Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik denk dat ze minimum voor regimewissel gaan.

Ik denk dat ze wel moeten. Stel dat ze zich terugtrekken nadat ze verkrijgen dat de regio's waar het aanvankelijk om ging onafhankelijk worden...dan zou het huidige regime uiteraard meteen lidmaatschap van de NAVO aanvragen aangezien het land dan niet meer in conflict is.
Met minder dan een marionettenregering zal Putin waarschijnlijk geen genoegen nemen.

Ik denk dat ze minimum voor regimewissel gaan.
Dat lijkt idd wel het doel . Het is duidelijk dat het Putin-regime nooit een Westers Oekraïne zal toelaten , idem voor Wit-Rusland .

Eigl moet je Putin daar weg krijgen als je ooit stabiliteit in die regio wil . Je kan proberen Oekraine en Wit-Rusland los te rukken , maar zolang Rusland een dictatuur is blijft dat een probleemregio . En een complete oorlog heb ik er ook niet voor over .

Hoe ga je zonder dienstplicht je leger kunnen bestaffen, we vinden al geen volk om met een bus te rijden, de post rond te brengen of in de bouw of een fabriek te werken.
Alsof een nakende oorlog niet een helemaal andere situatie zou zijn dan wat we nu zien in dit land. Als er hier echt een vijandig leger aan de grens staat dan ken ik er wel meerdere die nu totaal geen interesse hebben in het leger die de wapens zouden opnemen. Dat kan je gewoon niet vergelijken met de situatie in dit land nu. Dan is het een kwestie van gaan vechten of de vijand alles laten overnemen, om het simpel te stellen. Da's iets helemaal anders dan minder aantrekkelijke jobs die geen personeel vinden in vredestijd.

Maar dit is echt compleet off-topic.

Dat kan ik toch niet weten? Ik zie het nu ook. Het is dezelfde persoon die dit zegt. Waarom verwijdert hij zijn tweet dan niet? Het is een NBC journalist? Zelfde als Bjorn Soenens zoiets zou tweeten.

EDIT: tweet in kwestie verwijderd. Maar een NBC journalist is wel een credible source (normaalgezien).
Omdat hij dat al als een reactie had geplaatst op zijn tweet vooraleer je die hier postte. Er mag momenteel gerust wat geminderd worden met de stortvloed aan wilde twitterberichten. Want die accounts zijn er als de kippen bij om alles maar te posten om toch maar de eerste te kunnen zijn.

We moeten hier nu ook niet elke scheet op Twitter en social media gaan posten alsof de kernbommen op elk moment door de lucht gaan komen vind ik. Moest China plots Taiwan gaan binnenvallen zouden we denkelijk al wel wat meer gemerkt hebben dan enkele vliegtuigen bijvoorbeeld.
Kijk naar de twitterpagina. Gebeurt meerdere keren per week blijkbaar. Hou het gewoon bij Rusland-Oekraine. Als Taiwan aangevallen wordt, zouden we dat wel al gemerkt hebben, of gaan we dat merken, maar dit draagt niet bij aan de discussie vind ik.
Dat past natuurlijk wel perfect in de bredere discussie. De reactie van het Westen op het conflict in Oekraine heeft het lot van Taiwan definitief verzegeld.

openbare melding
Om dan 10 minuten later dit dan te posten:

clarifying: advisor says heaving fighting MAY disturb nuclear waste.

@Loser @StannekeS @Tweak37 kan er aub iets aan het blind posten van ongefundeerde twitterposts gedaan worden.
Het is onmogelijk om alle twitterlinks hier te checken op waarheid. Dat kunnen kranten nog niet, en zelfs inlichtingenbureau's niet. Een link naar Twitter kàn echter in een discussie hetzelfde worden aanzien als een random link naar een artikel. Bij herhaaldelijk aanhalen van fake news of in dit geval foute informatie, kunnen we uiteraard optreden als je report.

Edit: Ik zie nu pas dat die Twitterpost al gecorrigeerd was voor het plaatsen hier. Dan kunnen wij er in dat geval ook een melding bij zetten. We bespreken het intern.

Laatst bewerkt:
Als je zo De Croo en Charles bezig ziet kan je toch niet anders besluiten dat we een hoop nietszeggende curryworsten lange hamburgers als politiekers hebben he.
En dan nog dreigen met een zwaar sanctiepakket maar ondertussen berichtgeving dat we moeilijk doen over diamanten.

Zucht?

Ik kan mij ook moeilijk inbeelden dat 1 van die prominenten die EU vertegenwoordigen enige indruk maken op een persoon als Putin? De helft ligt daar overbejaard en half-dood wat af te ratelen. Niks viriliteit ...

Trouwens - graan, gas en olieprijzen zijn de pan aan het uitswingen. Bij verdere escalatie, en zeker indien langere termijn, gaan we onze portefeuille nog eens mogen uitkuisen.

Wat levert het op om de felle uit te hangen? Niks he.

Omdat hij dat al als een reactie had geplaatst op zijn tweet vooraleer je die hier postte. Er mag momenteel gerust wat geminderd worden met de stortvloed aan wilde twitterberichten.
Ik ga niet naar de reacties gaan kijken van elke tweet? Natuurlijk is het nu wat chaotisch op de eerste dag. Maar het neemt niet weg dat er wel gevechten zijn rond de regio van Tsjernobyl, maar dan zonder dat een nucleaire afvalopslaglocatie is verwoest, zoals die NBC journalist wel claimde (iemand anders had er mij in tussentijd op gewezen, maar jij had al gereageerd voor ik ging editten).

