Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Oekraine is bezig alle Russische raffinaderijen uit te schakelen. Ze sturen drones af op de Crude Distillation Units, het hart van de raffinaderij. Als de CDU's in brand staan ligt de raffinaderij maanden stil.

Nog een paar weken en Rusland heeft geen brandstof meer.
 
De Russen willen brandstof kopen van India blijkbaar. Kazachstan heeft ook al geleverd. De Oekraïners hebben het momentum.
Nog beter. Ze kopen geraffineerde olie van India, die ze zelf eerst als ruwe olie verkocht hebben omdat ze nog onvoldoende raffinage capaciteit hebben.
 
Benieuwd hoe lang Oekraïne deze aanvallen kan volhouden. Rusland zit ook niet bepaald stil en voert ook continu aanvallen uit op logistieke assets van Oekraïne. De Krim opgeven zal Poetin niet doen, maar het is wel een manier om hem onder druk te zetten. Alleen incasseren de Russen nogal zeer veel én houden ze zich vast aan (onhaalbare) maximalistische eisen.

Maar ja, een nieuwe aanval vanuit Wit-Rusland. Allez, je moet toch inzien dat dit een bloederige en tragische affaire zal worden voor de Russen ... Er zijn weinig begaanbare wegen en voor de rest is dat daar vooral moerasgebied.
 
Benieuwd hoe lang Oekraïne deze aanvallen kan volhouden. Rusland zit ook niet bepaald stil en voert ook continu aanvallen uit op logistieke assets van Oekraïne. De Krim opgeven zal Poetin niet doen, maar het is wel een manier om hem onder druk te zetten. Alleen incasseren de Russen nogal zeer veel én houden ze zich vast aan (onhaalbare) maximalistische eisen.

Maar ja, een nieuwe aanval vanuit Wit-Rusland. Allez, je moet toch inzien dat dit een bloederige en tragische affaire zal worden voor de Russen ... Er zijn weinig begaanbare wegen en voor de rest is dat daar vooral moerasgebied.
Als Wit-Rusland aanvalt dan implodeert het regime waarschijnlijk? Met welke macht gaan die de bevolking nog kunnen controleren als hun leger ingezet wordt?

Oekraïne heeft al verwittigd meteen hun bestuurscentra aan te vallen, naast de slachtpartij aan de grens inderdaad.
 
Als Wit-Rusland aanvalt dan implodeert het regime waarschijnlijk? Met welke macht gaan die de bevolking nog kunnen controleren als hun leger ingezet wordt?

Oekraïne heeft al verwittigd meteen hun bestuurscentra aan te vallen, naast de slachtpartij aan de grens inderdaad.
Ik zien Wit-Rusland zich niet actief mengen in het conflict. Die zien ook hoe het allemaal loopt voor Rusland.
Enkel als Rusland zich nog meer politiek gaan mengen, gaat er iets gebeuren maar hebben die daar nu zin/capaciteiten voor?

Heeft Wit-Rusland zelf voldoende brandstof? Krijgen die dat ook niet uit Rusland?
 
Nieuwe dynamiek: Oekraïne wil wapenfabrieken en Krim isoleren met gerichte aanvallen

Interessante quotes
* Blijft over: schiet de boogschutter, niet de pijlen. Tot dusver zonder merkbaar effect, getuige de toename van Russische luchtaanvallen. Maar, schrijft de Amerikaanse veiligheidsexpert Phillips O’Brien: als het Oekraïne lukt de Russische productie van circa honderd ballistische en geavanceerde kruisraketten per maand te verminderen met 25 procent, “doet dat het werk van veel Patriot-luchtafweerraketten en zal dat veel Oekraïense levens redden”.

--> Mijn visie? Rusland moet reageren dus de aanvallen worden nog opgedreven. Maar op lange termijn is dat een groot probleem.
Stel dat Rusland van plan was (fictief cijfers) 100 raketten af te vuren per week. En elke week maken ze 150 nieuwe raketten aan.
= Een positief saldo van 50 raketten

Echter door de Oekraïnse actie moeten ze er 150 af vuren per week. Echter ze kunnen maar 100 raketten per week aanmaken door die aanvallen
= Een negatief saldo van -50 raketten (reservevoorraad).

Het gaat er dus om: Wie heeft de meeste voorraad? En wie kan nog het meeste produceren?

* Poetin hoeft zich niks aan te trekken van gemor onder het volk of binnen zijn eigen elite, maar dat de oorlog ook in Rusland steeds meer wordt gezien als ‘Poetins oorlog’ – de oorlog van een oude man die in zijn eigen realiteit leeft – voorspelt ook in een autoritair systeem op den duur weinig goeds.

* Oekraïene hoopt dat als ook de internationale druk verder wordt verhoogd, Poetin in beweging komt aan de onderhandelingstafel. Daarvan is nog niets te zien, maar de Russische hoop dat president Trump aan de onderhandelingstafel de Donbas voor Poetin kon regelen, is vervlogen.

Alsook: Voorts las ik elders dat de Russische media zegt dat tankstations voldoende voorraad hebben, en dat er tekorten zijn *fake news* is. En ook dat Oekraïnse aanvallen *fake news* zijn en het gewoon 'ongelukjes' zijn.

Maar bijna geen enkele Moskoviet / inwoner van de Krim gelooft dat nog omdat iedereen daar aan het tankstation staat aan te schuiven en er amper of géén voorraad is. En ze zien ze ook gewoon lettterlijk vliegen (de drones en kruisraketten en ..) en ontploffen. Mensen geraken nu gefrustreerd omdat ze gewoon merken dat het Kremlin staalhard liegt. Ze 'zien' het gewoon met hun eigen ogen.
 
Rusland heeft 38 grote raffinaderijen. Die hebben intotaal 80 crude distillation units. Oekraine is bezig de cdu's uit te schakelen. Het zal niet lang meer duren eer de raffinagecapaciteit van Rusland platligt.
 
Terug
Bovenaan