Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Irak was een dictatoriaal regime dat niet zo lang daarvoor een deel van zijn eigen bevolking aan het vergassen was, Oekraïne is een democratisch land waar nu waarschijnlijk een dictator geïnstalleerd gaat worden. Da's echt wel een fundamenteel verschil.

Wegens 'als je niet volgens ons systeem speelt telt de soevereiniteit van het land niet meer' regel? Uiteindelijk is dat ook niet meer dan degene met de grootste stok die de regels maakt. Dus nu is het kiezen of Oekraïne het waard is om onze grote stok boven te halen.

Ik hoop eerlijk gezegd van niet. Lijkt me de extra miserie allemaal niet waard.

Iemand centjes storten? :unsure:

The National Bank of Ukraine has approved the decision to open a special account to collect funds in support of the Armed Forces of Ukraine. Official special account details: UA843000010000000047330992708 / The National Bank of Ukraine has decided to open a special fundraising account to support the Armed Forces of Ukraine. The number of the special account: UA843000010000000047330992708
Such a decision was made in connection with the introduction of the military state in Ukraine, the armed aggression of the Russian Federation and the danger to the state independence of Ukraine, its territorial integrity.
The account is a multi-currency account, it is created and opened both to transfer funds from international partners and donors - in foreign currency (US dollars, euro, British pounds), and from Ukrainian business and citizens - in national currency.
About the opening of a special account was reported by the Head of the National Bank of Ukraine Kirilo Shevchenko in his vídeozvernenní in the morning of February 24th.
We support the Ukrainian Army!

Modedit: link verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Vraag me eigenlijk af of UA geen artillerie gaat gebruiken om doelwitten in Belarus/Rusland te treffen.
Geen strategisch nut. Ze kunnen toch geen tegenaanval inzetten dus beter gebruiken ter verdediging van je land.
Enigste dat je zou bereiken is het Russisch volk boos maken en de oorlog langer laten duren.

Geen strategisch nut. Ze kunnen toch geen tegenaanval inzetten dus beter gebruiken ter verdediging van je land.
Enigste dat je zou bereiken is het Russisch volk boos maken en de oorlog langer laten duren.
Ze kunnen er toch aanvoerlijnen mee afsnijden?

Als je zo De Croo en Charles bezig ziet kan je toch niet anders besluiten dat we een hoop nietszeggende curryworsten als politiekers hebben he.
En dan nog dreigen met een zwaar sanctiepakket maar ondertussen berichtgeving dat we moeilijk doen over diamanten.

Zucht?

Ik kan mij ook moeilijk inbeelden dat 1 van die prominenten die EU vertegenwoordigen enige indruk maken op een persoon als Putin? De helft ligt daar overbejaard en half-dood wat af te ratelen. Niks viriliteit ...

Trouwens - graan, gas en olieprijzen zijn de pan aan het uitswingen. Bij verdere escalatie, en zeker indien langere termijn, gaan we onze portefeuille nog eens mogen uitkuisen.

Hua’s remarks were largely in line with her statements the previous day, in which she described the U.S. as the “culprit” behind the Ukraine tensions and criticized Western sanctions against Russia as “irresponsible and immoral.” On Wednesday, she asked whether the U.S. had “ever thought about the consequences of cornering a major power.”

Iemand centjes storten? :unsure:

The National Bank of Ukraine has approved the decision to open a special account to collect funds in support of the Armed Forces of Ukraine. Official special account details: UA843000010000000047330992708 / The National Bank of Ukraine has decided to open a special fundraising account to support the Armed Forces of Ukraine. The number of the special account: UA843000010000000047330992708
Such a decision was made in connection with the introduction of the military state in Ukraine, the armed aggression of the Russian Federation and the danger to the state independence of Ukraine, its territorial integrity.
The account is a multi-currency account, it is created and opened both to transfer funds from international partners and donors - in foreign currency (US dollars, euro, British pounds), and from Ukrainian business and citizens - in national currency.
About the opening of a special account was reported by the Head of the National Bank of Ukraine Kirilo Shevchenko in his vídeozvernenní in the morning of February 24th.
We support the Ukrainian Army!

Is dat fiscaal aftrekbaar vanaf 40€? :unsure:

Het is niet dat de 'zware Westerse sancties' snel zullen opgeheven worden als Putin zich terug trekt binnen 2 dagen. Wat heeft Putin nog te verliezen?

Ze kunnen er toch aanvoerlijnen mee afsnijden?

Daarvoor zou je al serieuse barrages moeten doen en met luchtoverwicht van de Russen gaan ze dat niet kunnen blijven aanhouden.

Oekraïne wordt aangevallen dus ze moeten zich concentreren op verdedigen. Eerste dagen gaan cruciaal zijn. Als ze de Russen genoeg kunnen ophouden kunnen ze zorgen voor een lange oorlog iets wat Rusland ook niet gaat willen.

Als je zo De Croo en Charles bezig ziet kan je toch niet anders besluiten dat we een hoop nietszeggende curryworsten als politiekers hebben he.
En dan nog dreigen met een zwaar sanctiepakket maar ondertussen berichtgeving dat we moeilijk doen over diamanten.

Zucht?

Ik kan mij ook moeilijk inbeelden dat 1 van die prominenten die EU vertegenwoordigen enige indruk maken op een persoon als Putin? De helft ligt daar overbejaard en half-dood wat af te ratelen. Niks viriliteit ...