Ik ga niet naar de reacties gaan kijken van elke tweet? Natuurlijk is het nu wat chaotisch op de eerste dag. Maar het neemt niet weg dat er wel gevechten zijn rond de regio van Tsjernobyl, maar dan zonder dat een nucleaire afvalopslaglocatie is verwoest, zoals die NBC journalist wel claimde (iemand anders had er mij in tussentijd op gewezen, maar jij had al gereageerd voor ik ging editten).
Als je niet de moeite gaat doen om de twitter gesprekken te lezen die je hier gaat posten moet je ze hier niet gaan posten. Dan kan je gerust 4 tweets per minuut minder posten en iets meer tijd spenderen an het op z’n minst nakijken of de info klopt.

Als je niet de moeite gaat doen om de twitter gesprekken te lezen die je hier gaat posten moet je ze hier niet gaan posten. Dan kan je gerust 4 tweets per minuut minder posten en iets meer tijd spenderen an het op z’n minst nakijken of de info klopt.

Zelensky zegt dit. Oké, er is geen nucleaire afvalopslaglocatie verwoest. Die journalist was fout, maar er zijn wel gevechten rond de nucleaire zone, en dat is ook al ernstig.

EDIT: Ik zal wel in het vervolg dubbelchecken op wat ik post, akkoord.

openbare melding

Zelensky zegt dit. Oké, er is geen nucleaire afvalopslaglocatie verwoest. Die journalist was fout, maar er zijn wel gevechten rond de nucleaire zone, en dat is ook al ernstig.
Je post was fout. We bespreken het nog intern, maar het klopt wel dat als je de tijd hebt om de tweet hier te gooien en te bespreken, je op z'n allerminst de tweet (en context) ook gelezen mag hebben. Een klein beetje discriminerender omspringen met tweets is absoluut nodig.

Russen zitten al over de rivier: Kherson State Administration: Russian troops captured Henichesk, in Skadovsk district reached Shyroke, Oleshky captured, bridge captured

richtlijn
In verband met tweets hier, en in heel P&A:

- Twitternieuws posten kan, maar als het niet correct of fake blijkt te zijn, gelieve dan je post zelf aan te passen of anders te reporten zodat wij dat kunnen doen. We vragen ook om iets selectiever te zijn bij het kopiëren van tweets, zeker als ze herhaaldelijk of overduidelijk foutief blijken te zijn.
- Tweets die niet gaan om nieuws maar om meningen of discussies, voorzie je net als krantenartikels van de nodige commentaar of argumentatie.

Blijkbaar evengoed in eigen land, vandaag tijdens het parlementair debat "PVDA-Kamerlid Nabil Boukili veroordeelde de militaire interventie, maar wees daarna ook op de rol van de Verenigde Staten en de NAVO in de crisis."

:rolleyes:

Hedebouw benoemt het wel. Enige wat anders moest is "we moeten de escalatie vermijden". De boel is ondertussen al geëscaleerd. Kijk, van een partij dat van pacifisme zijn punt maakte en van alle partijen het meest kritisch was voor NAVO vind ik dit een goede stap. Van een partij dat eigenlijk historisch banden had met Rusland, en wellicht bepaalde delen romantiseren met het sovjetverleden kan je niet meer verwachten dan dit, dan is dit een tweet waar je tevreden mee moet zijn met een stap in de juiste richting. Wat duidelijk gemaakt moet worden is dat dit Rusland geen communistisch land is, dat het nog weinig met links zijn te maken heeft, en dat het vooral een act van agressie is door een nationalistisch land dat nog gelooft in territoriumexpansie enzovoort. Dan mag je kritisch zijn op de USA of "het westen", maar bij dit conflict heeft dat er weinig mee te maken, en dat moet duidelijk gemaakt worden aan links, en als er één kant is die "de vrede" niet respecteert hier, zijn het de Russen.

Een reden waarom PVDA zo "anti-Amerikaans" is met momenten is omdat het doorheen zijn hele historie elke linkse beweging gesaboteerd heeft, en als kwaadaardig ziet, zelfs als het tegen de dictatuur was die bijvoorbeeld aanwezig was in tal van Latijns-Amerikaanse landen, en ook omwille van oorlogen zoals bvb. in Irak. Maar in dit geval valt de VS niets te verwijten, en het verleden is eigenlijk niet zo relevant voor het heden specifiek bij dit conflict.

Laten we het ook bij Rusland houden. Want wat enkele linkse individu'en zeggen eruit nemen, vind ik ook maar cherrypicking, genoeg rechtse stemmen die ook Poetin niet voldoende veroordelen, misschien niet hier maar dan elders in andere landen. We moeten hier geen tirade tegen links van maken, want daarmee help je niets vooruit. Links heeft de oorlog niet gestart, Rusland heeft dat gedaan. Vooraleer het narratief wordt van: "links veroordeelt Rusland niet voldoende", want daarmee ga je links ook niet voor uw kar kunnen spannen, als we zo beginnen mbt NAVO etc. omdat je ze dan letterlijk aanvalt.

Laatst bewerkt:
Kyiv* @JorisBlack

Straatprotesten gemeldt in St. Petersburg, Perm, Novosibirsk en Yekaterinburg. In de meeste steden worden alle deelnemers ook gearresteerd.
In Moskou is het Pushkinskaya plein afgezet door de politie, het plein is een traditionele plaats voor protest. Dat is dus onmogelijk gemaakt.

Terug
Bovenaan