje wat gaan moeien?
“Het was eigenlijk een spontane actie. We hebben elkaar gisteravond gecontacteerd, een pintje erbij genomen en onze acties gecoördineerd zodat ze een zo groot mogelijk effect zouden hebben”, vertelt een andere hacker ons.
En vooral, dit maakt het moeilijker (uiteraard niet onmogelijk) voor niet-Russen om een beeld te krijgen van de propaganda ginder:
Intussen heeft de Russische overheid maatregelen getroffen. Ze maakt onder andere gebruik van geoblocking, waarbij websites enkel nog bezoekers uit Rusland toelaten. Wie van buiten de pro-Russische landen naar bepaalde websites surft krijgt een foutcode te zien.
Dus wat hebben ze nu eigenlijk bereikt? Beetje stoken, met averechts effect? Keyboardwarriors :unsure:

Spreek je dan over 100 Tsar Bomba's of over het doorsnee kernwapen, ook een groot verschil ...
Drop je een Tsar Bomba op Brussel dan zal er van België niet veel meer overschieten vrees ik. Maar die bommen zijn ook niet zo praktisch, dan zouden de Russen met hun vliegers al tot hier moeten geraken zonder neergeknald te worden. Bommen van enkele Kt kunnen ook al veel schade aanrichten, maar met 100 zulke bommen roei je de mensheid niet uit, maar dat kan ook al tot vele miljoenen doden leiden.
Tsar Bomba's maken ze niet meer, wel MIRV's met kernkoppen van enkele honderden Kt's per stuk.

Denk dat Poetin op de langere termijn ook een uitweg moet beginnen te zoeken. Ook dictators moeten aan hun opvolging werken. Als 'm nu president-af wil zijn, wie kan 'm vertrouwen om 'm een rustige oude dag te geven? Denk niet dat 'ie veel vrienden heeft - volgelingen ja dat wel. Die gaat door tot 'm zo verzwakt is dat ze hem intern mollen, of tot hij een 100% betrouwbare opvolger heeft gevonden die 'm zal beschermen.

Die types zijn niet geboren met het idee om ooit een rustige oude dag te kunnen hebben…

Terug
Bovenaan