Trouwens - graan, gas en olieprijzen zijn de pan aan het uitswingen. Bij verdere escalatie, en zeker indien langere termijn, gaan we onze portefeuille nog eens mogen uitkuisen.
Tja wat kan je meer doen in een alliantie waar democratie heerst en voor elke beslissing een stemming moet voorafgaan.

Four killed in hospital attack, says Ukraine​

Ukraine’s military command has said four people were killed and 10 injured when a Russian shell hit a hospital in Vuhledar in the Donetsk region in eastern Ukraine. The injured were said to include six doctors.
Ukraine has said Russia has carried out 203 attacks since the start of the day with fighting going on across almost the entire territory, Reuters reports.
In a separate update from Ukraine’s foreign ministry, issued at 2pm local time, officials said one Russian K-52 helicopter and three helicopters near Gostomel were shot down in the Kyiv region near Mezhyhirya.
Fighting is going on in Luhansk region, near the town of Schastye and “the enemy continues to suffer losses” the statement said.
It added that “border guards together with the Armed Forces and the NMU hold the defence and repel attacks”.
In the Odesa region, 10 servicemen were said to have received shrapnel wounds during an attack.

Daarvoor zou je al serieuse barrages moeten doen en met luchtoverwicht van de Russen gaan ze dat niet kunnen blijven aanhouden.

Oekraïne wordt aangevallen dus ze moeten zich concentreren op verdedigen. Eerste dagen gaan cruciaal zijn. Als ze de Russen genoeg kunnen ophouden kunnen ze zorgen voor een lange oorlog iets wat Rusland ook niet gaat willen.
Lopen ze dan niet het risico dat de Russen het geweld serieus opdrijven. Putin kan zich waarschijnlijk geen lang gerekte oorlog veroorloven.

Maar genoeg om het verder te doen escaleren (op militair vlak dan)?

Uiteindelijk grenst de NAVO nu ook al aan Rusland hé. Oekraïne is Europa, maar niet veel meer dan enkel geografisch, want geen lid van de EU...
Het is een moeilijkere situatie dan wanneer men pakweg Kazachstan binnenvalt, dat klopt.

Economisch doet het tenslotte voor iedereen pijn.
Dat blijft de vraag. Op zich is dat ons model: zo economisch afhankelijk zijn van elkaar dat een militair conflict uitgesloten is. Poetin bewijst nu echter dat als je maar genoeg dictatoriale trekken hebt, en de bevolking onder de knoet/geïndoctrineerd genoeg houdt, je de economische pijn kan uitzitten terwijl je militair ingrijpt. Zie ook: China.

De vraag is wat de EU of de NAVO nu eigenlijk moet doen. Ik denk dat wij die pijn niet willen/kunnen uitzitten want hier moet men wel enigzins naar de bevolking luisteren, en die heeft geen zin in economische moeilijkheden om een land "ver" weg te helpen. Anderzijds kan je je wel de vraag stellen wat op langere termijn het beste is, moet er niet ooit (en dan beter zo snel mogelijk) een vuist gemaakt worden tegen dit soort handelen?

Ik weet het ook niet, en eerlijk gezegd denk ik dat niemand het weet.

Lopen ze dan niet het risico dat de Russen het geweld serieus opdrijven. Putin kan zich waarschijnlijk geen lang gerekte oorlog veroorloven.
“Russen zijn heel goede strategen. Ze hebben dit jaren voorbereid zonder argwaan te wekken. Hun belangrijkste regel is dat je je zo klein mogelijk moeten maken, zodat de tegenstander geen argwaan krijgt, en dan plots in al je glorie moet toeslaan”, vertelt Malfliet. “Ze sturen berichten uit over een economie die het moeilijk heeft of over hun beperkt BNP, maar zwijgen over hun goud- en valutareserves. Besef heel goed dat Rusland perfect in staat is de prijs van olie en andere grondstoffen te beïnvloeden, zeiden enkele wetenschappers me toen ik een aantal jaar geleden Jekaterinenburg bezocht.”

“Russen zijn heel goede strategen. Ze hebben dit jaren voorbereid zonder argwaan te wekken. Hun belangrijkste regel is dat je je zo klein mogelijk moeten maken, zodat de tegenstander geen argwaan krijgt, en dan plots in al je glorie moet toeslaan”, vertelt Malfliet. “Ze sturen berichten uit over een economie die het moeilijk heeft of over hun beperkt BNP, maar zwijgen over hun goud- en valutareserves. Besef heel goed dat Rusland perfect in staat is de prijs van olie en andere grondstoffen te beïnvloeden, zeiden enkele wetenschappers me toen ik een aantal jaar geleden Jekaterinenburg bezocht.”

Niet echt een hoopvolle boodschap. Tijd om het defensiebudget op te trekken vrees ik.

De vraag is nu toch of er een land zoals GB/US/... gaat durven/willen ingrijpen en ALS dat zou gebeuren, wat dan de gevolgen zijn. Ik stel mij hier echt al doemscenario's voor, die ik mij liever echt niet inbeeld.

De vraag is nu toch of er een land zoals GB/US/... gaat durven/willen ingrijpen en ALS dat zou gebeuren, wat dan de gevolgen zijn. Ik stel mij hier echt al doemscenario's voor, die ik mij liever echt niet inbeeld.
Als je nu militair gaat ingrijpen , dan vrees ik echt voor de gevolgen . Putin heeft toch een duidelijk niet mis te verstane boodschap gegeven . Dat die gevolgen immens zullen zijn. In België staan heel wat belangrijke gebouwen .

Terug
Bovenaan