Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wees gerust, ik ben aan het luisteren en vind het maar vrij matig van niveau. Vooral de zogenaamde 'kijkersvragen'. Hou het gewoon bij een paar experten die een heldere uitleg komen geven.

Maar goed, er zal idd wel een publiek voor zijn.
Ik vind het eigenlijk goed dat er ruimte is voor beide soorten programma’s. Voor de misschien drogere aanpak kan je terecht in Terzake of De Afspraak, wat zeker goed is. Maar het is zeker niet slechter dat VTM (nog steeds laagdrempeliger dan Canvas) een programma voorziet waar mensen terecht kunnen met de vele vragen waar ze nu mee zitten.

Morgen zal het offensief worden hernieuwd. Vooral in het zuiden een felle opmars en dat zal een probleem vormen voor het Oekraïense front rond Donbas en Luhansk dat in de tang zal worden genomen. Oekraïne staat er alleen voor en zal een verbeten strijd voeren. Benieuwd hoe lang Poetin dit kan uithouden, want hij gaat niet enkel een strijd moeten voeren in Oekraïne, maar ook in eigen land tegen de publieke opinie. Rusland is geen Noord-Korea dat compleet gebrainwashed is.

VTM maakt er zowaar een heuse talkshow met live publiek van. En Theo'ke moet er uiteraard ook weer bij zijn...
Theo is eigenlijk wel één van de minst storende factoren in die "show"

Die vragen van kijkers, onze jeugd, Kiev is omsingeld terwijl je hier het tegenovergestelde leest, die Oekraïense vrouw die eigenlijk niet bijbrengt, koppel Russisch - Oekraïense met dat piano stukje in het begin..

Dit is niets nieuws.

Internationale politicoloog John Mearsheimer voorspelde al in 2015 dat NAVO expansie niet in het belang zou zijn van Oekraïne en dat de escalatie het land zou ruïneren. Vandaag in effect.

:wtf:

Als Oekraïne vandaag al lid had geweest van de NATO, zaten hun soldaten vanavond in de zetel bij vrouw en kind.

De NAVO moet zo snel mogelijk verder uitgebreid worden om nog meer bloedvergieten te vermijden.

Wat een ongelooflijke debiele zender is dat toch.

Niet iedereen luistert Radio 1, kijkt canvas en luistert naar klassieke muziek in zijn vrije tijd hé.

Het moet niet altijd (pseudo)-intellectueel gebrabbel zijn waar de gewone man toch niet naar kijkt en die dan bijgevolg minder geinformeerd is.

Niet iedereen luistert Radio 1, kijkt canvas en luistert naar klassieke muziek in zijn vrije tijd hé.

Het moet niet altijd (pseudo)-intellectueel gebrabbel zijn waar de gewone man toch niet naar kijkt en die dan bijgevolg minder geinformeerd is.
Ik vrees dat het niveau van deze antwoorden toch nog te hoog is voor de kijkers die die vragen insturen.

Dit vind ik ook wel positief: Milos Zeman en Viktor Orban, presidenten van respectievelijk Tsjechië en Hongarije en tot recent zeer pro-Russisch, veroordelen de Russische aanval op Oekraïne unaniem en laten Putin vallen als een baksteen - waarbij Zeman zelfs zo ver gaat te zeggen dat een 'gek' (waarmee hij Rusland/Putin bedoelt) geïsoleerd moet worden.

Da's gewoon een kind die daar zit 😢 hoe oud zou die zijn, jaar of 20?

Er circuleren nog foto's van Russische gevangenen, vrijwel allemaal jonge mannen. Sommigen amper 19-20 jaar oud.
Ook een aantal foto's van dikke soldaten, gevangen of dood.

Op bepaalde fronten zijn het duidelijk onervaren en/of onfitte mannen.

Pff, zonet op Twitter een jonge Oekraïense papa afscheid zien nemen van zijn dochtertje omdat hij opgeroepen wordt voor de strijd terwijl vrouw en kind vluchten voor het oorlogsgeweld. :cry2:

Mijn hart brak. Die man weet niet of hij zijn dochter ooit nog zal terugzien, en je ziet het in zijn ogen.

Er circuleren nog foto's van Russische gevangenen, vrijwel allemaal jonge mannen. Sommigen amper 19-20 jaar oud.
Ook een aantal foto's van dikke soldaten, gevangen of dood.

Op bepaalde fronten zijn het duidelijk onervaren en/of onfitte mannen.

Deze dus. Godverdomme, wat een smeerboel. Dat zijn bijna nog kinderen gewoon in het leger gegaan/gedwongen na het middelbaar waarschijnlijk. Laat de haviken maar zelf vechten als ze dat wilt, maar laat de jeugd er van tussen uit.

En waarom precies? Omdat daar publiek zit? Voor de rest zijn het toch gewoon mensen met kennis van spreken die daar zitten. Zoals @kay-gell zegt is de Oekraïnsche vrouw misschien niet de juiste keuze geweest.
VTM is meer infotainment dan VRT, maar hoewel dat wel eens in het verkeerde keelgat kan schieten vind ik dat vandaag niet verkeerd. Zolang ze er maar geen grote oorlogsshow van gaan maken met Jonas Van Geel, Koen Wauters en Nathalie Meskens ...

Ik ben eigenlijk nog het meest van al geïnteresseerd in wat de EU gaat doen. Gaan ze eindelijk eens all-the-way met sancties, of gaan ze zich weer gedragen als de slappe dweil dat niks durft. Een economie amper groter dan die van Spanje, die bovendien ook nog eens voor een groot stuk afhankelijk is van de export van fossiele grondstoffen aan Europa, die kan je heus wel had raken.

Veel van het Russisch leger is onderbetaald, kent bijna enkel propaganda, zit daar ook maar omwille van armoede.
Er zijn veel geruchten dat heel wat militairen in de oorlog nu verteld geweest zijn dat het bij oefeningen ging blijven en echt mentaal niet ingesteld zijn op een oorlog.

Ge kunt u zeker vragen stellen over hoe ver sommige Russische soldaten gaan willen gaan, of hoe snel sommige misschien gaan wegvluchten. Het zijn veel soldaten, er zullen er wel een pak bij zitten die daar zeker niet op hun plaats zijn.

Terug
Bovenaan